Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:Iedereen die instemt met de Bijbel en de drie formulieren van enigheid wordt toegelaten tot een reformatorische school.
Verder zal men zich tijdens schoolactiviteiten moeten conformeren aan de schoolregels.

Dus ik vrees voor je, dat het met die mensen die niet welkom zijn op een reformatorische school, wel tegen zal vallen met dat "hartelijk reformatorische".
Dus bij deze ben ik bestempeld als "niet-hartelijk reformatorisch" hoewel ik instem met de Bijbel en de drie formulieren van enigheid en ik bereid ben om mij tijdens bepaalde activiteiten te conformeren aan bepaalde regels.
Heerlijk kortzichtig ben je weer.
Net refo, maar dan de andere kant, je weet precies wat je aan je hebt :bobo
Naar aanleiding van deze eigenaardige gedachtewisseling, leek het me goed een nieuwe topic te openen, met de vraag: Wanneer ben je nu hartelijk reformatorisch?
Kennelijk kunnen mensen zich reformatorisch voelen, terwijl ze daarin door anderen niet erkend worden. Heeft dat misschien te maken met bepaalde 'refo'-stromingen? En zo ja, hoe lopen die dan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Tiberius »

Voor de volledigheid moet je eigenlijk de startposting van Tom A Hawk er ook bij betrekken, om de context van deze eigenaardige gedachtewisseling te kennen.
Tom A Hawk schreef:
Trouw schreef: Die strengconservatieve levenstijl maakte dat de kinderen op een reformatorische school in Kampen terechtkonden.
Apart eigenlijk, wekle maatstaven een reformatorische school hanteert bij het toelatingsbeleid. Ik ken hartelijk reformatorische mensen die lid zijn van PKN, CGK of GKV, maar die niet welkom zijn op een reformatorische school wegens tv en/of lange broek. Maar blijkbaar kun je van alles geloven en welkom zijn op een refoschool, zolang je maar aan de uiterlijke regels voldoet. Ik heb ook wel gehorod van Noorse Broeders die op de refoschool zaten: grote gezinnen, lange rokken, maar verder is er weinig reformatorisch aan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Tiberius »

"Reformatorisch is", aldus Wikipedia, "sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw de aanduiding voor de zuil van organisaties van de bevindelijk gereformeerden."

De volgende vraag is dan natuurlijk: wat zijn bevindelijk gereformeerden?
Daarop geeft Wikipedia:
De bevindelijke gereformeerden worden in sociologische literatuur met deze naam aangeduid. Gereformeerd wil hierbij zeggen dat binnen deze groep wordt vastgehouden aan de Bijbel zoals deze in de reformatorische traditie wordt uitgelegd. Dit betekent dat de mensen van deze groep orthodox-christelijke standpunten huldigen op de leer en de levenswandel. Die orthodox-christelijke standpunten zijn geformuleerd in de 'Drie formulieren van enigheid', de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels Bevindelijk wil zeggen dat de waarheid van de Bijbel, de geloofsleer, niet alleen begrepen moet worden met het verstand maar ook aanvaard moet worden met het hart. Bij het hart moet dan gedacht worden aan het cognitieve maar ook aan het meer emotionele aspect van geloven. Bevindelijke gereformeerden zullen veel aandacht geven aan ervaringskennis van zonde en van genade. De beleving van de leer van de Bijbel staat binnen deze groep in hoog aanzien en is noodzakelijk tot het heil.

Dus zoals ik zelf al typte: als je van harte instemt met de Bijbel en de 3FvE.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Afgewezen »

Een mooie omschrijving, waarin ik me helemaal herken. Ik ben dus 'refo'. ;)

Maar hoe komt het nu dat de ene refo de andere niet als refo accepteert? Want dat gebeurt kennelijk, getuige het feit dat Jolanda haar kinderen niet op een reformatorische school kon plaatsen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Want dat gebeurt kennelijk, getuige het feit dat Jolanda haar kinderen niet op een reformatorische school kon plaatsen.
Dat was een misinterpretatie van mij.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:Een mooie omschrijving, waarin ik me helemaal herken. Ik ben dus 'refo'. ;)

Maar hoe komt het nu dat de ene refo de andere niet als refo accepteert? Want dat gebeurt kennelijk, getuige het feit dat Jolanda haar kinderen niet op een reformatorische school kon plaatsen.
Hoho, dat is niet zo, mijn kinderen zitten keurig op een christelijk-reformatorische basisschool, zonder dat ik daar problemen mee kreeg. Maar dat was een geval wat Tom a hawk aanboorde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:Een mooie omschrijving, waarin ik me helemaal herken. Ik ben dus 'refo'. ;)

Maar hoe komt het nu dat de ene refo de andere niet als refo accepteert? Want dat gebeurt kennelijk, getuige het feit dat Jolanda haar kinderen niet op een reformatorische school kon plaatsen.
Hoho, dat is niet zo, mijn kinderen zitten keurig op een christelijk-reformatorische basisschool, zonder dat ik daar problemen mee kreeg. Maar dat was een geval wat Tom a hawk aanboorde.
Nou, ik heb de post nog eens overgelezen, maar zoals jij 'm gesteld hebt, kun je niet anders concluderen dan dat jij je kinderen niet op een reformatorische school geplaatst kon krijgen.
Maar goed, blijkbaar is dat niet het geval.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door sela »

om op de openingspost terug te komen.

misschien is de term 'bevindelijk gereformeerd' aan het differentiëren en heb je ook 'orthodox gereformeerden'.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door jakobmarin »

De Bijbel en de 3FvE zijn niet uitgesproken duidelijk over kledingadvies, haardracht, hoofddeksel en andere uiterlijke kenmerken, etc. terwijl zich de verschillen tussen de 'vrijere Refo's' en 'orthodoxe gereformeerden' zich vaak daar voordoen.

En als je de Bijbel en de 12 artikelen als basis neemt, kun je pakweg de meeste bijbelgetrouwe christenen 'accepteren'.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Gian »

In alle eerlijkheid denk ik dat 'reformatorisch' toch echt alleen terug te voeren is op de 3FvE.
Maw, de Bijbel zal ieder christen onderschrijven, de gereformeerden zijn feitelijk een subgroep binnen het christendom.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:In alle eerlijkheid denk ik dat 'reformatorisch' toch echt alleen terug te voeren is op de 3FvE.
Maw, de Bijbel zal ieder christen onderschrijven, de gereformeerden zijn feitelijk een subgroep binnen het christendom.
De levensstijl van iemand die zicht Christelijk noemt kan heel verschillend zijn. Als je op broeken, TV, voetbal tegen bent, wil je je kinderen toch niet met zulke mensen om laten gaan? Niet om ze af te schrijven, maar het gevaar is levensgroot dat ze dat gaan overnemen. Daar is de maatschappij tegenwoordig ook te complex om alles maar op 1 soort school te laten zetten.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Bert Mulder »

Gijs83 schreef:
Gian schreef:In alle eerlijkheid denk ik dat 'reformatorisch' toch echt alleen terug te voeren is op de 3FvE.
Maw, de Bijbel zal ieder christen onderschrijven, de gereformeerden zijn feitelijk een subgroep binnen het christendom.
De levensstijl van iemand die zicht Christelijk noemt kan heel verschillend zijn. Als je op broeken, TV, voetbal tegen bent, wil je je kinderen toch niet met zulke mensen om laten gaan? Niet om ze af te schrijven, maar het gevaar is levensgroot dat ze dat gaan overnemen. Daar is de maatschappij tegenwoordig ook te complex om alles maar op 1 soort school te laten zetten.
Dus onze kinderen zondigen door imitatie? Of omdat de zonde in hen leeft?

Zijn volgens mij de redenen anders, namelijk omdat we in de wereld, maar niet van de wereld zijn....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Marco »

Gijs83 schreef:
Gian schreef:In alle eerlijkheid denk ik dat 'reformatorisch' toch echt alleen terug te voeren is op de 3FvE.
Maw, de Bijbel zal ieder christen onderschrijven, de gereformeerden zijn feitelijk een subgroep binnen het christendom.
De levensstijl van iemand die zicht Christelijk noemt kan heel verschillend zijn. Als je op broeken, TV, voetbal tegen bent, wil je je kinderen toch niet met zulke mensen om laten gaan? Niet om ze af te schrijven, maar het gevaar is levensgroot dat ze dat gaan overnemen. Daar is de maatschappij tegenwoordig ook te complex om alles maar op 1 soort school te laten zetten.
Kan zijn, maar dan heb je het alleen over de school.

Maar laten we eens een willekeurig :? voorbeeld nemen:
Ik zelf ben Gereformeerd (vrijgemaakt), heb een televisie in de huiskamer staan, mijn vrouw heeft af en toe een broek aan, en net als de meeste andere vrouwen in onze kerk draagt zij geen hoed als zij in de kerk zit. Internet heb ik via Tele2, heel erg open, de enige firewall die er tussen zit beheer ik zelf, en zolang mijn dochter van bijna twee weken nog niet bezig is met internet zal dat nog wel even blijven.

Ik onderschrijf van harte de drie Formulieren van Eenheid, heb de Institutie in de boekenkast staan (die komt daar wel wat weinig uit, geef ik toe), en probeer vanuit genade meer en meer naar Gods wil te leven.

Toch denk ik dat ik voor velen niet voor 'Reformatorisch' doorga...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:De levensstijl van iemand die zicht Christelijk noemt kan heel verschillend zijn. Als je op broeken, TV, voetbal tegen bent, wil je je kinderen toch niet met zulke mensen om laten gaan? Niet om ze af te schrijven, maar het gevaar is levensgroot dat ze dat gaan overnemen. Daar is de maatschappij tegenwoordig ook te complex om alles maar op 1 soort school te laten zetten.
Dus als er ooit eens kleine Gijsjes komen, zegt vader Gijs: nee Janneke, met dat meisje mag jij niet omgaan, want die heeft een broek aan? Je wilt je kind niet voorbereiden op een leven in de maatschappij, in de bewoonde wereld? Dan moeten er wel reforeservaten worden gesticht, want in de gewone maatschappij zullen ze toch echt met broekdragende tv-kijkende voetballertjes in aanraking komen. Daar moeten ze ook voor toegerust worden. En dat leren ze nooit wanneer je hen daar angstvallig bij uit de buurt houdt.
Gijs, je hebt nog even tijd om erachter te komen. Maar hopelijk kóm je erachter voordat het zich aandient.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:De levensstijl van iemand die zicht Christelijk noemt kan heel verschillend zijn. Als je op broeken, TV, voetbal tegen bent, wil je je kinderen toch niet met zulke mensen om laten gaan? Niet om ze af te schrijven, maar het gevaar is levensgroot dat ze dat gaan overnemen. Daar is de maatschappij tegenwoordig ook te complex om alles maar op 1 soort school te laten zetten.
Dus als er ooit eens kleine Gijsjes komen, zegt vader Gijs: nee Janneke, met dat meisje mag jij niet omgaan, want die heeft een broek aan? Je wilt je kind niet voorbereiden op een leven in de maatschappij, in de bewoonde wereld? Dan moeten er wel reforeservaten worden gesticht, want in de gewone maatschappij zullen ze toch echt met broekdragende tv-kijkende voetballertjes in aanraking komen. Daar moeten ze ook voor toegerust worden. En dat leren ze nooit wanneer je hen daar angstvallig bij uit de buurt houdt.
Gijs, je hebt nog even tijd om erachter te komen. Maar hopelijk kóm je erachter voordat het zich aandient.
En wat die postbodes tegenwoordig allemaal in je bus gooien? Dat is ook lang niet allemaal uit een reforeservaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie