Hemelvaartsdag

-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Het bijzondere: ze gingen vanuit Tholen en het Ref.dagblad al bellen.
Nee, ik denk andere kranten, die er meer happig op waren.
Zoiets zie je meer. Denk ook aan de polio-epidemie van 1971, juist het jaar dat het RD voor het eerst verscheen.
We lazen toen wat de seculiere pers aan verwensingen naar ds. Dorsman wierp.
Er werd gescandeerd: Dorsman moordenaar! Dorsman moordenaar!
Hierdoor is ds. Dorsman toen overspannen geraakt en heeft hij een poos niet kunnen voorgaan.
Aangrijpend en ingrijpend!
Toen heeft het RD meteen na het verschijnen een actie op touw gezet voor hulp aan Staphorst.
Onderschat de sensatielust van de seculiere pers niet als het om de kerk gaat. Dan kunnen wel eens
alle fatsoensnormen overboord gaan.
En dan vooral als het een kerk als in Staphorst betreft!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Gritje »

Ik denk ook niet rond de polioepidemie want toen heeft hij zich duidelijk geuit over bepaalde zaken.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

Gritje schreef:Ik denk ook niet rond de polioepidemie want toen heeft hij zich duidelijk geuit over bepaalde zaken.
Nee, dat geloof ik ook niet, maar ik gaf een voorbeeld hoe de media (de niet-christelijke) zich op zoiets storten.
Het zou meer voor de hand liggen dat juist de tegenpartijders zich hierover groot maken. Daarom dacht ik niet aan het RD,
zoals boven werd opgemerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Gritje schreef:Ik denk ook niet rond de polioepidemie want toen heeft hij zich duidelijk geuit over bepaalde zaken.
Nee, dat geloof ik ook niet, maar ik gaf een voorbeeld hoe de media (de niet-christelijke) zich op zoiets storten.
Het zou meer voor de hand liggen dat juist de tegenpartijders zich hierover groot maken. Daarom dacht ik niet aan het RD,
zoals boven werd opgemerkt.
Opmerkelijk is dat meerdere natuurbeminners hoogopgeleiden en complotmensen nu ook niet inenten en toch ook heel veel over hen heenkrijgen, maar niet zo fel als gelovigen, maar dat is te verwachten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door DDD »

Ik denk dat gelovigen nu ook minder commentaar krijgen. De tijdsgeest is minder extreem en gepolariseerd, of moet je zeggen: onverschillig?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Auto »

DDD schreef:Ik denk dat gelovigen nu ook minder commentaar krijgen. De tijdsgeest is minder extreem en gepolariseerd, of moet je zeggen: onverschillig?
Ik weet niet of dat je Twitter volgt maar daar zie ik vrij veel extremistische en polariserende opmerkingen richting christenen voorbij komen
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Herman »

Auto schreef:
DDD schreef:Ik denk dat gelovigen nu ook minder commentaar krijgen. De tijdsgeest is minder extreem en gepolariseerd, of moet je zeggen: onverschillig?
Ik weet niet of dat je Twitter volgt maar daar zie ik vrij veel extremistische en polariserende opmerkingen richting christenen voorbij komen
Neem bijvoorbeeld even de hashtag #kijkenindeziel
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Auto schreef:
DDD schreef:Ik denk dat gelovigen nu ook minder commentaar krijgen. De tijdsgeest is minder extreem en gepolariseerd, of moet je zeggen: onverschillig?
Ik weet niet of dat je Twitter volgt maar daar zie ik vrij veel extremistische en polariserende opmerkingen richting christenen voorbij komen
Neem bijvoorbeeld even de hashtag #kijkenindeziel
Twitter is natuurlijk een raar fenomeen in deze, ik weet niet of je dit goed kunt vergelijken.
Individueel kan dat heel anders liggen, maar ik denk dat DDD wel gelijk heeft in z'n algemeenheid. Een aantal factoren speelt daarbij een rol:
- mensen zijn minder ideologisch gedreven, secularisatie
- islamisering; hierdoor zijn mensen meer gewend aan verschillende culturen + tegen moslims ga je minder makkelijk in
- christenen zijn wellicht ook wel meegaander geworden; zakelijker en praktischer
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Gritje schreef:Ik denk ook niet rond de polioepidemie want toen heeft hij zich duidelijk geuit over bepaalde zaken.
Nee, dat geloof ik ook niet, maar ik gaf een voorbeeld hoe de media (de niet-christelijke) zich op zoiets storten.
Het zou meer voor de hand liggen dat juist de tegenpartijders zich hierover groot maken. Daarom dacht ik niet aan het RD,
zoals boven werd opgemerkt.
Ik denk dat het toch wel met de polio-epidemie in 1971 te maken heeft. Vergis je niet, het was wereldnieuws in die tijd.
Daarnaast zijn er ook meerdere malen publiekelijke 'volksgerichten' geweest, wegens overspel. Dat zou ook een reden geweest kunnen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Nee, dat geloof ik ook niet, maar ik gaf een voorbeeld hoe de media (de niet-christelijke) zich op zoiets storten.
Het zou meer voor de hand liggen dat juist de tegenpartijders zich hierover groot maken. Daarom dacht ik niet aan het RD,
zoals boven werd opgemerkt.
Ik denk dat het toch wel met de polio-epidemie in 1971 te maken heeft. Vergis je niet, het was wereldnieuws in die tijd.
Daarnaast zijn er ook meerdere malen publiekelijke 'volksgerichten' geweest, wegens overspel. Dat zou ook een reden geweest kunnen zijn.
Nee, dit past naar mijn gevoel echt niet op de polio-epidemie. Want waarom zou men daarvoor op bepaalde plaatsen plannen uitbroeden, en wel op plaatsen waar u en ik niet thuishoren? Het past eerder op zoals genoemd een kermis, of kerk-ondermijnende zaken. Lees maar eens na:
Het is zaak van ernst waarbij ik een ernstig beroep wil doen op ouderen en jongeren. Om niet voort te gaan met het uitwerken van plannen die op bepaalde plaatsen worden uitgebroed. Maar waar u en ik niet thuishoren. Waarin ik zeer droevige gevolgen zie in de naaste toekomst. En ik wil u als laatste waarschuwing doen horen. Maar als er in Tholen zijn die zeggen: Is dít Staphorst op een Hemelvaartsdag? Waar kranten gaan bellen: wat is er aan de hand? Mag het voor u en mij dit het zwaarte wegen dat we geen aanleiding geven dat Gods Naam om onzentwil gelasterd wordt.
Overdenk en overweeg het eens. Ik zeg het in uw aller belang. Ik heb gezegd."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

Herman schreef: Neem bijvoorbeeld even de hashtag #kijkenindeziel
Vreselijk. Het heeft alleen niets met Hemelvaartsdag te maken. Al zullen diezelfde twitteraars geen idee hebben wat de betekenis hiervan is.
Je kunt verwachten dat de liberale rabbijn (vrouw) bijval zal krijgen.
Dat is altijd met mensen die alles gladstrijken en goedpraten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5432
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Ik verwacht meer dat het met die volksgerichten te maken had
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Ik verwacht meer dat het met die volksgerichten te maken had
Ik heb in feite nooit begrepen wat die volksgerichten precies inhielden, wel weet ik dat het in Staphorst voorkwam.
Maar volgens mij hoor je daar nu ook niet meer van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5432
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Ik verwacht meer dat het met die volksgerichten te maken had
Ik heb in feite nooit begrepen wat die volksgerichten precies inhielden, wel weet ik dat het in Staphorst voorkwam.
Maar volgens mij hoor je daar nu ook niet meer van.
Google even en je weet genoeg. Ben blij dat ik daar toen niet woonde. Dat was de andere kant van Staphorst
Plaats reactie