Hemelvaartsdag

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:Omdat ik er geen nieuw topic voor wilde openen lijkt me dit het beste,
Ik beluisterde vandaag een ernstige preek van ds. P.J. Dorsman
Blijkbaar is de preek kort na Hemelvaartsdag uitgesproken.

Er was een bijzondere boodschap.
Ds. sprak nadat hij de slotpsalm had opgegeven:
Na het uitspreken van de zegen verzoek ik u te blijven staan, waar mij nog iets van het hart moet, wat ik nochtans buiten de dienst wil houden.

Na de zegen op de gemeente heb hebben gelegd sprak hij:

"Het is een zaak, waarom u mij misschien zult kunnen gaan haten. U moet het doen.
Het is zaak van ernst waarbij ik een ernstig beroep wil doen op ouderen en jongeren. Om niet voort te gaan met het uitwerken van plannen die op bepaalde plaatsen worden uitgebroed. Maar waar u en ik niet thuishoren. Waarin ik zeer droevige gevolgen zie in de naaste toekomst. En ik wil u als laatste waarschuwing doen horen. Maar als er in Tholen zijn die zeggen: Is dít Staphorst op een Hemelvaartsdag? Waar kranten gaan bellen: wat is er aan de hand? Mag het voor u en mij dit het zwaarte wegen dat we geen aanleiding geven dat Gods Naam om onzentwil gelasterd wordt.
Overdenk en overweeg het eens. Ik zeg het in uw aller belang. Ik heb gezegd."


Ik geloof dat we thans zo'n waarschuwing niet meer op prijs stellen. Ook toen al blijkbaar niet getuige de eerste zin van ds. Dorsman.

Ik niet wat er toen speelde maar het was wel een zeer ernstvolle boodschap.
Toch weet ik zeker dat als hij die eerste zin weggelaten had het veel beter overgekomen was, het is een negatieve benadering die niet nodig is, de boodschap was welgemeend, ik zie dat terug in het dorp waar ik vandaan kom, daat was met pinksteren kermis als de dominee daar tegen waarschuwd, denk ik niet dat ik dat als negatief had ervaren, maar wel als zorg.
U zou gelijk kunnen hebben. Hij legde ook de nadruk op kunnen. Er zullen toch zeker ook gemeenteleden zijn geweest die de verontrusting deelden.
Dat denk ik ook.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Herman »

Wees maar voorzichtig met mensen die je vandaag tegenstaan, morgen kan het je vriend zijn.

Een vermaning die ik (ongeveer zo) gisteren hoorde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Wees maar voorzichtig met mensen die je vandaag tegenstaan, morgen kan het je vriend zijn.
Een vermaning die ik (ongeveer zo) gisteren hoorde.
Ook dit: Wees maar voorzichtig met mensen al doen ze zeer vriendelijk: Ze draaien soms om als een blad aan een boom.
Een mens is niet te doorgronden.
En vanaf een bepaald moment worden vijanden soms onderling vrienden en kerken zich gezamenlijk tegen je:
gelegenheidsvrienden als b.v. Pilatus en Herodes. En: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug,
en wandelden niet meer met Hem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Wees maar voorzichtig met mensen die je vandaag tegenstaan, morgen kan het je vriend zijn.
Een vermaning die ik (ongeveer zo) gisteren hoorde.
Ook dit: Wees maar voorzichtig met mensen al doen ze zeer vriendelijk: Ze draaien soms om als een blad aan een boom.
Een mens is niet te doorgronden.
En vanaf een bepaald moment worden vijanden soms onderling vrienden en kerken zich gezamenlijk tegen je:
gelegenheidsvrienden als b.v. Pilatus en Herodes. En: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug,
en wandelden niet meer met Hem.
En is er nog een vermaning over je eigen houding?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Wees maar voorzichtig met mensen die je vandaag tegenstaan, morgen kan het je vriend zijn.
Een vermaning die ik (ongeveer zo) gisteren hoorde.
Ook dit: Wees maar voorzichtig met mensen al doen ze zeer vriendelijk: Ze draaien soms om als een blad aan een boom.
Een mens is niet te doorgronden.
En vanaf een bepaald moment worden vijanden soms onderling vrienden en kerken zich gezamenlijk tegen je:
gelegenheidsvrienden als b.v. Pilatus en Herodes. En: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug,
en wandelden niet meer met Hem.
En is er nog een vermaning over je eigen houding?
Of kent gij uzelf niet?

PS Misschien snap ik de vraag niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Wees maar voorzichtig met mensen die je vandaag tegenstaan, morgen kan het je vriend zijn.
Een vermaning die ik (ongeveer zo) gisteren hoorde.
Ook dit: Wees maar voorzichtig met mensen al doen ze zeer vriendelijk: Ze draaien soms om als een blad aan een boom.
Een mens is niet te doorgronden.
En vanaf een bepaald moment worden vijanden soms onderling vrienden en kerken zich gezamenlijk tegen je:
gelegenheidsvrienden als b.v. Pilatus en Herodes. En: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug,
en wandelden niet meer met Hem.
En is er nog een vermaning over je eigen houding?
Of kent gij uzelf niet?

PS Misschien snap ik de vraag niet?
Je hebt het steeds over de boze ander. Valt je dat niet op?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
PS Misschien snap ik de vraag niet?
Je hebt het steeds over de boze ander. Valt je dat niet op?
Ja, misschien omdat toch een beetje besef wat een mens. Ik bedoel niet dat de ander bozer is, nee, wellicht beter zelfs. Maar we merken wel op. Het was trouwens geen vraag aan u, als ik zo vrij mag zijn.
Misschien is het ook wel goed enkele citaten te schrijven: Soms kan confrontatie met jezelf heel goed zijn. Men zou er lering uit kunnen trekken, als is, daar heb je het weer, de mens zeer hardleers. Ik hoop dat iemand dit begrijpt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
PS Misschien snap ik de vraag niet?
Je hebt het steeds over de boze ander. Valt je dat niet op?
Ja, misschien omdat toch een beetje besef wat een mens. Ik bedoel niet dat de ander bozer is, nee, wellicht beter zelfs. Maar we merken wel op. Het was trouwens geen vraag aan u, als ik zo vrij mag zijn.
Misschien is het ook wel goed enkele citaten te schrijven: Soms kan confrontatie met jezelf heel goed zijn. Men zou er lering uit kunnen trekken, als is, daar heb je het weer, de mens zeer hardleers. Ik hoop dat iemand dit begrijpt.
Het ging mijn erom dat er twee keer stond eees voorzichtig met mensen die... de rest kun je zelf lezen.
Nu vroe g ik me af wees voorzichtig met jezelf, wie meent te staan zie toe dat hij niet valle.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door eilander »

On-topic maar weer.
Vergis ik me nu of is in het tweede zinnetje uit het citaat van ds. Dorsman het woordje 'niet' weggevallen?
Zo niet, dan snap ik niet wat er staat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:On-topic maar weer.
Vergis ik me nu of is in het tweede zinnetje uit het citaat van ds. Dorsman het woordje 'niet' weggevallen?
Zo niet, dan snap ik niet wat er staat.
Nee, blijkbaar wist hij meer. Hij zei het heel zachtjes en klonk wat verslagen.
M.a.w. als u me dan toch wilt haten moet u dat maar doen.
Daar kon volgens mij ook iedereen aan merken hoe de zaken lagen, al weet ik
niet wat er toen speelde. Maar blijkbaar was men in een staat van verharding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Zita »

Ik snap bij dergelijke waarschuwingen niet waarom het in geheimtaal moet. Er is blijkbaar een concrete situatie. Waarom kan die niet gewoon benoemd worden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door eilander »

Zita schreef:Ik snap bij dergelijke waarschuwingen niet waarom het in geheimtaal moet. Er is blijkbaar een concrete situatie. Waarom kan die niet gewoon benoemd worden?
Ik denk dat de mensen die het toen hoorden, heel goed wisten waar het over ging. Voor anderen is het lastig, maar minder/niet van belang.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Zita schreef:Ik snap bij dergelijke waarschuwingen niet waarom het in geheimtaal moet. Er is blijkbaar een concrete situatie. Waarom kan die niet gewoon benoemd worden?
Dat noemen ze medisch handelen tot behoud van de 'zondaar'
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Delftenaar »

Hemelvaart valt vaak rond Bevrijdingsdag. Zal vast een muziekdienst gecombineerd met een drinkgelag geweest zijn, met de nodige bijeffecten.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Piet Puk »

Het bijzondere: ze gingen vanuit Tholen en het Ref.dagblad al bellen.
Plaats reactie