Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Bert Mulder »

wim schreef:
Hinde schreef: En wat nou als Neil Armstrong een verkoudheidsvirus onder z'n zool meenam?
Dan hebben we toch nog buitenaardsleven dankzij de mens.
:quoi
O joh. Vandaar die dichte vegetatie op de maan. Ook weer opgelost.
Ik meende dat de maan van kaas gemaakt was, groene nog wel. Een schimmel dus...., meende ik...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Zonderling »

jvdg schreef:
Rens schreef:Maar, stél, er IS ergens leven, een bepaalde soort van beschaving.......zet dat niet de hele boel op z'n kop? Theologisch gezien voor 100%......en de mensen raken door het dolle heen...niets is meer zeker aan de tot dán toe vaste waarheden....
God heeft het in Zijn Woord niet geopenbaard dat er elders nog leven, in welke vorm dan ook, is.
En zelfs al zou daar beschaving zijn, dat doet niets af aan ons menszijn.
Afgevallen van de Schepper, gekozen hebbende voor zichzelf etc...
Alles verzondigd hebbend, en alleen gered kunnende worden door Christus.

Daar hebben wij "mee te maken".

Het ontdekken van leven op andere plaatsen in het heelal doet daar niks aan toe of af.
Daardoor kan "onze" theologie niet wankelen, noch raken wij door het dolle heen, of worden "onze" vaste waarden ondergraven.
Misschien nog iets anders: Christus is mens geworden en God gebleven. En deze menselijke natuur behoudt Hij tot in alle eeuwigheid. Dat betekent dat de mens een uniek schepsel is binnen het heelal. Een andere beschaving met redelijke sterfelijke schepselen, anders dan de onsterfelijke dienaren Gods zoals de engelen, hoeven we werkelijk niet te zoeken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Marnix »

Ik zie geen bewijs in je posting. Wat nou als er ergens nog een planeet met leven is, maar geen zondeval aldaar? Dan is Christus' menswording daar ook niet nodig geweest.

Overigens denk ik ook niet dat er meer planeten met leven zijn, maar er is geen direct bewijs dat het niet zo is en wat jij noemt is dat ook niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Cumulus
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 feb 2009, 17:19

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Cumulus »

Virussen vallen technisch gezien niet onder de definitie van leven. Ze hebben namelijke een gastcel nodig om zicg te kunnen handhaven.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door jvdg »

Cumulus schreef:Virussen vallen technisch gezien niet onder de definitie van leven. Ze hebben namelijke een gastcel nodig om zicg te kunnen handhaven.
:quoi :bobo
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door jakobmarin »

Curiosity vindt water op Mars
Mogelijk 60 miljard leefbare exoplaneten in onze Melkweg
Geloof&Wetenschap : Zijn wij alleen? (En maakt dat uit?)
Preek over Christelijk geloof en de mogelijkheid van buitenaards leven

Zomaar wat berichtjes van afgelopen tijd hierover.

CS Lewis deed het ook al en steeds meer christenen doen dit ook: bijbelgetrouw zijn én ruimte laten voor buitenaards leven.

Ik moet nog ff aan het idee wennen, eerlijkgezegd :fi

Maar dit vind ik toch ook wel gezond klinken: Het is precies omdat ik theologisch geloof dat er een wezen is dat we God noemen, en dat Hij oneindig is qua intelligentie, vrijheid en macht, dat ik mezelf er niet toe kan brengen om grenzen te stellen aan wat Hij gedaan zou hebben (Theodore M. Hesburgh).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door dennis »

jakobmarin schreef:Curiosity vindt water op Mars
Mogelijk 60 miljard leefbare exoplaneten in onze Melkweg
Geloof&Wetenschap : Zijn wij alleen? (En maakt dat uit?)
Preek over Christelijk geloof en de mogelijkheid van buitenaards leven

Zomaar wat berichtjes van afgelopen tijd hierover.

CS Lewis deed het ook al en steeds meer christenen doen dit ook: bijbelgetrouw zijn én ruimte laten voor buitenaards leven.

Ik moet nog ff aan het idee wennen, eerlijkgezegd :fi

Maar dit vind ik toch ook wel gezond klinken: Het is precies omdat ik theologisch geloof dat er een wezen is dat we God noemen, en dat Hij oneindig is qua intelligentie, vrijheid en macht, dat ik mezelf er niet toe kan brengen om grenzen te stellen aan wat Hij gedaan zou hebben (Theodore M. Hesburgh).
Aan het idee wennen ....
Ik denk dat we daar pas aan hoeven te wennen als er werkelijk leven buiten de aarde zou worden ontdekt, want dat is dus helemaal niet het geval. Water is niet hetzelfde als leven!
(Overigens geloof ik dat God veel groter is dan onze aarde.)
JvS
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2013, 21:49

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door JvS »

In buitenaardse wezens geloof ik niet, maar misschien bestaat er wel ergens heel ver van ons vandaan, ook een wereld zoals ons en met dezelfde mensen en dezelfde God.

Ik ben helaas niet zo'n goede bijbel kenner zoals sommige hier, maar volgens mij staat er nergens dat God maar 1 aarde heeft geschapen.
Je kan je ook afvragen of het nut heeft om dit te onderzoeken, want als het verborgen moet blijven, blijft het verborgen. Beter is m.i. om al die miljarden ( voor onderzoek hiernaar) uit te geven aan een menselijk bestaan van de minder bedeelde mens.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door dennis »

JvS schreef:In buitenaardse wezens geloof ik niet, maar misschien bestaat er wel ergens heel ver van ons vandaan, ook een wereld zoals ons en met dezelfde mensen en dezelfde God.

Ik ben helaas niet zo'n goede bijbel kenner zoals sommige hier, maar volgens mij staat er nergens dat God maar 1 aarde heeft geschapen.
Je kan je ook afvragen of het nut heeft om dit te onderzoeken, want als het verborgen moet blijven, blijft het verborgen. Beter is m.i. om al die miljarden ( voor onderzoek hiernaar) uit te geven aan een menselijk bestaan van de minder bedeelde mens.
Voor honderd procent mee eens!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door jakobmarin »

JvS schreef:In buitenaardse wezens geloof ik niet, maar misschien bestaat er wel ergens heel ver van ons vandaan, ook een wereld zoals ons en met dezelfde mensen en dezelfde God.

Ik ben helaas niet zo'n goede bijbel kenner zoals sommige hier, maar volgens mij staat er nergens dat God maar 1 aarde heeft geschapen.
Je kan je ook afvragen of het nut heeft om dit te onderzoeken, want als het verborgen moet blijven, blijft het verborgen. Beter is m.i. om al die miljarden ( voor onderzoek hiernaar) uit te geven aan een menselijk bestaan van de minder bedeelde mens.
Ook mee eens!

Wat nut betreft, dat is inderdaad te betwijfelen..
Maar als de wetenschap het nou toch doet, dan kun je daar als christen toch over laten informeren en een mening vormen?

Maar mocht er buitenaards leven zijn, dat is dus voor ons geen probleem?

Neem bijv. de zondeval, die heeft kosmische gevolgen, maar Jezus kwam juist naar planeet Aarde (en ws niet naar een Exoplaneet).
Maar Jezus offer heeft eveneens kosmische gevolgen, dus geen probleem?
Hoe moet je dat dan zien?

Want Ken Ham, een geroemd creationist binnen refo-wereld, zegt dat Verlossing alleen mogelijk is voor bewoners van de Aarde.
Etc.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Jongere »

Misschien moeten we gewoon maar even rustig afwachten totdat we werkelijk iets in deze richting vinden, voor we al te veel tijd besteden aan de doordenking van dit soort vragen.
Vooralsnog denk ik dat C.S. Lewis de gedachten hierover het beste heeft verwoord. In zijn essay 'Religie en ruimtevaart' - maar eigenlijk vooral in de fictie van de ruimtevaart-trilogie. Ik vind het heel knap hoe hij daar verhalend over dit soort vragen nadenkt.
Ik vind dat boeiend, knap en zelfs ook inspirerend om te lezen - maar daar houdt het dan ook wel weer op. Ik denk dat de vraag van Christus eigenlijk meer onderzoek waard is op dit moment: De Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij nog geloof vinden op de aarde?
JvS
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2013, 21:49

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door JvS »

jakobmarin schreef:
JvS schreef:In buitenaardse wezens geloof ik niet, maar misschien bestaat er wel ergens heel ver van ons vandaan, ook een wereld zoals ons en met dezelfde mensen en dezelfde God.

Ik ben helaas niet zo'n goede bijbel kenner zoals sommige hier, maar volgens mij staat er nergens dat God maar 1 aarde heeft geschapen.
Je kan je ook afvragen of het nut heeft om dit te onderzoeken, want als het verborgen moet blijven, blijft het verborgen. Beter is m.i. om al die miljarden ( voor onderzoek hiernaar) uit te geven aan een menselijk bestaan van de minder bedeelde mens.
Ook mee eens!

Wat nut betreft, dat is inderdaad te betwijfelen..
Maar als de wetenschap het nou toch doet, dan kun je daar als christen toch over laten informeren en een mening vormen?

Maar mocht er buitenaards leven zijn, dat is dus voor ons geen probleem?

Neem bijv. de zondeval, die heeft kosmische gevolgen, maar Jezus kwam juist naar planeet Aarde (en ws niet naar een Exoplaneet).
Maar Jezus offer heeft eveneens kosmische gevolgen, dus geen probleem?
Hoe moet je dat dan zien?

Want Ken Ham, een geroemd creationist binnen refo-wereld, zegt dat Verlossing alleen mogelijk is voor bewoners van de Aarde.
Etc.
persoonlijk denk ik niet dat het zover zal komen dat we van die andere aarde af zullen komen te weten. Ja Jezus kwam naar de aarde, dus met alle respect voor Hem, begrijp me niet verkeerd maar dan is Hij daar ook geweest. Eigenlijk gewoon een kopie van deze wereld.

Aan de andere kant kan het misschien wel openbaar worden om een gigantische twijfel teweeg te brengen binnen het Enige geloof. Natuurlijk is het goed om op de hoogte te blijven, maar we moeten ons Doel niet uit het oog verliezen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Mara »

Gisteren zag ik de foto van het Zwarte Gat dat nu voor het eerst gefotografeerd was (door meerdere fototoestellen tegelijk, over de gehele wereld verspreid) en hoorde hoe immens groot dat was.
Van de uitleg snapte ik helemaal niets. Er kan niets uit ontsnappen vanwege de enorme energie die daar is, zelfs geen licht.

Omdat er geen licht of andere informatie uit een zwart gat kan ontsnappen, is onbekend wat zich precies 'in' een zwart gat afspeelt. Wel kan de invloed van een zwart gat op zijn omgeving worden waargenomen.

Het bepaalde mij er weer bij dat de mens nooit de gehele schepping zal kunnen doorgronden, en hoe groot en veelomvattend God's werk is geweest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door refo »

Uiteindelijk zullen zwarte gaten alle materie opslorpen, daarna elkaar en dan is er niets meer.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Terri »

refo schreef:Uiteindelijk zullen zwarte gaten alle materie opslorpen, daarna elkaar en dan is er niets meer.
Betekent dat dan dat er uiteindelijk 'niets' meer zal zijn in het heelal?
Waar moet ik dan de 'nieuwe hemel en aarde' plaatsen? Dat zal toch eeuwig zijn?
Of zal dat juist 'buiten het heelal' zijn, een totaal andere dimensie?
Zo maar wat vragen die bij me opkomen.....
Plaats reactie