Zijn wij alléén in dit immense heelal?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door -DIA- »

Eljane schreef:
parsifal schreef:
Delftenaar schreef:Dat waren engelen.
Die zijn er, maar staan in een andere dimensie dan wij "normale" mensen.
Is dat zo? Ik geloof wel dat de nieuwe hemel en aarde via een wonder tot stand komen en dus buiten de huidige natuurwetten om. Ook geloof ik dat dit zal gebeuren voor de zon op is of de aarde deel gaat uitmaken van een zwart gat.
Precies wat ik ook dacht! Maar wat bedoel je met een andere dimensie? Ik denk dat engelen ook op aarde zijn om gelovigen te beschermen op Gods wenken, maar (meestal) niet zichtbaar.
Dat laatste wordt weinig meer doordacht. Er wordt wel gesproken van beschermengelen. Dat is een term die voor zover ik weer niet Schriftuurlijk is. Maar wel de zaak zelf. Vooral oudere kinderen Gods hebben wel getuigenissen van reddingen waarin de beschermd werden. Er wordt, en terecht, wel gezegd, dat een uitverkorene voor zijn bekering onsterfelijk is. Achteraf wordt dan opgemerkt hoe vaak zo'n mens en behoed is voor de dood.
In de Hebreeënbrief lezen we: Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden om dergenen wil die de zaligheid beërven zullen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door J.C. Philpot »

Eljane schreef:Maar wat bedoel je met een andere dimensie?
Dat vind ik een goede vraag. Volgens mij is dimensie zoals het hier word gebruikteen filosofisch concept. Maar wat bedoelen we er precies mee? En kunnen we dit concept zomaar in de theologie intergreren?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Eljane schreef:Maar wat bedoel je met een andere dimensie?
Dat vind ik een goede vraag. Volgens mij is dimensie een filosofisch concept. Maar wat bedoelen we er precies mee? En kunnen we dit concept zomaar in de theologie intergreren?
Het kan filosofisch klinken maar er is meer, wat wij niet waarnemen.
De Heere nabij Zijn volk, ja alomtegenwoordig, en we zien het niet.
En toch is de alomtegenwoordigheid Gods iets wat Schriftuurlijk te bewijzen is.

2 Koningen 6:8-23
De Syriërs met blindheid geslagen
8 En de koning van Syrië voerde krijg tegen Israël, en beraadslaagde zich met zijn knechten, zeggende: Mijn legering zal zijn in de plaats van zulk een.
9 Maar de man Gods zond heen tot den koning van Israël, zeggende: Wacht u dat gij door die plaats niet trekt, want de Syriërs zijn daarheen afgekomen.
10 Daarom zond de koning van Israël heen aan die plaats waarvan hem de man Gods gezegd en hem gewaarschuwd had, en wachtte zich aldaar, niet eenmaal noch tweemaal.
11 Toen werd het hart des konings van Syrië onstuimig over dezen handel; en hij riep zijn knechten en zeide tot hen: Zult gij mij dan niet te kennen geven, wie van de onzen zij voor den koning van Israël?
12 En een van zijn knechten zeide: Neen, mijn heer koning; maar Elísa, de profeet die in Israël is, geeft den koning van Israël te kennen de woorden die gij in uw binnenste slaapkamer spreekt.
13 En hij zeide: Gaat heen en ziet waar hij is, dat ik zende en hem halen late. En hem werd te kennen gegeven, zeggende: Zie, hij is te Dothan.
14 Toen zond hij daarheen paarden en wagens en een zwaar heir, welke des nachts kwamen en omsingelden de stad.
15 En de dienaar van den man Gods stond zeer vroeg op en ging uit; en zie, een heir omringde de stad met paarden en wagens. Toen zeide zijn jongen tot hem: Ach, mijn heer! Hoe zullen wij doen?
16 En hij zeide: Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer dan die bij hen zijn.
17 En Elísa bad en zeide: HEERE, open toch zijn ogen, dat hij zie. En de HEERE opende de ogen van den jongen, dat hij zag; en zie, de berg was vol vurige paarden en wagens rondom Elísa.
18 Als zij nu tot hem afkwamen, bad Elísa tot den HEERE en zeide: aSla toch dit volk met verblindheden. En Hij sloeg hen met verblindheden, naar het woord van Elísa. a Gen. 19:11. verwijsteksten
19 Toen zeide Elísa tot hen: Dit is de weg niet en dit is de stad niet; volgt mij na, en ik zal u leiden tot den man dien gij zoekt. En hij leidde hen naar Samaría.
20 En het geschiedde als zij te Samaría gekomen waren, dat Elísa zeide: HEERE, open de ogen van dezen, dat zij zien. En de HEERE opende hun ogen, dat zij zagen; en zie, zij waren in het midden van Samaría.
21 En de koning van Israël zeide tot Elísa, als hij hen zag: Zal ik hen slaan? Zal ik hen slaan, mijn vader?
22 Doch hij zeide: Gij zult hen niet slaan; zoudt gij ook slaan, die gij met uw zwaard en met uw boog gevangen hadt? Zet hun brood en water voor, dat zij eten en drinken en tot hun heer trekken.
23 En hij bereidde hun een groten maaltijd, dat zij aten en dronken; daarna liet hij hen gaan en zij trokken tot hun heer. Zo kwamen de benden der Syriërs niet meer in het land Israëls.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Bezorgd »

Ik moet met alle media aandacht voor het zwarte gat alsmaar denken aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Ik moet met alle media aandacht voor het zwarte gat alsmaar denken aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer.
Misschien ben ik dom, gebrek aan algemene ontwikkeling? Ik kende alleen de titel, en meer weet ik niet over dit sprookje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Ik moet met alle media aandacht voor het zwarte gat alsmaar denken aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer.
Misschien ben ik dom, gebrek aan algemene ontwikkeling? Ik kende alleen de titel, en meer weet ik niet over dit sprookje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe ... _de_keizer

"Zij hebben een uniek, nog nooit vertoond concept: een stof die alleen zichtbaar is voor slimme mensen. In werkelijkheid zijn het natuurlijk oplichters, want zo'n stof bestaat niet, maar de kleermakers vertrouwen erop dat niemand zal durven erkennen dat hij/zij de stof niet ziet - uit angst voor dom uitgemaakt te worden."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Ik moet met alle media aandacht voor het zwarte gat alsmaar denken aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer.
Misschien ben ik dom, gebrek aan algemene ontwikkeling? Ik kende alleen de titel, en meer weet ik niet over dit sprookje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe ... _de_keizer

"Zij hebben een uniek, nog nooit vertoond concept: een stof die alleen zichtbaar is voor slimme mensen. In werkelijkheid zijn het natuurlijk oplichters, want zo'n stof bestaat niet, maar de kleermakers vertrouwen erop dat niemand zal durven erkennen dat hij/zij de stof niet ziet - uit angst voor dom uitgemaakt te worden."
Dat is inderdaad een verzinsel dat meer weg heeft van magie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door refo »

De nieuwe kleren van de keizer magie? Misschien toch eens in het verhaal verdiepen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Eljane schreef:Maar wat bedoel je met een andere dimensie?
Dat vind ik een goede vraag. Volgens mij is dimensie zoals het hier word gebruikteen filosofisch concept. Maar wat bedoelen we er precies mee? En kunnen we dit concept zomaar in de theologie intergreren?
Dat laatste toch wel? Engelen zijn, denk ik te mogen geloven, om ons heen, maar we zien ze niet. Dat spreekt dan van een andere dimensie toch?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Mara »

Eljane schreef:Maar wat bedoel je met een andere dimensie?
In een SF verhaal werd iemand in een raket opgeslorpt door een zwart gat en kwam aan de andere kant terecht. Daar kon hij toen terugzien in de tijd. Hij zag dus zijn levensverhaal als het ware, zichzelf dus ook.
Zoiets komt natuurlijk uit de dikke duim van een auteur, maar misschien zou het wel waar kunnen zijn. Ik heb werkelijk geen idee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Eljane schreef:Maar wat bedoel je met een andere dimensie?
In een SF verhaal werd iemand in een raket opgeslorpt door een zwart gat en kwam aan de andere kant terecht. Daar kon hij toen terugzien in de tijd. Hij zag dus zijn levensverhaal als het ware, zichzelf dus ook.
Zoiets komt natuurlijk uit de dikke duim van een auteur, maar misschien zou het wel waar kunnen zijn. Ik heb werkelijk geen idee.
Hé?!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Hé?!
In theorie kan het niet, want alles wat in het gat verdwijnt wordt verpulverd en keert niet terug, maar daarom weten wij dus niet wat er aan de "andere zijde van dat zwarte gat is". Het is net zo'n mysterie als de Bermuda driehoek of UFO's.
Afblijven. Het is niet voor niets zo ondoorgrondelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Hé?!
In theorie kan het niet, want alles wat in het gat verdwijnt wordt verpulverd en keert niet terug, maar daarom weten wij dus niet wat er aan de "andere zijde van dat zwarte gat is". Het is net zo'n mysterie als de Bermuda driehoek of UFO's.
Afblijven. Het is niet voor niets zo ondoorgrondelijk.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit te verenigen is met een Bijbelse visie. Voorlopig zou ik liever zeggen 'afwijzen' in plaats van 'afblijven.'
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit te verenigen is met een Bijbelse visie. Voorlopig zou ik liever zeggen 'afwijzen' in plaats van 'afblijven.'
Wat wil je afwijzen? Supernova's of het idee van extra-terrestriaal leven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit te verenigen is met een Bijbelse visie. Voorlopig zou ik liever zeggen 'afwijzen' in plaats van 'afblijven.'
Wat wil je afwijzen? Supernova's of het idee van extra-terrestriaal leven.
Voorlopig wijs ik af wat @Mara schreef.
Plaats reactie