Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Rens »

Ik heb laatst een blog gescherevn op m'n hyves, die ik graag even naar hier wil overplanten....

het roept vragen op, verwondering, verbijstering ook......

ZIJN we wel alléén in dit onmogelijk grote heelal?

===
De inhoud van het blog:


Wat ik me weleens afvraag…..een paar dingen eigenlijk:

Gisterenavond reed ik met Puck over ’s Heeren wegen, en zag die enorm heldere maan. Zó helder, dat je haast de krant er bij kon lezen (als je dat al van plan zou zijn om dat buitenshuis bij – 4 te gaan doen).

Daarachter een flonkerende sterrenhemel, helemaal vól met sterren, veraf en minder veraf. Je ziet ze eigenlijk alleen sterk en minder sterk stralen, en in verschillende “formaties” …. Drie op een rij bijvoorbeeld, of een “eenzame” ster, ver van de anderen verwijderd….

Maar, als ik zo naar die sterrenhemel en de maan keek, overviel me opnieuw de gedachte: zijn we écht wel alléén in dit reuzachtige heelal? En staan de Zon, Maan en sterren vást op hun plaats, of “vallen” we in een oneindige diepte (of “stijgen” we in een oneindige hoogte)?? Óf verwijderen de Zon,de palneten en hun manen tezamen met de sterren zich van elkaar óf klonteren ze juist steeds dichter opéén?

ZIJN we eigenlijk wel alléén in dit onmogelijk grote heelal? Het kán toch haast niet anders dan dat er bij een flink aantal van de honderden miljarden sterren léven is, in welke vorm dan ook? Het is toch wel héél houtain om te denken dat wij de enigen zijn die in dit heelal een planeet bevolken…….

Verschillenden onder de lezers van dit blog zullen tegenwerpen dat God de mens schiep, en dat er in de Bijbel niet gesproken wordt over ánder leven dan het mensenleven.

Maar, als onze Bijbel nu eens specifiek voor de méns alleen is geschreven, en er voor ánder leven een eigen soort Bijbel zou bestaan????

Er bestaat geen telefoon- of emaillijntje met God, om het Hem eens te vragen. We moeten zelf maar zien hoe we met die vragen uit de voeten geraken. Het is misschien maar beter ook dat we niet weten óf er ánder leven in het heelal is…..ook al is het onwaarschijnlijk dat het niet zo zou zijn.

De mens moet toch wat te raden overhouden nietwaar?

Ook zo met de vraag of we bezig zijn in een peilloos diepe afgrond in het oneindige heelal te “vallen”, of “op te stijgen”, óf dat de sterren, melkwegstelsels, clusters van melkwegstelsels en sterrennevels in sneltreinvaart zich van elkaar verwijderen??

Heb je je wel eens trachten voor te stellen hoe onmogelijk gróót het heelal feitelijk moet zijn, als je je bedenkt dat er miljárden melkwegstelsels (met élk weer 100 miljard sterren) zijn? Het is welhaast griezelig om je dat beeld voor de geest te toveren. Het gaat je écht duizelen…én je wordt er zelfs wat bang van….die onmetelijkheid waar de enige methode om inzichtbaar te maken wat de afstanden zijn, de maatstaf van het Lichtjaar is: de afstand die het licht, 300.000 km per secónde, aflegt gedurende één aards jaar. Probeer het nu maar niet uit te rekenen, je rekenmachine legt het af bij dergelijke astronomische getallen. Zó groot dat ze gewoon niet te bevatten zijn.

En ondertussen scharrelde Puck, onwetend van de overpeinzingen van haar baas, rustig door langs de slootkant, zoekend naar plekjes om datgene te doen waarvoor we naar buiten waren gegaan.

Plotsklaps staat ze naast me, duwt haar neus onder m’n hand, en kijkt me met haar trouwe honden-ogen aan, met een blik daarin van “kom je nu mee, we hebben nu al lang genoeg stilgestaan hier, ik wil wel wat verderop snuffelen”……… de betovering is ineens verbroken, de wereld in z’n alledaagsheid komt in z’n volle omvang weer tot me.

Dussssss, we gingen weer verder langs ’s Heeren wegen, maar ik kon het niet nalaten om af en toe even ópwaarts te kijken, naar maan en sterren met de vraag: ís er leven ergens daar, wáár en wát voor leven zou er toch zijn?

Een fijne dag verder…….de aarde en maan draaien onverstoorbaar hun rondjes…..als aan een touwtje
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Marnix »

Volgens mij is het niet onmogelijk. Maar ik vraag me toch sterk af of het echt zo is. Ik blijf sceptisch totdat het tegendeel blijkt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Da Capo »

Heb hier ook wel eens over nagedacht. Ik zeg niet dat er buitenaards leven is, maar ook niet dat het er niet is.
Het is een intrigerende vraag waarop we zeer waarschijnlijk geen antwoord zullen krijgen.
Anderzijds kan je je afvragen hoe relevant het (voor ons) zou zijn.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Meeting »

Ik weet dat het bekend is dat er andere planeten zijn maar dat gebleken is dat daar geen leven is gevonden.
Ik weet niet of je dit bedoeld, mischien heb ik je vraag niet goed begrepen, Rens.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Medereiziger »

Meeting schreef:Ik weet dat het bekend is dat er andere planeten zijn maar dat gebleken is dat daar geen leven is gevonden.
Dat is nog helemaal niet gebleken, daar wordt iedere dag nog onderzoek naar gedaan.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door hmprff »

Medereiziger schreef:
Meeting schreef:Ik weet dat het bekend is dat er andere planeten zijn maar dat gebleken is dat daar geen leven is gevonden.
Dat is nog helemaal niet gebleken, daar wordt iedere dag nog onderzoek naar gedaan.
in ieder geval is het klimaat daar dermate anders dan op de aarde, dat er geen 'normaal' leven mogelijk is.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Medereiziger »

hmprff schreef:
Medereiziger schreef:
Meeting schreef:Ik weet dat het bekend is dat er andere planeten zijn maar dat gebleken is dat daar geen leven is gevonden.
Dat is nog helemaal niet gebleken, daar wordt iedere dag nog onderzoek naar gedaan.
in ieder geval is het klimaat daar dermate anders dan op de aarde, dat er geen 'normaal' leven mogelijk is.
Wie spreekt er dan over 'normaal' leven? In de meest barre omstandigheden op aarde zijn organismen in staat om te (over)leven, dus men kan niet uitsluiten dat er geen buitenaards leven bestaat.

In hoeverre je dat met de Bijbel kunt verenigen, is een 2e.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Rens »

Leven, zélfs in een vorm die ons wezensvreemd voorkomt.......érgens op die vele miljárden planeten zal er toch wel een soort van leven zijn die voor hén een "beschaving" is.....zelfs al is dat voor óns onvoorstelbaar.....maarrrrrrrr, IS het er daarom maar niet, omdát we het ons niet voor kunnen stellen dat er leven mogelijk is in omstandigheden waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken?

het is een gedachtengang die mij al heel lang bezighoudt, en maar niet loslaat...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door jvdg »

Rens schreef:Leven, zélfs in een vorm die ons wezensvreemd voorkomt.......érgens op die vele miljárden planeten zal er toch wel een soort van leven zijn die voor hén een "beschaving" is.....zelfs al is dat voor óns onvoorstelbaar.....maarrrrrrrr, IS het er daarom maar niet, omdát we het ons niet voor kunnen stellen dat er leven mogelijk is in omstandigheden waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken?

het is een gedachtengang die mij al heel lang bezighoudt, en maar niet loslaat...........
Laat die gedachtengang maar los, Rens, hoezeer ik die ook kan volgen.
Maar het is net als het denken over van eeuwigheid tot eeuwigheid, het kan tot ernstige zaken leiden (lijden).
Of....het zich verwonderen en verblijden over en in de Schepper aller dingen.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Rens schreef:Leven, zélfs in een vorm die ons wezensvreemd voorkomt.......érgens op die vele miljárden planeten zal er toch wel een soort van leven zijn die voor hén een "beschaving" is.....zelfs al is dat voor óns onvoorstelbaar.....maarrrrrrrr, IS het er daarom maar niet, omdát we het ons niet voor kunnen stellen dat er leven mogelijk is in omstandigheden waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken?

het is een gedachtengang die mij al heel lang bezighoudt, en maar niet loslaat...........
Laat die gedachtengang maar los, Rens, hoezeer ik die ook kan volgen.
Maar het is net als het denken over van eeuwigheid tot eeuwigheid, het kan tot ernstige zaken leiden (lijden).
Of....het zich verwonderen en verblijden over en in de Schepper aller dingen.
Maar, stél, er IS ergens leven, een bepaalde soort van beschaving.......zet dat niet de hele boel op z'n kop? Theologisch gezien voor 100%......en de mensen raken door het dolle heen...niets is meer zeker aan de tot dán toe vaste waarheden....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door jvdg »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Rens schreef:Leven, zélfs in een vorm die ons wezensvreemd voorkomt.......érgens op die vele miljárden planeten zal er toch wel een soort van leven zijn die voor hén een "beschaving" is.....zelfs al is dat voor óns onvoorstelbaar.....maarrrrrrrr, IS het er daarom maar niet, omdát we het ons niet voor kunnen stellen dat er leven mogelijk is in omstandigheden waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken?

het is een gedachtengang die mij al heel lang bezighoudt, en maar niet loslaat...........
Laat die gedachtengang maar los, Rens, hoezeer ik die ook kan volgen.
Maar het is net als het denken over van eeuwigheid tot eeuwigheid, het kan tot ernstige zaken leiden (lijden).
Of....het zich verwonderen en verblijden over en in de Schepper aller dingen.
Maar, stél, er IS ergens leven, een bepaalde soort van beschaving.......zet dat niet de hele boel op z'n kop? Theologisch gezien voor 100%......en de mensen raken door het dolle heen...niets is meer zeker aan de tot dán toe vaste waarheden....
God heeft het in Zijn Woord niet geopenbaard dat er elders nog leven, in welke vorm dan ook, is.
En zelfs al zou daar beschaving zijn, dat doet niets af aan ons menszijn.
Afgevallen van de Schepper, gekozen hebbende voor zichzelf etc...
Alles verzondigd hebbend, en alleen gered kunnende worden door Christus.

Daar hebben wij "mee te maken".

Het ontdekken van leven op andere plaatsen in het heelal doet daar niks aan toe of af.
Daardoor kan "onze" theologie niet wankelen, noch raken wij door het dolle heen, of worden "onze" vaste waarden ondergraven.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Rens schreef:
jvdg schreef:
Rens schreef:Leven, zélfs in een vorm die ons wezensvreemd voorkomt.......érgens op die vele miljárden planeten zal er toch wel een soort van leven zijn die voor hén een "beschaving" is.....zelfs al is dat voor óns onvoorstelbaar.....maarrrrrrrr, IS het er daarom maar niet, omdát we het ons niet voor kunnen stellen dat er leven mogelijk is in omstandigheden waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken?

het is een gedachtengang die mij al heel lang bezighoudt, en maar niet loslaat...........
Laat die gedachtengang maar los, Rens, hoezeer ik die ook kan volgen.
Maar het is net als het denken over van eeuwigheid tot eeuwigheid, het kan tot ernstige zaken leiden (lijden).
Of....het zich verwonderen en verblijden over en in de Schepper aller dingen.
Maar, stél, er IS ergens leven, een bepaalde soort van beschaving.......zet dat niet de hele boel op z'n kop? Theologisch gezien voor 100%......en de mensen raken door het dolle heen...niets is meer zeker aan de tot dán toe vaste waarheden....
God heeft het in Zijn Woord niet geopenbaard dat er elders nog leven, in welke vorm dan ook, is.
Maar, als ónze Bijbel nu eens specifiek voor de méns alleen is geschreven, en er voor ánder leven een eigen soort Bijbel zou bestaan???? het is een hypothese, dat is zo, maar niet één die je achteloos in de kliko kunt deponeren omdat de aard van de hypothese je niet aanstaat........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Medereiziger »

jvdg schreef:Het ontdekken van leven op andere plaatsen in het heelal doet daar niks aan toe of af.
Daardoor kan "onze" theologie niet wankelen, noch raken wij door het dolle heen, of worden "onze" vaste waarden ondergraven.
Ik vermoed zomaar dat, wanneer er daadwerkelijk ander leven ontdekt wordt, vrijwel alle kerken in rep en roer zijn. Het zou toch vrij heftig zijn als blijkt dat God, om het maar cru te zeggen, vergeten is dat er ook nog andere organismen leven.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef: Maar, als ónze Bijbel nu eens specifiek voor de méns alleen is geschreven, en er voor ánder leven een eigen soort Bijbel zou bestaan???? het is een hypothese, dat is zo, maar niet één die je achteloos in de kliko kunt deponeren omdat de aard van de hypothese je niet aanstaat........
Rens, waarom zullen we het niet gewoon bij de geopenbaarde dingen houden, in plaats van onze hoofden te breken over de verborgen dingen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zijn wij alléén in dit immense heelal?

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Rens schreef: Maar, als ónze Bijbel nu eens specifiek voor de méns alleen is geschreven, en er voor ánder leven een eigen soort Bijbel zou bestaan???? het is een hypothese, dat is zo, maar niet één die je achteloos in de kliko kunt deponeren omdat de aard van de hypothese je niet aanstaat........
Rens, waarom zullen we het niet gewoon bij de geopenbaarde dingen houden, in plaats van onze hoofden te breken over de verborgen dingen?
Dat bedoelde ik.....
Plaats reactie