Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Aan Johann Gottfried Walther,

Romeinen 8 is geschreven na :

Romeinen 6 : 6-8
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

en ook na :


Romeinen 7 : 1-6
Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft? Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans.
Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt. Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.
Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.



Dit heeft Paulus opgetekend middels de Goddelijke inspriatie van de Heilige Geest, Die in het leren en onderwijzen, dezelfde heilsorde aanhoudt, als hoe Hij het uitwerkt en toepast aan zondaarsharten...


DJK
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door memento »

DJK schreef:Aan Johann Gottfried Walther,

Romeinen 8 is geschreven na :

Romeinen 6 : 6-8
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
Paulus spreekt in het onderstreepte gedeelte over de heiligmaking. Zie de gereformeerde commentatoren (bv Calvijn) hierover.

Besef trouwens dat déze tekst aanhalen voor jouw visie nogal gevolgen heeft: Paulus spreekt over dat onze oude mens gekruisigd is. Als je dus het sterven aan de oude mens ziet als voorbereiding tot het komen tot Christus, dan houdt dan in dat de oude mens daarna niet meer is (Paulus spreekt immers in de verleden tijd). En als je dát stelt, snap je Paulus verdere betoog volgens mij niet goed...
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door wim »

DJK schreef:Nog een voorbeeldje dan, uit het leven van een man die ook voor Gods' heilig Recht gedaagd werd :
De moordenaar aan het kruis, naast Jezus...
Waar staat in de bijbel dat de moordenaar aan het kruis voor Gods heilig recht is gedaagd? Ik zie het niet staan. De moordenaar had gezondigd en werd daarvoor door de Romeinse overheid gestraft (rechtvaardig, want hij had een levensechte moord begaan). Hij beleed zijn (levensechte) zonde aan de juiste Persoon, geloofde in Zijn onschuld en overwinning van de dood en kreeg het paradijs. Dat is wat ík lees.
De rest is volgens mij pure inlegkunde.
Laatst gewijzigd door wim op 14 okt 2008, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door freek »

Eerstelijk dat wij ganselijk in onze harten vertrouwen, dat onze Heere Jezus Christus, (naar luid der beloften, die aan de voorvaderen in het Oude Testament van het begin af geschied zijn) van den Vader in deze wereld gezonden is, ons vlees en bloed heeft aangenomen, den toorn Gods (onder welken wij eeuwig hadden moeten verzinken) van het begin zijner menswording tot het einde zijns levens op de aarde voor ons gedragen, en alle gehoorzaamheid en gerechtigheid der Goddelijke wet voor ons vervuld heeft; voornamelijk, toen Hem de last van onze zonden, en van den toorn Gods, het bloedige zweet in den hof uitgedrukt heeft; waar Hij gebonden werd, opdat Hij ons zou ontbinden; daarna ontallijke smaadheden geleden heeft, opdat wij nimmermeer te schande zouden worden; onschuldig ter dood veroordeeld is, opdat wij voor het gericht Gods zouden vrijgesproken worden; ja, zijn gezegend lichaam aan het kruis heeft laten nagelen, opdat Hij het handschrift onzer zonden daaraan zou hechten; en heeft alzo de vervloeking van ons op zich geladen, opdat Hij ons met zijn zegening vervullen zou; en heeft zich vernederd tot in de allerdiepste versmaadheid en angst der hel, met lichaam en aan het hout des kruises, toen riep met luider stem: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verIaten?" opdat wij tot God zouden genomen, en nimmermeer van Hem verlaten worden; en heeft eindelijk, met zijn dood en bloedstorting het nieuwe en eeuwige Testament, het verbond der genade en der verzoening besloten, toen Hij zeide: "Het is volbracht".

En opdat wij vastelijk zouden geloven dat wij tot dit genadeverbond behoren, nam de Heere Jezus in zijn laatste Avondmaal het brood en als Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het zijn discipelen, en zelde: "Neemt, eet, dat is mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot mijn gedachtenis". Desgelijks, na het Avondmaal, nam Hij den drinkbeker, en gedankt hebbende gaf hun dien, zeggende: "drinkt allen daaruit; deze drinkbeker is het nieuwe Testament in mijn bloed, hetwelk voor u en voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden; doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot mijn gedachtenis"; dat is: zo dikwijls als gij van dit brood eet, en van dezen beker drinkt, zult gij daardoor als door een gewisse gedachtenis, en pand, vermaand en verzekerd worden van deze mijn hartelijke liefde en trouw jegens u, dat Ik voor u (daar gij anders den eeuwigen dood hadt moeten sterven), mijn lichaam aan het hout des kruises in den dood geve, en mijn bloed vergiete, en uw hongerige en dorstige zielen met dit mijn gekruisigd lichaam en vergoten bloed tot het eeuwige leven spijze en lave, even zekerlijk, als een iegelijk dit brood voor zijn ogen gebroken, en deze beker hem gegeven wordt, en gij die tot mijn gedachtenis met uw mond eet en drinkt.


Dit lijkt me toch andere taal, DJK. Al snap ik dat je ook dit citaat prima in jouw belevingstheologie kunt persen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Afgewezen »

Ik vind de stijl en de toonzetting van DJK ronduit vreselijk. Maar ik vind niet alles wat hij zegt, verwerpelijk.
Als God een mens bekeert, dan brengt hij die mens zeker wel op de plaats van de verootmoediging. Dan wordt het vonnis onderschreven. En daar, waar de mens zichzelf moet veroordelen, mag hij het vrijsprekend vonnis aanvaarden, als God Zich als een verzoend God in Christus aan hem openbaart.
Als DJK dít bedoelt, ben ik het met hem eens. Maar hij zou het wel anders kunnen zeggen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 14 okt 2008, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Jo-Ann »

DJK schreef:Zonder het doorleven van deze stukken, trap en mate, en de diepten van dit doorleven zij in ieders leven alleen Gode bekend, ga je voor eeuwig verloren...

Uit uw schrijven komt naar voren dat u vijandig bent aangaande Gods' heilig eisende volmaakte Recht.
Wat u zoekt en begeert, is om zalig te worden buiten dit heilig Recht om. Maar dan komt God niet meer aan Zijn eer.
Weet van mij, dat ik u op grond van de Bijbel kan zeggen, en op grond van de HC (zondag2-6) dat God geen afstand doet, noch kan doen van Zijn heilig, verdoemend en dodende Recht, welke van ons allen eist : "Betaal Mij wat gij schuldig zijt!!" --En als die vloek en eis nu aan deze zijde van het graf nog nimmer op onze zielen heeft gebrand, dan zal deze eis straks in die eeuwige rampzaligheid op onze zielen branden: "Betaal Mij, wat gij schuldig zijt!" Maar dan is het voor eeuwig te laat, en kunt u schreeuwen om Redding wat u wilt, maar dan is er geen Redding meer. Dan zult u met die eis voor eeuwig een betaling zoeken, die er in die helse verdoemenis, nimmermeer te vinden is....

Want Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid(Jes.1:27)


DJK
tsjonge, wat wordt hier druk gepost...
DJK, ooit heb ik geleerd ('k weet niet meer waaruit en weet ook niet meer of dit alle punten waren) over het nut van de wet, dat zij is:
- kennisbron der ellende
- tuchtmeester tot Christus
- richtsnoer tot dankbaarheid
Deze punten moeten we wel bij elkaar houden.

Ik lees, naar aanleiding hiervan, een stukje uit 'Korte lessen over kort begrip' van ds. Kersten het volgende:
Geliefde catechisanten, het moge de Heere behagen door Zijn heilige wet ons te ontdekken, opdat wij op onze gerechtigheid niet vertrouwen, want die zijn een wegwerpelijk kleed. Maar dat Christus ons beklede met Zijn gerechtigheid, die alleen voor God bestaan kan. Daartoe worde ons de wet een tuchtmeester tot Christus.
Dat moet het doel van wetsprediking zijn: uitdrijven tot Christus! Omdat Sion door recht verlost zal worden en onze gerechtigheid voor God niet kan bestaan.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Aan Afgewezen,

eindelijk iemand die me verstaat, en enigszins bijvalt...

En wat mijn toonzetting en schrijfstijl betreft : "ieder vogeltje zingt, zoals het gebekt is."

Maar weet oprecht van mij, dat er beslist geen venijn achter mijn schrijven zit of schuilt!!


DJK
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Josephus »

DJK schreef:En wat mijn toonzetting en schrijfstijl betreft : "ieder vogeltje zingt, zoals het gebekt is."
Dat zal zo zijn, maar dat vind ik in dit verband iets te makkelijk gezegd. Discussiëren is toch ook wel aan bepaalde objectieve regels gebonden, het niet naleven daarvan kun je niet afdoen als "dat is nu eenmaal mijn stijl". Ook al omdat je bij virtueel discussiëren de tijd en de ruimte hebt om je bijdragen door te lezen en eventueel aan te passen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Aan Jo-Ann,

AMEN !


Wat je hier aanhaalt van ds. G.H. Kersten, bedoel ik precies hetzelfde te schrijven, misschien alleen iets minder begaafd.
Maar wat je bedoelt te zeggen over de WET als tuchtmeester, alsof die WET op zichzelf een ziel geselt naar Christus is fout verstaan. Altijd goed begrijpen, dat de Heilige Geest de WET gebruikt als in Zijn handen als instrument werkende als een bloedwreker, en als een tuchtmeester. De geestelijke vloek- en doemwerking der WET ten dode, die er van de geestelijke bediening der WET uit gaat, moet gezien en verstaan worden als het beeld/typologie van de bloedwreker, uit Numeri 35.

Maar als het gaat over de tucht der WET, bedoeld hier Gods' Woord : de onderwijzende bediening die er uitgaat van de WET. In het grieks staat hier voor het woord PEDAGOGOS, hetwelk leermeester cq. onderwijzer, of opvoeder betekent.
En nu moet u dit alzo verstaan, dat wanneer een ziel in Gods' recht getrokken wordt, gaat die ziel de gehele H.C. doorleven als in een dodelijke stonde van zondag 2 t/m 23, voelende Gods' wraak en toorn over zijn zonden branden, dát is de functie van die bloedwreker, maar diezelfde WET gebruikt de Heilige Geest nu ook, om de zondaar te onderwijzen in Wie er nu wel een volkomen betaling en verlossing te vinden is, dát is de tuchtmeester der WET (HC zondag 5-6). En deze tucht deed de moordenaar ten laatste uitroepen tot Hem : "Heere, gedenk mijner...." Omdat die tucht der WET, die moordenaar innerlijk had geleerd, hetgeen hij nu niet had, er in Hem volkomen te vinden was. En deze beiden werkingen der WET worden nu geleerd in dat dodelijkst tijdsgewricht, middels Gods' Heilige Geest, en maken geheel plaats voor het Evangelie in het hart van de zondaar.


DJK
Laatst gewijzigd door DJK op 14 okt 2008, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Jongere »

Volledig met memento's eerste post eens.
Een mooie tekst waarin over God's recht en Zijn rechtvaardigheid wordt gesproken vind ik altijd in 1 Johannes 1:
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Het lijkt een vreemde tekst. Want wat is er rechtvaardig aan dat God de zonden vergeeft? Rechtvaardig zou het zijn om te straffen, horen we altijd, en genadig om te vergeven. Maar dat is nu juist het geheim. Het recht van God staat niet los van zijn vergeving. Het is niet zo dat wij mensen alsnog onder Zijn recht moeten doorgaan voor we vergeving kunnen krijgen. Het wonder is nu juist dat alles door Christus is volbracht. Zodat zelfs het vergeven van God een rechtvaardige daad kan worden. Dat volledig in de lijn van de mooie woorden uit het avondmaalsformulier die freek aanhaalt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Ariene »

24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
De wet, opvoeder totdat Christus de wet volbracht heeft.
Nu zijn wij niet meer onder de wet, want deze is vervult, nu moeten wij uit het geloof leven!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Volledig met memento's eerste post eens.
Een mooie tekst waarin over God's recht en Zijn rechtvaardigheid wordt gesproken vind ik altijd in 1 Johannes 1:
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Het lijkt een vreemde tekst. Want wat is er rechtvaardig aan dat God de zonden vergeeft? Rechtvaardig zou het zijn om te straffen, horen we altijd, en genadig om te vergeven. Maar dat is nu juist het geheim. Het recht van God staat niet los van zijn vergeving. Het is niet zo dat wij mensen alsnog onder Zijn recht moeten doorgaan voor we vergeving kunnen krijgen. Het wonder is nu juist dat alles door Christus is volbracht. Zodat zelfs het vergeven van God een rechtvaardige daad kan worden. Dat volledig in de lijn van de mooie woorden uit het avondmaalsformulier die freek aanhaalt.
Ik denk dat je nu toch een verkeerde conclusie trekt. Want ondanks dat wij niet meer onder het recht moeten doorgaan (we zouden het niet kunnen!), betekent dit niet dat we God ons niet met Zijn recht in aanraking zal brengen. Wij zullen moeten leren onszelf te veroordelen ("een welgevallen te hebben in de straf onzer ongerechtigheden"). Alleen in díé weg wordt er vergeving gevonden. Christus' kruisgang maakt een doorleefde bekering niet overbodig!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Volledig met memento's eerste post eens.
Een mooie tekst waarin over God's recht en Zijn rechtvaardigheid wordt gesproken vind ik altijd in 1 Johannes 1:
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Het lijkt een vreemde tekst. Want wat is er rechtvaardig aan dat God de zonden vergeeft? Rechtvaardig zou het zijn om te straffen, horen we altijd, en genadig om te vergeven. Maar dat is nu juist het geheim. Het recht van God staat niet los van zijn vergeving. Het is niet zo dat wij mensen alsnog onder Zijn recht moeten doorgaan voor we vergeving kunnen krijgen. Het wonder is nu juist dat alles door Christus is volbracht. Zodat zelfs het vergeven van God een rechtvaardige daad kan worden. Dat volledig in de lijn van de mooie woorden uit het avondmaalsformulier die freek aanhaalt.
Ik denk dat je nu toch een verkeerde conclusie trekt. Want ondanks dat wij niet meer onder het recht moeten doorgaan (we zouden het niet kunnen!), betekent dit niet dat we God ons niet met Zijn recht in aanraking zal brengen. Wij zullen moeten leren onszelf te veroordelen ("een welgevallen te hebben in de straf onzer ongerechtigheden"). Alleen in díé weg wordt er vergeving gevonden. Christus' kruisgang maakt een doorleefde bekering niet overbodig!
Wie zegt hier dat een doorleefde bekering overbodig is?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Volledig met memento's eerste post eens.
Een mooie tekst waarin over God's recht en Zijn rechtvaardigheid wordt gesproken vind ik altijd in 1 Johannes 1:
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Het lijkt een vreemde tekst. Want wat is er rechtvaardig aan dat God de zonden vergeeft? Rechtvaardig zou het zijn om te straffen, horen we altijd, en genadig om te vergeven. Maar dat is nu juist het geheim. Het recht van God staat niet los van zijn vergeving. Het is niet zo dat wij mensen alsnog onder Zijn recht moeten doorgaan voor we vergeving kunnen krijgen. Het wonder is nu juist dat alles door Christus is volbracht. Zodat zelfs het vergeven van God een rechtvaardige daad kan worden. Dat volledig in de lijn van de mooie woorden uit het avondmaalsformulier die freek aanhaalt.
Ik denk dat je nu toch een verkeerde conclusie trekt. Want ondanks dat wij niet meer onder het recht moeten doorgaan (we zouden het niet kunnen!), betekent dit niet dat we God ons niet met Zijn recht in aanraking zal brengen. Wij zullen moeten leren onszelf te veroordelen ("een welgevallen te hebben in de straf onzer ongerechtigheden"). Alleen in díé weg wordt er vergeving gevonden. Christus' kruisgang maakt een doorleefde bekering niet overbodig!
Wie zegt hier dat een doorleefde bekering overbodig is?
Laat Jongere zelf maar antwoorden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Erasmiaan »

Ariene schreef:
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
De wet, opvoeder totdat Christus de wet volbracht heeft.
Nu zijn wij niet meer onder de wet, want deze is vervult, nu moeten wij uit het geloof leven!
Zolang we het geloof niet hebben zijn we onder de wet. En aan die wet, waarmee we getrouwd zijn, moeten we sterven om bruid van Christus te worden.
Plaats reactie