Jezus en de blindgeborene

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door Ariene »

Ariene schreef:DJK,

Ik heb je al eens gevraagd of je je ook laat corrigeren.

Alle postings die niet bij jou aansluiten negeer je.

Reageer nu eens op de uitleggingen van de door jou gequote tekst.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door DJK »

Ariene schreef:
Ariene schreef:DJK,

Ik heb je al eens gevraagd of je je ook laat corrigeren.

Alle postings die niet bij jou aansluiten negeer je.

Reageer nu eens op de uitleggingen van de door jou gequote tekst.

Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.(Rom.8:14)

....is hier heel opmerkelijk van toepassing. Leg het naast die gequote tekst van Efeze neer, en naast mijn uitleg over het gezaaide zaad van Naomi, middels haar getuigenis, in de harten van haar twee schoondochters.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door Ariene »

DJK schreef:
Wilma van den Berg schreef:
Moeten we dingen die niet in de Bijbel staan geschreven er dan zomaar bijdenken en bij gaan zetten? Het lijkt me volstrekt niet Bijbels. In het laatste Bijbelboek wordt immers gesproken over het toedoen of afdoen van de Schrift....die zij vervloekt.

...

Dat is nu de verborgenheid en de gave der godzaligheid, om tussen de regels van dat Goddelijke Woord door te mogen lezen, en op te mogen merken hetgeen de H.Geest Zijn volk hiermede te zeggen heeft, en hiermede dus Schrift met Schrift te gaan verklaren, die Hij schenkt om Zich hiermede aan Zijn kinderen te openbaren.

Volgens mij wijk je nu af.
Ik heb het begin even gequote.

De tekst uit Efeze was jou antwoord op bovenstaande vragen. Met name de dikgedrukte letters.

Jij wil daarin benadrukken dat jou de gave van van Gods geest gegeven is om tussen de regels door te lezen.
(Allerseerst denk ik dat we de gave krijgen om te begrijpen wat er staat, maar dat terzijde)

In de verklaringen van die teksten lees ik juist dat overal benadrukt wordt dat de Heere de gave van de Geest bedoeld ter opbouw van
de gemeente en tot samenbinding van Zijn kerk, eenheid van het geloof enz.

Lees het nog maar eens goed, en overdenk het nogmaals.

Want de tekst uit Rom 8 raakt hier kant nog wal.

zonder de leiding van Gods Geest zal niemand een kind van God kunnen zijn
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

We willen even een deel van de forumregels naar boven halen, namelijk deze:
Refoforum is een forum voor de Gereformeerde Gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussieren over zaken die spelen in de Gereformeerde Gezindte zelf óf over de interactie tussen de Gereformeerde Gezindte en de samenleving in het algemeen.
Met deze discussies trachten de deelnemers daaraan van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de Gereformeerde Gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de Gereformeerde Gezindte en de samenleving in het algemeen.


Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om elkaar met bijbelteksten om de oren te slaan.

Verder is het niet toegestaan om op de persoon te spelen of iemand te veroordelen.
We hopen op jullie begrip.

Namens het Refoforum-moderatorteam,
Tiberius

PS> In het kader van bovenstaande heb ik een aantal postings weggehaald.
gerenher
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jul 2008, 00:28

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door gerenher »

DJK schreef:
Dat is nu de verborgenheid en de gave der godzaligheid, om tussen de regels van dat Goddelijke Woord door te mogen lezen, en op te mogen merken hetgeen de H.Geest Zijn volk hiermede te zeggen heeft, en hiermede dus Schrift met Schrift te gaan verklaren, die Hij schenkt om Zich hiermede aan Zijn kinderen te openbaren, Wilma...
Beste DJK,

Je verwijst hier naar de openbaring door de Heilige Geest. Nu is mij altijd geleerd om heel voorzichtig te zijn met directe openbaringen van Gods Geest. Teveel heb ik in mijn leven meegemaakt dat er gesproken werd over een openbaring van Gods Geest, wat achteraf niet waar bleek te zijn, zeker in de zin van profetieën. Daarin heb ik ontdekt dat verschillende basisprincipes waaraan voldaan moet worden voordat je de ontvangen profetie, c.q. de ontvangen woorden moet toetsen. Enkele daarvan zijn:
  • 1. Het moet in overeenstemming zijn met Gods Woord
    2. Het mag niet afwijzen van God
    3. Het mag geen verwarring zaaien
    4. enz
Omdat wij het hier hebben over iets wat niet in Gods Woord staat komen we in een cirkelredenering terecht als we jouw opmerking toetsen aan het door mij onder 1. genoemde criterium.

Ik denk daarom dan ook dat het verstandig is om ons echt bij het Woord van God te houden en er geen zaken aan toe te voegen. Stel dat de Geest ons toch iets anders in geeft dan zullen wij, zeker in de situatie dat het niet duidelijk uit Gods Woord blijkt, het bijbelse principe moeten toepassen 'op het getuigenis van twee of drie zal een zaak vaststaan'.

Hartelijke groet,

Herman
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door DJK »

gerenher schreef:
DJK schreef:
Dat is nu de verborgenheid en de gave der godzaligheid, om tussen de regels van dat Goddelijke Woord door te mogen lezen, en op te mogen merken hetgeen de H.Geest Zijn volk hiermede te zeggen heeft, en hiermede dus Schrift met Schrift te gaan verklaren, die Hij schenkt om Zich hiermede aan Zijn kinderen te openbaren, Wilma...
Beste DJK,

Je verwijst hier naar de openbaring door de Heilige Geest. Nu is mij altijd geleerd om heel voorzichtig te zijn met directe openbaringen van Gods Geest. Teveel heb ik in mijn leven meegemaakt dat er gesproken werd over een openbaring van Gods Geest, wat achteraf niet waar bleek te zijn, zeker in de zin van profetieën. Daarin heb ik ontdekt dat verschillende basisprincipes waaraan voldaan moet worden voordat je de ontvangen profetie, c.q. de ontvangen woorden moet toetsen. Enkele daarvan zijn:
  • 1. Het moet in overeenstemming zijn met Gods Woord
    2. Het mag niet afwijzen van God
    3. Het mag geen verwarring zaaien
    4. enz
Omdat wij het hier hebben over iets wat niet in Gods Woord staat komen we in een cirkelredenering terecht als we jouw opmerking toetsen aan het door mij onder 1. genoemde criterium.

Ik denk daarom dan ook dat het verstandig is om ons echt bij het Woord van God te houden en er geen zaken aan toe te voegen. Stel dat de Geest ons toch iets anders in geeft dan zullen wij, zeker in de situatie dat het niet duidelijk uit Gods Woord blijkt, het bijbelse principe moeten toepassen 'op het getuigenis van twee of drie zal een zaak vaststaan'.

Hartelijke groet,

Herman
Dit schreef ik ook in het TOPIC over : "Verschil tussen wettisch en evangelisch berouw"

Aan : Wilma, Geka en Herman(Gerenher),


Lees aub eerst even dit stukje uit :

Johannes 16:8-15
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Wanneer we de Bijbel lezen, moeten we onszelf altijd twee vragen stellen :
1. Hoe leest gij ?
2. Verstaat gij ook hetgeen gij leest ?


Sommigen maken mij wel eens het verwijt dat ik aanlegkunde doe. Maar als ik u dan de vraag stel over bijv. de moordenaar naast Jezus : "Waar staat er geschreven dat die moordenaar overtuigd werd van zijn kwaad en zonde?" Nou dan zult u mij zeggen : "Nergens...", want dat staat ook nergens. Maar was hij overtuigd geworden?? En als ik u dan vervolgens vraag, waar staat er geschreven, dat deze man verslonden lag in de liefde Gods' in Christus, toen Christus hem vrij sprak? Dan moet u ook bekennen, dat dit nergens geschreven staat. Maar zou er aanbidding geweest zijn denkt u? En waarom denkt u dat?? En als ik dan tenslotte hier over vraag, dat dit was toegepast geworden middels de Heilige Geest, zult u mij ook moeten bekennen, dat dit nergens staat geschreven... Maar waren de woorden van Christus tot het verloren hart van die moordenaar toegepast geworden, middels de onwederstandelijke werking van Zijn Heilige Geest??

En als we dan vervolgens nog eens terug mogen gaan naar het moment, van toen die blindgeborene door Christus werd opgeroepen tot het geloof in Hem. Zou dan die blindgeborene, uit Johannes 9, dan niet met deze vraag overtuigd zijn geworden door de H. Geest dat hij het geloof in Hem nog miste. Wel zult u mij zeggen: "mijnheer DJK, dat lees ik nergens..." Maar nou u het bovenstaande uit Johannes 16 heeft gelezen, zou het dan toch zo niet geweest zijn?? Immers ja toch. Kijk, en dat is nu Schrift met Schrift verklaren!
In de ziel van die blindgeborene, werd een Goddelijk gericht gespannen, middels die oproep tot het geloof in Hem, waardoor die blindgeborene er geheel buiten werd geplaatst, gewerkt door die overtuigingen des Geestes, middels die doemwerking van Zijn heilige Wet. Innerlijk kan hij aan deze oproep geen gehoor geven, daar het geloof immer een gave Gods is. Maar ook middels deze oproep, moet hij dus sterven aan deze oproep tot het geloof in Hem, want hij kan niet. Vanwege zijn onvermogen daartoe.... En toch ligt daar die eisende oproep in zijn ziel!! En dán hij gaat door die overtuigingen des Geestes innerlijk gevoelen, dat wanneer hij nooit in Hem zal gaan geloven hij straks voor eeuwig verloren moet gaan zonder het geloof in Hem. Kijk, nu heeft de Wet zijn geestelijk functie voldaan als bloedwreker, maar de wet heeft ook tegelijk een functie als tuchtmeester, cq onderwijzer/heenwijzer, welke geestelijk, want de wet is geestelijk, in de ziel van die blindgeborene verkondigt, hetgeen hij nu mist er in Hem te vinden is, waarop die blindgeborene het uitroept tot Hem, vanuit de nood en dood van zijn bestaan : "Heere, wie is Hij, opdat ik in Hem gelove..."
Vervolgens openbaart Christus Zich aan zijn arme verloren ziel, waarna de Geest van Christus het uit Hem neemt en dit Evangelie van heil en vrede gaat verkondigen in het verloren hart van die blindgeborene....(zie einde v/d tekst boven uit Joh. 16), waarna Hij dus in de Zoon van God mag gaan geloven, middels dat ingestorte geloof in Hem, welke inmmer is werkende door de liefde. Want zo staat er : "Heere, ik geloof etc..." Maar als ik hier dan gelijk de vraag weer aan verbind, of zijn zonden nu in het bloed van Christus vergeven waren geworden? Zult misschien gelijk JA zeggen. Maar zeg ik u, waar staat dit dan geschreven...? Welnu, dit kunnen we weer bewijzen vanuit 1Joh. 4:15 waar staat : "Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God."

Bent u dan nu nog steeds van mening dat, ondanks dat het er niet staat bij vermeld, er in zijn ziel geen gericht werd gespannen, en hij geen noodschreeuw vanuit de nood en dood van zijn bestaan, tot Jezus mocht doen, middels die werking van de Geest, waar dus Johannes 16 over spreekt...??


En hetzelfde geldt nu ook die bloedvloeiende vrouw, die zonder het geloof in Hem, in de nood en dood van haar bestaan, ten laatste de toevlucht mag nemen tot Christus, voortgedreven zijnde door die bloedwreker en tuchtmeester der Wet, Zijn zoom aanrakende, waardoor haar ziel werd gered en in Hem gerechtvaardigd, middels het zaligmakende ingestorte geloof in Hem. Want, zo staat er geschreven : " En Hij zeide tot Zijn discipelen", toen Hij gevoelde dat er kracht van Hem was uit gegaan, "wie heeft Mij aangeraakt?" Kijk, en deze kracht die er nu middels dat zaligmakende geloof van Hem uitging, was nu die herscheppende daad, waarover de D.L. en onze Nederlandse Geloofsbelijdenis overspreekt. En het geloof wat in haar verloren ziel werd uitgestort, op dat moment, moet u niet verstaan als een voorwaardelijk iets, waarmee zij tot Jezus kwam. Nee, u moet dit geloof zien en verstaan als een middel/instrument, als een kanaal waardoor zij metterdaad bij de aanraking van Zijn kleed, werd ingelijfd in Zijn verbroken Lichaam, waardoor haar ziel in Hem gerechtvaardigd én geheiligd werd, krachtens toepassing én toerekening. "Ja maar", zult u misschien weer zeggen, "dat staat er niet bij vermeld..."

Hoe leest gij Gods Woord, Wilma, Geka en Herman..!!
En verstaat gij ook hetgeen gij leest...?

Met vriendelijke groet,

DJK
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door Ariene »

je heb een herkansing gekregen DJK, benut hem zou ik zeggen...
Ariene schreef:
DJK schreef:
Wilma van den Berg schreef:
Moeten we dingen die niet in de Bijbel staan geschreven er dan zomaar bijdenken en bij gaan zetten? Het lijkt me volstrekt niet Bijbels. In het laatste Bijbelboek wordt immers gesproken over het toedoen of afdoen van de Schrift....die zij vervloekt.

...

Dat is nu de verborgenheid en de gave der godzaligheid, om tussen de regels van dat Goddelijke Woord door te mogen lezen, en op te mogen merken hetgeen de H.Geest Zijn volk hiermede te zeggen heeft, en hiermede dus Schrift met Schrift te gaan verklaren, die Hij schenkt om Zich hiermede aan Zijn kinderen te openbaren.

Volgens mij wijk je nu af.
Ik heb het begin even gequote.

De tekst uit Efeze was jou antwoord op bovenstaande vragen. Met name de dikgedrukte letters.

Jij wil daarin benadrukken dat jou de gave van van Gods geest gegeven is om tussen de regels door te lezen.
(Allerseerst denk ik dat we de gave krijgen om te begrijpen wat er staat, maar dat terzijde)

In de verklaringen van die teksten lees ik juist dat overal benadrukt wordt dat de Heere de gave van de Geest bedoeld ter opbouw van
de gemeente en tot samenbinding van Zijn kerk, eenheid van het geloof enz.

Lees het nog maar eens goed, en overdenk het nogmaals.

Want de tekst uit Rom 8 raakt hier kant nog wal.

zonder de leiding van Gods Geest zal niemand een kind van God kunnen zijn
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door DJK »

Aan Ariene,


Zou jij je vraag aan mij nog eens kort én bondig willen stellen. Ik had antwoorden gegeven, die gedeeltijd weggemodereerd zijn geworden. Vandaar dat ik het verband van je vraagstelling even kwijt ben...


Met vriendelijke groet,

DJK
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door Ariene »

DJK schreef:Aan Ariene,


Zou jij je vraag aan mij nog eens kort én bondig willen stellen.
Mag ik even lachen? :haha
DJK schreef: Ik had antwoorden gegeven, die gedeeltijd weggemodereerd zijn geworden. Vandaar dat ik het verband van je vraagstelling even kwijt ben...


Met vriendelijke groet,

DJK
Er zijn geen antwoorden weg gehaald.
Enkel onzinnige opmerkingen.

Maar goed, het begon zó

DJK schreef:Dat is nu de verborgenheid en de gave der godzaligheid, om tussen de regels van dat Goddelijke Woord door te mogen lezen, en op te mogen merken hetgeen de H.Geest Zijn volk hiermede te zeggen heeft, en hiermede dus Schrift met Schrift te gaan verklaren, die Hij schenkt om Zich hiermede aan Zijn kinderen te openbaren, Wilma...
Wim schreef:Gravo had dus gelijk. Deze gedachte leidt onherroepelijk tot ketterijen.
Jij reageerde als volgt
DJK schreef:Efeze 4 : 1-7

Zo bid ik u dan, ik, de gevangene in den Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt;
Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde;
U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
Eén Lichaam is het, en één Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping;
Eén Heere, één geloof, één doop,
Eén God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.
Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.
Blijkbaar om aan te geven dat jij deze genade gaven bezit en daarom tussen de regels door kan lezen.

Ik geef daarna d.m.v. uitleggingen aan wat de betekenis is van deze teksten

Efeze 4 : 1
Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde;




De apostel breidt het woord: "wandel waardig van de roeping, waarmee u geroepen bent," op die manier uit, dat zij met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid moeten wandelen; zij moeten onder elkaar bewijzen, dat zij wel weten, hoe zij datgene zijn geworden wat zij zijn en wat zij nog zouden zijn, als zij dit niet waren geworden. Door ootmoedigheid, die zich beneden anderen plaatst, in plaats van zich boven hen te verheffen en door zachtmoedigheid of goedaardigheid, die graag aan een ander geeft en hem dient, in plaats van aanspraken te maken of te doen gelden tegenover hem, moeten zij dit betonen. Zij tonen dat verder door geduld of lankmoedigheid, want in lankmoedigheid heeft God ze gedragen, toen zij op zichzelf voorwerpen waren van Zijn toorn (Hoofdst. 2:3 <#Eph 2.3>). Evenals ootmoedigheid en zachtmoedigheid, zo zijn geduld en verdraagzaamheid verwante begrippen. Aan het "met lankmoedigheid," dat daarom geschikt een bijzondere plaats kon innemen achter het "met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid," omdat lankmoedigheid degenen aangaat, die ons door hun gedrag recht zouden geven ons tegenover hen te plaatsen, sluit zich zo aan het "verdragend elkaar in liefde". Hierbij is op te merken, dat volgens de mening van de apostel het verdragen van een ander op zichzelf niet reeds een betoning is van Christelijke gezindheid, maar pas dan als zij in liefde geschiedt. (V. HOFMANN).

U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.




Kanttekeningen:
7) des Geestes

Dat is, de geestelijke enigheid met al de leden der gemeente van Christus, hetzij uit Joden, hetzij uit heidenen, welke Christus’ lichaam is, waarvan de Heilige Geest de band en samenvoeger is, gelijk in {#Efe 4:4} verklaard wordt.

Dächsel:
3. Tegenover het dreigend gevaar van scheuring moet u waken, u benaarstigend te behouden de enigheid van de Geest door de band van de vrede, daardoor dat u de band van de vrede, die u moet omgeven, niet laat verscheuren, maar die weer vast aantrekt, waar die losser dreigt te worden.

Henry:
II. De aard van de enigheid, welke de apostel voorschrijft, is de enigheid des Geestes, vers 3 {#Eph 4.3}. De zetel van de Christelijke enigheid is het hart of de geest; zij ligt niet in eenvormigheid van denkwijze, niet in eenheid van Godsverering; maar in het één-hart- en-éénziel-zijn. Deze enigheid van hart en genegenheid mag genoemd worden van den Geest te zijn; zij wordt door Hem bewerkt, zij is een van de vruchten des Geestes. Die moeten wij trachten te behouden. Zich benaarstigen is een recht-bijbelse uitdrukking. Wij moeten ons uiterste best doen. Indien anderen met ons twisten willen, moeten wij alle zorg dragen dat wij niet met hen twisten. Indien anderen ons verachten en haten, moeten wij hen niet verachten en haten. Door den band des vredes. Vrede is een band, die de mensen verenigt en maakt dat zij vriendelijk met elkaar omgaan. Een vredelievende gezindheid en gedrag verbindt de Christenen met elkaar, terwijl tweedracht en twist hun harten en genegenheden ontbinden en scheiden. Veel zwakke twijgen worden door samenbinding sterk. De band des vredes is de kracht der gemeenschap. Het laat zich wel niet verwachten, dat alle goede mensen, of alle leden van een gezelschap, in alle dingen dezelfde lengte zullen hebben, allen de- zelfde gevoelens of hetzelfde oordeel, maar desniettegenstaande maakt de band des vredes hen allen één. Een bundel roeden kan van verschillende lengte en kracht zijn; toch zijn zij samen sterker dan de dikste, langste en sterkste op zichzelf.

Efeze 4 : 7
Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.



Petrus Canisius
l Ook het verschil van genadegaven mag geen aanleiding tot verdeeldheid zijn. Over deze bijzondere genadegaven en haar doel, zie #1Co 12$ 13$ 14$. Paulus stelt hier drie punten vast: Het is Jesus zelf, die de genadegaven uitdeelt, niet naar onze verdiensten, maar uit vrije beschikking. - Hij deelt ze uit met het bijzonder doel, om er nut mee te stichten voor het éne Lichaam van Christus, de Kerk. - Ze moeten ons juist in de eenheid van geloof bewaren, en ze zullen dit doen, als iedereen zijn taak volbrengt, die God hem heeft opgelegd.

Voorhoeve:

’ Maar aan ieder van ons in de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus’ (vs. 7). Christus zelf is de bron van de bediening, en dat niet Christus, zoals Hij hier op aarde wandelde, maar Christus verheerlijkt ter rechterhand Gods. ’ Daarom zegt Hij: ‘Opgevaren zijnde in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen en de mensen gaven gegeven’ (vs. 8). Nadat Christus de duivel, de zonde en alles overwonnen had, is Hij opgevaren in de hemel, en heeft van daar, als het verheerlijkte Hoofd van de Gemeente, de mensen gaven gegeven. Degene nu, die opgevaren is, is dezelfde die eerst in de nederige delen van de aarde is nedergedaald. Hij heeft eerst de hemel verlaten, om op deze aarde te wonen, en is, nadat Hij het werk van de verlossing volbracht had, opgevaren ten hemel, en heeft daarna aan zijn Gemeente gaven gegeven. De verheerlijkte Christus is dus de bron van de bediening. Hij is het, die de gaven geeft. In de eersten brief aan de Korinthiërs wordt de Heilige Geest de uitdeler van de gaven genoemd. Schijnbaar moge dit in strijd zijn met hetgeen hier gezegd wordt, doch bij enig nadenken zal men ontdekken, dat alles in volkomen overeenstemming is, daar Christus door de Heilige Geest de gaven uitdeelt. De Heilige Geest, wonende in de Gemeente op aarde, kan dus als de gever van de gaven worden voorgesteld, terwijl Christus als het Hoofd van de Gemeente altijd degene blijft, die door de Geest de gaven meedeelt. Evenwel is er dit onderscheid tussen deze brief en die aan de [p58] Korinthiërs, dat in de laatste ook het verrichten van wonderen en het spreken in vreemde talen worden vermeld als de openbaring van de Geest, terwijl hier alleen van die gaven wordt gesproken, die tot vorming en opbouw van de Gemeente noodzakelijk zijn, en meer rechtstreeks met Christus in verband staan.

Aantekeningen bij de WV:


Bedoeld is de rijke verscheidenheid van de afzonderlijke charisma’s {v. #Efe 4:11; Zie WV95AANT "1Co 12:1"}, die alle worden gegeven door de verheerlijkte Christus {#Efe 4:8-11; vrije parafrase van #Ps 68:18,19} en alle moeten dienen voor het nut van de hele gemeenschap {#Efe 4:11 v}; een soortgelijke uiteenzetting is te vinden in #1Co 12:1-11.

En dit was mijn uiteindelijke vraag:
DJK,

Ik heb je al eens gevraagd of je je ook laat corrigeren.

Alle postings die niet bij jou aansluiten negeer je.

Reageer nu eens op de uitleggingen van de door jou gequote tekst.

Maar blijkbaar was hij niet beknopt genoeg, dus vandaar een wat beknoptere versie d.m.v. deze posting

Bijna nog wat vergeten.
je reageerde wél en wel zo


DJK schreef:Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.(Rom.8:14)

....is hier heel opmerkelijk van toepassing. Leg het naast die gequote tekst van Efeze neer, en naast mijn uitleg over het gezaaide zaad van Naomi, middels haar getuigenis, in de harten van haar twee schoondochters.
Maar dat is m.i. geen reactie op de verklaringen van Efeze.
Ik reageerde daarom zo:
Ariene schreef:Volgens mij wijk je nu af.


De tekst uit Efeze was jou antwoord op bovenstaande vragen. Met name de dikgedrukte letters.

Jij wil daarin benadrukken dat jou de gave van van Gods geest gegeven is om tussen de regels door te lezen.
(Allereerst denk ik dat we de gave krijgen om te begrijpen wat er staat, maar dat terzijde)

In de verklaringen van die teksten lees ik juist dat overal benadrukt wordt dat de Heere de gave van de Geest bedoeld ter opbouw van
de gemeente en tot samenbinding van Zijn kerk, eenheid van het geloof enz.

Lees het nog maar eens goed, en overdenk het nogmaals.

Want de tekst uit Rom 8 raakt hier kant nog wal.

zonder de leiding van Gods Geest zal niemand een kind van God kunnen zijn
Nu dan nogmaals een beknopte vraag?

Loopt Efeze synchroon met jou leven?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door DJK »

Aan Ariene,

Je vroeg is je leven :

Ten eerste,
Wie of wat ik ben, is geheel onbelangrijk. Maar ik zal je wat schrijven.
Mijn leven is onvolmaakt, maar geheel volmaakt in Hem.
Ik ben een hoer en een tollenaar in mezelf, maar een reine maagd in Hem.
Een helleling in mezelf, maar een hemeling in Hem.
Zondig en onheilig in mezelf, maar heilig in Hem......etc.

Ten tweede,
Vermaand Paulus de Kerk van Christus ook vrede te houden met alle mensen. Maar er staat nog wat bij. Namelijk, indien mogelijk!! Kijk, en nu zijn Gods keurlingen, gelijk lammeren als zij moeten lijden omwille van de Naam van Jezus. Maar als de waarheid én zijn uitleg, waaraan ook hun zaligheid ligt verbonden, en nog veel belangrijker, de eer van God, en de verheerlijking van Zijn Recht en deugden, begint te strruikelen op de straten, dan zijn die keurlingen gelijk leeuwen die strijden om de belijdenis van de zuivere leer. Kijk, Ariene. Als het nu niet meer uitmaakt, wát wij belijden, en wát die belijdenissen inhouden, dan had er ook nooit een Reformatie behoeven te komen. Want eenmaal uitverkoren, komen wij er toch wel. Maar dat is natuurlijk goddeloze praat, en manier van uitleggen. Altijd goed onthouden, de Heere heeft zijn Kerk van eeuwigheid verkoren tot de zaligheid. Maar niet alleen die Kerk, maar ook de wijze, en de middelen daartoe. En daar behoorde de Reformatie met zijn zuivere uitleg van leer ook bij. En als ik jou nu telkens probeer te weerleggen, op jou inzichten en manier van Schriftuitleg. Krijg ik telkens het verwijt te horen, van : "Dat lees ik er niet in" , dat maak DJK er misschien van, "maar zo staat het er toch echt niet.....". En als je me dan niet meer kunt weerleggen, ga je proberen de stenen naar mijn hoofd te gooien, door mij te zeggen : "Is dat je leven...?" Ik vind dit jammer, en heb dit zo nimmer gewild. Maar ik zal je hierover nog wat zeggen. Toen de Farizeers en de Schriftegeleerden, Christus niet meer konden weerleggen op de woorden die Hij gedruig mocht spreken, gingen ze Hem tenslotte proberen te pakken op zijn levenswandel. En zo doe jij nu precies hetzelfde naar mij. Waarom toch? Weet, dat wij slechts lankmoedig kunnen zijn, indien er overeenstemming is in de leer. En die is hier blijkbaar niet. Mag ik je dan ook nog even vragen, hoe de zendbrieven der apostelen tot stand zijn gekomen???? Juist, het waren brieven ter opscherping van de leer die de apostelen al predikende in de gemeenten hadden gebracht, die mensen daartoe maar gedurig moesten lezen, en blijven hérlezen. Opdat ze niet weer zouden gaan dwalen in de leer. Wat denk je zelf nu, zou Paulus in zijn tijd dan zo zachtzinnig geweest zijn tegen die Judaisten die in Galatie de boel in de war kwamen brengen, aangaande de zuivere leer. Waarmee de Galatiers een nieuw juk der dienstbaarheid mee opgelegd hebben gekregen. Begrijp me goed, dat ik mij hiermee geheel niet op dezelfde lijn als de apostelen probeer te plaatsen, want dat zij verre. Maar ik probeer wel gedurig de uitleg van leer die zij mochten brengen, te verdedigen. En dat is nu eigenlijk kort samengevat, hetgeen waar jij me gedrurig probeert op aan te vallen. Dat vind ik zeer jammer, en gaat uiteindelijk ten koste van de werkelijke inhoud van de discussie...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door JolandaOudshoorn »

DJK schreef:Aan Ariene,

Je vroeg is je leven :

Ten eerste,
Wie of wat ik ben, is geheel onbelangrijk. Maar ik zal je wat schrijven.
Mijn leven is onvolmaakt, maar geheel volmaakt in Hem.
Ik ben een hoer en een tollenaar in mezelf, maar een reine maagd in Hem.
Een helleling in mezelf, maar een hemeling in Hem.
Zondig en onheilig in mezelf, maar heilig in Hem......etc.

Ten tweede,
Vermaand Paulus de Kerk van Christus ook vrede te houden met alle mensen. Maar er staat nog wat bij. Namelijk, indien mogelijk!! Kijk, en nu zijn Gods keurlingen, gelijk lammeren als zij moeten lijden omwille van de Naam van Jezus. Maar als de waarheid én zijn uitleg, waaraan ook hun zaligheid ligt verbonden, en nog veel belangrijker, de eer van God, en de verheerlijking van Zijn Recht en deugden, begint te strruikelen op de straten, dan zijn die keurlingen gelijk leeuwen die strijden om de belijdenis van de zuivere leer. Kijk, Ariene. Als het nu niet meer uitmaakt, wát wij belijden, en wát die belijdenissen inhouden, dan had er ook nooit een Reformatie behoeven te komen. Want eenmaal uitverkoren, komen wij er toch wel. Maar dat is natuurlijk goddeloze praat, en manier van uitleggen. Altijd goed onthouden, de Heere heeft zijn Kerk van eeuwigheid verkoren tot de zaligheid. Maar niet alleen die Kerk, maar ook de wijze, en de middelen daartoe. En daar behoorde de Reformatie met zijn zuivere uitleg van leer ook bij. En als ik jou nu telkens probeer te weerleggen, op jou inzichten en manier van Schriftuitleg. Krijg ik telkens het verwijt te horen, van : "Dat lees ik er niet in" , dat maak DJK er misschien van, "maar zo staat het er toch echt niet.....". En als je me dan niet meer kunt weerleggen, ga je proberen de stenen naar mijn hoofd te gooien, door mij te zeggen : "Is dat je leven...?" Ik vind dit jammer, en heb dit zo nimmer gewild. Maar ik zal je hierover nog wat zeggen. Toen de Farizeers en de Schriftegeleerden, Christus niet meer konden weerleggen op de woorden die Hij gedruig mocht spreken, gingen ze Hem tenslotte proberen te pakken op zijn levenswandel. En zo doe jij nu precies hetzelfde naar mij. Waarom toch? Weet, dat wij slechts lankmoedig kunnen zijn, indien er overeenstemming is in de leer. En die is hier blijkbaar niet. Mag ik je dan ook nog even vragen, hoe de zendbrieven der apostelen tot stand zijn gekomen???? Juist, het waren brieven ter opscherping van de leer die de apostelen al predikende in de gemeenten hadden gebracht, die mensen daartoe maar gedurig moesten lezen, en blijven hérlezen. Opdat ze niet weer zouden gaan dwalen in de leer. En begrijp me goed, dat ik mij hiermee geheel niet op dezelfde lijn als de apostelen probeer te plaatsen, want dat zij verre. Maar ik probeer wel gedurig de uitleg van leer te verdedigen die zij mochten brengen. En dat is nu eigenlijk kort samengevat, hetgeen waar jij me gedrurig probeert op aan te vallen. Dat vind ik zeer jammer, en gaat uiteindelijk ten koste van de werkelijke inhoud van de discussie...
Wat jij Ariene vewijt, dat doe je zelf. Ariene probeert (m.i.) duidelijk en liefdevol aante wijzen waar jij dwaalt. Dat doet ze vanuit de Schrift. Jij ziet dat als "gestenigd" worden. Dat lijkt mij niet terecht.

Heel concreet kom ik bij jou (DJK) twee grote dwalingen tegen.
Ten eerste: jij beweert dat je de gave hebt ontvangen om "tussen de regels van de Schrift door te lezen" Mag ik je in deze wijzen op Galaten 1? Gods Woord behoeft geen aanvullingen, aanvullingen op de leer die in de Schrift gebracht worden, daarvan moeten we verre van blijven. Jouw bron is in feite dus niet de Schrift, maar dat ben jezelf! Terecht wat gravo zei: een bron voor ketterrijen.
Ten tweede: Je legt wel heel veel nadruk op het berouw. Teveel. Zoveel, dat het tussen de mens en Christus in gaat staan. Het houdt de kleinen in de genade van Christus weg! Ik heb het al eerder gezegd: wie een van deze kleine ergert, het zou beter zijn als hij een molensteen (daar hebben we de schriftuurlijke stenen weer) om de nek zou worden gedaan en in de zee werd geworpen. Je bent gevaarlijk bezig! We hoeven, kunnen zelfs niets mee brengen naar Christus toe, zelfs geen berouw. We hoeven niets te doen, zelfs niet nachtenlang onze zonde bewenen. Lees Filipenzen 3 maar eens na. Alle eigengerechtigheid, alle tranen, al het berouw, dat is drek, afval, uitwerpselen. Alleen de uitmuntendheid van Christus, daar draait het om. Alleen Zijn werk is voldoende. Daar hoeven, daar mogen wij zelfs helemaal niets aan toevoegen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Jezus en de blindgeborene

Bericht door Ariene »

Ik ben elke keer weer verbaasd hoe jij de dingen verdraaid en uitlegd.
Je vroeg is je leven :

Ten eerste,
Wie of wat ik ben, is geheel onbelangrijk. Maar ik zal je wat schrijven.
Mijn leven is onvolmaakt, maar geheel volmaakt in Hem.
Ik ben een hoer en een tollenaar in mezelf, maar een reine maagd in Hem.
Een helleling in mezelf, maar een hemeling in Hem.
Zondig en onheilig in mezelf, maar heilig in Hem......etc.


Jij geeft d.mv. deze tekst aan dat jij de gave heeft om tussen de regels door te lezen, daarom deze vraag.
En als ik jou nu telkens probeer te weerleggen, op jou inzichten en manier van Schriftuitleg.
Ik heb geen inzichten en Schriftuitleg.
Ik heb je alleen verklaringen aangereikt waarin uitgelegd wordt wat er bedoelt wordt met deze gave.
Daarin lees ik niets over tussen de regels doorlezen, wel veel over de onderlinge band en opbouw van de gemeente.
En jou verklaring dat er geen leer is waar jij je bij aan kan sluiten geeft mij eerder te denken over jou leer dan over de leer van de kerk.
In alle breedte zijn er gelukkig nog kerken waar de bijbelse leer gebracht wordt. Ook al is het in alle gebrek.
Zoals ook de bijbel zegt: Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
Toen de Farizeers en de Schriftegeleerden, Christus niet meer konden weerleggen op de woorden die Hij gedruig mocht spreken, gingen ze Hem tenslotte proberen te pakken op zijn levenswandel.
Ik gooi geen stenen, mijn vraag was alleen nu eens te lezen wat er met die tekst bedoelt wordt en je leven er naast te leggen.
Puur omdat jij er van overtuigd lijkt te zijn de al genoemde gave te hebben.
Weet, dat wij slechts lankmoedig kunnen zijn, indien er overeenstemming is in de leer.
Dit is absoluut onbijbels!
wat is lankmoedig?
van een lange geest zijn; niet het geduld verliezen;volharden; geduld oefenen

Voor wie moeten wij lankmoedig zijn?
Thes 5
14 En wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen.
15 Ziet, dat niemand kwaad voor kwaad iemand vergelde; maar jaagt allen tijd het goede na, zo jegens elkander als jegens allen.


Maar DJK, vermoei je verder maar niet.
Veel succes met je "inhoudelijke" discussies.

Het enige wat ik je nog mee wil geven is het volgende lied:

Vaste Rots van mijn behoud,
Als de zonde mij benauwt,
Laat mij steunen op Uw trouw
Laat mij rusten in uw schaûw
Waar het bloed door U gestort,
Mij de bron des levens wordt.


Jezus, niet mijn eigen kracht,
Niet het werk door mij volbracht,
Niet het offer, dat ik breng,
Niet de tranen die ik pleng,
Schoon ik ganse nachten ween,
Kunnen redden, Gij alleen.

Zie, ik breng voor mijn behoud,
U geen wierook, myrrhe of goud,
Ledig kom ik arm en naakt,
Tot de God die zalig maakt,
Die de zielen kleedt en voedt,
Die ze troost en leven doet.


Eenmaal als de stonde slaat,
Dat mijn lichaam sterven gaat,
Als mijn ziel uit de aardse woon,
Opstijgt tot des Rechters troon,
Rots der eeuwen, in Uw schoot,
Berg mijn ziele voor de dood.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie