Gelijkenis van de ponden

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Gelijkenis van de ponden

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik mag het verhaal van de tien ponden vertellen, zoals beschreven in Lukas 19: 11-27.
maar ik heb wat moeite met de exegese. Wat wil Jezus met deze gelijkenis nu eigeblijk duidelijk maken?
Mochten jullie een idee hierover hebben, laat het dan weten!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Bert Mulder »

Hoe is je engels?

Calvijn geeft een goede uitleg:

http://www.ccel.org/ccel/calvin/calcom3 ... lxxix-p3.1
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Marnix »

- geknipt - jvdg

Serieus, volgens mij heeft het te maken met het inzetten van je talenten, van wat je gekregen hebt voor het koninkrijk, totdat Jezus terugkomt... en dan zal Hij rekenschap vragen. Wat hebben we gedaan met wat we gekregen hebben?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door ZWP »

De Heere Jezus spreekt via de gelijkenis over de komst van de Zoon des mensen. Trouwe knechten zullen dan gesteld worden over al Zijn bezit (Math.24:47) en slechte knechten worden buitengeworpen. De gelijkenis van de talenten voegt iets toe aan Math.24. Het nieuwe is, dat een beroep wordt gedaan op het eigen liefdevolle initiatief van de slaven. Zij moeten de tijd niet uitzitten, maar er het beste van maken voor hun Heere! Wij zicht onthoudt van geweld en dronkenschap (Math.24:48-49) is nog niet zonder meer een trouwe slaaf. Het gaat om toewijding en inzet: van de tijd dat Hij uitblijft moet gebruik worden gemaakt in het voordeel van de Heere.

(Er zijn drie soorten knechten: losbandige (Math. 24:49), actieve (25:16,17) en de nalatige (25:18).)

Daarom voor een ieder die dit topic leest en de gelijkenis weer onder ogen krijgt: een oproep om een actieve knecht te zijn van de Heere. Hij is het zo waard om gediend te worden!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:Ik mag het verhaal van de tien ponden vertellen, zoals beschreven in Lukas 19: 11-27.
maar ik heb wat moeite met de exegese. Wat wil Jezus met deze gelijkenis nu eigeblijk duidelijk maken?
Mochten jullie een idee hierover hebben, laat het dan weten!
Jolanda, gaat het bij de ponden niet om Gods Woord en daarmee samenhangend de beloften én de oproepen tot heiligheid en dienstbaarheid, de kerkdiensten, de vertellingen, alles wat een appél doet op ons hart. God wil dat wij naar de ons geschonken gaven daarmee woekeren... De een won 5, de ander 10, de ander 2 talenten... ze deden naar ieder hun eigen vermogen. Dat was het probleem met degene die wel een kostbare schat kreeg, maar die verborg... geen risico wilde lopen, zijn talenten en krachten niet wilde inzetten voor de zaak van zijn Meester.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik mag het verhaal van de tien ponden vertellen, zoals beschreven in Lukas 19: 11-27.
maar ik heb wat moeite met de exegese. Wat wil Jezus met deze gelijkenis nu eigeblijk duidelijk maken?
Mochten jullie een idee hierover hebben, laat het dan weten!
Jolanda, gaat het bij de ponden niet om Gods Woord en daarmee samenhangend de beloften én de oproepen tot heiligheid en dienstbaarheid, de kerkdiensten, de vertellingen, alles wat een appél doet op ons hart. God wil dat wij naar de ons geschonken gaven daarmee woekeren... De een won 5, de ander 10, de ander 2 talenten... ze deden naar ieder hun eigen vermogen. Dat was het probleem met degene die wel een kostbare schat kreeg, maar die verborg... geen risico wilde lopen, zijn talenten en krachten niet wilde inzetten voor de zaak van zijn Meester.
meester met kleine letter. Het blijft een gelijkenis.

Maar dat is inderdaad de uitleg. Alleen is de Meester bij het uitspreken van de gelijkenis vergeten erbij te zeggen dat degenen die 10, 5 en 2 bijwonnen wel de samenhangende belofte kregen en die niets won die niet kreeg. Anders klopt het niet met de vergeestelijking.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik mag het verhaal van de tien ponden vertellen, zoals beschreven in Lukas 19: 11-27.
maar ik heb wat moeite met de exegese. Wat wil Jezus met deze gelijkenis nu eigeblijk duidelijk maken?
Mochten jullie een idee hierover hebben, laat het dan weten!
Jolanda, gaat het bij de ponden niet om Gods Woord en daarmee samenhangend de beloften én de oproepen tot heiligheid en dienstbaarheid, de kerkdiensten, de vertellingen, alles wat een appél doet op ons hart. God wil dat wij naar de ons geschonken gaven daarmee woekeren... De een won 5, de ander 10, de ander 2 talenten... ze deden naar ieder hun eigen vermogen. Dat was het probleem met degene die wel een kostbare schat kreeg, maar die verborg... geen risico wilde lopen, zijn talenten en krachten niet wilde inzetten voor de zaak van zijn Meester.
Volgens sommige uitleggers draait het in deze gelijkenis om het getrouw zijn. Hoe getrouw zijn wij naar God toe? Vaak wordt deze gelijkenis veward met de gelijkenis van de talenten. Ik hoop dat de kinderen het begrijpen als ik eerst de gelijkenis vertel en daarna uitleg. Misschien in vorm van een kringgesprekje. Ze zijn 8-9 jaar.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door MarthaMartha »

refo schreef:
MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik mag het verhaal van de tien ponden vertellen, zoals beschreven in Lukas 19: 11-27.
maar ik heb wat moeite met de exegese. Wat wil Jezus met deze gelijkenis nu eigeblijk duidelijk maken?
Mochten jullie een idee hierover hebben, laat het dan weten!
Jolanda, gaat het bij de ponden niet om Gods Woord en daarmee samenhangend de beloften én de oproepen tot heiligheid en dienstbaarheid, de kerkdiensten, de vertellingen, alles wat een appél doet op ons hart. God wil dat wij naar de ons geschonken gaven daarmee woekeren... De een won 5, de ander 10, de ander 2 talenten... ze deden naar ieder hun eigen vermogen. Dat was het probleem met degene die wel een kostbare schat kreeg, maar die verborg... geen risico wilde lopen, zijn talenten en krachten niet wilde inzetten voor de zaak van zijn Meester.
meester met kleine letter. Het blijft een gelijkenis.

Maar dat is inderdaad de uitleg. Alleen is de Meester bij het uitspreken van de gelijkenis vergeten erbij te zeggen dat degenen die 10, 5 en 2 bijwonnen wel de samenhangende belofte kregen en die niets won die niet kreeg. Anders klopt het niet met de vergeestelijking.
Maar als we 't dan toch over hoofdletters of kleine letters gaan hebben:
Wil jij beweren dat de Meester iets vergeten is??????
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Marnix »

Die snap ik niet, hoe bedoel je dat?

Overigens kan het allebei, met of zonder een hoofdletter. Dat ligt er aan hoe je het leest. In de Bijbel is het met een kleine letter, want het is een gelijkenis. Een verhaal dat gaat over een aardse meester. Heb je het over de vergeestelijking, dus ga je dit toepassen op Hem, dan is niet langer een mens de meester, zoals dat in het verhaal wel is, maar gaat het over Jezus als Meester. Dan kan het met een hoofdletter M.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door JaCa »

Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door jvdg »

JaCa schreef:Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...
Hoe kom je aan die wijsheid?
In het Koninkrijk der Hemelen zal geen onderscheid zijn.
Denk alleen maar aan de zonen van Zebedeus. (Matth 20:20/28
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Gian »

jvdg schreef:In het Koninkrijk der Hemelen zal geen onderscheid zijn.
Zeker wel, in het vrederijk zal ons verheerlijkt lichaam zijn gelijk de sterren, maan of de zon, naargelang we onze gaven gebruikt zullen hebben.

1Kor 15
40 En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse.
41 Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.
42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

Matth. 20 doet hier niet ter zake.
Laatst gewijzigd door Gian op 03 mei 2008, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Tiberius »

JaCa schreef:Ik heb pas de volgende uitleg gehoord....Ik zal het proberen compact te verwoorden...

Het heeft niet te maken met talent oid...het heeft te maken met wat je in Gods Koninkrijk doet!
Hoeveel mensen je uiteindelijk 'tot Jezus hebt mogen leiden'
Aan de hand daarvan, zal je bij Jezus terugkomst de regering krijgen over bepaalde steden in het 1000 jarig vrederijk...
Sneu voor Noach...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef:In het Koninkrijk der Hemelen zal geen onderscheid zijn.
Zeker wel, in het vrederijk zal ons verheerlijkt lichaam zijn gelijk de sterren, maan of de zon, naargelang we onze gaven gebruikt zullen hebben.

1Kor 15
40 En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse.
41 Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.
42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

Matth. 20 doet hier niet ter zake.

Over die steden weet ik niets, waar staat dat Jaca?

Maar staan nog teksten boven die allerminst wijzen op het feit dat hier om menselijke zielen gaat:

35 Maar, zal iemand zeggen,t hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen?
36 Gij dwaas, vhetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is.
37 En hetgeen gij zaait, daarvan zaait gij het lichaam niet dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe of van enig der andere granen.
38 Maar God geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een iegelijk zaad zijn eigen lichaam.
39 Alle vlees is niet hetzelfde vlees; maar een ander is het vlees der mensen, en een ander is het vlees der beesten, en een ander der vissen, en een ander der vogelen.


Hier gaat het om verschillende lichamen en niet hoe wij mensen de ons geschonken gaven hebben gebruikt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: gelijkenis van de ponden

Bericht door Gian »

Dat er verschil in heerlijkheid is, is dus duidelijk.

De gelijkenis van de ponden kan ik even niet plaatsen buiten de kaders van het toekomstige vrederijk. Snap ik het van die steden ook gelijk. Het vrederijk is iets anders dan het koninkrijk van God na het laatste oordeel.

En ja, ik ben chiliast ;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie