lezing over het gebed

Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: lezing over het gebed

Bericht door JaCa »

Ik heb em op mn mp3 gezet, dus als ik morgen naar school fiets, blew, zal ik em luisteren ;)

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: lezing over het gebed

Bericht door MarthaMartha »

In die lezing worden prachtige dingen gezegd!

Toch zijn er ook dingen waar ik van ben geschrokken.

Wanneer je de bijbelteksten gaat nazoeken die hij noemt bemerk je dat hij die niet altijd op de goede manier gebruikt. kort door de bocht: de tekst voor zijn karretje spant.

Waar Hij zegt dat Gods handelen afhankelijk is van de daden en gebeden van mensen, daar kan ik niet meer begrijpen dat iemand hier enige troost in vinden kan. Ja, God wil gebeden zijn, Hij werkt ook het gebed. Maar Zijn handelen is God-zij-dank niet afhankelijk van mijn gebeden.

In de lezing worden bepaalde zaken genoemd waar je je niet bij mag neerleggen, je moet strijden in het gebed. Gelovig strijden! Hij roept op die dingen waarvoor je vroeger wellicht gebeden hebt, en nu niet meer, dat je de strijdbijl van het gebed weer opneemt. Niet erbij neerleggen is het devies. Zou de beste man begrijpen dat het een geweldige genade is als je op een gegeven moment je leven in de handen van de Heere geeft, hoe het dan ook moge kome. Dat het Gods genade is tevreden te kunnen zijn met je leven omdat Hij het leidt, terwijl je sommige dingen echt anders zou gedaan hebben. (voor mij is dat het alleen zijn / geen moeder zijn: wat heb ik ermee geworsteld. Maar ik weet dat Hij mijn Vader is, en dat Hij het beste weet hoe Hij mij gebruiken kan en wat goed voor mij is. En in dat vertrouwen heb ik de strijdbijl neergelegd en wil ik Hem vertrouwen!) Hij noemt ook concreet ziekten en andere zaken. Daar waar geen specifieke beloften in de bijbel staan, moeten wij voorzichtig zijn!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: lezing over het gebed

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:In die lezing worden prachtige dingen gezegd!

Toch zijn er ook dingen waar ik van ben geschrokken.

Wanneer je de bijbelteksten gaat nazoeken die hij noemt bemerk je dat hij die niet altijd op de goede manier gebruikt. kort door de bocht: de tekst voor zijn karretje spant.

Waar Hij zegt dat Gods handelen afhankelijk is van de daden en gebeden van mensen, daar kan ik niet meer begrijpen dat iemand hier enige troost in vinden kan. Ja, God wil gebeden zijn, Hij werkt ook het gebed. Maar Zijn handelen is God-zij-dank niet afhankelijk van mijn gebeden.

In de lezing worden bepaalde zaken genoemd waar je je niet bij mag neerleggen, je moet strijden in het gebed. Gelovig strijden! Hij roept op die dingen waarvoor je vroeger wellicht gebeden hebt, en nu niet meer, dat je de strijdbijl van het gebed weer opneemt. Niet erbij neerleggen is het devies. Zou de beste man begrijpen dat het een geweldige genade is als je op een gegeven moment je leven in de handen van de Heere geeft, hoe het dan ook moge kome. Dat het Gods genade is tevreden te kunnen zijn met je leven omdat Hij het leidt, terwijl je sommige dingen echt anders zou gedaan hebben. (voor mij is dat het alleen zijn / geen moeder zijn: wat heb ik ermee geworsteld. Maar ik weet dat Hij mijn Vader is, en dat Hij het beste weet hoe Hij mij gebruiken kan en wat goed voor mij is. En in dat vertrouwen heb ik de strijdbijl neergelegd en wil ik Hem vertrouwen!) Hij noemt ook concreet ziekten en andere zaken. Daar waar geen specifieke beloften in de bijbel staan, moeten wij voorzichtig zijn!
MM, deze posting van jou is mij als uit het hart gegrepen.
Hij alleen moet het voor de volle 100% in alle opzichten doen, anders is alles voor tijd en eeuwigheid alles kwijt.
Als de Heere iets van mij verwacht is het met en voor mij volledig mis.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: lezing over het gebed

Bericht door jakobmarin »

MarthaMartha schreef:Waar Hij zegt dat Gods handelen afhankelijk is van de daden en gebeden van mensen, daar kan ik niet meer begrijpen dat iemand hier enige troost in vinden kan. Ja, God wil gebeden zijn, Hij werkt ook het gebed. Maar Zijn handelen is God-zij-dank niet afhankelijk van mijn gebeden.
Dan kun je evenmin stellig beweren, als je bepaalde teksten leest:
Markus 6: En Hij (Jezus) kon aldaar geen kracht doen; dan Hij legde weinigen zieken de handen op, en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof
Ezechiel 36: Alzo zegt de Heere HEERE: Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israels verzocht worden, dat Ik het hun doe;
Jakobus 4: doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt. Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt.

MarthaMartha schreef:In de lezing worden bepaalde zaken genoemd waar je je niet bij mag neerleggen, je moet strijden in het gebed. Gelovig strijden! Hij roept op die dingen waarvoor je vroeger wellicht gebeden hebt, en nu niet meer, dat je de strijdbijl van het gebed weer opneemt. Niet erbij neerleggen is het devies. Zou de beste man begrijpen dat het een geweldige genade is als je op een gegeven moment je leven in de handen van de Heere geeft, hoe het dan ook moge kome. Dat het Gods genade is tevreden te kunnen zijn met je leven omdat Hij het leidt, terwijl je sommige dingen echt anders zou gedaan hebben. (voor mij is dat het alleen zijn / geen moeder zijn: wat heb ik ermee geworsteld. Maar ik weet dat Hij mijn Vader is, en dat Hij het beste weet hoe Hij mij gebruiken kan en wat goed voor mij is. En in dat vertrouwen heb ik de strijdbijl neergelegd en wil ik Hem vertrouwen!) Hij noemt ook concreet ziekten en andere zaken. Daar waar geen specifieke beloften in de bijbel staan, moeten wij voorzichtig zijn!
Nou, voor zieken staan er heel wat beloften in de bijbel!!
Jakobus 5 (en nog veel meer in de evangelien en brieven e.d.):Is iemand onder u in lijden? Dat hij bidde. Is iemand goedsmoeds? Dat hij psalmzinge. Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren. En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.

We kennen ook Paulus zijn doorn, daar sprak de Heere speciaal tot Paulus "Mijn genade is u genoeg", maar als dat niet tot je wordt gesproken, moet je inderdaad strijden in het gebed tegen de gevolgen van de zonde wat ziekte, verslaving, etc. kan zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: lezing over het gebed

Bericht door helma »

jakobmarin schreef:
We kennen ook Paulus zijn doorn, daar sprak de Heere speciaal tot Paulus "Mijn genade is u genoeg", maar als dat niet tot je wordt gesproken, moet je inderdaad strijden in het gebed tegen de gevolgen van de zonde wat ziekte, verslaving, etc. kan zijn.
moet je's kijken bij de kanttekeningen...verbazend!!!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: lezing over het gebed

Bericht door jakobmarin »

helma schreef:
jakobmarin schreef:
We kennen ook Paulus zijn doorn, daar sprak de Heere speciaal tot Paulus "Mijn genade is u genoeg", maar als dat niet tot je wordt gesproken, moet je inderdaad strijden in het gebed tegen de gevolgen van de zonde wat ziekte, verslaving, etc. kan zijn.
moet je's kijken bij de kanttekeningen...verbazend!!!
Wat bedoel je precies? 2 cor 12 toch?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: lezing over het gebed

Bericht door aritha »

Kanttekening Statenvertaling bij vers 9: Waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk dat U ze overwint. Ik denk dat Helma dit als 'verbazingwekkend' ziet.

Mijn vraag is dan wel: Wat versta je onder het woordje zwakheden? Want Paulus heeft zijn doorn niet overwonnen; hij heeft drie keer gebeden ( meermalen staat er eigenlijk) maar de genezing waarop hij hoopte vond niet plaats. Paulus had er erg veel last van en hij had er onmiddelijk van verlost kunnen worden, als Christus dat zo gewild had.
Paulus zag echter in dat de doorn hem niet als straf maar als bescherming werd gegeven. Zijn lich. zwakte beschermde hem tegen geestelijke hoogmoed, arrogantie. In 2 Cor 12 wordt de doorn omschreven als een soort medicijn tegen de hoogmoed.

Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich ten volle in zwakheid. Het is alsof de Heiland zei: Ik kan Mijn kracht op een betere manier tonen dan het wegnemen van dit probleem. Het is beter voor jou Paulus, en het is meer tot Mijn eer, wanneer Ik mijn kracht toon door je gaande te houden terwijl je deze doorn hebt.'

Ware heiliging is dat wij leren leven met onze 'doorn' zonder te klagen, geduldig te zijn en met innerlijke vrijheid om anderen lief te helpen, zelfs al valt elke dag ons zwaar. (Packer).

Ik weet niet wat de kanttekenaren bedoelen.
Misschien hebben ze een keertje ongelijk?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: lezing over het gebed

Bericht door helma »

aritha schreef:Kanttekening Statenvertaling bij vers 9: Waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk dat U ze overwint. Ik denk dat Helma dit als 'verbazingwekkend' ziet.

Mijn vraag is dan wel: Wat versta je onder het woordje zwakheden? Want Paulus heeft zijn doorn niet overwonnen; hij heeft drie keer gebeden ( meermalen staat er eigenlijk) maar de genezing waarop hij hoopte vond niet plaats. Paulus had er erg veel last van en hij had er onmiddelijk van verlost kunnen worden, als Christus dat zo gewild had.
Paulus zag echter in dat de doorn hem niet als straf maar als bescherming werd gegeven. Zijn lich. zwakte beschermde hem tegen geestelijke hoogmoed, arrogantie. In 2 Cor 12 wordt de doorn omschreven als een soort medicijn tegen de hoogmoed.

Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich ten volle in zwakheid. Het is alsof de Heiland zei: Ik kan Mijn kracht op een betere manier tonen dan het wegnemen van dit probleem. Het is beter voor jou Paulus, en het is meer tot Mijn eer, wanneer Ik mijn kracht toon door je gaande te houden terwijl je deze doorn hebt.'

Ware heiliging is dat wij leren leven met onze 'doorn' zonder te klagen, geduldig te zijn en met innerlijke vrijheid om anderen lief te helpen, zelfs al valt elke dag ons zwaar. (Packer).

Ik weet niet wat de kanttekenaren bedoelen.
Misschien hebben ze een keertje ongelijk?
Namelijk waardoor ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint. (jij schreef U met een hoofdletter, maar op statenvertaling.net staat er 'gij'; dus paulus zelf)
ik verbaas me inderdaad over deze zin uit de kanttekeningen. En vraag me af wat ze precies bedoelen. Dat Paulus toch deze doorn is kwijtgeraakt?
want in vs 14 zeggen ze: volbracht.
Dat is, ten einde gebracht, of bewezen volmaakt te zijn
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: lezing over het gebed

Bericht door Jongere »

Ik snap er ook weinig van eigenlijk. Wellicht betekent 'overwint' hier niet het overwinnen van die specifieke zwakheid maar van de persoonlijke moeite ermee. :?
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: lezing over het gebed

Bericht door aritha »

helma schreef:
aritha schreef:Kanttekening Statenvertaling bij vers 9: Waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk dat U ze overwint. Ik denk dat Helma dit als 'verbazingwekkend' ziet.

Mijn vraag is dan wel: Wat versta je onder het woordje zwakheden? Want Paulus heeft zijn doorn niet overwonnen; hij heeft drie keer gebeden ( meermalen staat er eigenlijk) maar de genezing waarop hij hoopte vond niet plaats. Paulus had er erg veel last van en hij had er onmiddelijk van verlost kunnen worden, als Christus dat zo gewild had.
Paulus zag echter in dat de doorn hem niet als straf maar als bescherming werd gegeven. Zijn lich. zwakte beschermde hem tegen geestelijke hoogmoed, arrogantie. In 2 Cor 12 wordt de doorn omschreven als een soort medicijn tegen de hoogmoed.

Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich ten volle in zwakheid. Het is alsof de Heiland zei: Ik kan Mijn kracht op een betere manier tonen dan het wegnemen van dit probleem. Het is beter voor jou Paulus, en het is meer tot Mijn eer, wanneer Ik mijn kracht toon door je gaande te houden terwijl je deze doorn hebt.'

Ware heiliging is dat wij leren leven met onze 'doorn' zonder te klagen, geduldig te zijn en met innerlijke vrijheid om anderen lief te helpen, zelfs al valt elke dag ons zwaar. (Packer).

Ik weet niet wat de kanttekenaren bedoelen.
Misschien hebben ze een keertje ongelijk?
Namelijk waardoor ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint. (jij schreef U met een hoofdletter, maar op statenvertaling.net staat er 'gij'; dus paulus zelf)
ik verbaas me inderdaad over deze zin uit de kanttekeningen. En vraag me af wat ze precies bedoelen. Dat Paulus toch deze doorn is kwijtgeraakt?
want in vs 14 zeggen ze: volbracht.
Dat is, ten einde gebracht, of bewezen volmaakt te zijn
Sorry, u moet met een kleine letter. En is hetzelfde als gij.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: lezing over het gebed

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

helma schreef:Op preeklinks staat een lezing van dr Ouweneel over het gebed
daar ben ik van onder de indruk.
Ik moest ook denken aan het topic van Chanuck of God nog steeds mensen verkiest.
Maar omdat het daar allemaal op z'n engels gaat (en ik wel wat engels lees, maar meediscusieren wel een ander verhaal is...)
wil ik graag in dit topic in het nederlands vragen of we niet te gauw aangenomen hebben dat het 'menselijk van God gesproken is' als er in Gods Woord staat "en het berouwde de Heere" of "de Heere liet Zich verbidden" e.d.
Waarom zou het niet zijn zoals het er staat?

Ik ben benieuwd of iemand van jullie die lezing geluisterd heeft/wil luisteren
Dit is dan weer wel een leuke vondst. Momenteel veel bezig met onderwerp "gebed", was wat aan het zoeken in oude topics, of daar nog wat leerzaams in stond. Deze lezing wat in dit topic benoemd wordt, heb ik enkele weken terug beluisterd via prekensite en moet zeggen dat ik er ook echt van onder de indruk was. Eens vanuit een heel andere invalshoek benaderd dan wat ik er tot dan toe over gehoord had. Echt leerzaam! naluisteren waard! Wel blijft bij mij de vraag hangen, hoe bid ik echt in geloof, en hoe staat dit in verhouding met Gods wil.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: lezing over het gebed

Bericht door DDD »

helma schreef:
aritha schreef:Kanttekening Statenvertaling bij vers 9: Waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk dat U ze overwint. Ik denk dat Helma dit als 'verbazingwekkend' ziet.

Mijn vraag is dan wel: Wat versta je onder het woordje zwakheden? Want Paulus heeft zijn doorn niet overwonnen; hij heeft drie keer gebeden ( meermalen staat er eigenlijk) maar de genezing waarop hij hoopte vond niet plaats. Paulus had er erg veel last van en hij had er onmiddelijk van verlost kunnen worden, als Christus dat zo gewild had.
Paulus zag echter in dat de doorn hem niet als straf maar als bescherming werd gegeven. Zijn lich. zwakte beschermde hem tegen geestelijke hoogmoed, arrogantie. In 2 Cor 12 wordt de doorn omschreven als een soort medicijn tegen de hoogmoed.

Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich ten volle in zwakheid. Het is alsof de Heiland zei: Ik kan Mijn kracht op een betere manier tonen dan het wegnemen van dit probleem. Het is beter voor jou Paulus, en het is meer tot Mijn eer, wanneer Ik mijn kracht toon door je gaande te houden terwijl je deze doorn hebt.'

Ware heiliging is dat wij leren leven met onze 'doorn' zonder te klagen, geduldig te zijn en met innerlijke vrijheid om anderen lief te helpen, zelfs al valt elke dag ons zwaar. (Packer).

Ik weet niet wat de kanttekenaren bedoelen.
Misschien hebben ze een keertje ongelijk?

Namelijk waardoor ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint. (jij schreef U met een hoofdletter, maar op statenvertaling.net staat er 'gij'; dus paulus zelf)
ik verbaas me inderdaad over deze zin uit de kanttekeningen. En vraag me af wat ze precies bedoelen. Dat Paulus toch deze doorn is kwijtgeraakt?
want in vs 14 zeggen ze: volbracht.
Dat is, ten einde gebracht, of bewezen volmaakt te zijn


Ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is. Iemand kan een zwakheid hebben, bijvoorbeeld gemakkelijk verleid worden tot overspel. Maar God kan iemand zo ondersteunen (sterken) in zijn strijd tegen die zwakheden, dat hij die overwint, ook al neemt God ze niet weg.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: lezing over het gebed

Bericht door helma »

Maar het ging over de doorn van Paulus.
Ik denk toch dat het betekent dat Paulus het kon (ver) dragen.

9 En Hij heeft tot mij gezegd: 13Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid 14volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij 15wone.
13 Namelijk waardoor Ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint. Zie 1 Kor. 10:13. verwijsteksten

1 Kor. 10:13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Welke u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.


Ik zal de lezing over het gebed nog eens luisteren ...


14 Dat is, ten einde gebracht, of: bewezen volmaakt te zijn, gelijk Jak. 2:22. verwijsteksten

Jak. 2:22 Ziet gij wel dat het geloof medegewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: lezing over het gebed

Bericht door DDD »

Ik had het ook over de doorn van Paulus. En de kanttekeningen ook.
Plaats reactie