De Puriteinen

Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

Christiaan schreef:
Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Klavier schreef: Hier misschien: http://www.refdag.nl/oud/kl/010809kl08.html
Beste Klavier, heb je ook goede ervaringen met de Puriteinen??
Zeer goede ervaringen. Ik zou zelfs zeggen: Wie heeft dat niet? :wink:
Met welke, daar heb ik deze topic voor geopend, welke goede ervaringen? Misschien nog aan bevellingen?
Als ik ook nog een aanbeveling mag doen:

Hugh Binning. Bijv: Des zondaars heiligdom (ik weet niet of het nog te krijgen is???). Of: keurstoffen. (is bij mijn weten zo'n 4 jaar geleden opnieuw uitgegeven).
Ontzettend indringend en direct, en zo vol van Christus. Ik zou hem denk ik een beetje vergelijken met A. Gray.

P.S.: ik weet eerlijk gezegd niet of het een puritein of een schot was. Daar ben ik ook niet zo goed in...
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Katie schreef:
Christiaan schreef:
Klavier schreef:
Christiaan schreef: Beste Klavier, heb je ook goede ervaringen met de Puriteinen??
Zeer goede ervaringen. Ik zou zelfs zeggen: Wie heeft dat niet? :wink:
Met welke, daar heb ik deze topic voor geopend, welke goede ervaringen? Misschien nog aan bevellingen?
Als ik ook nog een aanbeveling mag doen:

Hugh Binning. Bijv: Des zondaars heiligdom (ik weet niet of het nog te krijgen is???). Of: keurstoffen. (is bij mijn weten zo'n 4 jaar geleden opnieuw uitgegeven).
Ontzettend indringend en direct, en zo vol van Christus. Ik zou hem denk ik een beetje vergelijken met A. Gray....
Ben ik helemaal met je eens, vooral het boek " ettelijke gronden van de christelijke religie is super!!!
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef:Ik ben misschien heel dom, maar hoe weet ik nou of ik een Schot te pakken heb of een puritein? Voor mij is het allemaal één pot nat: Perkins, Gray, Halyburton, Erskine.
Waar kan ik hierover iets vinden?
Zie : http://www.puritansermons.com/
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Katie schreef:
Christiaan schreef:
Klavier schreef:
Christiaan schreef: Beste Klavier, heb je ook goede ervaringen met de Puriteinen??
Zeer goede ervaringen. Ik zou zelfs zeggen: Wie heeft dat niet? :wink:
Met welke, daar heb ik deze topic voor geopend, welke goede ervaringen? Misschien nog aan bevellingen?
Als ik ook nog een aanbeveling mag doen:

Hugh Binning. Bijv: Des zondaars heiligdom (ik weet niet of het nog te krijgen is???). Of: keurstoffen. (is bij mijn weten zo'n 4 jaar geleden opnieuw uitgegeven).
Ontzettend indringend en direct, en zo vol van Christus. Ik zou hem denk ik een beetje vergelijken met A. Gray.

P.S.: ik weet eerlijk gezegd niet of het een puritein of een schot was. Daar ben ik ook niet zo goed in...
Maakt niet uit ik zie zelf zowel de Engelse als de Schotten als Puriteinen. Welke ken je nog meer, en heb je goede ervaringen mee?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

[/quote]

Maakt niet uit ik zie zelf zowel de Engelse als de Schotten als Puriteinen. Welke ken je nog meer, en heb je goede ervaringen mee?[/quote]

Zelf vind ik C. H. Spurgeon ontzettend mooi. Vooral zijn direktheid.
Wat vinden jullie van zijn boek: Zielen winnen voor het Evangelie?'
Ook Horatius Bonar lees ik graag.
Maar...zijn dat wel Puriteinen? ik zit vast in een verkeerde tijdsvakje te lezen?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

uitgeworpen schreef:
Maakt niet uit ik zie zelf zowel de Engelse als de Schotten als Puriteinen. Welke ken je nog meer, en heb je goede ervaringen mee?[/quote]

Zelf vind ik C. H. Spurgeon ontzettend mooi. Vooral zijn direktheid.
Wat vinden jullie van zijn boek: Zielen winnen voor het Evangelie?'
Ook Horatius Bonar lees ik graag.
Maar...zijn dat wel Puriteinen? ik zit vast in een verkeerde tijdsvakje te lezen?[/quote]

Ik ben vooral opzoek naar ideeën over de Puriteinen in de 17de en 18de eeuw. Dat noem ik ook Puriteinen. Maar anderen noemen latere ook zo.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Christiaan schreef:
uitgeworpen schreef:
Maakt niet uit ik zie zelf zowel de Engelse als de Schotten als Puriteinen. Welke ken je nog meer, en heb je goede ervaringen mee?
Zelf vind ik C. H. Spurgeon ontzettend mooi. Vooral zijn direktheid.
Wat vinden jullie van zijn boek: Zielen winnen voor het Evangelie?'
Ook Horatius Bonar lees ik graag.
Maar...zijn dat wel Puriteinen? ik zit vast in een verkeerde tijdsvakje te lezen?[/quote]

Ik ben vooral opzoek naar ideeën over de Puriteinen in de 17de en 18de eeuw. Dat noem ik ook Puriteinen. Maar anderen noemen latere ook zo.[/quote]

Ik heb hier een een boekje in oude druk.
Misschien is dat wel heel mooi.
'Vernedering des harten'Hugo Binning' Het is uit 1746.
Bestaat het ook in hedendaags Nederlands.?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

uitgeworpen schreef:

Ik heb hier een een boekje in oude druk.
Misschien is dat wel heel mooi.
'Vernedering des harten'Hugo Binning' Het is uit 1746.
Bestaat het ook in hedendaags Nederlands.?
Als je dat boekje nog nooit gelezen hebt, Uitgeworpen: zeker een keer doen! Hij is ontzettend eerlijk, richting wie wij mensen zijn, maar ook wie Christus wil zijn voor zondaren. Daarbij is hij, zoals veel van de puriteinen (of allen?) heel pastoraal.

Ik vraag me af of het ook in hedendaags Nederlands bestaat. Voor zover ik weet is recent alleen de 'Keurstoffen' van Hugo Binning opnieuw uitgegeven. Maar hopelijk volgt er nog meer!
Persoonlijk merk ik trouwens, maar dat heeft misschien niet iedereen, dat het oud-nederlands in het begin een beetje vermoeiend kan zijn, maar na een paar bladzijden went het wel, en heb je het nauwelijks meer in de gaten.

@Christiaan:
Wat ik verder gelezen heb, met instemming en vreugde, zijn schrijvers als: de Erkines, Gray, Horatius Bonar, M. Henry, M'Cheyne, J. Edwards (Amerikaan dacht ik?), en Ryle, al is Ryle natuurlijk wat later dan de puriteinen.
Maar ik weet niet waarom je zo graag wilt weten welke schrijvers wij kennen?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

uitgeworpen schreef: Ik heb hier een boekje in oude druk.
Misschien is dat wel heel mooi.
'Vernedering des harten'Hugo Binning' Het is uit 1746.
Bestaat het ook in hedendaags Nederlands.?
Ik heb het boekje in nieuwe druk, uitgave 1979.
(Maar nog wel oude spelling.)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik heb: des zondaars heiligdom van Hugo Binning in de kast.
biedt u maar....
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

@Christiaan:

ik vind alle puriteinen mooi die mij leiden tot Christus en Zijn rijkdom uitstallen. Spurgeon, Bonar, Erskines, Gray, Burroughs, Fisher, zijn namen waarvan ik 1 of meerdere preken heb gelezen en die mij tot Christus hebben geleid. Eigenlijk ben ik bij hen terechtgekomen door het boek Afwachten of verwachten van Klaas van der Zwaag.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Miscanthus schreef:@Christiaan:

ik vind alle puriteinen mooi die mij leiden tot Christus en Zijn rijkdom uitstallen. Spurgeon, Bonar, Erskines, Gray, Burroughs, Fisher, zijn namen waarvan ik 1 of meerdere preken heb gelezen en die mij tot Christus hebben geleid. Eigenlijk ben ik bij hen terechtgekomen door het boek Afwachten of verwachten van Klaas van der Zwaag.
Ik vindt John Owen, Samuel Rutherford, Thomas Brooks en Thomas Watson erg goed ke je die ook?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: De Puriteinen

Bericht door Martijn »

Naar aanleiding van een ander topic over de tweede dienst met daarin de HC vroeg ik mezelf af of de Puriteinen in hun diensten ook leerdiensten hadden en gebruik maakten van een catechismus? Ik heb wat zitten rondkijken op internet maar kwam niets tegen dus vandaar mijn vraag hier.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Puriteinen

Bericht door huisman »

Martijn schreef:Naar aanleiding van een ander topic over de tweede dienst met daarin de HC vroeg ik mezelf af of de Puriteinen in hun diensten ook leerdiensten hadden en gebruik maakten van een catechismus? Ik heb wat zitten rondkijken op internet maar kwam niets tegen dus vandaar mijn vraag hier.
De puriteinen en hun opvolgers hebben "hun" ( kleine en grote) Westminster Catechismus nooit ingevoerd in leerdiensten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De Puriteinen

Bericht door helma »

Ik denk dat zij vooral thuis les gaven uit de W.Catechismus.
Plaats reactie