De Puriteinen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Edward McKendree Bounds.

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Ligt er aan bij wie en welke muziek er op staat. :mrgreen:
Op dit moment muziek uit de Codex Faenza (15e eeuw). Oud genoeg?
Maar de koffie is op :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Edward McKendree Bounds.

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Ligt er aan bij wie en welke muziek er op staat. :mrgreen:
Op dit moment muziek uit de Codex Faenza (15e eeuw). Oud genoeg?
Maar de koffie is op :wink:
Ook niet echt mijn smaak.En koffie al helemaal niet.
Maar heb je goede ervaringen met werk van de Puriteinen??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Mijn idee was dat de Puriteinen in de Gerformeerde Gezindte veel werden gelezen, maar daar blijkt nog weinig van.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Bericht door Da Capo »

Christiaan schreef:Mijn idee was dat de Puriteinen in de Gerformeerde Gezindte veel werden gelezen, maar daar blijkt nog weinig van.
Het is verbazend te bemerken dat vanaf de kansels wordt opgeroepen de Oudvaders en Puriteinen te lezen. Met name de Puriteinen (zijn eigenlijk ook 'Oudvaders' of niet?) hebben mijn voorliefde. Ongecompliceerd, direct, liefdevol, indringend, eerlijk en vooral ongekend schriftuurlijk.
Maar die puurheid mis ik dikwijls in onze gezindten, ook met name bij ambtsdragers (ook een spiegel voor mijzelf). Dat is erg jammer!
Ik heb wel eens overwogen om een preek uit 'De zekerheid van het geloof' van E. Erskine te lezen in de kerk. Gezien de lengtes van de preken is dat niet gemakkelijk/haalbaar. Maar qua inhoud vraag ik me ook wel eens af of dat 'onder ons' nog verstaan wordt.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Da Capo schreef:Ik heb wel eens overwogen om een preek uit 'De zekerheid van het geloof' van E. Erskine te lezen in de kerk. Gezien de lengtes van de preken is dat niet gemakkelijk/haalbaar. Maar qua inhoud vraag ik me ook wel eens af of dat 'onder ons' nog verstaan wordt.
moet je doen!
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Miscanthus schreef:
Da Capo schreef:Ik heb wel eens overwogen om een preek uit 'De zekerheid van het geloof' van E. Erskine te lezen in de kerk. Gezien de lengtes van de preken is dat niet gemakkelijk/haalbaar. Maar qua inhoud vraag ik me ook wel eens af of dat 'onder ons' nog verstaan wordt.
moet je doen!
Miscanthus, ook goede ervaringen met de Puriteinen?
Zo ja welke?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Christiaan schreef:Mijn idee was dat de Puriteinen in de Gerformeerde Gezindte veel werden gelezen, maar daar blijkt nog weinig van.
Christiaan,

Hoe weet je dat zo goed?
Tel je het aantal reacties hier?
Ik ken heel wat mensen die de Puriteinen lezen, maar niet op dit forum komen.

Zelf lees ik ze trouwens ook graag, vandaag een preek van John Flavel gelezen, bepaald niet één van de minsten.

Verder hebben de Schotten (strikt genomen vind ik de naam Puriteinen op hen niet van toepassing omdat zij in een heel andere context leefden) mijn bijzondere voorliefde: Ralph Erskine in de eerste plaats, maar dan ook Boston, Rutherford, Binning, Cameron, Renwick en anderen.

Daarnaast van de Engelsen vooral Owen, Bunyan en Flavel, van de Amerikaanse puriteinen (om ze dan ook maar zo te noemen) Jonathan Edwards, Stoddard, Sheppard en Hooker.
Da Capo schreef:Het is verbazend te bemerken dat vanaf de kansels wordt opgeroepen de Oudvaders en Puriteinen te lezen. Met name de Puriteinen (zijn eigenlijk ook 'Oudvaders' of niet?) hebben mijn voorliefde. Ongecompliceerd, direct, liefdevol, indringend, eerlijk en vooral ongekend schriftuurlijk.
Maar die puurheid mis ik dikwijls in onze gezindten, ook met name bij ambtsdragers (ook een spiegel voor mijzelf). Dat is erg jammer!
Een eerlijke reactie. Ik denk dat je verbazing terecht is. Want ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de prediking van de puriteinen zo zou kunnen beluisteren!?
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

[Een eerlijke reactie. Ik denk dat je verbazing terecht is. Want ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de prediking van de puriteinen zo zou kunnen beluisteren!?[/quote]

Weet je echt geen dominee die dezelfde boodschap op die manier brengt? :oops:
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef:ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de prediking van de puriteinen zo zou kunnen beluisteren!?
Hier misschien: http://www.refdag.nl/oud/kl/010809kl08.html
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Klavier schreef:
Zonderling schreef:ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de prediking van de puriteinen zo zou kunnen beluisteren!?
Hier misschien: http://www.refdag.nl/oud/kl/010809kl08.html
Beste Klavier, heb je ook goede ervaringen met de Puriteinen??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:
Klavier schreef:
Zonderling schreef:ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de prediking van de puriteinen zo zou kunnen beluisteren!?
Hier misschien: http://www.refdag.nl/oud/kl/010809kl08.html
Beste Klavier, heb je ook goede ervaringen met de Puriteinen??
Zeer goede ervaringen. Ik zou zelfs zeggen: Wie heeft dat niet? :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Klavier schreef:
Zonderling schreef:ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de prediking van de puriteinen zo zou kunnen beluisteren!?
Hier misschien: http://www.refdag.nl/oud/kl/010809kl08.html
Beste Klavier, heb je ook goede ervaringen met de Puriteinen??
Zeer goede ervaringen. Ik zou zelfs zeggen: Wie heeft dat niet? :wink:
Met welke, daar heb ik deze topic voor geopend, welke goede ervaringen? Misschien nog aan bevellingen?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

uitgeworpen schreef:
Een eerlijke reactie. Ik denk dat je verbazing terecht is. Want ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de prediking van de puriteinen zo zou kunnen beluisteren!?
Weet je echt geen dominee die dezelfde boodschap op die manier brengt?
Neem de preken van Ralph Erskine.

Zo nauw in zijn gebruiken van onderzoek.
(Geen zaligheid buiten de kennis en openbaring van God in Christus.)

Zo ruim in zijn Evangelieprediking.

Zo eenvoudig in de bekeringsweg (in Christus of buiten Christus; wel een voorbereidend werk der wet).

Ik weet het niet, jullie wel ?
Laatst gewijzigd door Zonderling op 07 okt 2006, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik ben misschien heel dom, maar hoe weet ik nou of ik een Schot te pakken heb of een puritein? Voor mij is het allemaal één pot nat: Perkins, Gray, Halyburton, Erskine.
Waar kan ik hierover iets vinden?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Ik ben misschien heel dom, maar hoe weet ik nou of ik een Schot te pakken heb of een puritein? Voor mij is het allemaal één pot nat: Perkins, Gray, Halyburton, Erskine.
Waar kan ik hierover iets vinden?
De Reformatie der Puriteinen, W. van der Zwaag.

Een ongeëvenaard standaardwerk.
(Helaas meenden destijds anderen Van der Zwaag direct na te moeten bootsen met een werk van mindere kwaliteit.)

Verder: Gewoon even op internet zoeken of het een Schots was (altijd presbyteriaans) of een Engelsman (anglicaans, baptist, independent/congregationalist of presbyteriaan). Eventueel een Amerikaan (congregationalist of presbyteriaan).
Plaats reactie