Gian schreef:Burgraaf is geen antinomiaan. Hij ligt alleen de wet onder de Evangelische gehoorzaamheid.
En dat durf ik voorlopig niet tegen te spreken.
Om dezelfde reden snap ik, dat je tegen het voorlezen van de wet kan zijn in de kerk.
De wedergeborene heeft tenslotte de Geest, ofwel de ingeschreven wet die veel dieper en verder gaat dan de 10 geboden. Sterker, een wet die per persoon kan verschillen.
Het voorlezen van de mozaïtische wet brengt het gevaar met zich mee van wetticisme.
Voor de onbekeerde heeft het integendeel wel een functie!
Ja helemaal mee eens Gian, de wet uit liefde en door liefde. De tien geboden stellen eigenlijk heel niet zo heel veel voor. Vergeef me dat ik het zo zeg, maar de Wet met een hoofdletter is veel groter en dieper. de tien geboden is net zoiets als regels met kleurplaatjes erbij voor de kleuterschool. Ze zijn niet afgeschaft, maar als je de Bergrede ernaast legt dan zie je waar tien geboden heen wijzen. (zelfde als OT vs. NT)
Eigenlijk zou je dus de bergrede kunnen voorlezen. En natuurlijk Gods liefhebben en je naaste etc.
(Ik ben dus nadrukkelijk niet tegen de tien geboden, ze zijn niet afgeschaft ofzo, maar het is een eigenlijk maar een verwijzing, naar het Grote, concreet en behaphaar gemaakt voor het joodse volk, )
ps. Ben ik nu semi-anti-pro-nomihaan?