Hoe spreekt God

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Job »

Posthoorn schreef:Matth. 23:13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.

Wij zouden zeggen: degenen die in moeten gaan, gaan in, als God dat wil. Christus zet dit toch in een ander licht.
Wil je toelichten hoe jij dit leest?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Job »

Tiberius schreef:Ik denk dat God altijd spreekt door Zijn Woord en Geest. Zijn Geest bepaalt je bij een deel van Zijn Woord.
Er wordt wel eens gezegd: dat woord wordt op je hart gebonden. Je kan er niet meer vanaf, zogezegd. (@Job, ook ik zoek naar woorden).
Jeremia schrijft ergens dat Gods Woord in zijn beenderen brandde (Jeremia 20).
In ieder geval kan geen mens je er vanaf brengen, ook al is hij nog zo'n kind van God.

Voor mij is altijd de geschiedenis die in 1 Koningen 13 staat tot voorbeeld.

Samengevat:
Een jonge profeet had van God opdracht gekregen, dat hij een boodschap aan de koning moest brengen, maar op de terugweg geen brood mocht eten of water drinken.
Een oude profeet gaat hem tegemoet en zegt tegen hem dat hij (die oude) juist een tegengestelde boodschap van God had gekregen, namelijk dat de jonge profeet bij nader inzien toch wel onderweg mocht eten en drinken.
Als ze vervolgens beiden aan tafel zitten, begin de oude hem bestraffen en Gods oordeel aan te kondigen, omdat de jonge profeet Gods opdracht niet had opgevolgd.

Voor mij is de boodschap van deze geschiedenis (even in de context van roeping):
Ook al zeggen 12 dominees dat ze je roeping niet geloven, als God tot je gesproken heeft, is dat 100% betrouwbaar en houden geen 100 dominees je tegen. Houd daaraan vast, en laat je niet ompraten door mensen, want dan loop het slecht met je af.
Andersom is natuurlijk ook waar: als God niet tot je gesproken heeft, kunnen 12 dominees je de handen opleggen, maar dat heeft geen zin.
Duidelijk, bedankt.

Bedoel je in het verlengde hiervan: God kan tot me spreken, zelfs met een roeping, maar die roeping niet uitvoeren door Zijn verborgen wil? Dat èn het één èn het ander Zijn besluit is?

Volgens mij haalde DDD het voorbeeld van wijlen dhr. G. Nieuwenhuis aan. Hij ervoer een roeping tot het ambt van herder en leraar. Werd niet aangenomen. Je kunt toch niet zeggen: God riep hem niet. Mogelijk kun je denken, met grote schroom: Hij riep hem wel, maar tot iets anders.

Of riep de Heere hem wel tot dit specifieke ambt maar sloot Hij met de andere hand de mogelijkheid af - via menselijk handelen? Zo'n zienswijze brengt me toch enorm in de knoop..
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Susanna »

Job schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat God altijd spreekt door Zijn Woord en Geest. Zijn Geest bepaalt je bij een deel van Zijn Woord.
Er wordt wel eens gezegd: dat woord wordt op je hart gebonden. Je kan er niet meer vanaf, zogezegd. (@Job, ook ik zoek naar woorden).
Jeremia schrijft ergens dat Gods Woord in zijn beenderen brandde (Jeremia 20).
In ieder geval kan geen mens je er vanaf brengen, ook al is hij nog zo'n kind van God.

Voor mij is altijd de geschiedenis die in 1 Koningen 13 staat tot voorbeeld.

Samengevat:
Een jonge profeet had van God opdracht gekregen, dat hij een boodschap aan de koning moest brengen, maar op de terugweg geen brood mocht eten of water drinken.
Een oude profeet gaat hem tegemoet en zegt tegen hem dat hij (die oude) juist een tegengestelde boodschap van God had gekregen, namelijk dat de jonge profeet bij nader inzien toch wel onderweg mocht eten en drinken.
Als ze vervolgens beiden aan tafel zitten, begin de oude hem bestraffen en Gods oordeel aan te kondigen, omdat de jonge profeet Gods opdracht niet had opgevolgd.

Voor mij is de boodschap van deze geschiedenis (even in de context van roeping):
Ook al zeggen 12 dominees dat ze je roeping niet geloven, als God tot je gesproken heeft, is dat 100% betrouwbaar en houden geen 100 dominees je tegen. Houd daaraan vast, en laat je niet ompraten door mensen, want dan loop het slecht met je af.
Andersom is natuurlijk ook waar: als God niet tot je gesproken heeft, kunnen 12 dominees je de handen opleggen, maar dat heeft geen zin.
Duidelijk, bedankt.

Bedoel je in het verlengde hiervan: God kan tot me spreken, zelfs met een roeping, maar die roeping niet uitvoeren door Zijn verborgen wil? Dat èn het één èn het ander Zijn besluit is?

Volgens mij haalde DDD het voorbeeld van wijlen dhr. G. Nieuwenhuis aan. Hij ervoer een roeping tot het ambt van herder en leraar. Werd niet aangenomen. Je kunt toch niet zeggen: God riep hem niet. Mogelijk kun je denken, met grote schroom: Hij riep hem wel, maar tot iets anders.

Of riep de Heere hem wel tot dit specifieke ambt maar sloot Hij met de andere hand de mogelijkheid af - via menselijk handelen? Zo'n zienswijze brengt me toch enorm in de knoop..
Veel profeten werden door andere geestelijke leiders niet (h)erkend. Paulus had daar trouwens ook last van, toen hij in de gevangenis zat. Zelfs de Heere Jezus werd niet geacht. Iemand kan een roeping hebben en toch geweigerd worden door de geestelijkheid. Die kromme wegen kan de Heere gebruiken om deuren te openen naar andere mogelijkheden. Hij wijst de weg hierin, door Zijn Woord en Geest, en omstandigheden. John Owen werd bijvoorbeeld legerpredikant (tegen wil en dank). Er zijn dominees die afgewezen werden door een curatorium die met veel zegen werkzaam zijn de andere kerken.

Lees ook eens: https://charlesspurgeon.nl/bent-u-geroe ... -het-ambt/
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door TSD »

Job schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat God altijd spreekt door Zijn Woord en Geest. Zijn Geest bepaalt je bij een deel van Zijn Woord.
Er wordt wel eens gezegd: dat woord wordt op je hart gebonden. Je kan er niet meer vanaf, zogezegd. (@Job, ook ik zoek naar woorden).
Jeremia schrijft ergens dat Gods Woord in zijn beenderen brandde (Jeremia 20).
In ieder geval kan geen mens je er vanaf brengen, ook al is hij nog zo'n kind van God.

Voor mij is altijd de geschiedenis die in 1 Koningen 13 staat tot voorbeeld.

Samengevat:
Een jonge profeet had van God opdracht gekregen, dat hij een boodschap aan de koning moest brengen, maar op de terugweg geen brood mocht eten of water drinken.
Een oude profeet gaat hem tegemoet en zegt tegen hem dat hij (die oude) juist een tegengestelde boodschap van God had gekregen, namelijk dat de jonge profeet bij nader inzien toch wel onderweg mocht eten en drinken.
Als ze vervolgens beiden aan tafel zitten, begin de oude hem bestraffen en Gods oordeel aan te kondigen, omdat de jonge profeet Gods opdracht niet had opgevolgd.

Voor mij is de boodschap van deze geschiedenis (even in de context van roeping):
Ook al zeggen 12 dominees dat ze je roeping niet geloven, als God tot je gesproken heeft, is dat 100% betrouwbaar en houden geen 100 dominees je tegen. Houd daaraan vast, en laat je niet ompraten door mensen, want dan loop het slecht met je af.
Andersom is natuurlijk ook waar: als God niet tot je gesproken heeft, kunnen 12 dominees je de handen opleggen, maar dat heeft geen zin.
Duidelijk, bedankt.

Bedoel je in het verlengde hiervan: God kan tot me spreken, zelfs met een roeping, maar die roeping niet uitvoeren door Zijn verborgen wil? Dat èn het één èn het ander Zijn besluit is?

Volgens mij haalde DDD het voorbeeld van wijlen dhr. G. Nieuwenhuis aan. Hij ervoer een roeping tot het ambt van herder en leraar. Werd niet aangenomen. Je kunt toch niet zeggen: God riep hem niet. Mogelijk kun je denken, met grote schroom: Hij riep hem wel, maar tot iets anders.

Of riep de Heere hem wel tot dit specifieke ambt maar sloot Hij met de andere hand de mogelijkheid af - via menselijk handelen? Zo'n zienswijze brengt me toch enorm in de knoop..
Ik denk dat (vrijwel) iedereen het er over eens is dat tegen Gods besluiten niemand iets kan doen en ook daadwerkelijk doet. Dat staat vast en gebeurt, altijd.

Tegen Gods geopenbaarde wil, echter, gaan we dagelijks in. En dat op vele manieren.

Ook kunnen we Gods inwendige roeping niet wederstaan. De uitwendige roeping daarentegen wordt dagelijks op vele manieren wederstaan.

Zo wandelen ook Gods kinderen lang niet altijd waardiglijk volgens de roeping waarmee ze geroepen zijn (naar Ef. 4 vers 1), dat is wel Gods wil, het is Gods roep tot hen, toch gebeurt het niet.

Ik denk persoonlijk dat het zo kan zijn dat God mensen roept tot een ambt en hen daarvan overtuigt, maar dat God tegelijkertijd besloten heeft dat ze nooit dat ambt zullen bekleden. En de weg hoe dat zal gaan kan op velerlij manieren. Er is in het verleden ook een kandidaat in de GG, voordat hij bevestigd werd tot predikant, verongelukt. Ik zou bepaald niet durven zeggen dat deze kandidaat niet door God geroepen was.

Alhoewel ik vast geloof dat wat God besloten heeft, ook daadwerkelijk gebeurt, kunnen mensen (de geroepene of anderen) wel degelijk een verhindering zijn dat een roeping gevolgd wordt. Maar die verhinderingen zijn dan wel zonden en schuld (en zijn tegelijk besloten in Gods voorzienigheid).

Waarom de Heere iemand zou roepen om deze persoon vervolgens nooit daadwerkelijk uit te stoten is een mysterie waar we ons hoofd maar niet over moeten breken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Tiberius »

Job schreef:Bedoel je in het verlengde hiervan: God kan tot me spreken, zelfs met een roeping, maar die roeping niet uitvoeren door Zijn verborgen wil? Dat èn het één èn het ander Zijn besluit is?
Zeker kan dat.
Denk aan Abraham toen hij Izak moest offeren.
En aan Jona die een boodschap moest brengen die uiteindelijk niet uitgevoerd werd, omdat de Ninevieten zich bekeerden.
Daarmee kan je zeker niet zeggen dat het een ingebeelde opdracht of roeping is.
Job schreef:Volgens mij haalde DDD het voorbeeld van wijlen dhr. G. Nieuwenhuis aan. Hij ervoer een roeping tot het ambt van herder en leraar. Werd niet aangenomen. Je kunt toch niet zeggen: God riep hem niet. Mogelijk kun je denken, met grote schroom: Hij riep hem wel, maar tot iets anders.

Of riep de Heere hem wel tot dit specifieke ambt maar sloot Hij met de andere hand de mogelijkheid af - via menselijk handelen? Zo'n zienswijze brengt me toch enorm in de knoop..
Ik spreek liever niet over iemand persoonlijk, omdat ik niet weet hoe dat bij hem precies gegaan is: op welke wijze heeft hij een roeping ontvangen? Welke interpretatie zit daar tussen? Heeft hij zich teveel van de (afwijzende) mening van anderen aangetrokken?
Je bent al snel bezig om te proberen iemands hart te kennen, en dat kunnen en mogen wij niet.

Sommigen hebben een Paulus-roeping (van zijn paard geslagen), anderen een Timotheüs-roeping.
Het kan ook zijn dat God Zijn roeping als een soort verlangen in iemands hart legt.

Sommige mensen worden krachtdadig geroepen middels een tekst, zoals 'doe het werk van een evangelist' of 'volg Mij en Ik zal u vissers van mensen maken'.
Waarbij je je biddend kan afvragen: is het werk van een evangelist of visser van mensen gelijk aan een roeping tot het ambt van prediker? Of kan dat ook een roeping tot wat anders zijn?
En waarbij de geroepene zich door Gods Geest in Zijn voorzienigheid laat leiden.

Bij Paulus lezen we dat hij krachtdadig geroepen werd, en later (in Handelingen 16) zich door de Geest laat sturen door middel van de omstandigheden/voorzienigheid en daarbij ook andere gelovigen raadpleegt.

Persoonlijk denk ik (maar nogmaals: het is ook een zoeken en tasten), dat als een roeping van God is, dat er dan iets vasthoudends in zit en iets 'stuurbaars'. Anders gezegd: de kern die God er Zelf in legt, en de menselijke reactie daarop.
Ik ben er ook van overtuigd, dat er mensen zijn die menen een roeping te hebben tot een bepaalde bediening (wat dan ook), maar die niet van God is.
Tegelijkertijd geloof ik vast dat er in onze kring veel te weinig oog is voor het feit dat God Zijn roeping ook middelijkerwijs, door middel van de prediking werkt. Hoeveel preken hoor je waarin opgeroepen wordt om God te dienen in een ambt? Ook in dat opzicht is het geloof uit het gehoor.

Edit> Verder eens met TSD, dat er ook verborgen dingen zijn waarin wij niet hoeven door te dringen.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe spreekt God

Bericht door DDD »

Allereerst moeten we vaststellen dat wij geen inzicht hebben in Gods raad. Wij moeten het doen met zijn geopenbaarde wil en met wat wij zien en waarnemen. Dat betekent het Woord lezen en verder ook ons gezonde verstand gebruiken. Ik doe een poging.

Allereerst denk ik dat Gods algemene manier van omgaan met de mensheid is dat zijn raad onze verantwoordelijkheid niet uitsluit, maar insluit. De geloofsbelijdenis zegt dat wij de verhouding daartussen niet al te nieuwsgierig moeten onderzoeken. Dan is het wel de vraag wat nu al te nieuwsgierig is.

Het is voor mij duidelijk (net als voor KDD) dat er aanwijsbare sociologische en menselijke factoren zijn die er voor zorgen dat in sommige kerkverbanden/kerkgenootschappen/kerkachtige gemeenschappen relatief veel, en in andere soortelijke gemeenschappen relatief weinig mensen predikant worden. Verder zijn er mensen die ik wel zou toelaten en die het curatorium niet toelaat.

Hoewel ik niet ontken dat dit uiteindelijk allemaal past in Gods raad, vind ik niet dat je dit anders moet beoordelen dan een andere, in onze beleving minder geestelijke zaak. De gereformeerde belijdenis heeft altijd gezegd dat God geen auteur is van de zonde en van het kwaad dat er geschiedt. Het gaat niet buiten Hem om, maar Hij is er ook niet verantwoordelijk voor.

Mijns inziens is het duidelijk dat vanuit mijn perspectief veel mensen die in de Gereformeerde Gemeenten geroepen worden tot het ambt, dat ambt niet gaan bekleden. Zij worden afgewezen of melden zich op voorhand niet. Sommigen worden predikant in ander verband, anderen scheuren de kerk niet en blijven op de plaats waar God hen gesteld heeft.

In de Gereformeerde Gemeenten is er bij mijn weten geen verschil van mening over de vraag of het curatorium onfeilbaar is. Dat is het niet. Iedere curator zou mijns inziens dan ook de mogelijkheid niet kunnen uitsluiten dat het curatorium iemand die tot het ambt geroepen is, toch weigert. Hoe zich dat verhoudt tot Gods verborgen raad, is niet aan ons om uit te pluizen. De eenvoudige feiten zijn ook, dat het mede afhangt van persoonlijkheid, opvattingen en cultuur of mensen wel of niet worden toegelaten.

Ik denk dat het mystiek en overgeestelijk zou zijn om deze menselijke factoren uit te sluiten. En ik geloof ook niet dat het terecht zou zijn om te concluderen dat iemand niet werkelijk geroepen is, als hij ook niet wordt uit- en doorgeholpen. Dat zijn gewoon twee verschillende dingen.

De schuld van vergissingen ligt niet bij God, maar bij de kerkelijke gemeenten zelf. Grote tekorten zijn in mijn beleving dus ook een gebrek aan geestelijk leven: niet in die zin dat er dan minder mensen geroepen worden omdat God zijn hand terugtrekt, maar wel omdat er een selectieve vorm van geestelijke herkenning als norm geldt. Dat is mijns inziens niet naar de Schrift en is in de Gereformeerde Gemeenten nadrukkelijk aan de orde.

Hoe selectiever de beslissende gemeenschap, hoe minder mensen daadwerkelijk in het ambt instromen. Dat is een sociologisch proces, waarvan ik niet denk dat alle curatoren zich bewust zijn. Maar het blijft een voluit menselijke beslissing, met alle gevolgen van dien.

Los daarvan wil ik geen mensen veroordelen die als zij zich geroepen én verhinderd weten tot het ambt van predikant, overgaan naar een andere kerkelijke gemeenschap om daar predikant te worden. Maar in zijn algemeenheid denk ik dat dat niet de juiste weg is en bijdraagt aan de verdeeldheid van de kerk. Hoewel ik óók zie dat er veel predikanten en evangelisten in de CGK, PKN etc. heel goed werk doen, die in de GG zijn opgegroeid.

Dat hang ermee samen dat ik kerkscheuring in beginsel als zondig zie. De tekortkomingen die voor rekening van de kerkgemeenschap als geheel komen, zouden naar mijn idee in principe geen reden moeten zijn om zelf het lichaam van Christus te scheuren. Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die kerkverbanden slechts een naam vinden, en het lichaam van Christus minder institutioneel bekijken. Dat vind ik een intrigerende, maar vooralsnog geen goede manier van kijken. Hoewel ik het model heel aantrekkelijk vind. Ik vrees echter dat ik dat vooral aantrekkelijk vind omdat het voor mij prettig zou zijn.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoe spreekt God

Bericht door KDD »

Tiberius schreef:Ik denk dat God altijd spreekt door Zijn Woord en Geest. Zijn Geest bepaalt je bij een deel van Zijn Woord.
Er wordt wel eens gezegd: dat woord wordt op je hart gebonden. Je kan er niet meer vanaf, zogezegd. (@Job, ook ik zoek naar woorden).
Jeremia schrijft ergens dat Gods Woord in zijn beenderen brandde (Jeremia 20).
In ieder geval kan geen mens je er vanaf brengen, ook al is hij nog zo'n kind van God.

Voor mij is altijd de geschiedenis die in 1 Koningen 13 staat tot voorbeeld.

Samengevat:
Een jonge profeet had van God opdracht gekregen, dat hij een boodschap aan de koning moest brengen, maar op de terugweg geen brood mocht eten of water drinken.
Een oude profeet gaat hem tegemoet en zegt tegen hem dat hij (die oude) juist een tegengestelde boodschap van God had gekregen, namelijk dat de jonge profeet bij nader inzien toch wel onderweg mocht eten en drinken.
Als ze vervolgens beiden aan tafel zitten, begin de oude hem bestraffen en Gods oordeel aan te kondigen, omdat de jonge profeet Gods opdracht niet had opgevolgd.

Voor mij is de boodschap van deze geschiedenis (even in de context van roeping):
Ook al zeggen 12 dominees dat ze je roeping niet geloven, als God tot je gesproken heeft, is dat 100% betrouwbaar en houden geen 100 dominees je tegen. Houd daaraan vast, en laat je niet ompraten door mensen, want dan loop het slecht met je af.
Andersom is natuurlijk ook waar: als God niet tot je gesproken heeft, kunnen 12 dominees je de handen opleggen, maar dat heeft geen zin.
Hier ben ik mee eens. Ik wil ook bijvoegen dat de Heere ook spreekt in Zijn voorzienigheid. In een van de links dat ik gepost heeft staat het volgende:

De lezer vraagt: Mag ik bedanken, als de gemeente mij roept? Ik antwoord: U moet eerst uzelf onderzoeken en Gods wil trachten te verstaan. En als het u dan aan alle vrijmoedigheid ontbreekt, mag u bedanken. Maar dat is een grote zaak, dat bedanken. Calvijn wilde het ook doen. Maar Farel ging zo verwoed tegen hem in, dat hij niet meer durfde. Men zal er daarom goed aan doen om vertrouwde raadgevers op te zoeken. Een ander weet soms beter, waar wij bekwaam toe zijn, dan wij het zelf weten.
(door ds. L. Vroegindeweij?)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Job »

Susanna schreef:
Job schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat God altijd spreekt door Zijn Woord en Geest. Zijn Geest bepaalt je bij een deel van Zijn Woord.
Er wordt wel eens gezegd: dat woord wordt op je hart gebonden. Je kan er niet meer vanaf, zogezegd. (@Job, ook ik zoek naar woorden).
Jeremia schrijft ergens dat Gods Woord in zijn beenderen brandde (Jeremia 20).
In ieder geval kan geen mens je er vanaf brengen, ook al is hij nog zo'n kind van God.

Voor mij is altijd de geschiedenis die in 1 Koningen 13 staat tot voorbeeld.

Samengevat:
Een jonge profeet had van God opdracht gekregen, dat hij een boodschap aan de koning moest brengen, maar op de terugweg geen brood mocht eten of water drinken.
Een oude profeet gaat hem tegemoet en zegt tegen hem dat hij (die oude) juist een tegengestelde boodschap van God had gekregen, namelijk dat de jonge profeet bij nader inzien toch wel onderweg mocht eten en drinken.
Als ze vervolgens beiden aan tafel zitten, begin de oude hem bestraffen en Gods oordeel aan te kondigen, omdat de jonge profeet Gods opdracht niet had opgevolgd.

Voor mij is de boodschap van deze geschiedenis (even in de context van roeping):
Ook al zeggen 12 dominees dat ze je roeping niet geloven, als God tot je gesproken heeft, is dat 100% betrouwbaar en houden geen 100 dominees je tegen. Houd daaraan vast, en laat je niet ompraten door mensen, want dan loop het slecht met je af.
Andersom is natuurlijk ook waar: als God niet tot je gesproken heeft, kunnen 12 dominees je de handen opleggen, maar dat heeft geen zin.
Duidelijk, bedankt.

Bedoel je in het verlengde hiervan: God kan tot me spreken, zelfs met een roeping, maar die roeping niet uitvoeren door Zijn verborgen wil? Dat èn het één èn het ander Zijn besluit is?

Volgens mij haalde DDD het voorbeeld van wijlen dhr. G. Nieuwenhuis aan. Hij ervoer een roeping tot het ambt van herder en leraar. Werd niet aangenomen. Je kunt toch niet zeggen: God riep hem niet. Mogelijk kun je denken, met grote schroom: Hij riep hem wel, maar tot iets anders.

Of riep de Heere hem wel tot dit specifieke ambt maar sloot Hij met de andere hand de mogelijkheid af - via menselijk handelen? Zo'n zienswijze brengt me toch enorm in de knoop..
Veel profeten werden door andere geestelijke leiders niet (h)erkend. Paulus had daar trouwens ook last van, toen hij in de gevangenis zat. Zelfs de Heere Jezus werd niet geacht. Iemand kan een roeping hebben en toch geweigerd worden door de geestelijkheid. Die kromme wegen kan de Heere gebruiken om deuren te openen naar andere mogelijkheden. Hij wijst de weg hierin, door Zijn Woord en Geest, en omstandigheden. John Owen werd bijvoorbeeld legerpredikant (tegen wil en dank). Er zijn dominees die afgewezen werden door een curatorium die met veel zegen werkzaam zijn de andere kerken.

Lees ook eens: https://charlesspurgeon.nl/bent-u-geroe ... -het-ambt/
Bedankt! In deze gevallen gaat de roeping dan toch in vervulling en dat gaat dan menselijk gezien via kromme wegen inderdaad.

Overigens zit ik zelf meer specifiek met de vraag: kan het dat je echt geroepen bent en uiteindelijk toch geen dominee wordt? Bijvoorbeeld dan hè. Kan ook over heel ander spreken van de Heere gaan.

Hartelijk dank ook voor alle overige, zeer gewaardeerde reacties! Ik ga er een keer goed voor zitten om ze allemaal tot me te nemen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Ararat »

Ik ken verschillende mannen die zeker weten door God geroepen te zijn en het na vele jaren nog niet zijn omdat ze niet toegelaten werden. Ze hebben inmiddels wel een zekere taak, maar dat is anders dan ze dachten. Hoewel ik het menselijke systeem niet goed begrijp heb ik bewondering voor de manier waarop ze ermee omgaan. Ik denk dat dit genade van God is.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Tiberius »

Job schreef:Overigens zit ik zelf meer specifiek met de vraag: kan het dat je echt geroepen bent en uiteindelijk toch geen dominee wordt?
Dat kan zeker.
Ik denk overigens dat je nu teveel in een menselijk frame, in dit geval het GG-frame, denkt, waarbij je bijna een is-gelijk-teken zet tussen 'echt geroepen' en 'dominee worden'.

Sowieso - wat ik eerder al typte - is het heel persoonlijk hoe men Gods spreken tot een roeping bevindt en interpreteert.
Maar ervan uitgaande dat God roept tot een bediening in Zijn koninkrijk, zijn er ook veel soorten bediening. Zie bijvoorbeeld Efeze 4:11 en 1 Korinthe 12:27-30.
Er staat nergens in de Bijbel een roeping specifiek tot Gergem-dominee, of zelfs tot dominee.
De tekst 'Ik zal u vissers van mensen maken' kan op meerdere bedieningen gericht zijn, ook van evangelist, zendeling, enz.; hoeft niet persé voorganger of zo te zijn. Dus die spanning kan je er voor je zelf persoonlijk afhalen, zie het voorbeeld van Ararat hierboven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door J.C. Philpot »

Job schreef:Overigens zit ik zelf meer specifiek met de vraag: kan het dat je echt geroepen bent en uiteindelijk toch geen dominee wordt? Bijvoorbeeld dan hè. Kan ook over heel ander spreken van de Heere gaan.
Dat kan. Ik denk aan het volgende artikel in het RD een aantal jaren geleden:

Student G. E. Bron is zaterdagavond in Canada overleden. De student van de Netherlands Reformed Congregations (NRC) was sinds afgelopen najaar ernstig ziek. Hij is 55 jaar geworden.

Of ik denk aan de ingestorte brug in Minneapolis. Daar kwam destijds een zendeling in opleiding (en zijn gezin) uit de gemeente van ds. J. Piper om, die een roeping ervaarde.

We kunnen Gods wegen niet altijd narekenen. Het is hoogmoed als we denken God precies te begrijpen. In ieder geval is God geeerd door de gehoorzaamheid van de geroepenen aan Zijn roepstem. De rest mogen we aan Hem overlaten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe spreekt God

Bericht door Tiberius »

KDD schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat God altijd spreekt door Zijn Woord en Geest. Zijn Geest bepaalt je bij een deel van Zijn Woord.
Er wordt wel eens gezegd: dat woord wordt op je hart gebonden. Je kan er niet meer vanaf, zogezegd. (@Job, ook ik zoek naar woorden).
Jeremia schrijft ergens dat Gods Woord in zijn beenderen brandde (Jeremia 20).
In ieder geval kan geen mens je er vanaf brengen, ook al is hij nog zo'n kind van God.

Voor mij is altijd de geschiedenis die in 1 Koningen 13 staat tot voorbeeld.

Samengevat:
Een jonge profeet had van God opdracht gekregen, dat hij een boodschap aan de koning moest brengen, maar op de terugweg geen brood mocht eten of water drinken.
Een oude profeet gaat hem tegemoet en zegt tegen hem dat hij (die oude) juist een tegengestelde boodschap van God had gekregen, namelijk dat de jonge profeet bij nader inzien toch wel onderweg mocht eten en drinken.
Als ze vervolgens beiden aan tafel zitten, begin de oude hem bestraffen en Gods oordeel aan te kondigen, omdat de jonge profeet Gods opdracht niet had opgevolgd.

Voor mij is de boodschap van deze geschiedenis (even in de context van roeping):
Ook al zeggen 12 dominees dat ze je roeping niet geloven, als God tot je gesproken heeft, is dat 100% betrouwbaar en houden geen 100 dominees je tegen. Houd daaraan vast, en laat je niet ompraten door mensen, want dan loop het slecht met je af.
Andersom is natuurlijk ook waar: als God niet tot je gesproken heeft, kunnen 12 dominees je de handen opleggen, maar dat heeft geen zin.
Hier ben ik mee eens. Ik wil ook bijvoegen dat de Heere ook spreekt in Zijn voorzienigheid. In een van de links dat ik gepost heeft staat het volgende:

De lezer vraagt: Mag ik bedanken, als de gemeente mij roept? Ik antwoord: U moet eerst uzelf onderzoeken en Gods wil trachten te verstaan. En als het u dan aan alle vrijmoedigheid ontbreekt, mag u bedanken. Maar dat is een grote zaak, dat bedanken. Calvijn wilde het ook doen. Maar Farel ging zo verwoed tegen hem in, dat hij niet meer durfde. Men zal er daarom goed aan doen om vertrouwde raadgevers op te zoeken. Een ander weet soms beter, waar wij bekwaam toe zijn, dan wij het zelf weten.
(door ds. L. Vroegindeweij?)
Eens.
Wat ik ook nog vergat te typen: om het spreken van God te kunnen verstaan en geroepen te worden tot een bediening in Zijn koninkrijk, is het belangrijkst om een persoonlijke relatie met Christus te hebben. Als je de Zender niet kent, hoe kan je dan van Hem getuigen?
Al weet ik dat er dan voorbeelden als Judas enz. als tegenwerping genoemd kunnen worden.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Job schreef:Overigens zit ik zelf meer specifiek met de vraag: kan het dat je echt geroepen bent en uiteindelijk toch geen dominee wordt? Bijvoorbeeld dan hè. Kan ook over heel ander spreken van de Heere gaan.
Dat kan. Ik denk aan het volgende artikel in het RD een aantal jaren geleden:

Student G. E. Bron is zaterdagavond in Canada overleden. De student van de Netherlands Reformed Congregations (NRC) was sinds afgelopen najaar ernstig ziek. Hij is 55 jaar geworden.

Of ik denk aan de ingestorte brug in Minneapolis. Daar kwam destijds een zendeling in opleiding (en zijn gezin) uit de gemeente van ds. J. Piper om, die een roeping ervaarde.

We kunnen Gods wegen niet altijd narekenen. Het is hoogmoed als we denken God precies te begrijpen. In ieder geval is God geeerd door de gehoorzaamheid van de geroepenen aan Zijn roepstem. De rest mogen we aan Hem overlaten.
ja, goed gezegd. Uiteindelijk is gehoorzaamheid de belangrijkste factor bij het ontvangen van een roeping van God. Het tijdstip dat de Heere Zijn kinderen thuishaalt ligt in Zijn hand. Bovengenoemde broeders zijn gehoorzaam geweest aan hun roeping. Wie weet wat voor een "grote impact" hun leven op veel mensen heeft achtergelaten.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Hoe spreekt God

Bericht door Job »

Susanna schreef:
J.C. Philpot schreef:
Job schreef:Overigens zit ik zelf meer specifiek met de vraag: kan het dat je echt geroepen bent en uiteindelijk toch geen dominee wordt? Bijvoorbeeld dan hè. Kan ook over heel ander spreken van de Heere gaan.
Dat kan. Ik denk aan het volgende artikel in het RD een aantal jaren geleden:

Student G. E. Bron is zaterdagavond in Canada overleden. De student van de Netherlands Reformed Congregations (NRC) was sinds afgelopen najaar ernstig ziek. Hij is 55 jaar geworden.

Of ik denk aan de ingestorte brug in Minneapolis. Daar kwam destijds een zendeling in opleiding (en zijn gezin) uit de gemeente van ds. J. Piper om, die een roeping ervaarde.

We kunnen Gods wegen niet altijd narekenen. Het is hoogmoed als we denken God precies te begrijpen. In ieder geval is God geeerd door de gehoorzaamheid van de geroepenen aan Zijn roepstem. De rest mogen we aan Hem overlaten.
ja, goed gezegd. Uiteindelijk is gehoorzaamheid de belangrijkste factor bij het ontvangen van een roeping van God. Het tijdstip dat de Heere Zijn kinderen thuishaalt ligt in Zijn hand. Bovengenoemde broeders zijn gehoorzaam geweest aan hun roeping. Wie weet wat voor een "grote impact" hun leven op veel mensen heeft achtergelaten.
Wat een prachtig gezichtspunt. Nooit aan gedacht.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe spreekt God

Bericht door -DIA- »

Ik luisterde vanavond een preek, en ik zat ook wat te denken dat hier eigenlijk heel duidelijk het spreken van God openbaar komt.
De preek is uit een reeeks Bijbellezingen. Andere preken zijn te vinden op YouTube, en zoeken bij "De zuivere waarheid".
https://www.youtube.com/watch?v=HzYjTUY1dY0&t=1s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie