Abraham Kuyper

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Abraham Kuyper

Bericht door mayflower »

Naar mijn weten is niet iedereen zo weg (vooral in de rechts orthodoxe krijgen, ivm met de veronderstelde wedergeboorte) van A. Kuper. Ik ben een paar dagen geonnen met het lezen van "Pro Rege", het is 3 delen en het gaat over het Koningschap van Christus. En moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Kuyper, ik vind wat ik tot nu to heb gelezen echt de moeite waard, en ik zou me er graag nog meer in willen verdiepen.

Verder heb ik van hem :
- Dictaten dogmatiek
- Heilige Geest
- Engelen
- Gemeente gratie
- Commentaar op de HC
- Onze eredienst

Wat vinden jullie van A. Kuyper ?
En wat vinden jullie van zijn politieke visie ?

Ik ben nog opzoek naar de delen van de serie "uit t'Woord" en de delen van meditaties (waaronder : in Jezus ontslapen en praktijk der godszaligheid)
Heeft iemand of weet iemand die deze delen te koop heeft ?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Misschien kun je wat met de website http://www.neocalvinisme.nl ?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door mayflower
Naar mijn weten is niet iedereen zo weg (vooral in de rechts orthodoxe krijgen, ivm met de veronderstelde wedergeboorte) van A. Kuper. Ik ben een paar dagen geonnen met het lezen van "Pro Rege", het is 3 delen en het gaat over het Koningschap van Christus. En moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Kuyper, ik vind wat ik tot nu to heb gelezen echt de moeite waard, en ik zou me er graag nog meer in willen verdiepen.

Verder heb ik van hem :
- Dictaten dogmatiek
- Heilige Geest
- Engelen
- Gemeente gratie
- Commentaar op de HC
- Onze eredienst

Wat vinden jullie van A. Kuyper ?
En wat vinden jullie van zijn politieke visie ?

Ik ben nog opzoek naar de delen van de serie "uit t'Woord" en de delen van meditaties (waaronder : in Jezus ontslapen en praktijk der godszaligheid)
Heeft iemand of weet iemand die deze delen te koop heeft ?
Ooit een 'gereformeerde' bibliotheek overgenomen met heel veel werk van A. Kuyper. Ik wil je morgen wel mailen wat ik van hem heb.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

O ja, ik heb je mailadres nodig. Mail naar ndonselaar@hotmail.com
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tis een beetje de Kersten van de gereformeerden.
Hij zat fout met zijn veronderstelde wedergeboorte, maar voor de rest is zijn werk van grote waarde.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Tis een beetje de Kersten van de gereformeerden.
Hij zat fout met zijn veronderstelde wedergeboorte, maar voor de rest is zijn werk van grote waarde.
precies ja.
Voor zijn politieke visie krijg ik steeds meer begrip. ( tja.. ook mbt art. 36....)

zijn parlementaire bijdragen zijn schitterend om te lezen.
heb vorig jaar bij een antiquariaat de 4 delen Parlementaire redevoeringenvan Dr. A. Kuijper ( 3 dl. ministeriele redevoeringen en 1 dl. kameradviezen) aangeschaft.

heerlijk om te lezen, kan je doen terug verlangen naar conservatief-christelijke politiek i het begin van de vorige eeuw.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Is iemand bekend met Antirevolutionaire staatkunde, 2 dln ? Is het de moeite waard om te lezen ?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
O ja, ik heb je mailadres nodig. Mail naar ndonselaar@hotmail.com

Beste ndonselaar, ik heb zonet een mail gestuurd naar jou mailadress !
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Politiek gezien ben ik het vaak niet met Kuyper eens. Hij had een echt neo-calvinistische visie, die soms ver afweek van wat de reformatie geleerd heeft. Zie bv zijn dikke werk over de algemene genade, gemeene gratie, waarin dit duidelijk naar voren komt.

Eén van Kuypers meesterwerken vindt ik wel zijn werk over de Heilige Geest. Over de HG is weinig geschreven, ik denk dat John Owen de enige is geweest die hier uitgebreid over schreef, maar wie Kuyper leest na Owen, zal ws. met mij concluderen dat Kuyper Owen ruim overtreft.

Zijn 'Dictaten dogmatiek' zou ik nog graag in mn bezit willen krijgen, maar deze is helaas moeilijk te vinden. Zn Catechismusverklaring is een rijke bron van informatie, alhoewel ik het soms meer een lezing vindt, dan een preek. Maargoed, dat past binnen de stroming waar Kuyper in stond: meer scholatische preken, dan praktische en bevindelijke. De catechismusverklaring is een interessant werk om Kuypers visie over het geheel van de praktische uitvoering van de theologie in het werk der bekering te ontdekken.

Van de meer pastorale werken is zijn boekje over de zonen van Jacob de moeite waard (ben ff de titel kwijt). Ook 'nabij God te zijn' kan ik iedereen aanraden.

Ik denk dat Kuyper 1 van de grootste theologen geweest is die de wereld ooit gekend heeft, een naam die thuishoort (qua niveau en invloed) tussen Augustinus, Anselmus, Aquinas, Calvijn, Luther, Owen, en Barth. Ik denk dat we veel kunnen leren van Kuyper, als we het kaf maar van het koren kunnen scheiden.


Memento - Een Kuyper fan.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door mementoZijn 'Dictaten dogmatiek' zou ik nog graag in mn bezit willen krijgen, maar deze is helaas moeilijk te vinden.

Memento, Kuypers dictaten dogmatiek kun je krijgen bij de Denhertog antiquariaat voor 40,- eur.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door memento
Politiek gezien ben ik het vaak niet met Kuyper eens. Hij had een echt neo-calvinistische visie, die soms ver afweek van wat de reformatie geleerd heeft. Zie bv zijn dikke werk over de algemene genade, gemeene gratie, waarin dit duidelijk naar voren komt.
Kun eens uitleggen, waar hij ver op afweek mbt tot de reformatie.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door mementoOok 'nabij God te zijn' kan ik iedereen aanraden.
Dan ga ik hem toch maar eens lezen, hij staat namelijk nog ongelezen in de boekenkast....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9195
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door mementoOok 'nabij God te zijn' kan ik iedereen aanraden.
Dan ga ik hem toch maar eens lezen, hij staat namelijk nog ongelezen in de boekenkast....
Als je het niet leest als de titel van een boek, vind ik het ook wel mooi.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ik zie hier ineens een topic over kuyper
lang geleden heb ik een boek over hem gelezen

het enige wat ik me er nog van kan herinneren is dat het boek was geschreven in een soort romanvorm

weet iemand welk boek dit geweest zou kunnen zijn?
Volgens mij bedoel je een andere Kuyper. Voor zover ik weet heeft Abraham Kuyper geen romannetjes geschreven.
Plaats reactie