Geloof en gevoel

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ok, dan zijn we het eens

maar ik ben een beetje bang van uitspraken als: geen geloof zonder gevoel (enzo)
dat klinkt me nu eenmaal niet al te bijbels in mijn oren
maar dat begreep je natuurlijk al
Ik ben op dit moment een boekje aan het lezen wat deze titel heeft. Een heel mooi en leerzaam boekje. Dat jij geen goed gevoel hebt bij een titel als 'geen geloof zonder gevoel', zou ook kunnen komen dat je een andere definitie van 'gevoel' of 'gevoelens' gebruikt? Ik begrijp goed dat je wilt ageren tegen het 'gevoelsgeloof' o.i.d. maar ik weet niet of het terecht is dat je dan gelijk gevoel geen onderdeel meer laat uitmaken van het geloof.

Ondanks de titel (geen geloof zonder gevoel) stelt de auteur het volgende:

Dingen die geen bewijs vormen dat onze gevoelens voortkomen uit een echte bekeringservaring:

1. De kracht en de hevigheid van onze emoties bewijst niet dat ze wel of niet geestelijk zijn.
2. Lichamelijke reacties bewijzen niet dat onze gevoelens wel of niet geestelijk zijn.
3. Dat onze geloofservaringen veel enthousiasme en bereidheid om over het geloof te praten voortbrengen, bewijst niet dat deze ervaringen wel of niet geestelijk zijn.
4. Dat onze gevoelens buiten ons toedoen ontstaan zijn bewijst niet dat ze wel of niet geestelijk zijn.
5. Dat onze gevoelens gepaard gaan met een bijbelvers bewijst niet dat ze wel of niet geestelijk zijn.
6. Dat we een liefdevol gevoelsleven blijken te hebben bewijst niet dat het wel of niet geestelijk is.
7. Dat we veel verschillende gevoelens hebben bewijst niet of het wel of niet geestelijk is.
8. Dat troost en vreugde in een bepaalde volgorde lijken voor te komen, bewijst niet dat onze gevoelens wel of niet geestelijk zijn.
9. Dat onze ervaring bewerkt dat we veel tijd besteden aan uiterlijke geloofsbeleving bewijst niet dat deze wel of niet geestelijk is.
10. Dat onze gevoelens ons God doen prijzen met onze mond, bewijst niet dat ze wel of niet geestelijk zijn.
11. Dat onze gevoelens heilszekerheid bewerken bewijst niet dat ze wel of niet geestelijk zijn.
12. Dat we ontroerend kunnen vertellen over onze gevoelens, bewijst niet dat ze wel of niet geestelijk zijn.

Een hele lijst dus met veelal herkenbare kenmerken van gevoelens, waarbij de auteur aangeeft: let op, het feit dat .... bewijst nog niet dat je gevoelens geestelijk zijn.

Herkennen jullie dit? En wat zijn nou de kenmerken dat je gevoelens wél geestelijk zijn. In concreto: je wordt geraakt door een preek of het lezen van een stuk in de bijbel. Dit maakt bepaalde gevoelens in je los, hoe weet je dat God deze gevoelens werkte?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
pim, hoe komt het dat je hetgeen ik beoogde en bedoelde, precies 180 graden omdraait?

komt dat omdat je deze posting niet of niet goed hebt gelezen?

maar ik wil juist eens pleiten voor geloof zonder al te veel gevoel
ten eerste weet ik niet zo snel een duidelijke bijbeltekst waaruit zou blijken dat geloof altijd gepaard zou moeten gaan met gevoel

en ten tweede wil ik aandacht vragen voor de verschillende karakterstrukturen
wanneer ik alleen maar naar mezelf zou kijken, ja, dan is het niet zo moeilijk
want ik ben door en door een gevoelsmens
maar waarom zou mijn intense gevoelsleven norm moeten zijn?
ik weet dat er ook mensen zijn met een zeer vlak gevoelsleven
het lijkt wel alsof ze alleen maar zakelijk zijn, alsof ze amper of geen gevoel hebben of kennen

ik zou niet graag met ze ruilen, maar daar gaat het nu even niet om
het is goed, dat ook voor deze karakters gewoon de ruimte blijft om zichzelf te kunnen zijn
en om te kunnen geloven zonder daarbij al te veel te voelen

de bijbel vraagt van ons geloof
maar nergens vraagt de bijbel van ons gevoel
als je dit goed leest dan kun je daar precies hetzelfde uit opmaken, dan de regels die jij hiervoor opsomt

en mijn tegenvraag op die regels is dan ook: wat bewijst het dan wel?
en het eenvoudigste antwoord is dan: het geloof
Jouw bijdrage heb ik wel degelijk gelezen, maar jij haalt geloof en gevoel uit elkaar. Je maakt er een tegenstelling van en dat is niet juist lijkt me.

Geloven gaat wel degelijk met gevoelens (de meer levendige en intense uitingen van de voorkeur en wil van de ziel) gepaard.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim In concreto: je wordt geraakt door een preek of het lezen van een stuk in de bijbel. Dit maakt bepaalde gevoelens in je los, hoe weet je dat God deze gevoelens werkte?
Wat een gewroet.
De meeste gelovigen zijn geen psychologen en dat hoeft ook niet. Het gaat om het eenvoudige geloof(-svertrouwen) dat mijn zonden om Christus wil vergeven zijn.
Ik voel geen behoefte om gevoelens zo onder de microscoop te gaan leggen. Dit staat zó ver vandaan bij de Brief van Johannes: Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
Plaats reactie