Klein vraagje

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Klein vraagje

Bericht door Daphne »

In de Opwekkingsbundel staat een lied genaamd:

Heer, U bent El Elohim

Nu vraag ik me af... wat is El Elohim?!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
jacob

Bericht door jacob »

God de Schepper
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

In de Opwekkingsbundel staat een lied genaamd:

Heer, U bent El Elohim

Nu vraag ik me af... wat is El Elohim?!

Heere der Heren

'El' betekent Heere.

'him' in het Hebreeuws is een meervoudsvorm. Zo ook als men Jerushala(h)im zingt, dan zingt men over het aardse en hemelse Jeruzalem. Dus Jeruzalemmen feitelijk. Mooie spreekwijze vind ik.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Volgens mij betekend het : mijn Verlosser
jacob

Bericht door jacob »

ha, wie heeft er nu gelijk?

bron vermelding graag pimmetje
jacob

Bericht door jacob »

Elohim

De oorspronkelijke betekenis van Elohim is onzeker, zoals ook onzeker is, van welk woord Elohim een meervoud is.

Wij zullen hieronder de woorden, die in het O.T. met Elohim verwant zijn, nagaan.

1. ‘EL (spreek uit: Eel)

Dit woord betekent misschien: de Sterke, of de Gebieder, of de Leider. In elk geval drukt het een afstand uit, die tussen God en mens bestaat. De Semiet kent niet het besef van verwantschap met de godheid, maar veel meer de huivering voor zijn overweldigende majesteit. Hij identificeert Hem ook niet met de natuur, maar ziet in Hem een gebieder of heerser boven en over de natuur.

Een ‘EL heerst. Het gebied, waarover hij heerst, kan een bepaalde geografische plaats zijn of een mens, een volk, een stam. Israël kent bijv. de ‘EL der aartsvaders: de God van Abraham, Izaäk en Jakob, die hun Gebieder en Leider was (Ex. 3:6 e.a.p. <#Ex 3.6>).

2. ‘EL- SJADDAI

Een nadere aanduiding van de God der aartsvaders. Het betekent: God de hoogste of de almachtige (Gen. 17:1 e.a.p. <#Ge 17.1>).

3. ‘EL- ‘ELJON

Gen. 14:18 <#Ge 14.18>. Melchizedek heet daar een priester van ‘El ‘Eljon; het betekent: God de allerhoogste = de top van alle goden, de hoogste van alle ‘El’s. Later, tijdens de diaspora, hebben de Joden deze naam graag gebruikt in hun zendingsarbeid. Zij zeiden dan tegen de heidenen: onze God is de hoogste; Hij is dé God.

4. ‘EL- ‘OLAM

Gen. 21:33 <#Ge 21.33>: de eeuwige God. Deze bijnaam houdt in, dat God verheven is boven de wisseling der tijden; onder alle omstandigheden dezelfde blijft en nimmer ondergaat. Hij is verheven boven het proces van leven en dood. Hij sterft niet. Hij is de onvergankelijke. Jes. 40:28 <#Isa 40.28> prijst Hem als de Eeuwige voor Wie de vergankelijke en veranderlijke wereld siddert. Deze verkondiging gaat tot Israël uit, nadat het in de ballingschap de ondergang van zijn volksbestaan beleefd had, en zij geschiedt in een tijd, waarin grote machtsverschuivingen in de volkenwereld plaats vinden.

5. ‘EL- RA’I

Gen. 16:13 <#Ge 16.13> (Hagar): God des aanziens. De bedoeling van deze bijnaam is: Hij is een God, die meer ziet dan een ander. Mogelijk is ook: Hij is de God, die Zich laat zien, die verschijnt. Het verband maakt duidelijk, dat deze bijnaam wil uitdrukken: Hij is een God, die in noodsituaties optreedt en ingrijpt; die Zich op het juiste ogenblik laat zien of het juiste ogenblik ziet en dan reddend handelt. Dezelfde prediking ook in Gen. 22:14 <#Ge 22.14>.

6. ‘EL- ‘ELOHE’I- ISRAEL

In Gen. 33:20 <#Ge 33.20> noemt Jakob zijn ‘El: ‘El ‘Elohe’i Israël, d.i.’El, God van Israël; of: ‘El is de God Israëls. Hij bedoelt ermee: alleen Israëls God verdient de naam El te dragen; alle andere ‘El’s dragen deze naam ten onrechte. Alleen Israëls God (de El van Pniël) is werkelijk en waarachtig God, de werkelijke Gebieder en Leider.

7. ‘ELOHIM

Dit woord is een meervoud; het enkelvoud (’Eloah?) wordt nooit gebruikt. Er staat ook geen enkelvoud achter; veeleer is het een abstract-meervoudig begrip. Wij kennen in onze taal ook zulke abstract-meervoudige begrippen, al spreken wij dan in het enkelvoud: bijv. mensheid, christenheid. Daarom zou men ‘Elohim kunnen vertalen met het woord: Godheid = het inbegrip van al wat goddelijk is. "In early Israël the plural elohim frequently denoted "the divine," the divine power taken as a whole" (J. Pedersen, Israël, its Life and Culture, London-Copenhagen, 1940 (1947), III-IV, p. 499). Met het woord ‘Elohim wil de Israëliet uitdrukken, dat zijn God al het goddelijke leven in Zich bevat. Het klonk hem rijker, verhevener, gevulder in de oren dan het woord ‘El.

‘Elohim is de titel van Israëls God, van Jhvh. Dikwijls ontmoeten wij de verbinding: Jhvh ‘Elohim = Jhvh God. Vgl. 1 Kon. 18:39: <#1Ki 18.39> Jhvh is ‘Elohim = Jhvh is de godheid, die andere goden uitsluit; Hij omvat alle goddelijke macht en leven; Hij is in volstrekte, onvergelijkelijke. exclusieve zin werkelijk en waarachtig God.

Dat Jhvh alleen ‘Elohim is, is zo diep in Israëls geloof ingedrongen, dat het woord ‘Elohim voldoende is om daarmee deze grote, almachtige Heerser te noemen. Dat geschiedt indrukwekkend in Gen. 1:1 <#Ge 1.1>: In de beginne schiep ‘Elohim de hemel en de aarde. Wij moeten dit horen tegen de achtergrond van de heidense scheppingsmythe. waarmee Israël omringd was, volgens welke de schepping uit een paring van goddelijke oermachten was ontstaan. Daartegenover belijdt dit volk: de schepping is niet aan een spel of een paring van goden te danken; neen, alleen ‘Elohim is de Schepper van hemel en aarde.

Niet altijd wordt ‘Elohim in deze volstrekte zin gebruikt. Het woord dient ook wel eens als aanduiding van wat wij het bovennatuurlijke zouden noemen; van wat niet tot de menselijke sfeer, maar tot een andere wereld behoort. Zo heet de opgeroepen Samuël in 1 Sam. 28:13 <#1Sa 28.13> ‘elohim = geest = niet behorend tot de sfeer der levende mensen. In Ex. 4:16 <#Ex 4.16> heet Mozes in vergelijking met Aäron een ‘elohim, vanwege de autoriteit en kracht, die in hem zijn en die niet uit de menselijke sfeer opkomen. In Ex. 7:1 <#Ex 7.1> heet het: Ik heb u tot een ‘elohim gezet over Farao = gij zult een macht over hem hebben, die het menselijke te boven gaat. Misschien moeten wij "de goden" van Ps. 82 <#Ps 82$> ook zien als menselijke machthebbers. In Ps. 8:6 <#Ps 8.5> lezen wij: Gij hebt de mens een weinig minder dan ‘elohim gemaakt. De Septuaginta vertaalde: een weinig minder dan de engelen; daaruit stamt het citaat van Heb. 2:7 <#Heb 2.7>. De bedoeling is: Gij hebt hem zó gemaakt, dat hij bijna in de sfeer van het goddelijke past. Zakelijk is de vertaling van de Septuaginta daarom nog zo dwaas niet, want de engelen behoren tot de goddelijke sfeer. N.B.G. vertaalt terecht: bijna goddelijk.

Opmerkelijk is Ps. 82:1 en 6. In vs. 1 <#Ps 82.1,6> lezen wij: "God staat in de godsvergadering, Hij houdt gericht in het midden der goden". ‘Elohim temidden der ‘elohim! Wij hebben te doen met een rechtszitting, waarin God het vonnis over de ‘elohim velt, dat in vs. 6 <#Ps 82.6> beschreven wordt. Hij zegt, dat Hij hen wel de hoge titels van goden en zonen van de Allerhoogste verleend heeft, maar wegens het door hen gevoerde wanbewind zullen zij sterven als mensen en vallen als een der vorsten. Met de naam "‘elohim" associeert men als vanzelf gedachten van onsterfelijkheid en onwankelbaarheid. Daarvan kan bij hen echter geen sprake zijn. De bekende strijdvraag of wij hier aan goddelijke wezens in de hemel moeten denken of aan menselijke machthebbers op de aarde zal evenals in Ps. 58:1 <#Ps 58.1> ten gunste van het laatste beslist moeten worden.

Jezus heeft Ps. 82:6 <#Ps 82.6> reeds zo verstaan (Joh. 10:35 <#Joh 10.35>) en er is geen dwingende reden daar anders over te denken. Vermoedelijk zijn de hierbedoelde aardse machthebbers zozeer gezien als bekleed met goddelijke volmachten, dat zij de ambtelijke titel van goden (’elohim) konden krijgen. Intussen bleven zij verantwoording verschuldigd aan ‘Elohim, de Enige die bevoegd is de Rechter der rechters te zijn.

bron: bijbelse woorden en hun geheim, FJ Pop
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Baker's Evangelical dictionary geeft Pim gelijk:

The subject of the Bible's first sentence is God (Gen 1:1). Elohim, El, and Eloah are from related roots. El (God) is a generic Semitic designation for deity. Judged by Canaanite usage at Ras Shamra/Ugarit, the term signified a god of the highest rank who was something of a father god figure. The term means a god in the widest sense. Etymologically el appears to mean "power" as in "I have the power (el) to harm you" (Gen 31:29; cf. Neh 5:5). Job and Psalms have most of the 238 occurrences of El. El is associated with other qualities such as integrity (not lying) (Num 23:19; Deut 32:4), jealousy (Deut 5:9), and compassion (Neh 9:31; Psalm 86:15), but the root idea of "might" remains.
The word Eloah (60 times), occurring most often in Job, etymologically underscores the idea of "power." The term is also generic for "god, " and while it refers most often to the true God, it can refer in instances to any god.
Elohim (God), a plural of Eloah, occurs more than 2, 250 times, sometimes with an addition such as "God of Abraham/Israel, " but mostly it is free standing. Next to Lord (Yahweh), Elohim is the major designation for God. Elohim is generic, (as are El and Eloah) and refers to "deity" but comes virtually to be a name for the true God. All three are represented in the Septuagint as theos ("God"), which is also the New Testament term for God. Elohim sums up what is intended by "god" or the divine.
The plural form (although used with verbs in the singular form) is likely a plural of majesty or perhaps of intensity, either of deity or of power to signify "highly or intensely powerful." The plural form is accommodating of the doctrine of the Trinity. From the Bible's first sentence the superlative nature of God's power is evident as God (Elohim) speaks a world into existence (Gen 1:3,6,9). His actions also bespeak his power, enabling barren women such as Sarah and Rebecca to conceive (Gen 18:10, 14; 25:21), bringing an oppressed people out of Egypt (Exod 20:2), and with power raising Jesus Christ from the dead (Rom 1:1-4). Believers, Peter writes, are "shielded by God's power" (1 Peter 1:5). In the name Elohim is fullness of divine power.


[Aangepast op 1/2/2005 door memento]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

God der Goden is ook nog een goede betekenis.

Wat is je conclusie n.a.v. die lap tekst die je daar kopieert, beste Jacob? ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Pim
God der Goden is ook nog een goede betekenis.

Wat is je conclusie n.a.v. die lap tekst die je daar kopieert, beste Jacob? ;)
nou dat het een btje onzeker is allemaal.

maar goed, hoe ik aan God de Schepper kwam is me een raadsel. ik lees de bijbel niet in zijn grond talen dus ik zou niet kunnen weten dat het Elohim de Schepper is van hemel en van aarde.

laten we het maar op jou vertaling houden.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Okeeeeej, dank jullie wel voor 't antwoorden! Het is altijd makkelijk te weten wat je zingt (nietwaar?!)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Pim
In de Opwekkingsbundel staat een lied genaamd:

Heer, U bent El Elohim

Nu vraag ik me af... wat is El Elohim?!

Heere der Heren

'El' betekent Heere.

'him' in het Hebreeuws is een meervoudsvorm. Zo ook als men Jerushala(h)im zingt, dan zingt men over het aardse en hemelse Jeruzalem. Dus Jeruzalemmen feitelijk. Mooie spreekwijze vind ik.
Heej, dat hoorde ik gisteren uitleggen in een preek ;) Jij ook??????
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Pim
In de Opwekkingsbundel staat een lied genaamd:

Heer, U bent El Elohim

Nu vraag ik me af... wat is El Elohim?!

Heere der Heren

'El' betekent Heere.

'him' in het Hebreeuws is een meervoudsvorm. Zo ook als men Jerushala(h)im zingt, dan zingt men over het aardse en hemelse Jeruzalem. Dus Jeruzalemmen feitelijk. Mooie spreekwijze vind ik.
Heej, dat hoorde ik gisteren uitleggen in een preek ;) Jij ook??????
Absoluut! En wat gisteren gehoord is vandaag gelijk toe kunnen passen. Hoe mooi! ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Pim
In de Opwekkingsbundel staat een lied genaamd:

Heer, U bent El Elohim

Nu vraag ik me af... wat is El Elohim?!

Heere der Heren

'El' betekent Heere.

'him' in het Hebreeuws is een meervoudsvorm. Zo ook als men Jerushala(h)im zingt, dan zingt men over het aardse en hemelse Jeruzalem. Dus Jeruzalemmen feitelijk. Mooie spreekwijze vind ik.
Heej, dat hoorde ik gisteren uitleggen in een preek ;) Jij ook??????
Absoluut! En wat gisteren gehoord is vandaag gelijk toe kunnen passen. Hoe mooi! ;)
Was vast een schriftuurlijk-bevindelijk-praktikale prediking :)
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Pim
In de Opwekkingsbundel staat een lied genaamd:

Heer, U bent El Elohim

Nu vraag ik me af... wat is El Elohim?!

Heere der Heren

'El' betekent Heere.

'him' in het Hebreeuws is een meervoudsvorm. Zo ook als men Jerushala(h)im zingt, dan zingt men over het aardse en hemelse Jeruzalem. Dus Jeruzalemmen feitelijk. Mooie spreekwijze vind ik.
Heej, dat hoorde ik gisteren uitleggen in een preek ;) Jij ook??????
Absoluut! En wat gisteren gehoord is vandaag gelijk toe kunnen passen. Hoe mooi! ;)
Precies!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door Pim
Heere der Heren

'El' betekent Heere.

'him' in het Hebreeuws is een meervoudsvorm. Zo ook als men Jerushala(h)im zingt, dan zingt men over het aardse en hemelse Jeruzalem. Dus Jeruzalemmen feitelijk. Mooie spreekwijze vind ik.
Heej, dat hoorde ik gisteren uitleggen in een preek ;) Jij ook??????
Absoluut! En wat gisteren gehoord is vandaag gelijk toe kunnen passen. Hoe mooi! ;)
Was vast een schriftuurlijk-bevindelijk-praktikale prediking :)
Helemaal! En voor jullie allemaal te beluisteren. Deel 12 van de Nehemia-serie van ds Vreugdenhil. Zie http://www.prekenweb.nl
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie