Klein vraagje

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Klein vraagje

Bericht door Zita »

je kunt toch terugmailen dat je geen speciale vraagprijs in gedachten hebt, maar de biedingen afwacht? Doe ik ook altijd :)
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Klein vraagje

Bericht door edele strijdster »

Tiberius schreef:
helma schreef:
refo schreef:
helma schreef:Wat kan ik vragen voor een complete cursus Klavarskribo spelen (78 lessen)
ik heb het op marktplaats staan maar heb geen idee wat ik kan vragen
en nu vraagt iemand welke prijs ik in gedachten heb.....
Het staat er net op, geloof ik? Nog even niets zeggen, daarvoor is het nog te vers, lijkt me.
Laat ze nog maar even bieden. Martin en corine hebben al een tientje geboden.

is dat niet onbeleefd? niet reageren...
Nee hoor. Je kan gerust een paar dagen wachten met reageren.
Tenzij deze mensen op Refoforum meelezen! :haha
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Klein vraagje

Bericht door Dodo »

We hadden gisteren een preek over Simson. Bij het lezen viel me iets op.
Simson ging naar Timna. En toen hij in Timna een vrouw uit de dochters van de Filistijnen had gezien,
2 ging hij weer terug om het zijn vader en zijn moeder te vertellen. Hij zei: Ik heb in Timna een vrouw gezien uit de dochters van de Filistijnen. Welnu, neem haar voor mij tot vrouw.
3 Maar zijn vader zei tegen hem, evenals zijn moeder: Is er onder de dochters van je broeders en onder heel mijn volk geen vrouw, dat je weggaat om een vrouw te nemen van die onbesneden Filistijnen? Maar Simson zei tegen zijn vader: Neem háár voor mij, want zij is in mijn ogen de juiste.
4 Nu wisten zijn vader en zijn moeder niet dat dit van de HEERE was, dat hij een aanleiding zocht tegen de Filistijnen. Want de Filistijnen heersten in die tijd over Israël.
Het gaat me om het vierde vers.
dat hij een aanleiding zocht tegen de Filistijnen
Welke hij wordt hier bedoeld? Het meest logisch is dat de Heere bedoeld wordt, omdat Hij een groter plan uitvoerde. Maar er staat een kleine letter, ook in de SV, dus wordt dan Simson bedoeld?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Klein vraagje

Bericht door Terri »

Simson was een rechter, hij zocht gerechtigheid voor het volk Israël, maar z'n levenswandel was zo krom.....
Typisch voorbeeld van ; 'met een kromme stok een rechte slag slaan'.... ( ooit zoiets in een preek gehoord...)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Klein vraagje

Bericht door Dodo »

Terri schreef:Simson was een rechter, hij zocht gerechtigheid voor het volk Israël, maar z'n levenswandel was zo krom.....
Typisch voorbeeld van ; 'met een kromme stok een rechte slag slaan'.... ( ooit zoiets in een preek gehoord...)
Dat is op zich wel waar, maar het is niet mijn vraag.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Klein vraagje

Bericht door Valcke »

Dodo schreef:We hadden gisteren een preek over Simson. Bij het lezen viel me iets op.
Simson ging naar Timna. En toen hij in Timna een vrouw uit de dochters van de Filistijnen had gezien,
2 ging hij weer terug om het zijn vader en zijn moeder te vertellen. Hij zei: Ik heb in Timna een vrouw gezien uit de dochters van de Filistijnen. Welnu, neem haar voor mij tot vrouw.
3 Maar zijn vader zei tegen hem, evenals zijn moeder: Is er onder de dochters van je broeders en onder heel mijn volk geen vrouw, dat je weggaat om een vrouw te nemen van die onbesneden Filistijnen? Maar Simson zei tegen zijn vader: Neem háár voor mij, want zij is in mijn ogen de juiste.
4 Nu wisten zijn vader en zijn moeder niet dat dit van de HEERE was, dat hij een aanleiding zocht tegen de Filistijnen. Want de Filistijnen heersten in die tijd over Israël.
Het gaat me om het vierde vers.
dat hij een aanleiding zocht tegen de Filistijnen
Welke hij wordt hier bedoeld? Het meest logisch is dat de Heere bedoeld wordt, omdat Hij een groter plan uitvoerde. Maar er staat een kleine letter, ook in de SV, dus wordt dan Simson bedoeld?
De meeste vertalingen en uitleggingen vatten dit inderdaad op van Simson, namelijk dat Simson 'aanleiding' of 'gelegenheid' zocht tegen de Filistijnen. Dat deed Simson door de werking van de Geest Gods. Hier wordt ook al op gedoeld in het vorige hoofdstuk, het laatste vers (13:15). Als argument voor deze uitleg kan genoemd worden dat Simson wist dat het zijn roeping was om tegen de Filistijnen te strijden. De Engel des HEEREN had dit immers aan zijn ouders bekend gemaakt (13:5): 'hij zal Israël beginnen te verlossen uit der Filistijnen hand'. Ik denk daarom dat we het zo moeten opvatten dat Simson zich inderdaad van zijn roeping bewust was, maar desondanks niet wist hoe hij deze roeping ten uitvoer zou moeten brengen en zelfs daaronder zondige wegen insloeg door een huwelijk aan te gaan met een meisje uit dit volk. Maar de Heere volvoerde ondertussen Zijn raad door alles zo te beschikken dat Simson als vanzelf in omstandigheden gebracht werd waarin hij inderdaad gelegenheid kreeg om tegen de Filistijnen te strijden en een verlossing uit te werken.

De andere uitleg, namelijk dat 'hij' op God zou slaan, lijkt minder waarschijnlijk. Een aanleiding te 'zoeken' tegen de Filistijnen had de Heere immers niet nodig: de Filistijnen verdrukten het volk van Israël reeds, en dat was al voldoende aanleiding. Het woord 'aanleiding' of 'gelegenheid' lijkt dus toch het beste te slaan op Simson, zij het ook dat Simsons handelwijze ook geheel lag onder het bestuur van God zoals in deze verzen gezegd wordt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Klein vraagje

Bericht door Dodo »

Dat helpt, dank je!
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Klein vraagje

Bericht door gallio »

Terri schreef:Simson was een rechter, hij zocht gerechtigheid voor het volk Israël, maar z'n levenswandel was zo krom.....
Typisch voorbeeld van ; 'met een kromme stok een rechte slag slaan'.... ( ooit zoiets in een preek gehoord...)
Ik vraag me af waarom dit zo gesteld wordt. Alsof Simson's zonde zoveel erger was dan de zonde van Gideon of die van Petrus. Het was natuurlijk niet goed dat hij viel voor de charmes van Filistijnse vrouwen, maar zijn eigen volk leverde hem zelf over aan de vijand. Als je dat meeneemt in gedachten vindt ik het eigenlijk helemaal niet zo vreemd wat Simson deed.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Klein vraagje

Bericht door Dodo »

gallio schreef:
Terri schreef:Simson was een rechter, hij zocht gerechtigheid voor het volk Israël, maar z'n levenswandel was zo krom.....
Typisch voorbeeld van ; 'met een kromme stok een rechte slag slaan'.... ( ooit zoiets in een preek gehoord...)
Ik vraag me af waarom dit zo gesteld wordt. Alsof Simson's zonde zoveel erger was dan de zonde van Gideon of die van Petrus. Het was natuurlijk niet goed dat hij viel voor de charmes van Filistijnse vrouwen, maar zijn eigen volk leverde hem zelf over aan de vijand. Als je dat meeneemt in gedachten vindt ik het eigenlijk helemaal niet zo vreemd wat Simson deed.
Simson startte een hele keten van gebeurtenissen. Dat hij een vrouw uit de Filistijnen nam, was ontzettend verkeerd. Daar is geen excuus voor.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Klein vraagje

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:
gallio schreef:
Terri schreef:Simson was een rechter, hij zocht gerechtigheid voor het volk Israël, maar z'n levenswandel was zo krom.....
Typisch voorbeeld van ; 'met een kromme stok een rechte slag slaan'.... ( ooit zoiets in een preek gehoord...)
Ik vraag me af waarom dit zo gesteld wordt. Alsof Simson's zonde zoveel erger was dan de zonde van Gideon of die van Petrus. Het was natuurlijk niet goed dat hij viel voor de charmes van Filistijnse vrouwen, maar zijn eigen volk leverde hem zelf over aan de vijand. Als je dat meeneemt in gedachten vindt ik het eigenlijk helemaal niet zo vreemd wat Simson deed.
Simson startte een hele keten van gebeurtenissen. Dat hij een vrouw uit de Filistijnen nam, was ontzettend verkeerd. Daar is geen excuus voor.
Wat moeten we met deze tekst?Richteren 14

3 Maar zijn vader zeide tot hem, mitsgaders zijn moeder: Is er geen vrouw onder de dochteren uwer broeders, en onder al mijn volk, dat gij heengaat, om een vrouw te nemen van de Filistijnen, die onbesnedenen? En Simson zeide tot zijn vader: Neem mij die, want zij is bevallig in mijn ogen. 4 Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet, dat dit van den HEERE was, dat hij gelegenheid zocht van de Filistijnen; want de Filistijnen heersten te dier tijd over Israël.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Klein vraagje

Bericht door Dodo »

Dat er een groter plan was, maakt nog niet dat het goed was. God stuurde hem niet naar die vrouw toe, om met haar te trouwen. Dat was Simsons eigen verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Klein vraagje

Bericht door Nasrani »

Dit zegt de Studiebijbel HSV:
Deze gedeelten beschrijven Simsons huwelijk met een Filistijnse vrouw en de daaruit voortvloeiende cyclus van overtreding en vergelding. Huwelijken met ongelovige vreemdelingen waren verboden voor de Israëlieten (Ex. 34:16; Deut, 7:3; vgl. Gen. 24:2-3; 26:34-35), en Simsons eis om een vrouw (Richt. 14:2-3) ging bovendien tegen de traditie van het uithuwelijken in (Gen24:1-4; 38:6). Ondanks dit alles en ondanks het zondige leven dat hij leidde, wilde God Simson toch gebruiken voor Zijn eigen bedoelingen (Richt. 14:4).
Bij 14:4 Ondanks Israëls afvalligheid en Simsons verfoeilijke leven zou God Simson gebruiken voor Zijn eigen bedoelingen.

Ook de BMU zegt iets in deze richting.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Klein vraagje

Bericht door liz boer »

Ik denk dat de grootste fout in die tijd is
Richteren 21

25 In die dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Klein vraagje

Bericht door Dodo »

Vanavond op bijbelkring hebben we nog een poos nagepraat over deze preek. Anderen hadden dezelfde vragen als ik, dus dat leverde wel mooie gesprekken op, omdat ik hier een beetje was bijgespijkerd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Klein vraagje

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Dat er een groter plan was, maakt nog niet dat het goed was. God stuurde hem niet naar die vrouw toe, om met haar te trouwen. Dat was Simsons eigen verantwoordelijkheid.
Nee er staat dat het van de Heere was, we mogen dit niet een eigen draai geven. Gewoon laten staan zoals het er staat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie