Jezus ook jouw vreugde?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Mensen, wat erg dat er weer een slotje moet op een topic als deze. Jezus is inderdaad mijn vreugde (vaak met tranen gemengd), maar OSW wordt op deze manier mijn tranendal.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Laat overigens duidelijk zijn, dat ik geen problemen heb met de strekking van Lecrams posting - die is juist leerzaam voor ons allen! Want als ik het goed begrijp bedoelt hij te zeggen dat er een oneindig verschil is in wat God in Christus voor een gelovige mag betekenen ten opzichte van wie die gelovige is tegenover God! En dat is juist goed om eens aandacht voor te vragen!
Maar het ging me even om dat woordje "plezier".

Gewoon iets waarover van mening verschild kan worden, hoor.

Neem me niet kwalijk, als ik ergens een bepaalde mening over heb.
Als iedereen op deze wijze zijn kritiek gaat geven dan wordt het echt ongezellig. Helaas leidt deze discussie weer af van de kern van dit onderwerp!
Inderdaad, omdat mensen zoals jij menen om weer op een opmerking, die ik in de marge plaats, te moeten springen.

Jammer dat inderdaad op zo'n manier de discussie een nare smaak moet krijgen en volledig afleidt van waar het topic over gaat.

Iemand mag best wat zeggen over een ander zijn taalgebruik (dat deed ik) maar daarna hoeven daar niet nog eens 10 postings aan gewijd te worden. Open er dan maar een nieuw topic over, als je mij zo graag op m'n nek wilt zitten. Daar geef ik niet om, want ik kijk naar argumenten, en daarvan heb ik er nog niet bijster sterke ontdekt....

Dus kappen nu en verder gaan waar men gebleven was!

En idd lijkt OSW een tranendal te worden als men meteen als een tijger op elke doorsnee-reformatorische uitspraak van Adrianus of ondergetekende moet springen en meteen met grof geschut komt. Wel moet je je afvragen of nu bij uitstek Miscanthus (gezien zijn eerdere reacties en de toon daarvan op A en O) de juiste persoon is om hierover klaaglijk de klok te luiden?
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

1 Petrus 1:
3 Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
4 Tot een onverderfelijke, en onbevlekkelijke, en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard is voor u.
5 Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, die bereid is, om geopenbaard te worden in den laatsten tijd.
6 In welke gij u verheugt, nu een weinig tijds (zo het nodig is) bedroefd zijnde door menigerlei verzoekingen;
7 Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;
8 Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans liefhebt, in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde;
9 Verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen.
Laten we ons in het verdere van dit topic hier maar mee bezig houden, dat lijkt me het meest nuttig. :)
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Door Zijn genade: ja!

Maar of Hij ook zoveel plezier aan mij beleeft?
de laatste vraag komt op mij nogal banaal en oneerbiedig geformuleerd over.

Eén ding staat vast: God heeft in Christus lust aan zijn uitverkorenen, en zij zullen als een reine bruid voor Christus gesteld worden!
Soms moet je denk ik maar even wennen aan de wijze waarop ik mij uitdruk. Maar je hebt begrepen wat ik bedoelde.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Dat moeten we met elkaar misschien wel leren: dat het leven van een christen, weliswaar niet over rozen gaat, dat het inderdaad getekend wordt door kennis van zijn eigen schuld, zonde en ellende, maar dat het pas een werkelijk christelijk leven is, wanneer we de verlossing en bevrijding hebben ervaren die er in Christus Jezus is. Maar dat betekent ook tegelijk dat er echt een last van je schouder valt, dat er ontspanning komt en ook: feest! De reactie van de vader op het terugkomen van zijn verloren zoon! Een maaltijd. Wees blij, mijn zoon was verloren en is gevonden! Niet voor niets worden de Kerk en haar Heer met een bruid en bruidegom vergeleken. De maaltijd van de Heer gedenkt het sterven van Jezus Christus, maar wijst ook op het feestmaal met Hem. Hoe je het ook zegt, vreugde, plezier, feest, vieren....het is blijdschap en het is een genieten. (ouderwets: genietingen) De Bijbel heeft daar heel poetische beelden voor. Muziek, reidans enz. Ook lichtvoetigheid hoort bij het christelijk leven. Melk en honing, overvloed, druiventrossen, water wordt wijn. Het ware lieven, leven, loven.

We moeten door de statige toon van sommige bekende uitdrukkingen als lieflijkheden, genietingen, heilbespiegelingen, zaligheên, herelijke dingen, verwondrend oog, enz. de inhoud van wat er staat ons niet laten ontglippen. We hoeven niet gelijk van wellust dronken te worden, maar enige aangenaamheid in het hart mag toch wel?

gravo
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Laat overigens duidelijk zijn, dat ik geen problemen heb met de strekking van Lecrams posting - die is juist leerzaam voor ons allen! Want als ik het goed begrijp bedoelt hij te zeggen dat er een oneindig verschil is in wat God in Christus voor een gelovige mag betekenen ten opzichte van wie die gelovige is tegenover God! En dat is juist goed om eens aandacht voor te vragen!
Maar het ging me even om dat woordje "plezier".

Gewoon iets waarover van mening verschild kan worden, hoor.

Neem me niet kwalijk, als ik ergens een bepaalde mening over heb.
Oliedom!

Reageer dan gewoon per u2u. Of is dat een dom idee?
england

Bericht door england »

Inderdaad, Gravo, ik denk dat balans enorm belangrijk is.. Helaas hebben mensen de neiging( en volgens mij hebben kerkmensen dat nog sterker.....heeft misschien te maken met de kennis van het leerstuk: geneigd tot alle kwaad zijn) om in extremen te leven. Allen zwart of alleen wit...

Ik denk dat de Bijbel dat erg duidelijk maakt door aan de ene kant: onze God is eenverterend vuur. Aan de andere kant staat:verzadiging der vreugde is bij Uw aangezicht!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
kijk, daarom heb ik vanmorgen op de posting van lecram gereageerd
waarop ik wilde attenderen was dit:

we zijn altijd heel snel en gemakkelijk geneigd om naar en in onszelf te kijken

maar de vraag van deze topic nodigt juist uit om te kijken naar Hem
Als ik kijk naar Hem, zie ik mezelf in Zijn licht. Dat maakt de verlossing des te verwondelijker en groter.
Hoe meer we Hem leren kennen, hoe meer we onszelf leren kennen. Wat is het dan een grote vreugde als we zien dat we zelf niets, maar dan ook niets aan onze verlossing kunnen toebrengen, maar dat Hij alles is en alles voor ons heeft gedaan.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Laat overigens duidelijk zijn, dat ik geen problemen heb met de strekking van Lecrams posting - die is juist leerzaam voor ons allen! Want als ik het goed begrijp bedoelt hij te zeggen dat er een oneindig verschil is in wat God in Christus voor een gelovige mag betekenen ten opzichte van wie die gelovige is tegenover God! En dat is juist goed om eens aandacht voor te vragen!
Maar het ging me even om dat woordje "plezier".

Gewoon iets waarover van mening verschild kan worden, hoor.

Neem me niet kwalijk, als ik ergens een bepaalde mening over heb.
Oliedom!

Reageer dan gewoon per u2u. Of is dat een dom idee?
natuurlijk is dat dom. de posting waar ik op reageerde stond toch ook niet in een u2u, maar op het openbare forum? Ik wil jullie gewoon wat opscherpen, en het oppervlakkig taalgebruik tegengaan. Waarom moet je daar zo heftig op reageren? Kennelijk voelen een aantal zich wèl aangesproken. Nou, dat is op zich winst, dan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Laat overigens duidelijk zijn, dat ik geen problemen heb met de strekking van Lecrams posting - die is juist leerzaam voor ons allen! Want als ik het goed begrijp bedoelt hij te zeggen dat er een oneindig verschil is in wat God in Christus voor een gelovige mag betekenen ten opzichte van wie die gelovige is tegenover God! En dat is juist goed om eens aandacht voor te vragen!
Maar het ging me even om dat woordje "plezier".

Gewoon iets waarover van mening verschild kan worden, hoor.

Neem me niet kwalijk, als ik ergens een bepaalde mening over heb.
Oliedom!

Reageer dan gewoon per u2u. Of is dat een dom idee?
natuurlijk is dat dom. de posting waar ik op reageerde stond toch ook niet in een u2u, maar op het openbare forum? Ik wil jullie gewoon wat opscherpen, en het oppervlakkig taalgebruik tegengaan. Waarom moet je daar zo heftig op reageren? Kennelijk voelen een aantal zich wèl aangesproken. Nou, dat is op zich winst, dan.
Tja, wie gaaat er nou weer knerpen over het woordje plezier....
Daar hoeven wij toch niks mee van doen te hebben?
Straks ga je de perikelen uit je huwelijk nog op het forum zetten.....
Plaats reactie