Jezus ook jouw vreugde?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Jezus ook jouw vreugde?

Bericht door Miscanthus »

Jezus, mijn vreugde

Bonhoeffer over de nabijheid van Jezus
Het eerste wat de Bijbel over de vreugde zegt, laat zich samenvatten in het lied van Bach 'Jezus, mijn vreugde'. Dat is de grondtoon van de bijbelse verkondiging van de geboorte van Christus, van de komst van het Rijk Gods in de gemeenschap van Jezus en zijn discipelen.
God wil ons door Jezus Christus blij maken. Hij wil ons niet in moeite brengen, ons niet opzadelen met problemen. Hij wil ons niet met onoplosbare vragen belasten, maar Hij wil dat wij ons verheugen in Jezus Christus en zijn heerschappij.

Dit is typisch een van die zeer eenvoudige dingen, die je het snelst vergeet: we mogen leren ons kinderlijk te verheugen in Jezus Christus.

Alleen in het geloof dat Jezus leeft, vind je die vreugde. Hij leeft, Hij wil in ons leven komen, Hij leidt en helpt ons. Zouden we ons dan niet verheugen, net als de discipelen op de paasmorgen?

Wie Christus vindt, die gaat zijn weg met vreugde, die verkoopt met vreugde alles wat hij heeft om Jezus te volgen. Wie de weg van Jezus niet navolgt, die wordt verdrietig als de rijke jongeling.

Wie helemaal opgaat in de weg van Jezus, ontvangt vreugde. De reden van die vreugde is de nabijheid van Jezus.

Jezus roept tot medevreugde waar een verlorene wordt gevonden, waar een zondaar boete doet. Christenen kunnen voor elkaar elke dag een bron van vreugde zijn. Wie kijkt naar andere christenen, heeft altijd iets om zich te verheugen. Jezus is niet alleen mijn vreugde, maar ook die van anderen.

Tekst: Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)

Het gaat me er nu niet om wat je allemaal mist in deze tekst, maar of je ook iets van die vreugde kent, en sterker; of ook anderen iets van die vreugde aan jou kunnen merken?
Misschien zeg je dat niet zo makkelijk van jezelf, maar weet je wel iemand in jouw omgeving waar je wèl iets merkt van die vreugde.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Prachtig, juist het gaat er dan niet om wat er niet staat. Je vindt het ook in de psalmen 'De Heere is een toevlucht ten allen tijde.' Voor jou en voor mij.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Hij wil ons niet in moeite brengen, ons niet opzadelen met problemen. Hij wil ons niet met onoplosbare vragen belasten, maar Hij wil dat wij ons verheugen in Jezus Christus en zijn heerschappij.
Dit vind ik een geweldige zin. Ik geloof ook van harte dat het waar is. Altijd maar druk zijn met de leer..
Er is een weg die vele malen uitnemender is, de weg van de praktijk, de weg uit en met Christus is een weg vol van hoop en verheuging!!
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Jezus, mijn vreugde


Dit is typisch een van die zeer eenvoudige dingen, die je het snelst vergeet: we mogen leren ons kinderlijk te verheugen in Jezus Christus.

Alleen in het geloof dat Jezus leeft, vind je die vreugde. Hij leeft, Hij wil in ons leven komen, Hij leidt en helpt ons.

Wie helemaal opgaat in de weg van Jezus, ontvangt vreugde. De reden van die vreugde is de nabijheid van Jezus.

Jezus roept tot medevreugde waar een verlorene wordt gevonden, waar een zondaar boete doet. Christenen kunnen voor elkaar elke dag een bron van vreugde zijn. Wie kijkt naar andere christenen, heeft altijd iets om zich te verheugen. Jezus is niet alleen mijn vreugde, maar ook die van anderen.uote]

Zeker, heel herkenbaar !!

Het is zelfs een opdracht die God ons geeft : Verblijdt u in den Heere ALLEN tijd; wederom zeg ik u: Verblijdt u.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Lees daarom allen het boek Jezus ontdekken. Dan leer je heel veel over Hem!

Op http://www.Jezusontdekken.nl kun je alvast een paar hoofdstukken lezen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Lees daarom allen het boek Jezus ontdekken. Dan leer je heel veel over Hem!

Op http://www.Jezusontdekken.nl kun je alvast een paar hoofdstukken lezen.
Bedankt voor de tip, BJ.
Adorote

Bericht door Adorote »

Jezus jou onze vreugde ,het is meer onze enige Hoop buiten het Levenschenkend Kruis wat Hij ondergaan heeft geen zaligheid.

Zaligheid is er alleen in deze Heilige Verlosser.!!!
machteld

Bericht door machteld »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Jezus jou onze vreugde ,het is meer onze enige Hoop buiten het Levenschenkend Kruis wat Hij ondergaan heeft geen zaligheid.

Zaligheid is er alleen in deze Heilige Verlosser.!!!
???????????????????????????????????
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Die zin begrijp ik ook nie helemaal, maar 't kan aan mijn beperkte intelligentie liggen.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
nou ja, dat we zo'n zin niet begrijpen, is niet zo erg

maar begrijpen we wel wat het is: dat Jezus je vreugde is?
niet met ons verstand, maar bevindelijk, om het maar eens met de woorden van a en o te zeggen :-)
Daar zal het op aan komen. En als het in der waarheid is, zal er ook plaats voor gemaakt zijn.
Kennen we dat?
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door anemoon
nou ja, dat we zo'n zin niet begrijpen, is niet zo erg

maar begrijpen we wel wat het is: dat Jezus je vreugde is?
niet met ons verstand, maar bevindelijk, om het maar eens met de woorden van a en o te zeggen :-)
Daar zal het op aan komen. En als het in der waarheid is, zal er ook plaats voor gemaakt zijn.
Kennen we dat?
ja
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

ja
Plaats reactie