De Zonde tegen de Heilige Geest

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Volgens mij is zondigen tegen de Heilige Geest dat je een werk van de Heilige Geest (in welke vorm dan ook) ontkent. In principe ontken je daarmee de Heilige Geest, en dus God.
anne

Bericht door anne »

Ik geloof dat mensen die denken en ontzettend bang zijn dat ze een zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan, dat niet hebben gedaan. Mensen die echt een zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan zijn totaal verhard.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Dat is een ware stelling, Anne. Komt ook overeen met wat ik zei. Iemand die de Heilige Geest 'vreest' zal nooit Zijn werken ontkennen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

In de evangelieen wordt de zonde tegen de Heilige Geest genoemd als het gaat om het werk van de Heilige Geest benoemen als werk van de duivel, en wel terwijl men beter weet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Voor de zonde tegen de Heilige Geest is onderstaande bijbeltekst wel een verduidelijking denk ik

Marcus 3 28-29

Ik verzeker u, alles zal de mensenkinderen vergeven worden, hun zonden en de lastertaal die ze gesproken hebben. 29 Maar wie de heilige Geest lastert, krijgt in eeuwigheid geen vergeving, maar is schuldig aan een eeuwige zonde
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Precies. Als je de zonde gedaan hebt tegen HG dan ben je verloren, voor eeuwig.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
In de evangelieen wordt de zonde tegen de Heilige Geest genoemd als het gaat om het werk van de Heilige Geest benoemen als werk van de duivel, en wel terwijl men beter weet.
Wat is beter weten? Vallen en lallen etc. wordt ook vaak bestempeld als van de duivel zijnde, maar voor hetzelfde geld is dat wel van de Geest. Hoe weet je of iets wel of niet van goede afkomst is?
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Dat zie je aan de "vruchten" die het voortbrengt. Of te wel: houdt die persoon na dat 'lallen en vallen' meer van God, bestudeert hij meer zijn Bijbel, bidt hij vaker, etc.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Lebaoth,

Het kan angst zijn om je eigen standpunt te moeten herzien. Er zijn mensen die zich in alle mogelijke bochten wringen om een bepaald standpunt vast te houden. Ze gaan dan andere mensen belachelijk maken, om maar niet van standpunt te hoeven veranderen. Men gelooft echter alleen zelf niet meer in het eigen standpunt. Zo kan het ook met de dingen van de Geest zijn. Je hebt een mooi opgezet theologisch bouwwerk. Maar dan krijg je met iets te maken wat dit bouwwerk ondermijnt (of je ziet iets wat niet aanwezig is bij jou). Het kan zo zijn dat je eigenlijk gelooft dat dit nieuwe fenomeem echt van God komt (en dat het niet zo heel nieuw blijkt te zijn) maar als je dan toch tegen beter weten in zegt dat dit van de duivel komt, dan ben je echt op heel gevaarlijk gebied. Ook omdat je anderen van God's werk aftrekt.

Vaya con Dios

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Op de site http://www.adios.nl staat een goede uitleg over dit onderwerp. Klik HIER

Dit komt overeen met hoe ik er tegen aankijk, en trouwens ook met de mensen die hier onder gepost hebben (maar dat durf en mag ik niet stellig zeggen :))
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ik citeer hier een gedeelte uit een preek van C.H. Spurgeon. De volledige preek kunt u lezen als u op deze link klikt http://www.tabernakel.nl/preken/5-3.doc

[quote]
Nu zal ik nog een andere kwestie kiezen en een woord van toepassing spreken. Ik herinner mij, dat ik in mijn jeugd, in het huis van mijn grootvader verbleef. Ik zag daar een eerbiedwaardige mevrouw, die in het zwart gekleed was. Haar rouwkleding was precies de vertolking van haar innerlijk. Zij keek altijd bedroefd en ik hoorde haar, al die tijd dat ik haar gekend heb, nooit één vreugdevol woord spreken. Iemand had mij toegefluisterd, dat zij geloofde, dat zij de onvergeeflijke zonde gedaan had. En ik herinner mij nog goed, dat ik met enige verbazing naar haar gekeken had. Ik voelde me bijna geneigd om eerbied te hebben voor zo’n persoon.
Eens was ik alleen met haar in de kamer. Ze riep mij tot zich en zei (wat mij veel angst aanjaagde): ‘O, jij kan gelukkig zijn, maar ik kan dat nooit. Ik heb de zonde gepleegd, die leidt tot de dood. Wat ik ook zal doen, ik ben een verloren ziel en er is geen hoop voor mij!’

Nog geen week geleden ontmoette ik een man, die zei, dat hij ‘de onvergeeflijke zonde’ ieder uur twaalf keer beging! Ik zei tegen hem: ‘Zo, dan bent u een groot zondaar, dat is duidelijk. Denkt u, dat de apostel Paulus ooit zoveel gezondigd heeft?’ Hij antwoordde: ‘Nee, dat denk ik niet.’ ‘Wel’, antwoordde ik, ‘maar Paulus zegt: “Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste benâ€
Kikker

Bericht door Kikker »

Ik heb deze discussie niet helemaal gelezen in elk geval dat stuk preek niet
maar ze zeggen dus dat, als je bang bent de zonde tegen de Heilige Geest te doen, dat je het dan niet gedaan hebt, dus niet bang hoeft te zijn.
Maar als je nou bang bent dat je het ooit zúlt doen? Als je af en toe zo'n opstand van binnen voelt dat je je zelf er best voor aanziet?
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Kikker,

Gods kinderen zullen de zonde tegen de Heilige Geest niet begaan. Die zekerheid geeft God bij schrijven van Johannes, die zegt "Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet." (1 Joh. 5:18)

Groetjes van Loïs.
Kikker

Bericht door Kikker »

Oorspronkelijk gepost door Loïs
Hallo Kikker,

Gods kinderen zullen de zonde tegen de Heilige Geest niet begaan. Die zekerheid geeft God bij schrijven van Johannes, die zegt "Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet." (1 Joh. 5:18)

Groetjes van Loïs.
Okee dat is heel mooi. Bedankt. Maar er kunnen zich toch ook mensen die niet Gods kind zijn daar bang voor zijn? Wat zeg je dan tegen ze?
Plaats reactie