De Zonde tegen de Heilige Geest

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dat ze het nog niet gedaan hebben. Door het feit dat ze er bang voor zijn.



tukkertje
Kikker

Bericht door Kikker »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat ze het nog niet gedaan hebben. Door het feit dat ze er bang voor zijn.



tukkertje
IDEE:eur

gr. Kikker
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hoorde afgelopen zondag dat als men de zonde tegen de Heilige Geest is begaan zo een persoon nooit in de kerk zal zitten!
Zo iemand is zo verhard en verkilt dat hij nooit in de kerk zal komen!
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Hoorde afgelopen zondag dat als men de zonde tegen de Heilige Geest is begaan zo een persoon nooit in de kerk zal zitten!
Zo iemand is zo verhard en verkilt dat hij nooit in de kerk zal komen!
Ik denk niet dat soort mensen alleen buiten de kerk te vinden zijn. Ik zou de verkilde en verharde mensen die in de kerk zitten niet de kost willen geven...
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik denk van wel, want als je de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebt wil je niets, maar dan ook niets meer met het geloof te maken hebben.


tukker
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik vind dat als rechtzinnige christenen onderbouwd beweren dat de nieuwe bijbelvertaling, jeugdkerken, praiseavonden, SOW Proces, genezingen van Jan Zijlstra, EO Jongerendag duivelswerk is, ze dan niet de zonde tegen de Heilige Geest begaan als bepaalde christenen hiertegenover stellen dat deze zaken wel het werk van Gods Geest zijn.

Op dit forum heb ik schokkende zinnen gelezen als deze:
Oordelen over iemand staat

Stel dat hij niet in de duisternis is (en daar gaan we vanuit als hij dat belijdt) en jij beweert dat hij wel in de duisternis is, loop je het grote gevaar de zonde tegen de Heilige Geest te bedrijven.

SOW Proces
Ik zou het me heel wel kunnen voorstellen dat de bezwaarden in de PKN geen christelijke kerk zien.

Jacob, pas alstjeblieft op en maak alsjeblieft niet de zonde tegen de Heilige Geest! Ik snap de pijn die je hebt, en ik deel je zorgen en verdriet! Maar de Heilige Geest werkt ook in de PKN!

Oordelen over de HSV
En wat die dominee betreft, het werk van de Heilige Geest uitmaken voor satanswerk kan niet vergeven worden. Als de bijbelvertalingen die hij bedoelde door de Geest gegeven zijn is het dus slecht met hem gesteld. Zo'n man mag nooit en te nimmer dominee zijn. En idd, dat is vele malen erger.

Oordelen over de jongerenavonden
Het enige waar ik aan moet denken is 'de zonde tegen de Heilige Geest' ligt op de loer.

Dat is het werk van de Heilige Geest benoemen als het werk van satan.

Deze artikelen hebben niets met theologie of het pastoraat te maken.

Oordelen over christelijke rock
Christelijke rock is werelds en is van de wereld en kan geen hemels iets in zich meedragen.

Niemand kan zeggen dat Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest!
Jelle, maak niet de zonde tegen de Heilige Geest door het werk van de Heilige Geest als het werk van de duivel af te schilderen!

En het is een middel dat door God wordt gebruikt. Velen zijn door muziek tot geloof gekomen.

Dan vind ik het lef, zelfs onmetelijk dom, om het met het werk van satan te vergelijken.
De zonde tegen de Heilige Geest is het werk van de Heilige Geest voor het werk van de duivel uitmaken.

Kijk, dat is de reden waarom mensen van 'christelijke' rockmuziek houden: zij zitten gevangen in satans strik, zoals hij het wil.'

Die ds Pieters heeft lef.
Als christelijke rock dus wel van God komt heeft hij de zonde tegen de Heilige Geest begaan.
Hoezo een onmetelijk zwaar oordeel over dominee Pieters. BELACHELIJK! En niet alleen dominee Pieters loopt volgens Robert gevaar om de zonde tegen de Heilige Geest te hebben bedreven, ook ds. A. Kort en iemand van de GBS. Maar ook jacob of Jelle.

Kijk, hij beweert dus niet alleen dat zij gezondigd hebben, maar zelfs grote kans lopen de onnoemelijk zware, onvergeeflijke zonde te hebben bedreven. Dat noem ik nog eens oordelen opdat gij niet geoordeeld worde.

Want wat is WEL de zonde tegen de Heilige Geest?

"De wortel van deze zonde is bewust, moedwillige, opzettelijke, hoogmoedige haat tegen God, en tegen hetgeen als goddelijk zich aanmeldt.
Waarbij dan aan Satan wordt toegeschreven wat Godes is om alzo te trachten te ontkomen aan de erkenning van vrije genade in den Christus" (Ds. G. Wisse)

[Aangepast op 20/10/04 door Refojongere]
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Refojongere, de zonde tegen de Heilige Geest is duidelijk.
De farizeers zeggen dat Jezus Zijn werk doet door satan. Dat noemt Jezus de 'zonde tegen de Zoon des mensen'.
Vervolgens zegt Hij dat die zonde (tegen de Zoon des mensen) wel vergeven kan worden, maar de zonde tegen de Heilige Geest niet.

Als 'het werk van Jezus voor satanswerk uitmaken' de zonde tegen de Zoon des mensen is, is het werk van de Heilige Geest uitmaken voor satanswerk de zonde tegen de Heilige Geest.

Als iemand dus zegt dat iets van satan komt, maar het komt van de Heilige Geest, dan heeft zo'n persoon de zonde tegen de Geest gedaan.

Daar zeg ik niets onbijbels aan.
Natuurlijk schrik jij daarvan, en hoor je liever andere dingen.
Toch is het te gek voor woorden dat sommige dominees en "super-refo's" alles en iedereen voor satanswerk uit kunnen maken, maar dat zodra zij daarvoor een tik op de vingers krijgen het huis te klein is.

Maar het is niet anders dan ik het zeg.
Iedereen heeft een mening over de zonde tegen de Geest.
- als je er bang voor bent heb je hem niet begaan
- iemand die in de kerk zit kan deze zonde niet hebben begaan
- je kan deze zonde alleen doelbewust doen

maar daar hoor ik Jezus niet over.
Het enige wat Jezus zegt is, dat deze zonde (het werk van de Heilige Geest voor het werk van de duivel uitmaken) niet vergeven kan worden.

Dat is ook logisch, want Hij zegt dat een intern verdeeld koninkrijk niet kan bestaan. Dat geldt voor het 'koninkrijk' van satan (zou satan door satan duivelen uitwerpen? ) maar ook voor het koninkrijk van God. Kortom, Een burgeroorlog in het Koninkrijk van God kan niet bestaan.

Het is al vreselijk wat er gebeurd tussen christenen onderling.
Ze maken elkaar voor demonen uit.
De ene christen vertrapt het werk van de andere christen.
Als de ene christen een licht aansteekt komt een andere christen het doven.

Ik sta voor wat ik zeg, en ik beroep mij op de Bijbel, op Jezus Christus zelf. Als iemand bijvoorbeeld de nieuwe vertaling uitmaakt voor satanswerk, terwijl in feite de Heilige Geest het heeft geinspireerd, dan bedrijft deze persoon de zonde tegen de Heilige Geest.

Jullie moeten kortom allemaal een stoppen met het veroordelen van andere christenen. Jeugdkerken, jeugdavonden, gospelzangers, bijbelvertalers, evangelisten, voorgangers. Achter elkaar wordt het werk van de Heilige Geest door sommigen afgebrand. Alsof we geen gezamelijke vijand hebben om tegen te strijden.

En nogmaals, ik zeg niet dat die en die de zonde tegen de Geest heeft begaan. Ik waarschuw alleen maar. Kijk uit! Als jij het werk van de Geest voor het werk van satan uitmaakt bega je de grootste zonde! Pas op! Doe het niet! Hou je handen er vanaf!

Kortom: bemoei je met je eigen werk, niet met het werk van andere christenen. Tenzij je zeker bent van je zaak.
Maar je moet dus wel zeker zijn om God's woede te trotseren.

Kennelijk zijn sommigen zo zeker. Zeer moedig.
Maar desastreus als ze het verkeerd hebben.

Heb ik hier 1 onbijbels woord verkondigd?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Robert: Die ds Pieters heeft lef.
Als christelijke rock dus wel van God komt heeft hij de zonde tegen de Heilige Geest begaan.
Hoezo een onmetelijk zwaar oordeel over dominee Pieters. BELACHELIJK!
Nee refojongere, er staat geen oordeel. Er staat een 'als'.
En ds Pieters zelf zal niet bang zijn voor die 'als', want hij is overtuigd dat christelijke rock rechtstreeks van satan komt.

Maar ben jij het dan niet met mij eens dat het gruwelijk is als het inderdaad het werk van de Geest is, en ds Pieters zegt wat hij zegt? Kan je die hoek ook om kijken? Of kijk je met twee oogkleppen op?

Je zegt niks over al die gruwelijke uitspraken!
Alleen wat over mijn reactie. Terwijl mijn reactie niet anders is dan de Bijbel citeren, dan Jezus woorden weergeven.

Neem je Jezus en de Bijbel ook serieus, Refojongere, als het tegen jouw gepolijste straatje ingaat?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Refojongere, de zonde tegen de Heilige Geest is duidelijk.
De farizeers zeggen dat Jezus Zijn werk doet door satan. Dat noemt Jezus de 'zonde tegen de Zoon des mensen'.
Vervolgens zegt Hij dat die zonde (tegen de Zoon des mensen) wel vergeven kan worden, maar de zonde tegen de Heilige Geest niet.

Als 'het werk van Jezus voor satanswerk uitmaken' de zonde tegen de Zoon des mensen is, is het werk van de Heilige Geest uitmaken voor satanswerk de zonde tegen de Heilige Geest.

Als iemand dus zegt dat iets van satan komt, maar het komt van de Heilige Geest, dan heeft zo'n persoon de zonde tegen de Geest gedaan.

Daar zeg ik niets onbijbels aan.
Natuurlijk schrik jij daarvan, en hoor je liever andere dingen.
Toch is het te gek voor woorden dat sommige dominees en "super-refo's" alles en iedereen voor satanswerk uit kunnen maken, maar dat zodra zij daarvoor een tik op de vingers krijgen het huis te klein is.

Maar het is niet anders dan ik het zeg.
Iedereen heeft een mening over de zonde tegen de Geest.
- als je er bang voor bent heb je hem niet begaan
- iemand die in de kerk zit kan deze zonde niet hebben begaan
- je kan deze zonde alleen doelbewust doen

maar daar hoor ik Jezus niet over.
Het enige wat Jezus zegt is, dat deze zonde (het werk van de Heilige Geest voor het werk van de duivel uitmaken) niet vergeven kan worden.

Dat is ook logisch, want Hij zegt dat een intern verdeeld koninkrijk niet kan bestaan. Dat geldt voor het 'koninkrijk' van satan (zou satan door satan duivelen uitwerpen? ) maar ook voor het koninkrijk van God. Kortom, Een burgeroorlog in het Koninkrijk van God kan niet bestaan.

Het is al vreselijk wat er gebeurd tussen christenen onderling.
Ze maken elkaar voor demonen uit.
De ene christen vertrapt het werk van de andere christen.
Als de ene christen een licht aansteekt komt een andere christen het doven.

Ik sta voor wat ik zeg, en ik beroep mij op de Bijbel, op Jezus Christus zelf. Als iemand bijvoorbeeld de nieuwe vertaling uitmaakt voor satanswerk, terwijl in feite de Heilige Geest het heeft geinspireerd, dan bedrijft deze persoon de zonde tegen de Heilige Geest.

Jullie moeten kortom allemaal een stoppen met het veroordelen van andere christenen. Jeugdkerken, jeugdavonden, gospelzangers, bijbelvertalers, evangelisten, voorgangers. Achter elkaar wordt het werk van de Heilige Geest door sommigen afgebrand. Alsof we geen gezamelijke vijand hebben om tegen te strijden.

En nogmaals, ik zeg niet dat die en die de zonde tegen de Geest heeft begaan. Ik waarschuw alleen maar. Kijk uit! Als jij het werk van de Geest voor het werk van satan uitmaakt bega je de grootste zonde! Pas op! Doe het niet! Hou je handen er vanaf!

Kortom: bemoei je met je eigen werk, niet met het werk van andere christenen. Tenzij je zeker bent van je zaak.
Maar je moet dus wel zeker zijn om God's woede te trotseren.

Kennelijk zijn sommigen zo zeker. Zeer moedig.
Maar desastreus als ze het verkeerd hebben.

Heb ik hier 1 onbijbels woord verkondigd?
Ik sta hier volledig achter!

Een 'instemmend breekje' van Breekijzertje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Robert,

Stel, de GBS-er komt er later achter dat de HSV het werk van de Heilige Geest is. Dan is daar van Gods kant geen vergeving meer voor, want het is de zonde tegen de Heilige Geest. Ja toch?

Of voel je wel aan dat je te ver gaat in je stelling?

Alles wat jij met zonde tegen de Heilige Geest betitelt, betitel ik met "het zou eventueel zonde kunnen zijn" en het is sowieso zonde als we over harten oordelen.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

'Als iemand lastert tegen de heilige Geest, krijgt hij in eeuwigheid geen vergiffenis: hij is bezwaard met een eeuwig blijvende zonde' (Mc. 3,29).


Kortom het ergste wat je kunt doen en ook onomkeerbaar is !!!!!
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Stel, de GBS-er komt er later achter dat de HSV het werk van de Heilige Geest is. Dan is daar van Gods kant geen vergeving meer voor, want het is de zonde tegen de Heilige Geest. Ja toch?
Dat is de concequentie van wat Jezus zegt.
"31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden.
32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen den Heiligen Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende."

noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Wil jij de woorden van Jezus in twijfel trekken?
Of voel je wel aan dat je te ver gaat in je stelling?
Voel jij niet aan dat de GBS te ver gaat door de vertaling het werk van satan te noemen? Is dat niet gruwelijk, als de Geest er achter blijkt te zitten?
Want dan noemen zij feitelijk de Heilige Geest satan!
En jij zit dat hier nog te verdedigen ook.

Ik vind dit linkszinnigheid, vrijzinnigheid en ongeloofelijk!
Dat juist jij, een serieus, rechtzinnig persoon, dit zit te verdedigen. Heb je wel door waar je mee bezig bent?
Je zit mensen te verdedigen die te pas en te onpas satan er bij halen om het werk van andere christenen af te doen. Meestal omdat het niet past in hun cultuur (muziek, rock) traditie (statenvertaling) of vorm (jeugdkerk, jeugdavond)

Het met elkaar oneens zijn kan en mag.
Maar om het werk van de ander direct als het werk van satan te betitelen. Dat is vreselijk!

Jullie zouden, terrecht, waanzinnig boos worden als ik zou zeggen dat dominee die en die uit een 'zware kerk' wordt geleid door satan. Jullie zouden terrecht boos worden als ik de HHK als een door satan geleide organisatie zou betitelen.
TERRECHT!

Het zou VRESELIJK zijn als ik dat soort woorden in mijn mond zou nemen. Maar tegelijkertijd wordt er aan 'jullie' kant van de streep CONSTANT met dit soort zaken gesmeten.
dit is van satan, die wordt geleid door satan, daar zit satan achter.
En meestal hebben jullie het dan over christenen, die tot God bidden, of Hij hen wil leiden. En die werken in Zijn koninkrijk.
Met fouten, en met zonden. Met gebrekkigheden. Maar ze bidden God om Zijn leiding. En als ze die leiding inderdaad krijgen, en ds X beweert dat niet God hen leidt maar satan, dan is dat VRESELIJK!

Zie je dat werkelijk niet?
Stel, de GBS-er komt er later achter dat de HSV het werk van de Heilige Geest is. Dan is daar van Gods kant geen vergeving meer voor, want het is de zonde tegen de Heilige Geest. Ja toch?
Ik denk dan ook dat mensen die de zonde tegen de Geest doen niet tot inkeer zullen komen. Nogmaals, ik hoop dat 'deze mensen' deze zonden niet hebben begaan. Ik hoop dat iedereen vergeven zal worden. Maar tegelijk moet ik zeggen dat ik ook hoop dat dit voortdurende gelaster van christelijk werk ook ophoudt!

Voor de goede orde:

24 Maar de Farizeen, dit gehoord hebbende, zeiden: Deze werpt de duivelen niet uit, dan door Beelzebul, den overste der duivelen.

30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden.
32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen den Heiligen Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.
33 Of maakt den boom goed en zijn vrucht goed; of maakt den boom kwaad en zijn vrucht kwaad; want uit de vrucht wordt de boom gekend.

Het is bij Jezus zwart/wit. Wie verstrooid... is tegen Hem!
Dat is logisch! Verstrooiend werk is vreselijk. Als een dominee aan het preken is, en ik kom binnen stormen en roep: "Hij spreekt woorden van satan." waardoor vervolgens de gemeente uit elkaar barst, de ene helft is het eens, de andere oneens, dan heb ik iets VRESELIJKS als ik ongelijk heb. Dan heb ik een gemeente verstrooid, en ben ik tegen Christus.

vers 32: "Maar wie enig woord gesproken zal hebben tegen...." dat is een vervolg op wat de farizeers zeiden, tegen Jezus!
en dan: "maar zo wie tegen den Heiligen Geest zal gesproken hebben...."

En vervolgens gaat Hij verder over de vruchten.
En dat is de les die wij moeten trekken. Wij kijken meestal naar de vorm, de stijl (en dus of het met traditie en onze stijl overeenkomt) terwijl Jezus zegt: het werk van satan herken je aan de rotte vruchten. (dus Niet aan de lelijke muziek.)
En het werk van de Geest herken je aan goede vruchten. (dus Niet aan mooie muziek.)

Het is toch duidelijk?
Welk woord spaans zit erbij?
En waarom verzet je je hiertegen? Omdat het ingaat tegen wat jij gewend bent?
In dat geval gaat jouw gewenning kennelijk boven wat Christus zegt. Ik snap deze discussie niet.

Ik snap de discussie over de wet, over of de jongerenkerken een goede vorm is, of je mag trouwen met een niet-christen. Maar dit is zwart-wit. Glashelder.

Als iemand het werk van de Geest uitmaakt voor het werk van satan, dan begaat hij of zij een onvergeeflijke zonde. Dat is heel erg, maar wel zeer duidelijk. En Bijbels!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Robert, is het van de satan dat mensen over de HSV en jeugdkerken oordelen als was het het werk van de satan?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen,

Ik denk dat 'HSV satanswerk noemen' niet het officiele standpunt van de GBS is. Of wel??? Laten we de discussie wel zuiver houden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Robert, is het van de satan dat mensen over de HSV en jeugdkerken oordelen als was het het werk van de satan?
Ik wil mij niet uitspreken over een bepaald iets.
Maar stel dat de Heilige Geest iets doet dat de eenheid onder christenen verhoogd, dan kan het van satan komen om het als het werk van satan af te schilderen. Op die manier zullen christenen er niet aan meedoen.

Als er een evangelisatie bijeenkomst is, en ik ben van plan om met 3 onchristelijke vrienden daarnaar toe te gaan, en ik hoor dan dat satan achter die bijeenkomst zit. Dan kom ik niet. En horen mijn 3 vrienden niet van het evangelie.

satan zal niet zijn eigen werk als satanswerk afschilderen. Maar wel het werk van de Heilige Geest. Zijn eigen werk zal hij weer als het werk van het licht afschilderen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie