De Zonde tegen de Heilige Geest

Refojongere

Bericht door Refojongere »

En met alle respect, maar m.i. faalt Refojongere daarin. Hij omzijlt de uitleg van mat 12, en komt met Hebr 10, waar 'de zonde tegen de Heilige Geest' niet wordt genoemd.
Ik wil graag Schrift met Schrift vergelijken en wat meer over de achtergronden vinden van deze zonde tegen de Heilige Geest. We zijn het er over eens dat er maar een zonde tot de dood is, een zonde is die niet vergeven kan worden.

Dat betekent dat er in Hebreeen 10:26 ook gesproken wordt over de zonde tegen de Heilige Geest. Immers, na het bedrijven van deze zonde, zegt vs. 26, blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonde. Bedankt dat je me aanvult met vers 29.

In vers 29 zien we namelijk een tweede bewijs dat dit gedeelte over de zonde tegen de Heilige Geest gaat, het gaat namelijk over "De Geest smaadheid aandoen". Dat is hetzelfde als de Heilige Geest lasteren.


Deze smaadheid wordt inderdaad altijd in combinatie gezien met het Evangelie van Christus verachten en negeren, zoals ook bij de Farizeeen het geval was.

- de Zoon van God vertreden
- het bloed van het testament onrein achten
- de Geest der genade smaadheid aandoen

Zoon van God, bloed en genade, en dit alles verachten. Het is duidelijk dat wie de genade van Christus niet aanneemt niet zalig wordt. en dat is wat dit gedeelte zegt.

Zeker, dit staat ook in dit gedeelte. We kunnen uit dit gedeelte dus halen dat de zonde tegen de Heilige Geest gepaard gaat met het bloed des testaments onrein achten en het Evangelie verachten, de Zoon vertreden.

Kortom, het staat of valt met de vraag of in Hebr 10 idd de zonde tegen de Geest wordt bedoeld. Dat kan niet worden aangetoond. Bovendien is de aard van de zonde hier anders dan die zonde die in Mat 12 geschetst wordt.

1. Ik heb het met twee bewijzen, die jij nog niet weerlegd hebt, aangetoond.
2. Bewijs maar dat de aard van de zonde anders is. Mij dunkt dat Mattheus 12 de concrete uitwerking is van Hebr. 10. Hebr. 10 geeft juist uitleg over de achtergrond van deze zonde.

Met groet,
Refojongere
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoi Robert, voordat ik verder ga bij NBV eerst even deze discussie afronden. Ik zie uit naar je reactie.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Hoi Robert, voordat ik verder ga bij NBV eerst even deze discussie afronden. Ik zie uit naar je reactie.
Ja, ik begin achter te lopen.
Goed dat je me eraan herinnert.
Ik wil graag Schrift met Schrift vergelijken en wat meer over de achtergronden vinden van deze zonde tegen de Heilige Geest. We zijn het er over eens dat er maar een zonde tot de dood is, een zonde is die niet vergeven kan worden.
amen.
Dat betekent dat er in Hebreeen 10:26 ook gesproken wordt over de zonde tegen de Heilige Geest. Immers, na het bedrijven van deze zonde, zegt vs. 26, blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonde. Bedankt dat je me aanvult met vers 29.
Het gebruikte woord voor 'zondigen' is 'hamartanonton', een praesensvorm. Het is dus niet het éénmaal begaan van een zonde, maar het blijven begaan van een zonde.

In dit geval gaat het om iemand die de kennis heeft van het evangelie. (Kennis: epignosis duidt op diepe kennis, erkenning.) maar die ondanks die kennis het bloed van Christus onrein acht (zie vers 29)
Dus: het gaat hier om iemand die het offer van Christus verwerpt. Voor zo iemand is er geen slachtoffer dat zijn zonden dekt. Want het enige mogelijke slachtoffer dat er is, nml het offer van Christus heeft hij verworpen.

Dat is dus iets dat voor iedereen geldt!
Iedereen die het offer van Christus verwerpt zal niet meer vergeven kunnen worden. Er is nml geen vergeving buiten Christus om. Je kunt niet Hem verwerpen en tegelijkertijd via een (ander) slachtoffer alsnog rechtvaardig worden.

Daarom dat 'blijven zondigen', het gaat hier niet om een eenmalige zonde (zoals in Mat 12) maar om het blijven in de zonde. Wie blijft in de zonde, en dus in de zonde sterft, zal veroordeeld worden zonder dat er vergeving mogelijk is.

Dat staat er m.i. in Hebreen 10.
In vers 29 zien we namelijk een tweede bewijs dat dit gedeelte over de zonde tegen de Heilige Geest gaat, het gaat namelijk over "De Geest smaadheid aandoen". Dat is hetzelfde als de Heilige Geest lasteren.
De Geest smaadheid aandoen is hier in dit verband in plaats van afhankelijk te zijn van de Geest juist arrogant Hem niet nodig denken te hebben.
Dat is niet hetzelfde als lasteren. Feitelijk is dit iets dat de mens uit nature doet: de Geest uit de arrogantie van het 'niet nodig hebben' behandelen.

Het woord 'blasphemia' uit Mat 12 is ook een ander woord dan 'en-ubrisas' uit hebr 10:29.
Deze smaadheid wordt inderdaad altijd in combinatie gezien met het Evangelie van Christus verachten en negeren, zoals ook bij de Farizeeen het geval was.
Toch zegt Jezus dat de zonde (die de farizeers kennelijk maken) tegen de Zoon des Mensen wel vergeven kan worden.
Feitelijk kan alleen het blijven zondigen tegen de Zoon des mensen niet vergeven worden. Daar is ook in Hebr 10 sprake van. Het blijven in de zonde.
Dit in tegenstelling tot het éénmaal zondigen tegen de Heilige Geest.

Mat 12:
- (één) zonde tegen Jezus kan vergeven worden
- (één) zonde tegen de Geest kan niet vergeven worden

Hebr 10:
- Wie blijft in de zonde tegen Jezus zal niet vergeven worden
Zeker, dit staat ook in dit gedeelte. We kunnen uit dit gedeelte dus halen dat de zonde tegen de Heilige Geest gepaard gaat met het bloed des testaments onrein achten en het Evangelie verachten, de Zoon vertreden.
Dat zou betekenen dat Paulus de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heeft, omdat Hij het bloed van Christus eerst onrein achtte. Maar Paulus werd weldegelijk bekeerd, en werd daarna alsnog gereinigd door het bloed dat hij eerst verachtte.
Dat is juist het grote verschil. Paulus bleef niet zondigen tegen het verbond, en hij bleef het bloed niet onrein achtten.
Hij bekeerde zich ervan.

En dat is ook wat Hebr 10 wil bewerkstelligen: bekeer je van het 'blijven in de zonden'. De boodschap van Hebr 10 is een oproep tot bekering van zonden.
Dat is anders dan de boodschap van Jezus, Hij waarschuwt vooral die ene zonde niet te gaan doen.
2. Bewijs maar dat de aard van de zonde anders is. Mij dunkt dat Mattheus 12 de concrete uitwerking is van Hebr. 10. Hebr. 10 geeft juist uitleg over de achtergrond van deze zonde.
Dan zou Hebr uitleg geven over een zonde die ze verder niet benoemt....
Dat is een uitleg die uiteindelijk meer verwarring brengt (zie deze discussie)

Kortom, de aard van de zonde tegen de Geest is m.i. dat het werk van de Geest als satanswerk wordt bestempeld (zoals het werk van Christus als satanswerk wordt bestempeld in Mat 12, en Jezus dat de zonde tegen de Zoon des mensen noemt.)

Hebr 12 gaat over het afwijzen (onrein achten) van het bloed van Christus, en daarin blijven. Wie in de zonde blijft zal veroordeeld worden.

groeten,

Robert

Ps. je had ook weer gereageerd in het al bijna antieke 'wet' topic. Daar zal ik ook tzt op reageren.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Zo wordt het nooit wat met die NBV-discussie ;)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Goed, laat ik voor het gemak van de discussie met je meegaan dat jouw uitleg van Hebr. 10:26 en 29 de beste is, tegen een kenner van het Hebreeuws kan ik niet op. De stelling blijft kort samengevat dat de Farizeers willens en wetens tegen het Evangelie en hun zaligheid in zondigden.
"Jij stelt: Ieder die iets als satanisch afschildert wat door christenen wordt ondernomen loopt kans de zonde tegen de Heilige Geest te hebben bedreven.

Ik stel daarentegen: Deze zonde tegen de Heilige Geest is enkel gekant tegen het Evangelie Zelf. Het is ook nog eens tegen beter weten in, tegen overtuiging van de Heilige Geest in. Wel, zolang dat niet het geval is, mag je echt niet zeggen dat iemand die God vreest (dominees bijvoorbeeld) misschien wel de zonde tegen de Heilige Geest hebben bedreven."

Daar ben jij het weer niet mee eens. Dan wil ik dan toch de algemene uitleg van Calvijn over de zonde tegen de Heilige Geest aanhalen.
"Ik zeg dus, dat zij tegen de Heilige Geest zondigen, die de Goddelijke waarheid, door wier glans zij zo getroffen worden, dat ze geen onwetendheid kunnen voorwenden, toch in hardnekkige boosheid weerstaan alleen met het doel om haar te weerstaan. (...)
En Mattheus zet voor lastering tegen de Geest, de geest der lastering. Hoe zou iemand tegen de Zoon smaad kunnen spreken, zonder tegelijkertijd zich tegen de Geest te wenden? Namelijk zij, die zich stoten aan de waarheid Gods, die hun onbekend is, die in onwetendheid Christus vloeken, maar intussen zo gezind zijn, dat ze de waarheid Gods, wanneer die hun geopenbaard was, niet zouden willen uitblussen, of niet met 1 woord zouden willen kwetsen Hem, die ze zouden hebben leren kennen als de Christus des Heeren. (...) Maar zij, die in hun geweten overtuigd zijn, dat het Gods Woord is, dat ze versmaden en bestrijden, maar die toch niet ophouden het te bestrijden, die zijn het, van wie gezegd wordt, dat ze tegen de Geest lasteren, aangezien zij strijden tegen de verlichting, die het werk is van de Heilige Geest. Zulken waren sommigen uit de Joden, die, toen zij de Geest, die door Stefanus sprak, niet konden weerstaan, toch er naar streefden Hem te weerstaan (Hand. 6:10). (...) Zulken waren de Farizeeen zelf, die de Heere bestraft, die, om de kracht des. H. Geestes te verstrooien, Hem met de naam Beelzebub in kwaad gerucht brachten (Matth. 9:34; 12:24). Dit is dus de geest der lastering, wanneer de vermetelheid van de mens opzettelijk tevoorschijn komt tot het smaden van Gods naam. En dat bedoelt Paulus (1 Tim. 1:13), wanneer hij leert, dat hij barmhartigheid verkregen heeft, omdat hij in onwetendheid door ongeloof daden bedreven had, ter oorzake waarvan hij anders de genade des Heeren onwaardig geweest zou zijn. Indien onwetendheid verbonden met ongeloof gemaakt heeft, dat hij vergiffenis kreeg, volgt hieruit, dat er geen plaats is voor vergissing, wanneer bij ongeloof kennis gekomen is."

Persoonlijk vind ik het laatste argument van Calvijn het sterkt.

Met groet,
Refojongere

[Aangepast op 11/11/04 door Refojongere]
Remco Borger
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2020, 14:13

Re: De Zonde tegen de Heilige Geest

Bericht door Remco Borger »

Moge de Heere u door deze uitleg bevrijden

Hier is een uitzondering van de lastering tegen de Heilige Geest die hier verklaard wordt tot de enige onvergeeflijke zonde. Zie hier wat deze zonde is: het is spreken tegen de Heilige Geest. Zie hoe boosaardig de zonde van de tong is, als de enige onvergeeflijke zonde een zonde van de tong is. Maar Jezus kende hun gedachten, vs. 25. Het is niet al het spreken tegen de Persoon of het Wezen van de Heilige Geest, of enkel het weerstaan van Zijn innerlijke werking door de zondaar zelf, wat hier bedoeld wordt, want wie zou dan zalig worden? Niemand wordt met name of met beschrijving uitgezonderd, dan alleen diegenen die de Heilige Geest lasteren. Deze Godslastering wordt niet uitgezonderd om enige tekortkoming van genade in God of verdienste in Christus, maar omdat zij de zondaar onvermijdelijk in ongeloof en onboetvaardigheid laat blijven. Zij die vrezen deze zonde bedreven te hebben, geven hiermede een goed teken dat zij haar niet bedreven hebben. Daarom kunnen zij die deze beschikking van de Geest lasteren onmogelijk ertoe gebracht worden in Christus te geloven. Wat zou hen, die ze toeschrijven aan een verbond met Satan gelijk de Farizeeën de wonderen daaraan toeschreven, kunnen overtuigen? Dit is zo’n sterke burcht van ongeloof, dat een mens er nooit uit verdreven kan worden en daarom is het onvergeeflijk, omdat hierdoor berouw en bekering verborgen zijn voor de ogen van zondaren. Zie het vonnis dat er over geveld wordt: Het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende. Er is geen genezing voor een zonde die zo regelrecht tegen het geneesmiddel ingaat.

Uitleg : Matthew henry


Dus als Gij vreest broeders deze zonde te hebben begaan

Gij hebt hem dan niet gedaan

Amen
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Zonde tegen de Heilige Geest

Bericht door samanthi »

Remco Borger schreef:Moge de Heere u door deze uitleg bevrijden

Hier is een uitzondering van de lastering tegen de Heilige Geest die hier verklaard wordt tot de enige onvergeeflijke zonde. Zie hier wat deze zonde is: het is spreken tegen de Heilige Geest. Zie hoe boosaardig de zonde van de tong is, als de enige onvergeeflijke zonde een zonde van de tong is. Maar Jezus kende hun gedachten, vs. 25. Het is niet al het spreken tegen de Persoon of het Wezen van de Heilige Geest, of enkel het weerstaan van Zijn innerlijke werking door de zondaar zelf, wat hier bedoeld wordt, want wie zou dan zalig worden? Niemand wordt met name of met beschrijving uitgezonderd, dan alleen diegenen die de Heilige Geest lasteren. Deze Godslastering wordt niet uitgezonderd om enige tekortkoming van genade in God of verdienste in Christus, maar omdat zij de zondaar onvermijdelijk in ongeloof en onboetvaardigheid laat blijven. Zij die vrezen deze zonde bedreven te hebben, geven hiermede een goed teken dat zij haar niet bedreven hebben. Daarom kunnen zij die deze beschikking van de Geest lasteren onmogelijk ertoe gebracht worden in Christus te geloven. Wat zou hen, die ze toeschrijven aan een verbond met Satan gelijk de Farizeeën de wonderen daaraan toeschreven, kunnen overtuigen? Dit is zo’n sterke burcht van ongeloof, dat een mens er nooit uit verdreven kan worden en daarom is het onvergeeflijk, omdat hierdoor berouw en bekering verborgen zijn voor de ogen van zondaren. Zie het vonnis dat er over geveld wordt: Het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende. Er is geen genezing voor een zonde die zo regelrecht tegen het geneesmiddel ingaat.

Uitleg : Matthew henry


Dus als Gij vreest broeders deze zonde te hebben begaan

Gij hebt hem dan niet gedaan

Amen
Daar tegenover staat echter: Prediker 12

1 En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve. 2 Eer dan de zon, en het licht, en de maan, en de sterren verduisterd worden, en de wolken wederkomen na den regen. 4 En de twee deuren naar de straat zullen gesloten worden, als er is een nederig geluid der maling, en hij opstaat op de stem van het vogeltje, en al de zangeressen nedergebogen zullen worden. 3 In den dag, wanneer de wachters des huizes zullen beven, en de sterke mannen zichzelven zullen krommen, en de maalsters zullen stilstaan, omdat zij minder geworden zijn, en die door de vensteren zien, verduisterd zullen worden; 5 Ook wanneer zij voor de hoogte zullen vrezen, en dat er verschrikkingen zullen zijn op den weg, en de amandelboom zal bloeien, en dat de sprinkhaan zichzelven een last zal wezen, en dat de lust zal vergaan; want de mens gaat naar zijn eeuwig huis, en de rouwklagers zullen in de straat omgaan. 6 Eer dat het zilveren koord ontketend wordt, en de gulden schaal in stukken gestoten wordt, en de kruik aan de springader gebroken wordt, en het rad aan den bornput in stukken gestoten wordt; 7 En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.

Dan heb je die zonde niet gedaan, maar wel je tijd voorbij laten gaan
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie