Refojongere:
Hebr. 10:26 handelt niet over 1 specifieke zonde, maar over het kennen, en vervolgens negeren, van het evangelie.
Kortom, hij spreekt tegen mensen die het Woord horen maar hier vervolgens niets mee doen.
Vers 29:
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
- de Zoon van God vertreden
- het bloed van het testament onrein achten
- de Geest der genade smaadheid aandoen
Zoon van God, bloed en genade, en dit alles verachten. Het is duidelijk dat wie de genade van Christus niet aanneemt niet zalig wordt. en dat is wat dit gedeelte zegt.
Het is duidelijk dat de kantekeningen idd wijzen op de zonde tegen de Heilige Geest. m.i. is dit een interpertatie van de vertalers, zijn leggen hiermee nml niet uit hoe de vertaling tot stand is gekomen, of wat de woorden die zij vertaald hebben betekenen. Derhalve blijft staan dat de apostel (Barnabas?) hier niet expliciet spreekt over de zonde tegen de Heilige Geest. Het lijkt mij veeleer het blijven volhouden in de zonde tegen de Zoon des Mensen.
Kortom, het staat of valt met de vraag of in Hebr 10 idd de zonde tegen de Geest wordt bedoeld. Dat kan niet worden aangetoond. Bovendien is de aard van de zonde hier anders dan die zonde die in Mat 12 geschetst wordt.
Memento:
Ik denk dat we kunnen concluderen dat de Schrift niets zegt over de zonde tegen de Heilige Geest.
Dat ben ik niet met je eens. Lees wat ik hier eerder over schreef.
wim:
we kunnen ook concluderen dat elke zonde een zonde is tegen de heilige Geest. De Heilige Geest is toch ook God?
Ik denk dan ook persoonlijk dat we moeten lezen dat het gaat over de zonde tegen
het werk van de Heilige Geest. Want voor zonden tegen God zelf is weldegelijk vergeving, lezen we in de Bijbel.
In Mat 12 wordt nml gezegd dat de werken die Jezus doet alleen door satan gedaan kunnen worden. (nml het uitdrijven van demonen)
Vervolgens zegt Jezus dat de zonde tegen de Zoon des mensen (dus, het werk van Jezus afdoen als satanswerk) wel vergeven kan worden, maar de zonde tegen de Heilige Geest niet.
Daar lees ik dan in dat de zonde tegen de Heilige Geest is dat je het werk van de Geest afdoet als satanswerk.
Eerlijk is eerlijk, het staat er niet expliciet, maar leg mij uit hoe ik het anders moet lezen.
En met alle respect, maar m.i. faalt Refojongere daarin. Hij omzijlt de uitleg van mat 12, en komt met Hebr 10, waar 'de zonde tegen de Heilige Geest' niet wordt genoemd.