De zondeval

janita!!!

De zondeval

Bericht door janita!!! »

Even een vraagje,
Het is herfst, de bladeren vallen af, een mooi voorbeeld van mensen dat we sterven... Je blad kan mooi gekleurd zijn enz, maar daar hebben we het niet over.
Mijn vraag is, was er voor de zondeval herfst??

En, zijn de dieren na de zondeval allemaal veranderd?? Zoals de leeuw, met zijn scherpe verscheurende tanden??

graag jullie meningen/reacties hierover!!!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Dat geld bijvoorbeeld ook voor brandnetels. Waren voor de zondeval brandnetels aanwezig of gingen ze pas later groeien dus werden ze later geschapen?
Het kan ook zijn dat de brandnetels na de zondeval pas de vervelende eigenschap kregen.
Denk ook aan distels.

Volgens mij zijn dit vragen die niet te beantwoorden zijn.

Men had geen last van koude en warmte want alles was volmaakt. Dus geen herst! Maar er was wel een regelmaat in de schepping kijk bijvoorbeeld naar de dagen en nachten.

Nogmaals; dit zijn vragen die we naar mijn idee nooit kunnen beantwoorden.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Misschien wel een interessante vraag: Waren er wel jaargetijden vóór de zondvloed? De zondvloed kan van zo'n grote invloed zijn geweest dat het de hele kosmos veranderd heeft...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Dat 'wilde' beesten vreedzaam naast elkaar kunnen leven, lezen we in Jes 65:25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg zegt de HEERE.

Dat doornen en distels pas zijn gekomen ná de zondeval lezen we in Gen 3:17,18: zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.

In het paradijs komen we de boom des levens tegen. In openbaring komen we deze boom weer tegen, Op 22:2 In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen. Ik denk dat we hieruit op kunnen maken dat het klimaat zodanig is dat die boom dus elke maand vrucht draagt, een soort altijd-lente klimaat.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door memento
Dat doornen en distels pas zijn gekomen ná de zondeval lezen we in Gen 3:17,18: zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
Dus de doornen en distelen zijn pas later ontstaan?
zijn ze dan later geschapen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door memento
Dat doornen en distels pas zijn gekomen ná de zondeval lezen we in Gen 3:17,18: zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
Dus de doornen en distelen zijn pas later ontstaan?
zijn ze dan later geschapen?
Ik vermoed het wel. Of een goede plant die na de val schadelijk is geworden, net als 'wilde dieren' die voor de val lieve beesten waren
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Maar hoedanook, mensen konden vallen, elkaar met de tanden vingers afbuiten. Ruzie maken. Het gebeurde gewoon niet.
Wellicht zit daar eerder de volkomen bescherming van God in, op een manier die wij niet begrijpen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Ik geloof persoonlijk dat voor de zondeval, de dieren gewoon vredig met elkaar leefde. Er bestond voor de zondeval nog geen dood, dit is een gevolg van de zonde. Zelfs de mens was voor de zondeval vegetarier.
janita!!!

Bericht door janita!!! »

tja wij als mensen hebben die vergelijking gemaakt...
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door memento
Dat doornen en distels pas zijn gekomen ná de zondeval lezen we in Gen 3:17,18: zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
Dus de doornen en distelen zijn pas later ontstaan?
zijn ze dan later geschapen?
Ik vermoed het wel. Of een goede plant die na de val schadelijk is geworden, net als 'wilde dieren' die voor de val lieve beesten waren
Dan is het ook opmerkelijk dat tijdens de zondvloed in de ark van Noach de beesten elkaar niet verscheurden.
janita!!!

Bericht door janita!!! »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door memento
Dat doornen en distels pas zijn gekomen ná de zondeval lezen we in Gen 3:17,18: zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
Dus de doornen en distelen zijn pas later ontstaan?
zijn ze dan later geschapen?
Ik vermoed het wel. Of een goede plant die na de val schadelijk is geworden, net als 'wilde dieren' die voor de val lieve beesten waren
Dan is het ook opmerkelijk dat tijdens de zondvloed in de ark van Noach de beesten elkaar niet verscheurden.
Ja! Hoe zit dat dan precies, of kunnen wij als mensen daar niet over 'oordelen'???
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Dat is dus een wonder.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door janita!!!
Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door kridje Dus de doornen en distelen zijn pas later ontstaan?
zijn ze dan later geschapen?
Ik vermoed het wel. Of een goede plant die na de val schadelijk is geworden, net als 'wilde dieren' die voor de val lieve beesten waren
Dan is het ook opmerkelijk dat tijdens de zondvloed in de ark van Noach de beesten elkaar niet verscheurden.
Ja! Hoe zit dat dan precies, of kunnen wij als mensen daar niet over 'oordelen'???
Gelet op hoe de Heere de leeuwen in de leeuwenkuil met Daniel hun monden toestopt, gelet op hoe de ezel van Bileam sprak, kortom er gaat niets buiten de Heilige wil van God om.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Zeckie
Misschien wel een interessante vraag: Waren er wel jaargetijden vóór de zondvloed? De zondvloed kan van zo'n grote invloed zijn geweest dat het de hele kosmos veranderd heeft...
Wat een klets. Hier wreekt zich het feit, dat in dit soort speculatieve discussies het verstand geheel wordt uitgeschakeld.

Of geldt het bij het nadenken over verhalen uit de Bijbel opeens niet meer, dat de aarde een bolletje is in een ongelooflijk groot universum, zeg maar een speldeknop in een hooiberg, en dat de seizoenen door de kosmos (in dit geval zon en maan) ontstaan en niet andersom (alsof een gebeurtenis op de aarde zoals de zondvloed ook maar iets aan zon, maan en jaargetijden zou kunnen veranderen)?

Kortom: gezwam in de ruimte!
(geldt mijns inziens ook een beetje voor dit hele topic, maar daarover kunnen we van mening verschillen)

beetje late reactie, maar in dit geval: beter laat dan nooit.

gravo

[Aangepast op 8/11/04 door gravo]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Was niet de Hof van Eden een aparte plaats op de wereld? ZOnder doornen etc.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie