De zondeval

Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Beste Gravo wat voor jouw gezwam is kan voor een ander zeer interessant zijn. Men kan toch bijbelgetrouw nazoeken wat er wel of niet tijdens de schepping was.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
Was niet de Hof van Eden een aparte plaats op de wereld? ZOnder doornen etc.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat dat ergens rond de evenaar heeft gelegen, dat adhv archeologisch onderzoek en de 4 rivieren zoals die in Genesis genoemd worden. Ik heb alleen geen flauw idee welk boek/tijdschrift dat was...
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Beste Gravo wat voor jouw gezwam is kan voor een ander zeer interessant zijn. Men kan toch bijbelgetrouw nazoeken wat er wel of niet tijdens de schepping was.
Het ging erover of er wel jaargetijden waren voor de zondvloed. Daar hoef je wat mij betreft niet zo lang over na te denken, lijkt me.
Ik vind het een ongelooflijk non-item, dat dan door Zeckie ook nog <interessant> gevonden wordt. Zo lust ik er nog wel een paar.

gravo

[Aangepast op 8/11/04 door gravo]
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de zondeval

Bericht door Mara »

Wat een gevaarlijk artikel in Trouw:
Het paradijs is in deze interpretatie niet zozeer een ideale wereld, maar meer een saaie, bijna kinderlijke wereld zonder spanning en uitdaging.

Waarom kennen we deze geschiedenis vooral als een verhaal over straf die volgt op een overtreding? "In de kerken wordt het vaak gelezen als een verhaal over de zonde en de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs na het eten van de verboden vrucht. Dat is een interpretatie die onder andere afkomstig is van Augustinus", zegt Janneke Stegeman, die Oud-Testamenticus is.

Aurelius Augustinus is een theoloog uit de vierde eeuw die een immense invloed heeft gehad op de leer in de christelijke kerken en de manier waarop de Bijbel wordt gelezen, vandaar dat hij ook wel 'kerkvader' wordt genoemd. Hij stelde dat sinds Adam en Eva iedereen deelt in de schuld van dit eerste mensenpaar. Nissen: "De sombere lijn in het christendom, het negatieve denken over seksualiteit, het lichamelijke en het aardse, gaat grotendeels op hem terug. Augustinus heeft het christendom belast met de erfzonde. Dat concept kom je vóór hem eigenlijk helemaal niet tegen."

GEHELE ARTIKEL

Dit past in de lijn van de theologische dwalingen dat de zondvloed niet bestaan heeft, de aarde niet in 6 dagen geschapen is en we alles maar niet zo letterlijk moeten lezen in de Bijbel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de zondeval

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Wat een gevaarlijk artikel in Trouw:
Het paradijs is in deze interpretatie niet zozeer een ideale wereld, maar meer een saaie, bijna kinderlijke wereld zonder spanning en uitdaging.

Waarom kennen we deze geschiedenis vooral als een verhaal over straf die volgt op een overtreding? "In de kerken wordt het vaak gelezen als een verhaal over de zonde en de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs na het eten van de verboden vrucht. Dat is een interpretatie die onder andere afkomstig is van Augustinus", zegt Janneke Stegeman, die Oud-Testamenticus is.

Aurelius Augustinus is een theoloog uit de vierde eeuw die een immense invloed heeft gehad op de leer in de christelijke kerken en de manier waarop de Bijbel wordt gelezen, vandaar dat hij ook wel 'kerkvader' wordt genoemd. Hij stelde dat sinds Adam en Eva iedereen deelt in de schuld van dit eerste mensenpaar. Nissen: "De sombere lijn in het christendom, het negatieve denken over seksualiteit, het lichamelijke en het aardse, gaat grotendeels op hem terug. Augustinus heeft het christendom belast met de erfzonde. Dat concept kom je vóór hem eigenlijk helemaal niet tegen."

GEHELE ARTIKEL

Dit past in de lijn van de theologische dwalingen dat de zondvloed niet bestaan heeft, de aarde niet in 6 dagen geschapen is en we alles maar niet zo letterlijk moeten lezen in de Bijbel.
Ja hoor, nu weten we pas hoe het echt zit. Alle eeuwen voor ons hebben we in onwetendheid verkeerd, en nu in deze donkere tijd breekt dan het licht (of de duisternis....) aan...

We zouden beter serieus kunnen zeggen: We hebben het Licht verworpen en nu omarmen we de duisternis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: de zondeval

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Wat een gevaarlijk artikel in Trouw:
Het paradijs is in deze interpretatie niet zozeer een ideale wereld, maar meer een saaie, bijna kinderlijke wereld zonder spanning en uitdaging.

Waarom kennen we deze geschiedenis vooral als een verhaal over straf die volgt op een overtreding? "In de kerken wordt het vaak gelezen als een verhaal over de zonde en de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs na het eten van de verboden vrucht. Dat is een interpretatie die onder andere afkomstig is van Augustinus", zegt Janneke Stegeman, die Oud-Testamenticus is.

Aurelius Augustinus is een theoloog uit de vierde eeuw die een immense invloed heeft gehad op de leer in de christelijke kerken en de manier waarop de Bijbel wordt gelezen, vandaar dat hij ook wel 'kerkvader' wordt genoemd. Hij stelde dat sinds Adam en Eva iedereen deelt in de schuld van dit eerste mensenpaar. Nissen: "De sombere lijn in het christendom, het negatieve denken over seksualiteit, het lichamelijke en het aardse, gaat grotendeels op hem terug. Augustinus heeft het christendom belast met de erfzonde. Dat concept kom je vóór hem eigenlijk helemaal niet tegen."

GEHELE ARTIKEL

Dit past in de lijn van de theologische dwalingen dat de zondvloed niet bestaan heeft, de aarde niet in 6 dagen geschapen is en we alles maar niet zo letterlijk moeten lezen in de Bijbel.
Ja hoor, nu weten we pas hoe het echt zit. Alle eeuwen voor ons hebben we in onwetendheid verkeerd, en nu in deze donkere tijd breekt dan het licht (of de duisternis....) aan...

We zouden beter serieus kunnen zeggen: We hebben het Licht verworpen en nu omarmen we de duisternis.
Het wordt nog gebracht onder het mom van wetenschap ook. Terwijl bijvoorbeeld een beetje googelen al duidelijk maakt dat Augustinus niet de uitvinder was van de erfzonde.
Dit artikel is des te gevaarlijker omdat Augustinus wellicht wel een stempel heeft gedrukt op bijvoorbeeld het denken over seksualiteit. Je zou dan maar zo kunnen denken dat al het andere dat in het artikel wordt gesteld berust op waarheid en degelijk onderzoek..
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: De zondeval

Bericht door Jacobse »

De Hof van Eden. Bovenstaand de vraag: waren er daar ook dorens?
Genesis 3 vers 18 verwoordt, over de aardbodem na de val van Adam en Eva in het paradijs,
dat de aardbodem vanwege die zonde vervloekt is, " en doornen en distelen zal hij u voortbrengen ".
Hieruit kan wel afgeleid worden, dat er in de Hof van Eden zelf, geen dorens en geen distels waren.
In het nieuwe Jerusalem zullen die er ook niet zijn.
Wel zijn daar, Openbaring 22, verzen 1 en 2, volop bomen des levens;
die staan aan beide zijden van de rivier die ontspringt uit de troon van God en van het Lam.
Waarbij er genezing is, reeds door de bladeren van die voortdurend vruchtdragende bomen.
Jesaja 33, vers 24, zegt dienaangaande voor hen die het nieuwe Jerusalem mogen ingaan:
en geen inwoner zal zeggen " ik ben ziek ", het volk dat daar woont, zal vergeving van ongerechtigheid hebben.
Plaats reactie