Ezau heb Ik gehaat...

PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door Refojongere
Er staat in de Bijbel dat God iedereen liefheeft.
Toch staat er ook in de Bijbel dat Hij Ezau al haatte, voordat hij ook maar iets gedaan had.

Dat is nou de souvereiniteit van God.
Hij verkiest, Hij verwerpt. Voor de grondlegging der wereld. En daar is Hij vrij in en mogen wij niet proberen in te komen.
Aan de andere kant is het rechtvaardig, want de mens heeft gezondigd.
Er staat ook in de Bijbel dat God geen behagen heeft in het verloren gaan van de mens, maar daarin dat die zich bekeerd. Ook zegt Jezus zelf dat Hij menigmaal Jeruzalem heeft getracht te vergaderen, als een hen haar kiekens, maar zij hebben niet gewild.

Is dit een tegenstelling? Voor ons mensen wel. Maar wie zijn wij??
Het is maar weer altemeer een bewijs dat God verkiest en verwerpt.
Wat me gelijk terugbrengt op menige discussie of we de uitverkiezing moeten preken. Nou, JA, die moet gepredikt worden. Maar ook de plicht van de mens aangaande zijn bekering moet er zijn. Hoewel hij dat niet kan.
Spurgeon zei in zijn preken altijd dat we in de Bijbel met 2 waarheden van doen hebben. En hoe sterk ze ook lijken tegenover elkaar te staan, hij preekte ze allebei. De mens die zich bekeren moet en verantwoordelijk is en de vrije souvereiniteit van God om te verkiezen en te verwerpen waardoor de gevallen mens niet instaat is zichzelf te bekeren en het een éénzijdig Godswerk is.

Maar dit punt is niet het enige waar men tegenwoordig over twijfelt. Zelfs Jona in de vis gelooft men niet meer. Luther zei eens dat alzou Jona de vis opgeslokt hebben, dan geloof ik het nog.
Nou, daar heb je geloof voor nodig om dat te zeggen.
england

Bericht door england »

Is haten hier niet een van de voorbeelden van sterk taalgebruik? Zoals Christus zegt dat je je oog er uit moet halen als het je ergert, of je hand af moet hakken als het je ergert?

Het is al genoemd, dat Christus zegt dat we onze ouders en familie moeten haten... Dat zou betekenen dat God ingaat tegen Zijn gebod dat we onze ouders moeten eren! Ik denk dat in vergelijk met onze liefde voor God de liefde voor de ander haast haat moet zijn.

Het kan niet betekenen dat God Ezau gehaat heeft met een haat zoals mensen haten: immers, God eist van ons dat wij onze vijanden liefhebben... Zou Hij meer van mensen vragen dan van Zichzelf?

Maar toch, liefhebben is het goede voor iemand zoeken. En ik denk dat je in de Bijbel kunt zien dat God het goede zoekt voor mensen! Maar dat Hij ook straft in Zijn rechtvaardigheid!

Is dat niet een aspect van dit haten? Dat hij Ezau haatte om zijn werken? Om zijn tegen God zijn? En zoals Kena zegt: God is alwetend, Hij alleen wist wat voor een iemand Ezau zou zijn!

Maar het blijft moeilijk. Toch denk ik dat ndonselaar gelijk heeft: het is Gods verborgen wil, en is dus iets wat we alleen in de eeuwigheid uit zullen vinden! Genoeg voor ons is dat God gezegd heeft dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij zich bekere en leve!
PeterB

Bericht door PeterB »

ik vind deze hele discussie (waarin ik het ook met ndonselaar eens ben als die spreekt over God verborgen wil) een typisch bewijs van dat wij mensen zo kunnen vallen over een woordje. We hebben niet de originele woorden. Die kunnen we uiteraard wel nazoeken, maar het blijft een vertaling.
En daarom vind ik alleen al dat deze discussie een duidelijk bewijs is dat er een belijdenis (of samenvatting of hoe je het wil noemen) nodig is, om duidelijk te maken wat er nu echt bedoeld wordt.
God heeft het ook gewild dat er dwaalleringen zouden zijn (Paulus spreekt hier dacth ik ook over in één van zijn zendbrieven, weet niet precies waar het staat). Maar ook dat er mensen zouden zijn die probeerden tot eer van Hem, de leer zuiver te houden.

Soms verbaas ik me echt welk een potje wij er van maken bij het proberen te begrijpen van de Bijbel.

een vraag aan voorbijganger: welke dwaling bedoel je? (ik heb wel een idee, maar weet het niet zeker)
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Begrijp me vooraf goed: ik heb geen moeite met de wijze waarop God Zich uitdrukt. Wel op de uitleg en de dogmatiek die ervan gemaakt wordt.

Als God verkiest zoals de DL dat weergeven ( zonder aanziens des persoons, zonder dat de persoon in kwestie nog maar iets gedaan of niet gedaan heeft ) moet God onrechtvaardig zijn. Ga maar na: zonder aanzien des persoons, Jacob wel, Ezau niet. Dat kan helemaal niet bij een volmaakt God. Welke criteria zijn er dan? Die worden dan per mens verschillend toegepast.

Ik weet dat we dat souvereiniteit noemen. God zegt Zelf ook ergens dat Hij de grote Pottenbakker is. Zoals de pottenbakker soms potten stuk maakt of tot oneer maakt, zo kan God sommige mensen voor het verderf maken. Maar volgens mij spreekt God nooit vooraf zo over een speciale mens. Alleen in het algemeen. Tot Rebekka zegt Hij: de meerdere zal de mindere dienen. Pas in Maleachi zegt Hij de tekst die we nu bespreken.

Het vooruit weten als grond van de verkiezing maken (zoals Kena doet) is volgens de DL onjuist. Het is juist zonder aanzien des persoons. Ik zeg niet dat Kena ongelijk heeft, maar het heeft Arminiaanse trekken.

Als je je in de materie verdiept, kun je de volgende conclusies trekken:
1.De mens had een volkomen vrije wil
2.Door de val is deze wil niet meer vrij
3.Toch heeft de mens een zekere keus in het kader van 'Gods wil doen'. Het OT staat er vol van: bekeert u, kies het goede. Zegen in het opvolgen, straf in het niet opvolgen.
4.Doet de mens goed, dan zegt God: niets van uzelf, maar alles uit Mij.
5.Doet de mens kwaad, dan is dat voor eigen rekening.
6.God is de volkomen Onveranderlijke en Rechtvaardige

Voorlopige conclusie: God heeft alle mensen in het verderf gestort (zo je wilt: heeft de satan niet verhinderd dat te doen). Maar meteen: God heeft de mogelijkheid gegeven uit dat verderf te komen. Dat kan door het geloof in Christus, in het OT de Messias, Die komen zou.
God zet op ieder moment de onwedergeborene op een tweesprong. Kies het leven of kies de dood.

Kiest iemand het leven, dan is dat Gods werk, maar ook in zekere zin eigen werk. Ik bedoel dat dan in de zin van het krijgen van kinderen. God heeft de mens man en vrouw geschapen. Belooft hij iemand een kind, dan moet deze zelf ook wat doen. (Lees in dat verband Samuel: Hanna had de belofte van een kind. Maar wat staat er in de Bijbel? En Elkana bekende zijn huisvrouw Hanna, en de HEERE gedacht aan haar. Met eerbied gesproken: God kon niets doen, als Elkana en Hanna niets deden)
Noson

Bericht door Noson »

In de Talmoed vinden wij een tekst over Keizer Antoninus, die volgens de joodse traditie een afstammeling is van Ezau. Antoninus is in gesprek met rabbi Jehoeda ha-Nasi:

‘Antoninus zei tegen de rabbi “Zal ik de komende wereld (de hemel) ingaan?â€
Kena

Bericht door Kena »

Dat verkiezen. DAAR zit het hem ook in. Men kan zeggen: ´wat een rot G´d!´
Nee, wat een goede G´d. ALLEN verdienen de dood, maar uit GENADE verkoos Hij een groep om welbagen te kunnen ontvangen in lofprijzing en eer.

Dáár zit de kern en daar dienen wij rekening te houden. Eer Hem, eerbiedig Hem en vooral... vréés Hem.

Ya´akov´s afstammelingen:
http://vandi294.speed.planet.nl/faq/mod ... pageid=186


Esaw´s afstammelingen:
http://vandi294.speed.planet.nl/faq/mod ... pageid=191

Het is ff lezen, maar wellicht de moeite waard?

Baruch Yeshua HaAdon!
an3sdej

Bericht door an3sdej »

.......Je moet zoiets proberen (eigenlijk onmogelijk voor een mens) te bekijken vanuit Gods oog. Ik kan dan ook helemaal met Rekna instemmen. .....

Dit is echt gepraat van "beneden" over "boven". Geen mens kan zich zonder blasfemisch te zijn, zeggen iets te kunnen zien door de ogen van een almachtig God.

Op één zo'n tekst kan niet staande gehouden worden dat er een goddelijke pre-destinatie bestaat. Mijn mening is dat het godloochenend is om te stellen dat God de ene mens al uitverkozen heeft boven een andere.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

En dat zegt iemand die niets liever doet dan tegen die God aan te schoppen.

Sorry Andries, ik begrijp gewoon niet hoe je het volhoudt zo te blijven vechten tegen de God aan Wie je je eigenlijk over wilt geven. Dat zul je waarschijnlijk ontkennen, maar als ik denk aan wat je altijd op OW schreef..

Geef het roer maar uit handen, laat je leiden.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
an3sdej

Bericht door an3sdej »

Lebaoth,

.....En dat zegt iemand die niets liever doet dan tegen die God aan te schoppen.....

Meisje, ik schop niet tegen God aan, want God kan ik niet eens aanraken. Het enige waar ik tegenaan schop is tegen de mensen die denken God te begrijpen, en dat dan weer vatten in een godsbeeld, en godsdienstige dogma's en regeltjes.

God is niet te kwetsen door nietige mensjes.
Kena

Bericht door Kena »

Jesaja schrijft iets héél anders, Andries :,
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ja.. Andries waarom verwar je de christenen dan met Christus? Christenen bakken er niks van. Die willen niets liever dan je vertrouwen beschamen. Maar Christus zelf is heel anders!

Je moet ze niet met elkaar verwarren! Dat je tegen christenen schopt kan ik begrijpen. Maar kijk dan naar hun Heere!
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
england

Bericht door england »

Natuurlijk zouden Christenen meer op Christus moeten lijken...

Maar Andries, als ik ooit maar 1 Nederlander was tegen gekomen, en die man dronk de hele dag en waste zich nooit, zou het dan juist zijn om te zeggen dat geen van de Nederlanders zich ooit wast, en dat alle Nederlanders de hele dag dronken zijn?

Bovendien, uitverkiezing is beslist niet op 1 text vastgezet...gelukkig niet! Maar dit is wel een text die stof tot nadenken geeft. En dat is goed, daar is het forum voor!
Mauricio

Bericht door Mauricio »

Wat betreft de uitverkiezing. Volgens mij is die niet te begrijpen voor ons mensen zonder ons te realiseren dat God niet onderhevig is aan de tijd.

Ik geloof dat God een ieder die zalig wordt heeft uitverkoren in Zijn eeuwig raadsbesluit. Ik geloof dat dit raadsbesluit voor de grondlegging der wereld tot stand kwam. Maar ik geloof ook dat dit niet automatisch betekent dat het dus tot stand kwam VOOR dat jij en ik leefden, ons bekeerden, God toelieten in ons hart.

God die NIET onderhevig is aan de tijd, heeft niets van doen met VOOR en NA, Hij wordt niet door de tijd beperkt. God kan Zijn plan ontwerpen en onze acties kunnen DEEL zijn van dat ONTWERP. Daarmee zijn eigen verantwoordelijkheid en Gods soevereiniteit twee samenwerkende krachten bij de redding van mensen. Twee krachten die, juist door het niet-onderhevig-zijn aan tijd, NIET los van elkaar te zien zijn.

Ik denk dat wij mensen dat nu nog niet kunnen begrijpen, omdat wij niet kunnen denken zonder het begrip tijd. Maar God, die de tijd schiep, bestaat volgens mij in een dimensie waar de tijd niet aanwezig is in de beperkende manier zoals wij die ervaren.

Kort gezegd: Voor God is er in principe geen vóór en geen ná.

gr. Mauricio
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Het onderwerp God aan tijd linken, dat moet je niet doen. Daar krijg je alleen maar hoofdpijn van :-)
Wanneer God buiten de tijd geplaatst wordt, hoe verklaar je dan dat God verschillende keren van besluit veranderde? Dat kan alleen bij een dynamische interactie, geen statische zoals jij voorstelt.

Ik geloof namelijk net als jij dat God buiten de tijd staat. Dat God tegen ons aankijkt als ware het een tijdbalk, dus met een volstrekt overzicht van wat er gaat gebeuren en wat er gebeurt is. Alleen kom ik dan wel met wat dilemma's. Bovenstaande, en bijvoorbeeld de volgende: als God buiten de tijd staat, is Hij dan ook materieloos? Dat moet wel, als Hij alles heeft gemaakt. Maar hoe zijn wij dan naar Zijn beeld gemaakt, als hij materieloos is?
Mauricio

Bericht door Mauricio »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Het onderwerp God aan tijd linken, dat moet je niet doen. Daar krijg je alleen maar hoofdpijn van :-)
Wanneer God buiten de tijd geplaatst wordt, hoe verklaar je dan dat God verschillende keren van besluit veranderde? Dat kan alleen bij een dynamische interactie, geen statische zoals jij voorstelt.

Ik geloof namelijk net als jij dat God buiten de tijd staat. Dat God tegen ons aankijkt als ware het een tijdbalk, dus met een volstrekt overzicht van wat er gaat gebeuren en wat er gebeurt is. Alleen kom ik dan wel met wat dilemma's. Bovenstaande, en bijvoorbeeld de volgende: als God buiten de tijd staat, is Hij dan ook materieloos? Dat moet wel, als Hij alles heeft gemaakt. Maar hoe zijn wij dan naar Zijn beeld gemaakt, als hij materieloos is?
Quazzy,

In 1 samuel 15:11 staat het volgende:

Het berouwt Mij, dat Ik Saul tot koning gemaakt heb, dewijl hij zich van achter Mij afgekeerd heeft, en
Mijn woorden niet bevestigd heeft. Toen ontstak Samuel, en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

Hier lijkt het dus dat God berouw heeft dat Hij Saul koning heeft gemaakt.

Maar even verder op in 1 Samuel 15:29 staat:

En ook liegt Hij, Die de Overwinning van Israel is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens,
dat Hem [iets] berouwen zou.

Dat lijkt met elkaar in tegenspraak te zijn, maar ik denk dat juist dit mooi aangeeft dat God boven de tijd uitstijgt. Juist en alleen daarom omdat God niet aan de tijd onderhevig is kan Hij berouw hebben, maar toch geen berouw hebben. Dat lijkt nergens op te slaan, maar als je bedenkt dat God Zijn plan ontwierp voor alle eeuwen en de daden van Saul en wie dan ook een onderdeel van dat plan waren, dan waren ook de gedachten van God onderdeel van dat plan. Ook het berouw hebben van God. En dat berouw hebben is dan op eens geen berouw hebben meer als een verandering van gedachten, omdat het allemaal deel van het plan is dat al 'af was' of beter gezegd dat tot stand kwam door de daden van Saul, van mij, van jou, en Gods soevereine handelen / denken / ontwerpen daarin. Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel, maar ik hoop dat je begrijpt hoe ik zo ongeveer hier over denk.

Wat betreft God die geen materia is. Ik geloof inderdaad dat God geen materie is. De bijbel leert ons dat God Geest is. Dat wij naar Zijn gelijkenis zijn gemaakt heeft betrekking op onze geest, niet op ons lichaam. God kan zich wel manifesteren aan de mens door middel van een lichaam (Engel des Heeren, God die aan Abraham en Mozes verscheen, Jezus Christus).

Wat ik wel een lastig punt vind is of wij zelf in de hemel ook buiten de tijd zullen zijn (d.i. niet onderhevig aan). Als dat zo is dan vraag ik me af hoe er muziek / lofprijzing zal zijn.

Maar dan kom je terecht bij het punt van statisch zijn. Ik geloof niet in een statische God. Want ik denk dat het begrip statisch en dynamisch bij God wegvalt. Zoals C.S. Lewis het omschreef. Als de tijd een lijn is, is de eeuwigheid het vel papier waarop die lijn getekend is. M.a.w. het buiten de tijd staan betekent niet iets minder / beperkter dan IN de tijd, maar juist iets MEER, OMVATTENDER. Dat geldt dan dus ook voor muziek (zonder tijd geen muziek, maar met een dimensie die veel breder is dan de tijd is muziek veel meer omvattender.

Maar goed, in principe is dit allemaal doorgeredeneer wat misschien nergens goed voor is. Mij heeft het zo denken over God en tijd enorm geholpen bij het 'begrijpen' / berusten in het vraagstuk van de uitverkiezing vs. verantwoordelijkheid van de mens.

Uiteindelijk komt het vooral neer op de mooie spreuk die je onder je naam hebt staan.

gr. Mauricio
Plaats reactie