Ezau heb Ik gehaat...

Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Ik ben het hier met pied eens dat Ezau verworpen is door God.
Is dat al gebeurt dan.
En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
En dit. Is dit ook gebeurt. Volgens mij is het namelijk een profetie. Iets wat nog moet gebeuren.

Het ging allemaal om Jacob en Ezau werd daardoor dus op de 2e plaats gesteld.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
jacob,

Mijn nog onbeantwoorde oorspronkelijke vraag was:
"Hoe kan God zeggen dat Hij liefde is, terwijl Hij toch voordat Ezau iets goeds of kwaads gedaan had, hem haatte?"

God is liefde (1 Joh. 4:8) en tegelijkertijd haatte Hij Ezau voordat hij iets goeds of kwaads gedaan had (Rom. 9:13).
juist, ik dacht al dat je zoiets zou bedoelen. Ik vind dit inderdaad een hele moeilijke vraag. Weet inmiddels zelf het antwoord? Ik zal hier later nog wel op terugkomen.

Kol3

Ik vind wel dat je de bijbel in zijn verband moet lezen. Het is toch wel een beetje raar om van een profetie te spreken als iets al is gebeurd.
staat er niet geschreven in hebreen 9
27 En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;
28 Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen, zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen, die Hem verwachten tot zaligheid.

en mens heeft na zijn sterven geen mogelijkheid tot zaligheid meer. Evengoed dat een behouden mens (als dat al mogelijk zou zijn) niet kan vallen na zijn dood.
Tevens wil ik erop wijzen dat God al voor de grondlegging der aarde wist wat er zou gebeuren.
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

Je zou het ook figuurlijk kunnen lezen!

Waar staat precies in de bijbel dat God alle mensen liefheeft?
Want alzo lief heeft God de wereld gehad...(Joh3:16)
jacob

Bericht door jacob »

dit is de meest verkeerd uitgelegde tekst van de Bijbel. Als je meent dat met de wereld alle mensen wordt bedoeld dan hebben we een groot probleem met het uitleggen van de tektsten door mij eerder genoemd in deze topic.
Ik hou het liever op wereld=kosmos
Je zou het ook figuurlijk kunnen lezen!
Hoe dan?

[Aangepast op 3/6/03 door jacob]
Kol.3

Bericht door Kol.3 »

dit is de meest verkeerd uitgelegde tekst van de Bijbel.
Nou dat vind ik niet hoor. Heeft Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven voor de kosmos??

Ezau staat voor een volk en Jacob...ik noem maar een zijstraat hoor. Heel veel dingen uit de bijbel moet je ook figuurlijk lezen. Bijna alles heeft een dubbele betekenis.
jacob

Bericht door jacob »

Dacht je nu werkelijk dat de Heere in de eerste plaats voor de mens redding heeft gegeven. Dan is toch wel al te mal. God heeft redenen in zichzelf gevonden. Inderdaad bijvoorbeeld in zijn schepping.

Morgen zal ik hier verder op ingaan.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door jacob
dit is de meest verkeerd uitgelegde tekst van de Bijbel. Als je meent dat met de wereld alle mensen wordt bedoeld dan hebben we een groot probleem met het uitleggen van de tektsten door mij eerder genoemd in deze topic.
Ik hou het liever op wereld=kosmos
Waarom zijn wij refo's zo bang voor een God die de wereld liefheeft??? Het staat toch gewoon op meerder plaatsen in de bijbel dat God wil dat iedereen behouden wordt en geen lust heeft in de goddelozen!!!! Teksten te over. In de gelijkenis van de bruiloft spreekt Hij degene zonder bruiloftskleed nog aan met 'vriend'. Maarten Luther zei dat m.b.t. Joh. 3 vers 16 iedereen op de plek van het woord wereld zijn eigen naam mag invullen. Nou, dan noem ik nog eens ruimte voor een ander en een evangelie waar je de straten mee op kunt.

Niet dat joh 3 vers 16 zegt dat alle mensen behouden worden, daar is de bijbel ook duidelijk in. Er zijn wel een paar teksten waaruit je een beetje de alverzoening kan opmaken maar tegen één zó'n tekst kun je 10 andere neerzetten die de uitverkiezing verdedigen.

[Aangepast op 4/6/03 door Kislev]
jacob

Bericht door jacob »

Niet dat joh 3 vers 16 zegt dat alle mensen behouden worden, daar is de bijbel ook duidelijk in. Er zijn wel een paar teksten waaruit je een beetje de alverzoening kan opmaken maar tegen één zó'n tekst kun je 10 andere neerzetten die de uitverkiezing verdedigen.


ik heb helemaal geen moeite met die tekst. Maar het is nu eenmaal afwegen van verschillende teksten. Als het uitleggen van deze tekst de alverzoening in de hand werkt vind ik dat een verkeerde uitleg.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste vrienden,

We moeten nooit Gods Woord laten buikspreken!
Voor mezelf vertrouw ik 2 groepen mensen nooit! De eerste groep is die mensen die het woordje wereld en de bijbehorende tekst laten verklaren alsof God de hele wereld heeft liefgehad en dus worden alle mensen zalig. De tweede groep is die groep mensen die het woordje verklaren alsof we hier de wereld van de uitverkoren moeten lezen. Beide groepen trachten Gods Woord te rationaliseren, ze willen Zijn raad doorgronden met hun menselijk verstand. Gods raad laat zich niet verklaren! We moeten de tekst laten staan zoals hij daar staat. 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad' Oneindig diep is Zijn Goddelijke liefde, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Aan wie? Aan een wereld die verloren ligt in schuld. Een wereld die niets verdiend dan de eeuwige dood. Aan die wereld komt de lieflijke nodiging om in die Zaligmaker te geloven, ja Hem in alles te vertrouwen. Diegenen die Hem met een waarachtig geloof aannemen mogen blikken in de spiegel van Christus en die spiegel is Gods verkiezend welbehagen.

Laten we toch nooit proberen om Gods raad in overeenstemming te brengen met ons verstand en / of Zijn geopenbaarde wil. Dat moet of lijdelijkheid opleveren of een alverzoening.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Helemaal mee eens ndonselaar!!!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hierover lag ik nog twee mooie stukjes in 'woorden van puriteinen':

Sta niet stil om te discussieren over de uitverkiezing, maar zet u tot bekering en geloof. Roep tot God om bekerende genade. De geopenbaarde dingen zijn voor u; houd u daar naarstig mee bezig. (...) Wat Gods besluiten ook mogen zijn, ik weet zeker dat Zijn beloften waar zijn. Wat de besluiten van de hemel ook mogen zijn, ik weet zeker dat ik gered zal worden als ik mzelf bekeer en geloof.
(Joseph Alleine)

en

Géén mens wordt verdoemd omdat God hem niet gekozen heeft, omdat hij niet uitverkoren is, maar omdat hij een zondaar is en de aangeboden genademiddelen koppig afwijst.
(Anthony Burgess)
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Blijft staan dat 1 Johannes 4:8 en Romeinen 9:11 en 13 niet met elkaar in overeenstemming zijn te brengen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Waarom niet?
Voor God bestaat er geen tijd [2 Petrus 3:8] toen dus Jakob en Ezau geboren werden wist God al dat Jakob uiteindelijk voor God zou kiezen en Ezau voor de wereld [niet het voorziene geloof! Maar de menselijke keuze die we eens allemaal moeten doen] en wie voor de wereld kiest, geheel of gedeeltelijk, haat God en God zal hem haten. Nogmaals dit vanuit menselijke tijdsberekening. Toen Jezus op aarde rondwandelde zei hij de volgende woorden Lukas 13:34 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild? Dit zijn toch ook woorden waarin Jezus [=God] zijn liefde betuigt aan het volk van Jeruzalem, de joden, de gehele wereld. Christus wilde uit liefde de hele wereld bij zich verzamelen, maar de wereld wilde niet, de wereld haat Christus [=God] en zo zal bij rechterstoel van God, God die wereld haten. En toch is God liefde.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
jacob

Bericht door jacob »

Ik blijf dit met RJ moeilijk vinden. Ik denk dat we dit nooit goed kunnen begrijpen.

Is dit niet een verborgen besluit van de Heere?
Mijn gedachten gaan hierbij ook naar de zondeval. De Heere had ons toch ook van de val kunnen behoeden. Toch gaf Hij de keuze aan Adam en Eval.
Ik denk dat het veel denken hierover weinig nut heeft. Ik heb zelf ook wel een aantal verklaringen hiervoor maar elke verklaring gaat wel ergens mank. Ik heb besloten dat ik hier niet verder meer over nadenk.
Ik weet een ding zeker, dat God liefde is maar ook rechtvaardig.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Blijft staan dat 1 Johannes 4:8 en Romeinen 9:11 en 13 niet met elkaar in overeenstemming zijn te brengen.
Hoeft toch ook niet RJ. De verborgen zaken zijn voor God en de geopenbaarde voor ons. Zijn geopenbaarde waarheid is dat Hij ons elke prediking nodigt, ja lokt tot het heil en dat op grond van Zijn zondaarsliefde.

Groeten
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie