Christenvervolging

Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Christenvervolging

Bericht door Mariavt »

Willem schreef:
Mariavt schreef:Het valt mij erg op dat er zo weinig gereageerd wordt op de christenvervolging, zien we dit als een ver van mijn bed gebeuren, interresseert het ons niet, of denken we , we kunnen er tóch niets aan veranderen.
Het drukt mij op het hart dat er zo weinig op gereageerd wordt. En wat als het nog verder deze kant op komt, zijn we ziende blind? Laten we toch bidden voor degenen die gemarteld en afgetuigd worden om Christus wil.......En wij leven vrolijk? door.....
Mensen in de binnenkamer zie jij niet Maria. Mischien maar goed dat er weining gereageerd wordt, het gebed vermag veel. Och en ach roepen op een forum vermag niets. Oordeel maar niet te snel.
Wie zegt dat ik oordeel? Ik zeg toch niet dat er niet gebeden wordt? Het gaat mij erom dat er zo makkelijk over de kleinste leuterdingen uitentreure gediscuseerd wordt, en iets wat écht van belang is, lijkt
heel erg af te zwakken....Ik beschuldig of beoordeel niemand hier.....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Christenvervolging

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Iets te comfortabel misschien wel.
Mee eens, ik zou het woordeke "iets" zelfs willen vervangen door "teveel".
Met die aantekening dat we niet naar vervolging mogen/moeten verlangen.
Maar het zou "mooi" zijn als we leren dat we verdrukking lijden vanwege ons belijden van Christus.
Zoals de Meester het zei, in de wereld zult gij verdrukking hebben, maar vreest niet, Ik heb de wereld overwonnen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christenvervolging

Bericht door helma »

Mariavt schreef:
Willem schreef:
Mariavt schreef:Het valt mij erg op dat er zo weinig gereageerd wordt op de christenvervolging, zien we dit als een ver van mijn bed gebeuren, interresseert het ons niet, of denken we , we kunnen er tóch niets aan veranderen.
Het drukt mij op het hart dat er zo weinig op gereageerd wordt. En wat als het nog verder deze kant op komt, zijn we ziende blind? Laten we toch bidden voor degenen die gemarteld en afgetuigd worden om Christus wil.......En wij leven vrolijk? door.....
Mensen in de binnenkamer zie jij niet Maria. Mischien maar goed dat er weining gereageerd wordt, het gebed vermag veel. Och en ach roepen op een forum vermag niets. Oordeel maar niet te snel.
Wie zegt dat ik oordeel? Ik zeg toch niet dat er niet gebeden wordt? Het gaat mij erom dat er zo makkelijk over de kleinste leuterdingen uitentreure gediscuseerd wordt, en iets wat écht van belang is, lijkt
heel erg af te zwakken....Ik beschuldig of beoordeel niemand hier.....
Soms zijn dingen zó erg dat we maar beter niet teveel kunnen zeggen.
Omdat onze woorden ook zo gauw goedkoop kunnen zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenvervolging

Bericht door -DIA- »

Ik denk wel dat het betamelijk is er acht op te geven. De oproep van Panel Presentie lijkt me dan ook echt niet verkeerd. Er is meer in de wereld te doen dan voorheen... zei Desiderius Erasmus al.
Wat de punten van Panel Presentie betreft: deze dingen zijn heel goed om eens bij elkaar te noemen. Het zijn stuk voor stuk punten die veel te zeggen hebben.
Wat me opviel en trof bij het doornemen van DWS en de Saambinder: hier staan we als gescheurde kerken tenminste weer op één lijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christenvervolging

Bericht door helma »

Onbegrijpelijke moord op zendeling
Refoweb schreef:Vraag:
Ik las pas van een moord op een zendeling uit Groningen. Zijn vrouw werd voor de ogen van hun twee kinderen verkracht. Hoe kan God dit toelaten? Ze werken voor Hem. Ik begrijp niet dat God hen dan niet heeft beschermd en verhinderd. Mijn geloof wankelt enorm.

Antwoord:
Wankelende briefschrijver,

Ik begrijp je helemaal. En het is ook goed je twijfel hartgrondig uit te spreken. Hoe vreemd het ook klinkt: dit brengt bij de kern van het geloof. Mooi-weer-geloof verwaait, zeker met een behoorlijk beetje tegenwind. Om over storm maar niet te spreken. Het vreselijke beeld wat je beschrijft komt via de media heel dichtbij. Blijkbaar stond het beeld dat de Bijbel tekent van de kruisiging van Jezus Christus al lang op afstand. Mogelijk ongewild ‘kaltgestellt’. En daar ging en gaat het nota bene om de Zoon van God. Zijn vader stond er bij en keek er naar… om het beeld zo dramatisch mogelijk door te trekken van wat je zo enorm schokte. Vreselijk! Hoe kon Hij dit aanzien?! Ja, zo vreselijk is mijn en jouw zondige afval van God! Dit was nodig om onze zonde en schuld te verzoenen. In onze plaats. Onbegrijpelijk. Alleen te geloven. Door daarvan overtuigd te worden. Waarom heeft God toen zijn Zoon niet beschermd en de kruisiging verhinderd?! Welnu, als dat gebeurt was, dan waren we allemaal verloren geweest. God was er bij op Golgotha en keek er naar en keurde het goed: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar het eeuwige leven zou hebben” (Joh. 3:13). Onmenselijk. En toch goddelijk! Onbegrijpelijk! Jawel, zo onbegrijpelijk vreselijk is onze zonde. Ons salon-geloof begrijpt dit niet meer. De vreselijke kantjes zijn allemaal weg geromantiseerd. Daarom is het al lang de vraag wie er nog zalig kan worden, want er is nauwelijks zondebesef meer onder ons.

Maar waarom overkomt een zendingsechtpaar dan iets dergelijks? Omdat Christus’ lijden ook vandaag nog gestalte krijgt onder ons. Soms letterlijk. Dat noemt de Bijbel heiliging. Of met Christus gekruisigd worden (Gal. 2:20). Ook dit is onder ons naar alle kanten zo gepolijst dat de ruwe en rauwe kanten van de heiliging nauwelijks opvallen, laat staan pijn doen.

Maar waar hier alles wat van ons is (in de meest letterlijke zin) wordt weggenomen, daar krijgen we alles terug: “Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?”(Rom.8:31b, 32). Denk aan de geschiedenis van Job. Huiverend. En met vrezen en beven. Want als ons dit zou overkomen, zouden wij dan misschien door de mand vallen? Dit corrigeert in ieder geval een gemakkelijk zondags-geloof.

Een en ander krijg je alleen bij elkaar als je weet wat genade is. Je loopt hier gillend weg richting het eeuwige afgrijzen of je laat je vallen aan de voet van het kruis van Christus. Twee wegen! Een eeuwig afgrijzen of een eeuwige verwondering… Het laatste heeft alles te maken met het zaligmakend geloof. Laat alle andere vormen van geloof maar wankelen voordat je zelf wankelt ten dode. Het christelijke geloof is namelijk een strijd van dood op leven.

En wel zo reëel dat het iedere realiteit overleeft tot in het eeuwig zalig leven. Daarom konden martelaars temidden van de vlammen zingen! Terwijl wij vloeken of minder keurige dingen zeggen als we onze vingers verbranden. Je schrijft: “mijn geloof wankelt”. Hoezo geloof?!

Ik vraag je dit vrij hardhandig uit liefde. Omdat alle theologische of godsdienstige flauwekul hier ontoereikend is. Leg dit voor God neer of gooi het weg… Maar in het laatste geval krijg je het wel terug. Eeuwig! In het eerste geval ook, uit genade. Dan zullen alle vertekeningen recht getrokken zijn bij hemels licht. Dit licht mag nu al over jouw niet begrijpen vallen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christenvervolging

Bericht door Mara »

Open Doors roept de nacht van 17 op 18 juni a.s. uit tot: NACHT VAN GEBED.
Een nacht waarin christenen in Nederland en Belgie letterlijk hun ogen sluiten voor christenvervolging.
Kijk voor meer info op: www.nachtvangebed.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christenvervolging

Bericht door Mara »

Onze dominee bad voor de vervolgde christenen, in het bijzonder voor hen die door Boko Haran worden afgeslacht.
En als je nu deze foto ziet:
Afbeelding

de mensen komen samen in een ruïne! Dit bleef er over van hun kerk.
Ook het verhaal op CIP van het jongetje dat zijn Bijbel uit het vuur wilde redden, hij werd met zijn hoofd in het vuur geduwd daarom.

http://www.cip.nl/nieuws/april-2015/484 ... afgeslacht

Wat is de haat toch diep geworteld. Het is alsof satan zelf daar aan het werk is.

En hier laten sommige mensen hun plaats leeg, omdat 2 of 3 of 4 keer te vaak is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Christenvervolging

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Christenvervolging

Bericht door Van Ewijk »

Mariavt schreef:Het valt mij erg op dat er zo weinig gereageerd wordt op de christenvervolging, zien we dit als een ver van mijn bed gebeuren, interresseert het ons niet, of denken we , we kunnen er tóch niets aan veranderen.
Het drukt mij op het hart dat er zo weinig op gereageerd wordt. En wat als het nog verder deze kant op komt, zijn we ziende blind? Laten we toch bidden voor degenen die gemarteld en afgetuigd worden om Christus wil.......En wij leven vrolijk? door.....
Voor mij persoonlijk is het een praktisch onverteerbaar onderwerp.
Ik ben sowieso tegen iedere vervolging op welke religieuze of politieke grond dan ook.
Ik bid iedere dag voor deze mensen maar het is niet zo dat ik iedere dag expliciete nieuwsbeelden en berichten op zoek.
Dat zou voor mij onverdraaglijk zijn.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Christenvervolging

Bericht door Panny »

Ik vind het belangrijk om het nieuws over de vervolgingen van christenen te volgen.
Dit brengt ons heel dicht bij de kern van het geloof. Bijzaken verbleken.
En welke offers zijn wij bereid te brengen voor onze Heere Jezus Christus?

Ons kruis opnemen en Hem volgen door welke wegen wegen dan ook.
We zijn duur gekocht en wij leven niet meer maar Christus leeft in ons.
Heilig leven en Hem verheerlijken zou het doel van ons leven moeten zijn.
thelionwge
Verbannen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2016, 19:23

Re: Christenvervolging

Bericht door thelionwge »

Lassie schreef:Christenvervolging.

Je leest het weleens in de krant of via een stichting (SDOK, Open Doors) d.m.v. (maand)blad. Wij als land (nederland) hebben daar nog niet echt mee te maken en we worden er nog niet echt mee geconfronteerd. Wij mogen nog in vrijheid leven qua Godsdienst. God geeft het ons nog om in het openbaar naar de kerk te mogen gaan. We mogen en kunnen op straat Evangeliseren. (lezen uit de Bijbel, zingen van psalmen, geestelijke liederen en opwekkingsliederen, etc.)

In vele landen in deze wereld heerst er een grote verdrukking. (vervolging).

Maar lezen we in de Bijbel ook al niet van vervolging?

Ik ben opzoek naar Bijbelgedeelte's over christen vervolging.

Volgens mij hebben er discipelen van Jezus ook in de gevangenis gezeten toen ze het Woord willen gaan brengen. Wie kan mij de bijbel gedeelte's geven waarin dat staat?? (tja ik ben nog niet echt zo op de hoogte van de bijbel in dat opzichte).

En wie weet waar het volgende bijbelgedeelte staat: ."..zij zullen u vervolgen"
Handelingen, lees je bv over Paulus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenvervolging

Bericht door -DIA- »

thelionwge schreef:
Lassie schreef:Christenvervolging.

Je leest het weleens in de krant of via een stichting (SDOK, Open Doors) d.m.v. (maand)blad. Wij als land (nederland) hebben daar nog niet echt mee te maken en we worden er nog niet echt mee geconfronteerd. Wij mogen nog in vrijheid leven qua Godsdienst. God geeft het ons nog om in het openbaar naar de kerk te mogen gaan. We mogen en kunnen op straat Evangeliseren. (lezen uit de Bijbel, zingen van psalmen, geestelijke liederen en opwekkingsliederen, etc.)

In vele landen in deze wereld heerst er een grote verdrukking. (vervolging).

Maar lezen we in de Bijbel ook al niet van vervolging?

Ik ben opzoek naar Bijbelgedeelte's over christen vervolging.

Volgens mij hebben er discipelen van Jezus ook in de gevangenis gezeten toen ze het Woord willen gaan brengen. Wie kan mij de bijbel gedeelte's geven waarin dat staat?? (tja ik ben nog niet echt zo op de hoogte van de bijbel in dat opzichte).

En wie weet waar het volgende bijbelgedeelte staat: ."..zij zullen u vervolgen"
Handelingen, lees je bv over Paulus.
Vervolging kan met de knoet, maar ook gemeen, soms ook subtiel, soms heel grof, soms een harde pijnlijke sneer, soms negeren, pesten, enz. enz.
Zeg mij of dit niet tastbaar wordt in Nederland?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Christenvervolging

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
thelionwge schreef:
Lassie schreef:Christenvervolging.

Je leest het weleens in de krant of via een stichting (SDOK, Open Doors) d.m.v. (maand)blad. Wij als land (nederland) hebben daar nog niet echt mee te maken en we worden er nog niet echt mee geconfronteerd. Wij mogen nog in vrijheid leven qua Godsdienst. God geeft het ons nog om in het openbaar naar de kerk te mogen gaan. We mogen en kunnen op straat Evangeliseren. (lezen uit de Bijbel, zingen van psalmen, geestelijke liederen en opwekkingsliederen, etc.)

In vele landen in deze wereld heerst er een grote verdrukking. (vervolging).

Maar lezen we in de Bijbel ook al niet van vervolging?

Ik ben opzoek naar Bijbelgedeelte's over christen vervolging.

Volgens mij hebben er discipelen van Jezus ook in de gevangenis gezeten toen ze het Woord willen gaan brengen. Wie kan mij de bijbel gedeelte's geven waarin dat staat?? (tja ik ben nog niet echt zo op de hoogte van de bijbel in dat opzichte).

En wie weet waar het volgende bijbelgedeelte staat: ."..zij zullen u vervolgen"
Handelingen, lees je bv over Paulus.
Vervolging kan met de knoet, maar ook gemeen, soms ook subtiel, soms heel grof, soms een harde pijnlijke sneer, soms negeren, pesten, enz. enz.

Zeg mij of dit niet tastbaar wordt in Nederland?
Soms denk ik van wel, maar als je dan de verhalen hoort van de vervolgde kerk, dan wordt mijn mond snel gestopt. Dan moeten we heel voorzichtig zijn! Soms vind ik het leven hier in deze goddeloze maatschappij wel ontzettend zwaar. En lijd ik ook erg door de kerkelijke verdeeldheid. En door het vreselijk materialisme, waar ik zelf ook in vast zit.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Christenvervolging

Bericht door Jeremiah »

Extremisten doden christenen in Kenia

Islamitische extremisten van de terroristische organisatie al-Shabaab hebben in het noordoosten van Kenia zes mensen gedood. De aanval was in Mandera, in het uiterste noordoosten van Kenia, vlak bij de grens met Somalië.

Een woordvoerder van al-Shabaab zei tegen het persbureau Reuters dat zes christenen in Mandera om het leven zijn gebracht. De stad is vaker doelwit van aanvallen vanuit Somalië. De woordvoerder zei dat daarmee wordt doorgegaan totdat Kenia zijn troepen terugtrekt uit de Afrikaanse vredesmacht in Somalië.

http://nos.nl/artikel/2136238-extremist ... kenia.html
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christenvervolging

Bericht door helma »

Was er nog iemand op de Opendoorsdag vandaag?
Plaats reactie