Draak.....

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Draak.....

Bericht door Daphne »

Job bewijst dat er weldegelijk een draak heeft bestaan.... k vond het een heel boeiend stuk uit de Bijbel en had dit nog nooit gelezen/gehoord dus... k dacht ik deel het met jullie!

Job 41

1 Niemand is zo koen, dat hij hem opwekken zou; wie is dan hij, die zich voor Mijn aangezicht stellen zou?
2 Wie heeft Mij voorgekomen, dat Ik hem zou vergelden? Wat onder den gansen hemel is, is het Mijne.
3 Ik zal zijn leden niet verzwijgen, noch het verhaal zijner sterkte, noch de bevalligheid zijner gestaltenis.
4 Wie zou het opperste zijns kleeds ontdekken? Wie zou met zijn dubbelen breidel hem aankomen?
5 Wie zou de deuren zijns aangezichts opendoen? Rondom zijn tanden is verschrikking.
6 Zeer uitnemend zijn zijn sterke schilden, elkeen gesloten als met een nauwdrukkend zegel.
7 Het een is zo na aan het andere, dat de wind daar niet kan tussen komen.
8 Zij kleven aan elkander, zij vatten zich samen, dat zij zich niet scheiden.
9 Elk een zijner niezingen doet een licht schijnen; en zijn ogen zijn als de oogleden des dageraads.
10 Uit zijn mond gaan fakkelen, vurige vonken raken er uit.
11 Uit zijn neusgaten komt rook voort, als uit een ziedende pot en ruimen ketel.
12 Zijn adem zou kolen doen vlammen, en een vlam komt uit zijn mond voort.
13 In zijn hals herbergt de sterkte; voor hem springt zelfs de droefheid van vreugde op.
14 De stukken van zijn vlees kleven samen; elkeen is vast in hem, het wordt niet bewogen.

15 Zijn hart is vast gelijk een steen; ja, vast gelijk een deel van den ondersten molensteen.
16 Van zijn verheffen schromen de sterken; om zijner doorbrekingen wille ontzondigen zij zich.
17 Raakt hem iemand met het zwaard, dat zal niet bestaan, spies, schicht noch pantsier.
18 Hij acht het ijzer voor stro, en het staal voor verrot hout.
19 De pijl zal hem niet doen vlieden, de slingerstenen worden hem in stoppelen veranderd.
20 De werpstenen worden van hem geacht als stoppelen, en hij belacht de drilling der lans.
21 Onder hem zijn scherpe scherven; hij spreidt zich op het puntachtige, als op slijk.
22 Hij doet de diepte zieden gelijk een pot; hij stelt de zee als een apothekerskokerij.
23 Achter zich verlicht hij het pad; men zou den afgrond voor grijzigheid houden.
24 Op de aarde is niets met hem te vergelijken, die gemaakt is om zonder schrik te wezen.
25 Hij aanziet alles, wat hoog is, hij is een koning over alle jonge hoogmoedige dieren.
limosa

Bericht door limosa »

Dat gaat over de Leviathan uit Job 40:20 waar de kanttekeningen van zeggen:
Leviathan
Versta, een zeer groot en schrikkelijk zeegedierte, hetwelk leviathan genoemd wordt, naar sommiger gevoelen van het Hebreeuwse woord lavah, hetwelk betekent bijdoen, bijvoegen, omdat zijn lijf met vele schubben bedekt is, die zeer vast samengevoegd zijn. Sommigen verstaan een zeedraak. Vergelijk Jes. 27:1.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Job bewijst dat er weldegelijk een draak heeft bestaan.... k vond het een heel boeiend stuk uit de Bijbel en had dit nog nooit gelezen/gehoord dus... k dacht ik deel het met jullie!

Job 41

1 Niemand is zo koen, dat hij hem opwekken zou; wie is dan hij, die zich voor Mijn aangezicht stellen zou?
2 Wie heeft Mij voorgekomen, dat Ik hem zou vergelden? Wat onder den gansen hemel is, is het Mijne.
3 Ik zal zijn leden niet verzwijgen, noch het verhaal zijner sterkte, noch de bevalligheid zijner gestaltenis.
4 Wie zou het opperste zijns kleeds ontdekken? Wie zou met zijn dubbelen breidel hem aankomen?
5 Wie zou de deuren zijns aangezichts opendoen? Rondom zijn tanden is verschrikking.
6 Zeer uitnemend zijn zijn sterke schilden, elkeen gesloten als met een nauwdrukkend zegel.
7 Het een is zo na aan het andere, dat de wind daar niet kan tussen komen.
8 Zij kleven aan elkander, zij vatten zich samen, dat zij zich niet scheiden.
9 Elk een zijner niezingen doet een licht schijnen; en zijn ogen zijn als de oogleden des dageraads.
10 Uit zijn mond gaan fakkelen, vurige vonken raken er uit.
11 Uit zijn neusgaten komt rook voort, als uit een ziedende pot en ruimen ketel.
12 Zijn adem zou kolen doen vlammen, en een vlam komt uit zijn mond voort.
13 In zijn hals herbergt de sterkte; voor hem springt zelfs de droefheid van vreugde op.
14 De stukken van zijn vlees kleven samen; elkeen is vast in hem, het wordt niet bewogen.

15 Zijn hart is vast gelijk een steen; ja, vast gelijk een deel van den ondersten molensteen.
16 Van zijn verheffen schromen de sterken; om zijner doorbrekingen wille ontzondigen zij zich.
17 Raakt hem iemand met het zwaard, dat zal niet bestaan, spies, schicht noch pantsier.
18 Hij acht het ijzer voor stro, en het staal voor verrot hout.
19 De pijl zal hem niet doen vlieden, de slingerstenen worden hem in stoppelen veranderd.
20 De werpstenen worden van hem geacht als stoppelen, en hij belacht de drilling der lans.
21 Onder hem zijn scherpe scherven; hij spreidt zich op het puntachtige, als op slijk.
22 Hij doet de diepte zieden gelijk een pot; hij stelt de zee als een apothekerskokerij.
23 Achter zich verlicht hij het pad; men zou den afgrond voor grijzigheid houden.
24 Op de aarde is niets met hem te vergelijken, die gemaakt is om zonder schrik te wezen.
25 Hij aanziet alles, wat hoog is, hij is een koning over alle jonge hoogmoedige dieren.
Een draak heeft bestaan?
Nou ja, zo snel mag je die conclusie toch niet trekken?
Of je moet de draak, de vorst der duisternis bedoelen?

Zie ook:
Psalmen 104:26 Daar wandelen de schepen, en de Leviathan, dien Gij geformeerd hebt, om daarin te spelen.
Jesaja 27:1 Te dien dage zal de HEERE met Zijn hard, en groot, en sterk zwaard bezoeken den Leviathan, de langwemelende slang, ja, den Leviathan, de kromme slomme slang; en Hij zal den draak, die in de zee is, doden.
Openbaring 12:3 En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden.

In die zin bestaat de draak nog steeds!!!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ieder volk op aarde heeft een 'draak' in zijn legendes (?). Ze zien er ook nog hetzelfde uit: groen, schubben, vleugels, vuurspuwen. Het kan dus haast niet anders of het is werkelijkheid geweest.

Overigens moet je dit we wel vóór lezen:
Zult gij den Leviathan met den angel trekken, of zijn tong met een koord, dat gij laat nederzinken?
21 Zult gij hem een bieze in den neus leggen, of met een doorn zijn kaak doorboren?
22 Zal hij aan u veel smekingen maken? Zal hij zachtjes tot u spreken?
23 Zal hij een verbond met u maken? Zult gij hem aannemen tot een eeuwigen slaaf?
24 Zult gij met hem spelen gelijk met een vogeltje, of zult gij hem binden voor uw jonge dochters?
25 Zullen de metgezellen over hem een maaltijd bereiden? Zullen zij hem delen onder de kooplieden?
26 Zult gij zijn huid met haken vullen, of met een visserskrauwel zijn hoofd?
27 Leg uw hand op hem, gedenk des strijds, doe het niet meer.
28 Zie, zijn hoop zal feilen; zal hij ook voor zijn gezicht nedergeslagen worden?
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Daphne

10 Uit zijn mond gaan fakkelen, vurige vonken raken er uit.
11 Uit zijn neusgaten komt rook voort, als uit een ziedende pot en ruimen ketel.
12 Zijn adem zou kolen doen vlammen, en een vlam komt uit zijn mond voort.
Een draak heeft bestaan?
Nou ja, zo snel mag je die conclusie toch niet trekken?
Wat vind je er zelf dan van... komt behoorlijk overeen met een draak ofniet?!


Afbeelding
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Daphne

10 Uit zijn mond gaan fakkelen, vurige vonken raken er uit.
11 Uit zijn neusgaten komt rook voort, als uit een ziedende pot en ruimen ketel.
12 Zijn adem zou kolen doen vlammen, en een vlam komt uit zijn mond voort.
Een draak heeft bestaan?
Nou ja, zo snel mag je die conclusie toch niet trekken?
Wat vind je er zelf dan van... komt behoorlijk overeen met een draak ofniet?!


Afbeelding
Dit ziet er inderdaad behoorlijk vervaarlijk uit. Alhoewel ik er totaal niet bang voor ben.

Met de andere draak is dat anders...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Zeer waarschijnlijk wordt hier een dinosaurus mee bedoeld.
De draak uit de 'legenden' van vroeger zijn ook gewoon dino's.
Dat klopt niet met de evolutietheorie, daarom negeren wetenschappers alle oude geschriften waar over draken wordt gesproken.

Maar in de Bijbel komen meerdere dieren voor die waarschijnlijk dino's zijn geweest.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

hoe kan het dan dat dino's miljoenen jaren geleden leefden?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Pink Ivy
hoe kan het dan dat dino's miljoenen jaren geleden leefden?
Dat zou kunnen als God niet bestond, of niet de Schepper van hemel en aarde zou zijn, en alles uit niets geworden is en door evolutie geworden is tot wat het nu is.

Maar aangezien dat een sprookje is dat alleen heel naive mensen nog geloven lijkt me dat ietswat onwaarschijnlijk.

Dino's bestonden waarschijnlijk alleen voor de zondvloed, en nog even erna. Gelijktijdig met mensen dus. De beschrijvingen uit de Bijbel geven al aan dat de mensen de dino's hebben ontmoet.
God heeft ze gemaakt, maar ze konden het veranderde klimaat na de zondvloed waarschijnlijk niet overleven.

Maar in Loch Ness schijnt er nog eentje te zitten ;)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

voor jullie is dat een sprookje.. voor andere mensen is wat jullie geloven een sprookje... tja wie heeft er meer gelijk...?

zijn zoveel wetenschappers dan fout bezig?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik kan het me goed voorstellen dat mensen mijn geloof een sprookje vinden. Maar ik beweer ook niet dat het wetenschap is.

Evolutie is weldegelijk een sprookje. Maar het verschil is dat de evolutietheorie zichzelf weldegelijk serieus neemt als wetenschap. Of al die wetenschappers fout bezig zijn? Jazeker. In de 12e eeuw geloofde alle briljante wetenschappers dat de aarde plat was.

Wetenschappers worden opgeleid door wetenschappers, krijgen wetenschappers boekjes te lezen, worden gewaardeerd door wetenschappers en betaald door wetenschappelijke stichtingen.

Het is logisch dat wetenschappers geloven in wat de wetenschap leert.

Trouwens, er zijn genoeg wetenschappers die weldegelijk twijfelen aan de evolutietheorie. De belangrijkste wetenschappers geven toe dat het een werk-theorie is bij gebrek aan een betere theorie.

Om nog niet te spreken van het evolutie-volk.
Het volk dat niets begrijpt van de hele evolutietheorie, maar er wel klakkeloos in geloofd.
Er is geen verschil met de roomse kerk in de middel-eeuwen.
Het volk snapte er niets van, maar volgde de priesters in de witte jassen die latijn spraken.

Sounds familiair!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »


Evolutie is weldegelijk een sprookje. Maar het verschil is dat de evolutietheorie zichzelf weldegelijk serieus neemt als wetenschap. Of al die wetenschappers fout bezig zijn? Jazeker. In de 12e eeuw geloofde alle briljante wetenschappers dat de aarde plat was.
hebben wetenschappers dat later ook niet ontdekt dat het dus niet zo was..?
Wetenschappers worden opgeleid door wetenschappers, krijgen wetenschappers boekjes te lezen, worden gewaardeerd door wetenschappers en betaald door wetenschappelijke stichtingen.

Het is logisch dat wetenschappers geloven in wat de wetenschap leert.
Dit kan je ook over christenen zeggen...
Trouwens, er zijn genoeg wetenschappers die weldegelijk twijfelen aan de evolutietheorie. De belangrijkste wetenschappers geven toe dat het een werk-theorie is bij gebrek aan een betere theorie.

Om nog niet te spreken van het evolutie-volk.
Het volk dat niets begrijpt van de hele evolutietheorie, maar er wel klakkeloos in geloofd.
Er is geen verschil met de roomse kerk in de middel-eeuwen.
Het volk snapte er niets van, maar volgde de priesters in de witte jassen die latijn spraken.

Sounds familiair!
nooit iets is zeker.. maar om nou te zeggen dat alle wetenschappers het fout hebben... dan val je wel een erg grote groep aan... Ook de groep die succesvolle medicijnen heeft ontdekt.. enzovoort...

Ik zeg niet dat de evolutie theorie natuurlijk klopt..

maar ik vind het wel dat de argumenten die jij geeft, gelden ook voor de christenen..
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

hebben wetenschappers dat later ook niet ontdekt dat het dus niet zo was..?
Precies, wetenschappers komen er later meestal achter dat dingen die eerdere wetenschappers zeiden niet waar was.

De kans dat dit over de evolutietheorie in 400 jaar wordt gezegd is groot.
Dit kan je ook over christenen zeggen...
In veel mindere mate.
Een christen wordt gelijkmatig geconfronteerd met creationisme en evolutionisme. Een niet-christen zal weinig mensen tegen komen die creatrionisme serieus nemen.
nooit iets is zeker.. maar om nou te zeggen dat alle wetenschappers het fout hebben...
Niet alle wetenschappers hebben het fout want niet alle wetenschappers geloven in evolutie. Lang niet alle.
dan val je wel een erg grote groep aan... Ook de groep die succesvolle medicijnen heeft ontdekt.. enzovoort...
De wiskundige wetenschappers zijn heel anders dan de natuurkundige.
Ik val de groep evolutionistisch biologen / astronomen / geologen aan.
Niet de medici, psychologen, etc. etc.

Er is een heel verschil tussen controleerbare wetenschap en oncontroleerbare wetenschap.

Een medicijn werkt of niet, dat kan je testen. Een rekensom kan je berekenen.
Maar wij kunnen niet, en waarschijnlijk nooit, controleren of die planeet die deze week in het nieuws was daadwerkelijk bestaat en die massa heeft.

We kunnen ook niet controleren of de mens inderdaad geevolueerd is uit een primaat. We weren't there.
Evolutionisme is een hoge mate van speculatie op speculatie. Met de evolutietheorie vaker als uitgangspunt (hoe passen we dit in de theorie) dan als uitkomstpunt.
maar ik vind het wel dat de argumenten die jij geeft, gelden ook voor de christenen..
Een christen gelooft niet als wetenschapper, dus wat jij zegt is niet waar.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Precies, wetenschappers komen er later meestal achter dat dingen die eerdere wetenschappers zeiden niet waar was.

De kans dat dit over de evolutietheorie in 400 jaar wordt gezegd is groot.
Dat kan idd, maar het kan ook zijn dat we dan alleen nog maar meer ontdekt hebben over het ontstaan van de aarde. Maar goed daar kunnen we beiden niks over zeggen.
In veel mindere mate.
Een christen wordt gelijkmatig geconfronteerd met creationisme en evolutionisme. Een niet-christen zal weinig mensen tegen komen die creatrionisme serieus nemen.
Maar christenen worden opgeleid door christenen.. vanaf dat een kind het eerste daglicht ziet, en christelijk wordt opgevoed, zal hij/zij het scheppingsverhaal horen, en voor waar aannnemen.
Wetenschappers lopen in dezelfde wereld als de christenen rond, dus als een christen iemand tegenkomt die gelooft in de evolutie, zal de evolutie aanhanger dus een creationisme aanghanger tegenkomen..
Niet alle wetenschappers hebben het fout want niet alle wetenschappers geloven in evolutie. Lang niet alle.
Nee er zijn natuurlijk veel verschillende velden in de wetenschap.
De wiskundige wetenschappers zijn heel anders dan de natuurkundige.
Ik val de groep evolutionistisch biologen / astronomen / geologen aan.
Niet de medici, psychologen, etc. etc.

Er is een heel verschil tussen controleerbare wetenschap en oncontroleerbare wetenschap.

Een medicijn werkt of niet, dat kan je testen. Een rekensom kan je berekenen.
Maar wij kunnen niet, en waarschijnlijk nooit, controleren of die planeet die deze week in het nieuws was daadwerkelijk bestaat en die massa heeft.

We kunnen ook niet controleren of de mens inderdaad geevolueerd is uit een primaat. We weren't there.
Evolutionisme is een hoge mate van speculatie op speculatie. Met de evolutietheorie vaker als uitgangspunt (hoe passen we dit in de theorie) dan als uitkomstpunt.
Bij veel universitaire opleidingen zal je de evolutie theorie tegenkomen, zo ook bij psychologie (wat ik nu doe).

Nu even terug naar waar ik die miljoenen jaren vandaan haalden. Dat hebben wetenschappers, berekend, net als wiskundigen, hoogstwaarschijnlijk waren er wiskundigen bij betrokken.. Het is nauwkeurig berkend, niet uit de duim gezogen ofzo.

we waren idd niet bij het onstaan van de aarde.. dus natuurlijk kan geen mens zeker weten of het door een god geschapen is, of door een grote knal is ontstaan. Dit zal waarschijnlijk tot het eind der tijden speculeren zijn.

Een christen gelooft niet als wetenschapper, dus wat jij zegt is niet waar.
wat bedoel je met gelooft niet als wetenschapper?
Plaats reactie