haat als kenmerk?

Plaats reactie
Majorca

haat als kenmerk?

Bericht door Majorca »

In de Bijbel wordt als kenmerk van Gods volk gegeven dat zij haat zullen ondervinden van de wereld. “Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben; maar omdat u niet van de wereld bent, maar ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u.â€
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Majorca
In de Bijbel wordt als kenmerk van Gods volk gegeven dat zij haat zullen ondervinden van de wereld. “Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben; maar omdat u niet van de wereld bent, maar ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u.â€
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Haat als onmiskenbaar kenmerk voor een kind van God lijkt me wat vreemd gesteld.
Dat ze van tijd tot tijd gehaat en versmaad zullen worden, daar is de Bijbel duidelijk over.
Hosea 9:7 zegt hierover: De dagen der bezoeking zijn gekomen, de dagen der vergelding zijn gekomen; die van Israel zullen het gewaar worden; de profeet is een dwaas, de man des geestes is onzinnig; om de grootheid uwer ongerechtigheid is de haat ook groot.
Dat een kind van God het niet makkelijk zal hebben heeft de Heere tijdens zijn verblijf op aarde duidelijk gemaakt: Zo wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij (Markus 8:34).

[Aangepast op 17/8/04 door Barryvrouw]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ik denk dat ware christenen juist door de "wereld" in de kerk gehaat worden.

Ik heb zelf weinig problemen met onkerkelijken. 'k Heb werk waarmee ik met ontzettend veel mensen in contact kom. De meest goddeloze mensen. Artiesten volk. Er zijn er die er duivels bij lopen. Altijd harde rock muziek aan in de studio. Ze weten dat ik kerkelijk ben, ze laten me in mijn waarde. Maar ik moet absoluut geen pogingen doen om hen te "bekeren", want dan heb ik wel ruzie en mijn werkgever heeft een klant kwijt. Meestal kom je vaak ingesprek met die mensen als ze vragen als je van 't weekend nog bent wezen stappen. Als ik dan vertel dat ik dat niet doe en waarom niet, dan laten ze mij gewoon in mijn waarde, maar ze kunnen het absoluut niet begrijpen.

Maar op 't kerkelijk erf... Volgens mij kom je daar de meeste haat tegen, tegen Gods volk.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
In hoeverre moeten wij dit als een onmisbaar kenmerk zien? D.w.z. moet je voorbeelden kunnen noemen dat mensen je haten om des geloofs wil?
Zijn er forummers die deze ervaringen hebben gehad?
Enigszins gezien ja. Dat je terwijl je in je achtertuin zit gigantisch wordt uitgescholden vanwege je christen zijn (inclusief de nodige schuttingtaal).

Het enge is dat die mensen een beeld hadden van het christendom dat totaal niet klopt.

Op zo'n moment staan de discussies op OSW over de theologisch punten en komma's heeeeel ver van je af!!

Als je als christen gewoon je weg wilt gaan en daardoor keuzes maakt dan komt vaak die haat vanzelf. Proef dat steeds meer.

[Aangepast op 18/8/04 door Kislev]
MB

Bericht door MB »

Zelf vind ik de niet-Christenen in Nederland helemaal niet zo onverdraagzaam tov van Christenen.

In de media zijn het vaak dezelfde (vaak ) ex-christenen, namelijk Marcel van Dam, Paul Witteman, ed die de Kerk belachelijk maken. Een kleine groep.

Maar bij mensen heerst er wel onbegrip, werkelijk mag je van die Kerk niet scheiden, belachelijk, zo in die trant.
En toch vind ik dat nog geen haat.
Het is een kennis van mij die zo sprak. En altijd best vriendelijk. Maar hij vond het belachelijk dat je van de Kerk niet mocht scheiden.



[Aangepast op 18/8/04 door MB]
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door MB
Zelf vind ik de niet-Christenen in Nederland helemaal niet zo onverdraagzaam tov van Christenen.

In de media zijn het vaak dezelfde (vaak ) ex-christenen, namelijk Marcel van Dam, Paul Witteman, ed die de Kerk belachelijk maken. Een kleine groep.

Maar bij mensen heerst er wel onbegrip, werkelijk mag je van die Kerk niet scheiden, belachelijk, zo in die trant.
En toch vind ik dat nog geen haat.
Het is een kennis van mij die zo sprak. En altijd best vriendelijk. Maar hij vond het belachelijk dat je van de Kerk niet mocht scheiden.



[Aangepast op 18/8/04 door MB]


Klopt wat je meldt MB.Het is eerder zo dat Christenen tegen over elkaar soms behoorlijk onverdraagzaam zijn.

Mijn ervaring is dat er meer liefde is buiten de Kerk dan er binnen .

Maar goed je hebt Christenen en Christenen .
Christina

Bericht door Christina »

Majorca, als het over een onmisbaar kenmerk gaat, zou ik niet haat willen noemen, maar liefde. Joh 13:35 Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander. Dat lijkt me een nobeler streven dan zo te leven dat de wereld je haat. Dat mensen een hekel aan je hebben "omdat je zo vroom doet" is natuurlijk vrij makkelijk uit te lokken als je daar de aard naar hebt, en heeft niet zoveel te maken met de echte smaad om Christus wil.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re:

Bericht door -DIA- »

Christina schreef:Majorca, als het over een onmisbaar kenmerk gaat, zou ik niet haat willen noemen, maar liefde. Joh 13:35 Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander. Dat lijkt me een nobeler streven dan zo te leven dat de wereld je haat. Dat mensen een hekel aan je hebben "omdat je zo vroom doet" is natuurlijk vrij makkelijk uit te lokken als je daar de aard naar hebt, en heeft niet zoveel te maken met de echte smaad om Christus wil.
Dat laatste zou ik wel willen benadrukken. Niet zoveel te maken met... Nee, wellicht helemaal niets.
Ik zou zeggen, pas maar op met vrome mensen. De farizeeërs waren ook zo stipt en vroom, maar dat wad enkel hoogmoed. En God wederstaat de hoogmoedige maar de nedrige geeft Hij genade.

Verdrukkingen
„En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam”.
Matthéüs 10:22

De wereld haat degenen die Christus liefheeft. Als de wereld Christus zonder oorzaak haatte (Johannes 15:25), dan is hetgeen wonder dat zij ook degenen haatte die Zijn beeld droegen en Zijn belangen dienden.

Wij haten wat walgelijk is en we worden gerekend aller afschrapsel te zijn (I Korinthe 4:13). Wij haten wat verderfelijk is en we worden de beroerders van Israël (1 Koningen 18:17) genoemd en de kwelgeesten van onze naaste.

Het doet pijn als men je haat en als men je het voorwerp maakt van zoveel kwaadwilligheid, maar het is om Uws Naams wil.

Als men de ware reden van de haat uitspreekt, wat men verder ook voorwendt, dan zit er troost in voor degenen die op die manier gehaat worden. Het is voor een goede zaak en ze hebben een goede Vriend Die met hen meelijdt en het Zichzelf aantrekt.

Al degenen die een godvruchtig leven leiden in Christus Jezus moeten vervolging lijden en we moeten verwachten dat we door veel verdrukkingen zullen ingaan in het koninkrijk Gods.

Matthew Henry
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie