Gods liefde is groter dan onze zonden

Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Pied
Zonder in de oude discussie te vervallen - daarover weet je m'n mening wel, ook over de door jou genoemde Bijbeltekst - wil ik wijzen op de vreemde vergelijking die je maakt.
Twee gegevens: Gods liefde <---> onze zonden. Je zet er 'groter dan' tussen. Ik vind gewoon dat je dat zo niet kunt stellen, welke gedachten je daarbij dan ook hebt. Je zult wel zoiets bedoelen als: "Gods liefde voor de wereld is zo groot, dat zelfs alle zonden van deze wereld tezamen deze liefde niet teniet kunnen doen'. Ik formuleer maar wat, misschien bedoel je het anders, je zegt het maar.
Ik bedoelde ermee te zeggen, dat, hoe groot onze zonden ook zijn, we vergeving kunnen ontvangen, door Gods liefde.
Je hoort weleens dat mensen worstelen met hun zonden en bang zijn dat die zo groot zijn dat God ze niet zou kunnen vergeven. In dat kader is Zijn liefde groter dan onze zonden, net alsdat Zijn liefde sterker is dan de dood.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Mee eens.
Christina

Bericht door Christina »

Misschien zou je kuunen zeggen:
God's liefde is groter dan onze zonden
God's gerechtigheid is groter dan onze zonden
God's trouw is groter dan onze zonden
God's toorn is groter dan onze zonden

Alles van God is immers groter dan iets van ons.
Jelle

Bericht door Jelle »

Gods liefde is zo groot dat een zondaar die hoe diep hij of zij ook gevallen is dat De Heere Jezus Christus nog dieper wil bukken om Zijn uitverkoren volk op te rapen en om hen in Zijn eeuwige armen weg te dragen.
Christina

Bericht door Christina »

Waarom denken jullie dat God alleen de uitverkorenen liefheeft? Als Jezus van ons vraagt om onze vijanden lief te hebben, zou Hij dat Zelf niet doen? Lukas 6:35 Maar hebt uw vijanden lief, en doet goed, en leent, zonder iets weder te hopen; en uw loon zal groot zijn, en gij zult kinderen des Allerhoogsten zijn; want HIJ IS GOEDERTIEREN OVER ONDANKBAREN EN BOZEN.
Leo

Bericht door Leo »

M.i. is niet de leer in de eerste plaats, maar eerder onze (verkeerde) gedachten over God de oorzaak dat wij de Geest hebben uitgeblust (in onze kringen, om niet te zeggen kerken).

Als ik in de geschiedenis kijk zie ik dat de Heere bijv. op de arminiaanse (Wesley...) prediking veel meer zegen heeft gegeven dan op welke hyper-calvinistische prediking dan ook.
(nog het één nog het ander is overigens Bijbels)

Hoe komt dat? Wij geloven niet meer in de Liefde van God.
Wij doen God tekort.

Als Hij zegt dat Hij alzo lief de wereld heeft gehad (Joh. 3:16), waarom maken wij daarvan (kosmos) dan de uitverkoren wereld?
Waarom??

Als Hij zegt dat God is Liefde (1 Joh. 4:8)
waarom voegen we daar dan altijd onze helse voorwaarden en beperkingen aan toe?

Gods Liefde is niet in strijd met zijn rechtvaardigheid of met Zijn heiligheid of met Zijn andere eigenschappen.
Als we het niet begrijpen, laten we het dan (in Christus) aanbidden.

Als we buiten Christus zijn, laten we dan niet over God spreken, als Hem niet kennende, maar eerst zoeken in Hem (in Christus) geborgen te worden.

Als 1 Johannes 4 vers 8 zegt: God is Liefde, welke sterveling heeft er dan de euvele moed om daaraan toe te voegen: alleen voor de uitverkorenen???

Die iets toedoet, die zal worden toegedaan de plagen die in het Boek geschreven zijn (Openb. 22).

Juist omdat Hij Liefde is, hebben wij geen enkel excuus om niet Zalig te worden!

M. vr. groeten,
Leo
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Waarom denken jullie dat God alleen de uitverkorenen liefheeft? (..) want HIJ IS GOEDERTIEREN OVER ONDANKBAREN EN BOZEN."
Waarom denk jij dat uitverkorenen geen ondankbaren en bozen zijn? Vind je dat zij beter zijn dan andere mensen?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Sterker nog Leo, in 1 Johannes 2:2 lezen we: "En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld." Dus iedereen zal zalig worden, want de zonden van de gehele wereld zijn verzoend! Die laatste zin van jou kan ik dan ook niet begrijpen.

Tenminste, volgens jouw redenering. En probeer niet Schrift met Schrift te vergelijken, want dan voer je helse beperkingen in, voeg je helse voorwaarden toe en doe je toe of af aan Gods Woord.
Leo

Bericht door Leo »

Pied,

De tekst die je aanhaalt is inderdaad de beschuldiging tegen iedereen, zeker degene die een Bijbel heeft en God en Christus nog voor een Leugenaar houdt.

In deze tekst lees je inderdaad de VOLMAAKTE Liefde van God in Christus.

Ik bid je toe dat je die Liefde niet verwerpt! Het zal je smarten, juist omdat deze tekst in de Bijbel staat.

De zonden van de wereld zijn volgens deze tekst verzoend. Maar alleen degene die het door genade mag geloven die heeft er deel aan. Deze tekst duidt de volmaakte Liefde en de volmaaktheid van het Liefdeoffer van Christus aan...

Voor een ieder te verkrijgen, Pied, ook voor jou! Vandaag.
Heden zo je Zijn stem hoort....!
Gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord, verhard je niet, maar laat je leiden...

Met vriendelijke groet,
Leo
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"De zonden van de wereld zijn volgens deze tekst verzoend. Maar alleen degene die het door genade mag geloven die heeft er deel aan."
Maar Leo! Wat zeg je nu toch! Is het dan soms ineens toch alleen voor de uitverkorenen? Wat een helse beperking!

Vriendelijke groeten terug,
Pied.
Lecram

Bericht door Lecram »

Broeders!

Laten we deze topic, die over de liefde van God, gaat alsjeblieft niet uitlopen in een liefdeloze discussie!!
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Precies ja.
Christina

Bericht door Christina »

Wij zijn allemaal ondankbare boze mensen, Pied.
Rom 3:21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

Het kan dus nooit wezen dat God's liefde wel groter is dan de zonden van de uitverkorenen maar niet van de anderen. Het verschil ligt niet in God's liefde maar in het feit of wij in Hem geloven of niet.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik denk wel dat je gelijk hebt, Christina: God heeft de mensen lief. De Heere zorgt voor al Zijn schepselen; voor mensen en dieren. Die algemene liefde is er zeker wel. Maar toch is Zijn liefde voor Zijn volk veel groter, Hij heeft hen lief met een bijzondere liefde. Zacharia 2:8, “Want zo zegt de HEERE der heirscharen: Naar de heerlijkheid over u, heeft Hij mij gezonden tot die heidenen, die ulieden beroofd hebben; want die ulieden aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan.â€
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Je kan het ook verworden als 'algemene genade' die voor iedereen geld en 'bijzondere genade' die voor Zijn kinderen geld.
Als God niet de algemene genade aan iedereen had geschonken dan had de duivel vrij spel! Nu heb de duivel dat niet want Gods algemene genade (liefde) houd dit tegen.
Plaats reactie