Geloven als een kind...

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

God zegt toch ook in Zijn Woord tot ons: Laat je als kind zijn, ga op je knieen, en maak je als een kind dat een Vader (liefde) nodig heeft.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Het is waar hoor, we mogen kinderlijk eenvoudig geloven.

Maar, wat we willen we dat graag he? Of niet!?

Volgens mij vind ik persoonlijk niets moeilijker dan om gewoon van genade te leven. Dus gewoon helemaal niets doen en gewoon kinderlijk geloven. Moeilijk!

Maar ook hier weer. Dat plaatsmakende werk van Christus als Profeet, is 100% Bijbels! Wat dat is? Als ik het zo mag zeggen: Jezelf leren mishagen (Ik ben een beest zei Asaf). Zelfverloochening (jezelf een niet en een nul achten). Helemaal leeg worden van jezeld(ik was gans uitgeteerd (dat was diep) zegt de psalmist) en als een strafwaardige (ben door Uwe Wet te schenden, zegt de psalmist), door de liefdespiegel van de wet naar Christus gebracht te worden (Bijbels hoor!), en daar wordt dat kinderlijk eenvoudig geloof geschonken in Hem.

Dit is geen voorwaarden stellen, maar het werk van Christus als Profeet. We kennen Jezus Christus niet alleen als de Jezus die hier gewoon rond gewandeld heeft! Maar ook Zijn werk door de Heilige Geest in ons!

Iemand die z'n schuld niet kent, heeft ook geen behoefte aan een borg, of wel dan? Nu laat Jezus Christus door de Heilige Geest zien, dat je een schuld hebt bij God, een enorme hoge schuld. Wat wil je dan? Die schuld moet weg natuurlijk! Ik sta ook niet graag in het rood op de bank. Nu kan alleen de Heere Jezus die schuld betalen. En omdat kinderlijk te geloven, dat Hij dat ook gedaan heeft voor jou, daar is kracht voor nodig door de Geest! Door het Woord. Door het gepredikte Woord. Daar wordt dat eenvoudige geloof geleerd door het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest. Maar de Schrift leert ons, dat er wel een weg aan vooraf gaat.

Groeten,
Matthijs.
Liever Turks dan Paaps
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Maar, wat we willen we dat graag he? Of niet!?
Sorry Matthijs, maar dat 'of niet' herken ik absoluut niet.
Ik wou dat ik als een kind kon geloven, zonder aanvechtingen, zonder moderne kennis, zonder moeilijke vragen.

Jij verwart de 'oude zondige mens' teveel met de 'vernieuwde mens'. Dat waar de oude mens niet toe in staat is is de nieuwe mens wel toe in staat, omdat ze vernieuwd is door de Heilige Geest.

Je mag van de vernieuwde mens niet blijven zeggen dat ze niets wil en tot niets in staat is, want dan zeg je dat de Geest krachteloos is.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Robert,
"Ik ben erachter gekomen dat ik heel veel slechte dingen doe, die een slechte uitwerking hebben op mij en op andere. Ik geloof dat ik daarom niet voor altijd bij God kan zijn, want God is perfect en ik ben slecht. Maar gelukkig is God zelf naar deze wereld gekomen om ons weer goed te maken, en om zelf gestraft te worden voor mijn slechte dingen, in plaats van dat ik gestraft wordt. Nu geloof ik dat ik voor altijd bij God mag zijn."
Wat moeten kinderen leren? Dat ze door God en voor God geschapen zijn. Je begint je zin met "Ik" en verder draait alles om "ik", "ik" ben slecht, "ik moet gestraft worden", "ik mag bij God zijn door Christus".

Echter, het draait niet om de mens. God is er niet voor de mens, de mens is er voor God! Alle dingen zijn tot Gods eer geschapen.

Wel, als we daar nu eens mee beginnen, waar de Schrift mee begint, met de schepping, met de zondeval, met onze zondige natuur, dat we eeuwige straf verdiend hebben omdat we Zijn wet aangerand hebben die goed voor ons is, dat we van nature niet naar God vragen. En dat God nu zo goed is dat Hij toch met ons te maken wil hebben, sterker nog: Dat Hij van kinderen wil dat ze eenvoudig naar Hem luisteren, schuld belijden, om vergeving vragen, in alles om Zijn hulp vragen. Ja, dat Jezus Christus onze Redder wil zijn. Zullen we Hem niet liefhebben? Zullen we niet naar Hem luisteren? En als je kinderhart toch de zonde nog wil doen, verkeerde dingen wil doen, niet anders kan, vraag om een nieuw hart, dat belooft God aan je, dat heeft Hij bij de doop gezegd.

Laten we nooit vergeten dat het de kinderen om God moet gaan. Want we weten het, met de zondeval zijn WIJ op de troon geklommen en hebben we God verstoten. Van die troon moeten we af, we kunnen niet onszelf blijven, we moeten een kind worden. Hoe dan? Door de wedergeboorte.

Dus is het geloof dan eenvoudig? Jazeker. Maar waarom is het moeilijk? Omdat we graag koning over ons leven willen zijn, dat geldt ook de kinderen. Daarom is het ontdekkende werk van de Geest nodig om ons te vernederen en te maken tot een afhankelijk kind die zelfs niets kan maar Vader nodig heeft.
jacob

Bericht door jacob »

Ik heb altijd gedacht dat het volgende met een kinderlijk geloof werd bedoeld.

Het onvoorwaardelijk aannemen van Gods beloften. Het is waar omdat God het heeft gezegd.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Matthijs,
Zoek de toeleidende wegen:

Mt 9:9 ¶ En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheus; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.

Lu 1:41 En het geschiedde, als Elizabet de groetenis van Maria hoorde, zo sprong het kindeken op in haar buik; en Elizabet werd vervuld met den Heiligen Geest;

Hnd 16:14 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde [ons]; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

Hnd 22:7 En ik viel ter aarde, en ik hoorde een stem, tot mij zeggende: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij?

[Aangepast op 28/6/04 door Rhodé]
Prachtig! En nu het werk in ons? De ontdekking! De bevinding!

Jes. 6 Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben,

Luk. 5
Heere! ga uit van mij; want ik ben een zondig mens.

Om maar even een paar voorbeelden te noemen...
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Maar, wat we willen we dat graag he? Of niet!?
Sorry Matthijs, maar dat 'of niet' herken ik absoluut niet.
Ik wou dat ik als een kind kon geloven, zonder aanvechtingen, zonder moderne kennis, zonder moeilijke vragen.

Jij verwart de 'oude zondige mens' teveel met de 'vernieuwde mens'. Dat waar de oude mens niet toe in staat is is de nieuwe mens wel toe in staat, omdat ze vernieuwd is door de Heilige Geest.

Je mag van de vernieuwde mens niet blijven zeggen dat ze niets wil en tot niets in staat is, want dan zeg je dat de Geest krachteloos is.
De nieuwe mens wil dat wel iid. De oude mens is daar een vijand van.

Christus als Profeet leert juist de vijandschap tegen Hem kennen.

Maar de nieuwe mens wil en kan niet anders.
Liever Turks dan Paaps
jacob

Bericht door jacob »

Het kan zijn dat ik het allemaal niet zo goed begrijp natuurlijk. Maar wat heeft deze discussie nog te maken met het geloven als een kind?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Het kan zijn dat ik het allemaal niet zo goed begrijp natuurlijk. Maar wat heeft deze discussie nog te maken met het geloven als een kind?
Alles, JC!
jacob

Bericht door jacob »

nou het begin van deze posting vond ik er nog aardig op lijken.

Maar weer wordt alles uitgeplozen. Ik heb zo het idee dat je daarmee ophoudt.

(althans als je geloofd als een kind.)

Soms denk ik weleens. Komen er ook domme mensen in de hemel?
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door jacob
nou het begin van deze posting vond ik er nog aardig op lijken.

Maar weer wordt alles uitgeplozen. Ik heb zo het idee dat je daarmee ophoudt.

(althans als je geloofd als een kind.)

Soms denk ik weleens. Komen er ook domme mensen in de hemel?
ja hoor Jacob, die komen er ook, maar ik snap je wel hoor, jij bedoelt: als het zo eenvoudig is om als een kind te geloven, waarom dan weer zo`n hele discussie....
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door jacob Soms denk ik weleens. Komen er ook domme mensen in de hemel?
Juist domme mensen! Mensen die het zelf helemaal niet meer weten. Die alles overgeven aan God!
Maar ook voor mensen die alleen maar bezig zijn met onbijbelse standenleer en hoe het ook allemaal mag heten wil Hij een liefhebbende en aannemende Vader zijn.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie