Kennis van Christus: onderscheiden in ‘t beginnende leven

Orckie

Bericht door Orckie »

Als mensen het met het beeld eens zijn van Christus-kennis in het leven van een door God ingewonnen zondaar, als van de opgaande zon (zie eerste posting van dit topic), als men het daar mee eens is, en ik heb begrepen dat de meesten het daar wel mee eens waren, dan moet je ook erkennen dat Jezus een verborgen Persoon is in het beginnende leven, want van de pas opgaande zon zie je alleen een rodige gloed, en de Zon zelf zie je nog niet in zijn volle glorie!
Ik hoop dat jullie dit bevindelijke element erkennen en herkennen!

Gode bevolen,

O.
Orckie

Bericht door Orckie »

Nee hoor, Rhodé,
ik lees juist bij zo'n beetje alle bekenede oudvaders en puriteinen dat de "opwas in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus" hier mee te maken heeft.
Hoe denk jij daar anders over?

Krijg je die kennis in één keer als een soort pakketje, en dan ben je er?

Wat is volgens jou groei in de kennis van Christus?

Wat leert zo'n ziel dan zoal?

Zit daar ook iets ordelijks in, of kan het van alles zijn?

Kom eens met een doortimmerde, Bijbelse reactie!
lejo

Bericht door lejo »

Orckey, de mensen rond de evenaar zien de zon toch wél heel vlotjes boven de horizon verrijzen 's ochtends. Tenminste als ze zo vroeg al op zijn.
Bij ons duurt het al weer wat langer, en als je eens rond de poolcirkel bent heb je weer andere ervaringen. Zo zie je maar hoe betrekkelijkheid jouw vergelijking is, het is net waar je "gelegerd" bent.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door lejo
Orckey, de mensen rond de evenaar zien de zon toch wél heel vlotjes boven de horizon verrijzen 's ochtends. Tenminste als ze zo vroeg al op zijn.
Bij ons duurt het al weer wat langer, en als je eens rond de poolcirkel bent heb je weer andere ervaringen. Zo zie je maar hoe betrekkelijkheid jouw vergelijking is, het is net waar je "gelegerd" bent.
Klopt;
geloofsbeleving van mensen rond de evenaar kan verschillen van die van mensen in het hoge noorden.
Maar uiteraard met behoud van de elementen ellende - verlossing - dankbaarheid.
In die volgorde.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Stelling:

Het nieuwe leven begint met de kennis van Christus.

Of deze kennis nu wordt geopenbaard aan een zondaar die met alles aan het einde is gebracht of aan een zondaar die onmiddellijk door de liefde van Christus zijn verdorven staat ziet, dat ontkracht de bovenstaande stelling niet.


Wat is dan heiligmaking?

Een opwas in de kennis van onze Heere Jezus Christus. [deze opwas kan alleen als er kennis is!]

Het lijkt wel alsof sommigen willen zeggen:

Een opwas tot de kennis van onze Heere Jezus Christus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Stelling:

Het nieuwe leven begint met de kennis van Christus.

Het lijkt wel alsof sommigen willen zeggen:

Een opwas tot de kennis van onze Heere Jezus Christus.
je stelling is onjuist; er moet eerst plaats gemaakt worden voor Jezus in het hart.

De tweede opmerking is ook onjuist: men wordt juist afgebroken in zichzelf opdat Christus gestalte mag krijgen!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Misschien ook bruikbaar voor de topic 'standen' maar goed:

Zij dan zeiden tot Hem: Waar is Uw Vader? Jezus antwoordde: Gij kent noch Mij, noch Mijn Vader; indien gij Mij kendet, zo zoudt gij ook Mijn Vader kennen.

Natuurlijk Orckie maakt de Heilige Geest plaats voor Christus, maar de Schrift zegt mij nadrukkelijk dat aan het kennen van Christus de zaligheid verbonden is. Ken ik Hem [en Zijn stem] niet dan lig ik in de dood. Ken ik Hem [en Zijn stem] dan ben ik zalig.

Geef mij nu eens een oudvader die het werk van God de Heilige Geest beschrijvend bespreekt voor zijn hoorders vóór de geloofskennis van Christus en dan zodanig dat er sprake is van leven.

Als God de Heilige Geest plaatsmaakt in ons hart, schenkt Hij ons onmiddellijk het zaligmakende geloof. Het is óf Hij werkt wederbarend of Hij werkt algemeen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als God de Heilige Geest plaatsmaakt in ons hart, schenkt Hij ons onmiddellijk het zaligmakende geloof.
Wat een onzin toch weer. De Heilige Geest is soeverein in Zijn heilige gangen met verdorven zondaren.

Als we kijken naar de Bijbelse termen, dan zien we dat daar gesproken wordt van:
"Overtuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid"...gaat dat in een seconde?
"Trekken tot Christus"...in het woord 'trekken' zit reeds het aspect dat het niet zomaar 1,2,3 gaat, er moet heel wat gebeuren.
"de gelijkenis van het zaad"...als de Heilige Geest de akker heeft omgeploegd met Zijn wet en het zaad van het Evangelie vrucht draagt...gaat een korenaar in een keer boven de grond komen en in een keer vrucht dragen?

Het vernederen van een zondaar geschiedt niet altijd in een paar seconden, in een dag, een zondaar tot de laagste plek brengen van alle verwerping van eigengerechtigheid, dat gaat niet zomaar in een keer.

Dus spreek niet over het woord 'onmiddelijk'. Er is het ontdekkende werk van de Geest, dat kan lang of kort duren, er is het wederbarende werk van de Geest, dat gaat van het een op het andere moment, er is het tot de zekerheid des gevoels komen, dat kan ook lang of kort duren.
Plaats reactie