Beste forummers,
Ik heb gemerkt dat veel discussies over theologie en bevinding een beetje stuklopen omdat mensen niet hetzelfde verstaan onder dezelfde begrippen. Met name de term “Kennis van Christusâ€
Kennis van Christus: onderscheiden in ‘t beginnende leven
Wel als je mijn posting goed leest, zul je beseffen dat het inhoudt dat voor iemand die wedergeboren is Christus heel goed nog een verborgen Persoon kan zijn.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Orc,
ongevraagd advies van mij:
het lijkt alsof je de eerste bladzijde van een boek hebt geschreven en het effect is dat ik wacht tot blz 2 komt.
Als je hier een discussie wilt, zul je een prikkelende stelling moeten poneren of een vraag stellen.
En ik heb wel eens begrepen dat velen alhier het daar niet zo mee eens plachten te zijn...
Dus prikkelend genoeg, dacht ik zo...
En jij incluis:Oorspronkelijk gepost door OrckieWel als je mijn posting goed leest, zul je beseffen dat het inhoudt dat voor iemand die wedergeboren is Christus heel goed nog een verborgen Persoon kan zijn.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Orc,
ongevraagd advies van mij:
het lijkt alsof je de eerste bladzijde van een boek hebt geschreven en het effect is dat ik wacht tot blz 2 komt.
Als je hier een discussie wilt, zul je een prikkelende stelling moeten poneren of een vraag stellen.
En ik heb wel eens begrepen dat velen alhier het daar niet zo mee eens plachten te zijn...
Oorspronkelijk gepost door Orckie
(..) Kennis van Christus.
Want als die in jouw visie nihil kan zijn terwijl iemand toch wedergeboren is, is de vraag hoe dat zich verdraagt met vele passages uit de Schriften (m.n. Evangelieën en Paulinische brieven).
???????????Oorspronkelijk gepost door PimEn jij incluis:Oorspronkelijk gepost door OrckieWel als je mijn posting goed leest, zul je beseffen dat het inhoudt dat voor iemand die wedergeboren is Christus heel goed nog een verborgen Persoon kan zijn.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Orc,
ongevraagd advies van mij:
het lijkt alsof je de eerste bladzijde van een boek hebt geschreven en het effect is dat ik wacht tot blz 2 komt.
Als je hier een discussie wilt, zul je een prikkelende stelling moeten poneren of een vraag stellen.
En ik heb wel eens begrepen dat velen alhier het daar niet zo mee eens plachten te zijn...
Oorspronkelijk gepost door Orckie
(..) Kennis van Christus.
Want als die in jouw visie nihil kan zijn terwijl iemand toch wedergeboren is, is de vraag hoe dat zich verdraagt met vele passages uit de Schriften (m.n. Evangelieën en Paulinische brieven).
Mijn citaten van ds. Meeuse en ds. Bunyan geven toch aan dat die kennis er idd wel is, maar nog zo gering kan zijn in het begin, dat Christus nog een verborgen Persoon is? Ds. Bunyan zegt dit toch zelfs van zichzelf; hij was al bekeerd, en zelfs geroepen van Godswege tot prediker; hij preekte al, maar in de eerste jaren was Christus nog zo'n verborgen Persoon voor hem; hij had bijv. nog zo weinig onderscheiden kennis, in de oefeningen van het geloof, van Zijn ambten.
Ik geloof dat dit topic toch wel heel zinvol is, misschien kunnen anderen dit ook wat nader aanscherpen, want er blijkt toch wel veel onkunde te zijn hieromtrent...
Ik denk dat het probleem dan in het taalgebruik ligt. Als met 'verborgen' bedoeld wordt dat het beeld onvolkomen en ten dele is, dan blijft de Persoon van Christus hele leven verborgen.Oorspronkelijk gepost door Orckie???????????Oorspronkelijk gepost door PimEn jij incluis:Oorspronkelijk gepost door OrckieWel als je mijn posting goed leest, zul je beseffen dat het inhoudt dat voor iemand die wedergeboren is Christus heel goed nog een verborgen Persoon kan zijn.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Orc,
ongevraagd advies van mij:
het lijkt alsof je de eerste bladzijde van een boek hebt geschreven en het effect is dat ik wacht tot blz 2 komt.
Als je hier een discussie wilt, zul je een prikkelende stelling moeten poneren of een vraag stellen.
En ik heb wel eens begrepen dat velen alhier het daar niet zo mee eens plachten te zijn...
Oorspronkelijk gepost door Orckie
(..) Kennis van Christus.
Want als die in jouw visie nihil kan zijn terwijl iemand toch wedergeboren is, is de vraag hoe dat zich verdraagt met vele passages uit de Schriften (m.n. Evangelieën en Paulinische brieven).
Mijn citaten van ds. Meeuse en ds. Bunyan geven toch aan dat die kennis er idd wel is, maar nog zo gering kan zijn in het begin, dat Christus nog een verborgen Persoon is? Ds. Bunyan zegt dit toch zelfs van zichzelf; hij was al bekeerd, en zelfs geroepen van Godswege tot prediker; hij preekte al, maar in de eerste jaren was Christus nog zo'n verborgen Persoon voor hem; hij had bijv. nog zo weinig onderscheiden kennis, in de oefeningen van het geloof, van Zijn ambten.
Ik geloof dat dit topic toch wel heel zinvol is, misschien kunnen anderen dit ook wat nader aanscherpen, want er blijkt toch wel veel onkunde te zijn hieromtrent...
Nee toch; natuurlijk is het enerzijds zo dat het kennen hier ten dele blijft; maar als er een hongeren en dorsten naar de Gerechtigheid is in de aanvang van het geloofsleven is dat toch anders dan wanneer Christus Zich bekend gaat maken in Zijn Persoon als Middelaar Gods en der mensen. Lees dat hoofdstuk van ds. Meeuse er maar eens op na. O, dan komt er zo'n andere gang in het leven. Ook meer vastheid.Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik denk dat het probleem dan in het taalgebruik ligt. Als met 'verborgen' bedoeld wordt dat het beeld onvolkomen en ten dele is, dan blijft de Persoon van Christus hele leven verborgen.
Waar wil je nu heen?Oorspronkelijk gepost door OrckieNee toch; natuurlijk is het enerzijds zo dat het kennen hier ten dele blijft; maar als er een hongeren en dorsten naar de Gerechtigheid is in de aanvang van het geloofsleven is dat toch anders dan wanneer Christus Zich bekend gaat maken in Zijn Persoon als Middelaar Gods en der mensen. Lees dat hoofdstuk van ds. Meeuse er maar eens op na. O, dan komt er zo'n andere gang in het leven. Ook meer vastheid.Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik denk dat het probleem dan in het taalgebruik ligt. Als met 'verborgen' bedoeld wordt dat het beeld onvolkomen en ten dele is, dan blijft de Persoon van Christus hele leven verborgen.
Bij de wedergeboorte is er binnen de kortst mogelijke keren kennis van Christus, maar er moet nog veel geleerd worden.
Daarin is alleen Adrianus het niet met je eens (zie die topic over Comrie), maar dan snap ik niet dat je jezelf hier zo prikkelend vindt. Hoogstens onduidelijk......
Wat voor kennis van Christus is dat dan in jouw optiek, die kennis die er bij aanvang is? En wat wordt er dan bij verdere voortgang geleerd?Oorspronkelijk gepost door PimWaar wil je nu heen?Oorspronkelijk gepost door OrckieNee toch; natuurlijk is het enerzijds zo dat het kennen hier ten dele blijft; maar als er een hongeren en dorsten naar de Gerechtigheid is in de aanvang van het geloofsleven is dat toch anders dan wanneer Christus Zich bekend gaat maken in Zijn Persoon als Middelaar Gods en der mensen. Lees dat hoofdstuk van ds. Meeuse er maar eens op na. O, dan komt er zo'n andere gang in het leven. Ook meer vastheid.Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik denk dat het probleem dan in het taalgebruik ligt. Als met 'verborgen' bedoeld wordt dat het beeld onvolkomen en ten dele is, dan blijft de Persoon van Christus hele leven verborgen.
Bij de wedergeboorte is er binnen de kortst mogelijke keren kennis van Christus, maar er moet nog veel geleerd worden.
Daarin is alleen Adrianus het niet met je eens (zie die topic over Comrie), maar dan snap ik niet dat je jezelf hier zo prikkelend vindt. Hoogstens onduidelijk......
Want jij (of jullie) kunt het wel met me eens zijn, maar ik hoor hier zo weinig concreets over!
Men heeft het wel over "Jezus aannemen" en "kennis van Christus", maar wat betekent dat dan precies? Ik heb er wat licht over laten schijnen, nu de rest nog!
Kennen van Christus,
Als een mens zijn zonden inziet en weet dat er bij Christus redding is te vinden weet hij dus al iets van die Christus. Zodra de zondaar zijn redding buiten zichzelf gaat zoeken kent hij Christus Zijn reddende macht. Net als de bloedvloeiende vrouw. Het kennen en erkennen van Christus macht is wat mij betreft de eerste Christus kennis.
NB Deze kennis kan nooit bezeten worden ten tijde dat bovenstaande wordt beleefd. Een mens kan tijdens de bevinding hiervan, hier geen rechten aan ontleden. Als dus uit bovenstaande de conclusie wordt getrokken dat; omdat ik honger en dorst het wel goed zal komen is dus een dwaling.
De rijke jongeling had ook dorst......... Maar wat onderscheiden de echte en de onechte. Namelijk het verlangen om Christus te hebben en daar zelf alles voor over te hebben.
Het hongeren en dorsten naar de Heere Jezus vind ik dus een kennis van Christus. (dogmatisch) Je gaat niet naar iemand hongeren en dorsten als je niet gelooft dat daar redding verkrijgbaar is. Daar moet reden voor zijn.
Het weten dat Christus ook voor jou zonde is gestorven in in bevindelijke zin de eerste kennis van Christus. En dan zie je pas dat het voorgaande allemaal Godswerk is geweest.
met vr gr
JacobH
[Aangepast op 20/5/04 door jacob]
Als een mens zijn zonden inziet en weet dat er bij Christus redding is te vinden weet hij dus al iets van die Christus. Zodra de zondaar zijn redding buiten zichzelf gaat zoeken kent hij Christus Zijn reddende macht. Net als de bloedvloeiende vrouw. Het kennen en erkennen van Christus macht is wat mij betreft de eerste Christus kennis.
NB Deze kennis kan nooit bezeten worden ten tijde dat bovenstaande wordt beleefd. Een mens kan tijdens de bevinding hiervan, hier geen rechten aan ontleden. Als dus uit bovenstaande de conclusie wordt getrokken dat; omdat ik honger en dorst het wel goed zal komen is dus een dwaling.
De rijke jongeling had ook dorst......... Maar wat onderscheiden de echte en de onechte. Namelijk het verlangen om Christus te hebben en daar zelf alles voor over te hebben.
Het hongeren en dorsten naar de Heere Jezus vind ik dus een kennis van Christus. (dogmatisch) Je gaat niet naar iemand hongeren en dorsten als je niet gelooft dat daar redding verkrijgbaar is. Daar moet reden voor zijn.
Het weten dat Christus ook voor jou zonde is gestorven in in bevindelijke zin de eerste kennis van Christus. En dan zie je pas dat het voorgaande allemaal Godswerk is geweest.
met vr gr
JacobH
[Aangepast op 20/5/04 door jacob]
Misschien is het wel goed dat men hier vertelt hoe het bij hem/haar gegaan is, ik bedoel hoe hij/zij tot kennis van Christus gekomen is. Dat lijkt mij beter en nuttiger dan kennis uit de boekjes. Was Christus voor jouw direct een 'open boek' de bliksemschicht of is het geleidelijk gegaan.
KOm vertel je verhaal, niemand hoeft zich er voor te schamen want betere verhalen bestaan er bijna niet.
KOm vertel je verhaal, niemand hoeft zich er voor te schamen want betere verhalen bestaan er bijna niet.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.