Nachthutje in den komkommerhof

Lecram

Nachthutje in den komkommerhof

Bericht door Lecram »

Elders schreef onze gewaardeerde Moderator het volgende:
Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
Ik hoop dat we allemaal weten wat de geestelijke betekenis is van "nachthutje in den komkommerhof" en ook zielsbevindelijk hebben meegemaakt om daarin te schuilen.

Groeten,
Uw Moderator
Wie kent dit? Misschien ken ik het ook wel, maar ben me er niet van bewust.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik ben niet bekend met deze uitdrukking, maar als ik mn best gaat doen om m te snappen kom ik op het volgende uit:

Dat men in een tijd van veel geestelijke kommer (komkommerhof) een moment geestelijke rust mag ontvangen (nachthutje)

Mod, klopt ie zo?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik ben dan wel de moderator niet. Maar volgens mij moet je dit beeld eerder op de kerk toepassen.
Jes. 1:
8 En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof als een belegerde stad.
9 Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden.

als een hutje
Anders: als een schaduwhuisje; te weten waar de bewaarder van den wijngaard onder schuilt. Hij wil zeggen, zij is tot de uiterste ellende gebracht. Zie Job 27:18.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik ben dan wel de moderator niet. Maar volgens mij moet je dit beeld eerder op de kerk toepassen.
Jes. 1:
8 En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof als een belegerde stad.
9 Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden.

als een hutje
Anders: als een schaduwhuisje; te weten waar de bewaarder van den wijngaard onder schuilt. Hij wil zeggen, zij is tot de uiterste ellende gebracht. Zie Job 27:18.
Zo ken ik de uitdrukking ook, de wijze van uitleg door de OSW moderater is nieuw voor mij.

[Aangepast op 25/5/04 door Vortigern]
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Is een nachthutje in de komkommerhof soms hetzelfde als een oase in de woestijn?

Zoiets maak ik ervan.
england

Bericht door england »

Geen probleem, Rhode..ik vond het wel grappig! En ik herinner me een vrouw die ooit tegen me zei: nou, en toen voelde ik me een hutje in de komkommerhof...
Ik heb me toen al afgevraagd hoe dat voelde...Heel alleenstaand misschien of zo...?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
Ik hoop later deze week te reageren.

M.vr.gr.
Uw Moderator.
U hebt nog iets meer dan een dag ......
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Vreemde bevinding. Ik weet niet hoe een nachthutje zich voelt.

Ik ken wel dit: Psalmen 91:1 ¶ Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
Ik heb soms genoeg van die zogenaamde bevindelijke taal; dit moet je bevindelijk geleerd hebben en dat moet je doorleefd hebben. Ik heb daar een overdosis van gekregen in de prediking en dat is niet het Woord van God. Bevinding kun je niet voorschrijven of preken. Het wordt dan een beschrijving van bevinding en dat is nou net het Evangelie niet. Als het Woord door Gods Geest wat met je doet, dát is bevinding. Vandaar mijn wat cynische reactie. Misschien was het niet goed. Als ik iemand eermee gekwetst heb, spijt me dat.

groet, Rhodé
Kom kom, zolang bevinding geen verplichting word in de zin van dat je bepaalde dingen MOET hebben ondervonden volgens een bepaald stappenplan alvorens men zalig kan worden is er nix mis mee hoor. Je zal verbaasd staan hoe herkenbaar sommige bevindingen zijn als men ze uitdrukt in normale taal. Laten we niet bij voorbaad al negatief staan tegen alles wat riekt naar bevinding, maar laten we met een gepaste nuchterheid proberen de moeilijke terminologie te ontrafelen, en de beleving die dan overblijft toetsen aan de Schrift...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Kom kom, zolang bevinding geen verplichting word in de zin van dat je bepaalde dingen MOET hebben ondervonden volgens een bepaald stappenplan alvorens men zalig kan worden is er nix mis mee hoor. Je zal verbaasd staan hoe herkenbaar sommige bevindingen zijn als men ze uitdrukt in normale taal. Laten we niet bij voorbaad al negatief staan tegen alles wat riekt naar bevinding, maar laten we met een gepaste nuchterheid proberen de moeilijke terminologie te ontrafelen, en de beleving die dan overblijft toetsen aan de Schrift...
Redelijk mee eens. Ik zou het alleen om willen draaien:
Laten we gewoon terminologie gebruiken die iedereen vandaag de dag begrijpt. Dan hoeven we ook niets te ontrafelen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Redelijk mee eens. Ik zou het alleen om willen draaien:
Laten we gewoon terminologie gebruiken die iedereen vandaag de dag begrijpt. Dan hoeven we ook niets te ontrafelen.
Mee eens, helemaal mee eens! Ik had afgelope woensdag een gesprek met iemand die me vroeg wat van mn geloof te vertellen. Ik heb echt moeite moeten doen om geen standaard-uitdrukkingen te gebruiken. Het is heel moeilijk om in eenvoudige bewoordingen uit te drukken wat je zelf beleefd hebt, mn. als je ook iets wil vertellen over de 'gevoelskant', zeker als de ander niet heeft beleefd wat jij probeerd te vertellen. Toch ben ik er erg vóór om toch die moeite te doen! Het vertellen 'in eigen woorden' raakt mensen veel meer dan standaard-uitdrukkingen
Objection

Bericht door Objection »

Jesaja; 8+9 En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.
Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden.

Romeinen 29-32
En gelijk Jesaja te voren gezegd heeft: Indien de Heere Sebaoth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sodom geworden, en Gomorra gelijk gemaakt geweest.
Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is.
Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;

De visie van Paulus/de Heilige Geest!

[Aangepast op 29/5/04 door Objection]
Plaats reactie