Buigen onder Gods recht

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
ejvl schreef:
Forummer schreef:
Ik vind dat wel interessant ja.

Overigens is het helemaal niet mijn bedoeling om er een karikatuur van te maken. Mijns inziens doe ik dat ook niet. En ellende-verlossing-dankbaarheid wordt ook echt niet ontkend. Laat dat duidelijk zijn!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17 ... techismus/
Wat een raar antwoord. Bij mij was het niet zo, ik ben wel bekeerd dus het bewijs is geleverd. En de rest liegt... Dat ook nog.

Ach toch... Slecht voorbeeld.
Inderdaad.
Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door ejvl »

GerefGemeente-lid schreef: Inderdaad.
Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd.
Dat ontkent niemand.
Hoe het precies zit weet ik ook niet, geen mens denk ik, wel geloof ik dat de hoeveelheid van het kwaad ook gaandeweg geleerd kan worden.
Er is niemand die zegt, wat zal ik vandaag eens gaan doen, laat ik maar eens om redding vragen.
Nee, er is altijd een "reden" waarom de mens de toevlucht mag nemen tot Christus. Misschien een inzicht in de enorme hoeveelheid zonden, misschien een evangelisatiefolder uit nieuwsgierigheid.
Ieder mens zal z'n zonden leren zien, absoluut, op welk moment en hoeveel op welk moment is de Heere vrij in lijkt mij.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Juist!

Forummer manifesteert zich nadrukkelijk met een bepaalde visie maar als daar discussie over ontstaat voelt hij zich persoonlijk aangevallen. Dat lijkt me knap lastig voor hem.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Erskinees »

Wellicht zou hij zich minder aangevallen voelen wanneer jouw reacties op hem ook wat minder fel verwoord zouden worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
ejvl schreef:
Forummer schreef:
Ik vind dat wel interessant ja.

Overigens is het helemaal niet mijn bedoeling om er een karikatuur van te maken. Mijns inziens doe ik dat ook niet. En ellende-verlossing-dankbaarheid wordt ook echt niet ontkend. Laat dat duidelijk zijn!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17 ... techismus/
Wat een raar antwoord. Bij mij was het niet zo, ik ben wel bekeerd dus het bewijs is geleverd. En de rest liegt... Dat ook nog.

Ach toch... Slecht voorbeeld.
Ik zou bijna tegen deze dominee zeggen: zijt gij een leraar van Israël en weet gij deze dingen niet? Waarom Bijbelse christenen van alle tijden de volgorde ellende, verlossing en dankbaarheid hebben beleden en bevonden af te doen meet één tekst uit Romeinen 7 is wel heel merkwaardig. Er zijn talloze Bijbelse gedeelten te noemen die laten zien dat Gods gewone weg met een zondaar in deze volgorde zijn beslag krijgt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:Wellicht zou hij zich minder aangevallen voelen wanneer jouw reacties op hem ook wat minder fel verwoord zouden worden.
Ik heb volgens mij al heel lang niet meer op hem gereageerd. Help me eens? Dit klopt volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

ejvl schreef:
Forummer schreef:
Ik vind dat wel interessant ja.

Overigens is het helemaal niet mijn bedoeling om er een karikatuur van te maken. Mijns inziens doe ik dat ook niet. En ellende-verlossing-dankbaarheid wordt ook echt niet ontkend. Laat dat duidelijk zijn!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17 ... techismus/
Dank. Ik vind de redenering van deze predikant helemaal zo vreemd niet: er is in ieder geval 1 iemand op de wereld waarbij God anders geleid heeft, dus altijd gaat niet op.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:Wellicht zou hij zich minder aangevallen voelen wanneer jouw reacties op hem ook wat minder fel verwoord zouden worden.
Ik heb volgens mij al heel lang niet meer op hem gereageerd. Help me eens? Dit klopt volgens mij niet.
Ad, het is de toon die de muziek maakt:

Ach toch, slecht voorbeeld, klinkt nogal neerbuigend. Als iemand dit over een GerGem predikant zou zeggen zou je woest zijn (of zo iets). Maar goed, dit is slechts een PKN predikant, dus die hoef je niet serieus te nemen :quoi
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Ik schiet inderdaad wat fel uit m'n slof.
Maar indirect is dat wel wat er gebeurd:

"Je hebt het checkpoint van 'Gods recht toevallen' niet meegemaakt, en dat is onmisbaar, dus het kan niet echt zijn"

Zijn we dit inmiddels zó gewend, dat we het niet eens meer zien?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoe kun je bekeerd zijn zonder Gods recht te hebben toegevallen? Anders gezegd: hoe kun je Zondag 7 beleven zonder de kennis van Zondag 2 t/m 6?

Voor alle duidelijkheid: ik stel deze vraag in het algemeen!!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Ik schiet inderdaad wat fel uit m'n slof.
Maar indirect is dat wel wat er gebeurd:

"Je hebt het checkpoint van 'Gods recht toevallen' niet meegemaakt, en dat is onmisbaar, dus het kan niet echt zijn"

Zijn we dit inmiddels zó gewend, dat we het niet eens meer zien?
De vraag of dit onmisbaar is, moeten we gewoon op grond van de bijbel kunnen voeren. Er is geen enkele reden om die discussie uit de weg te gaan. Integendeel: het is juist belangrijk om hier bijbels gefundeerd in te zijn. De consequentie van jouw ver doorgevoerde redernering zou zijn dat we het helemaal niet meer over dit onderwerp zouden kunnen/mogen hebben.

De stap om personen of predikanten te gaan beoordelen op hun geestelijke leven, is hier echt niet gezet, en gaan we ook niet zetten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door TSD »

Hoe kan je God liefhebben en tegelijkertijd Hem niet erkennen in Zijn recht? Daar wíl je dan toch helemaal niets meer vanaf hebben?
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Ik schiet inderdaad wat fel uit m'n slof.
Maar indirect is dat wel wat er gebeurd:

"Je hebt het checkpoint van 'Gods recht toevallen' niet meegemaakt, en dat is onmisbaar, dus het kan niet echt zijn"

Zijn we dit inmiddels zó gewend, dat we het niet eens meer zien?
Ik denk dat het goed is voor je om na te gaan waarom je dit zo fel voelt. Niemand heeft het over een checkpoint en al helemaal niet over of jij dat dan wel of niet hebt meegemaakt.
Ik vond het antwoord van deze dominee ook nogal wat uit de bocht. 'Anderen liegen' en 'ik heb het anders meegemaakt'. Dat is geen nette onderbouwing.
Plaats reactie