Buigen onder Gods recht

Orckie

Bericht door Orckie »

Kennen jullie het verschil tussen buigen onder Gods recht en verloren gaan onder het recht? Het laatste is een nadere weldaad die voorafgaat aan de vrijspraak in de vierschaar der conscientie.
Als ik me niet bedrieg is er wat dat laatste betreft weinig doorbrekend werk in onze tijd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik ken dat verschil niet zo. Kun je het leggen en zo mogelijk bijbels onderbouwen?

Ik ken wel bijbelse voorbeelden van buigen onder het recht: David, de moordenaar aan het kruis en Paulus, maar verloren gaan onder het recht? Ik zou graag uitleg willen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Kennen jullie het verschil tussen buigen onder Gods recht en verloren gaan onder het recht? Het laatste is een nadere weldaad die voorafgaat aan de vrijspraak in de vierschaar der conscientie.
Als ik me niet bedrieg is er wat dat laatste betreft weinig doorbrekend werk in onze tijd.
Brrr, wat heb je aan zo'n opmerking? Of plaats je 'm om te stoken?

Gebeurt dat bij jullie in de plaatselijke gemeente weinig? Of in Zuid-Vlaanderen, of in Leeuwarden, of in heel de GerGem in Nederland, of heb je zelfs zicht op buiten de GerGem? Of misschien zelfs informatie uit Zuid-Korea of China.

God gaat door met Zijn werk! Het Evangelie gaat de hele wereld over, misschien wel sneller als 100 jaar geleden?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door PimBrrr, wat heb je aan zo'n opmerking? Of plaats je 'm om te stoken?
Misschien komt ie wel voor in z'n eerste concept voor het manifest.
Ik hoop het niet, want ik was niet van plan op die toer te gaan.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Nou mensen, een beetje rustig...
Niet allerlei topics door elkaar gaan halen.
Dit is niet meteen een onderwerp voor het manifest...
Hoewel.... in een toelichting op het genoemde onderscheid wilde ik zowel ds. Moerkerken als de wijlen hervormde Ds. Kievit citeren! Dat betekent dat er dus interkerkelijke geestelijk herkenning zou moeten kunnen zijn op dit punt!

Je kunt het allemaal nalezen in het boekje "Bethel en Pniël" van Ds. A. Moerkerken (uitg. Den Hertog, Houten) op pagina 68 en 69. Daar wordt de hervormd-gereformeerde predikant Kievit ook aangehaald. Ik weet dat verschillende forummers dit boek in hun bezit hebben. Misschien kan iemand het stukje eens inscannen en plaatsen?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
IK heb het boekje, ik heb een scanner, maar weet niet hoe het werkt...
gewoon scannen die hap.
en dan op het forum pasten.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Orckie, jij concludeert dat er weinig doorbrekend werk is de laatste tijd. Ik weet niet wat jouw referentiekader is, maar zo in algemene zin vind ik het een bijzonder gevaarlijke (om geen andere termen te gebruiken) opmerking.

Dat is dus waar ik over 'val'.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Orckie, jij concludeert dat er weinig doorbrekend werk is de laatste tijd. Ik weet niet wat jouw referentiekader is, maar zo in algemene zin vind ik het een bijzonder gevaarlijke (om geen andere termen te gebruiken) opmerking.

Dat is dus waar ik over 'val'.
neeneenee
ik zei erbij "wat dat laatste aangaat".
Dus het verloren gaan onder Gods recht. Dat is een zaak waar je niet zo veel meer van hoort. Terwijl het toch hoort bij de diepere oefeningen van het genadeleven.

Nee, ik zou nooit willen zeggen dat er zo weinig mensen tot genade komen. Misschien wel in veel doodse en dorre gemeentes hier in NL, maar ik weet van opwekkingen in bijv. Zuid-Amerika.
We mochten wel vrezen dat de kandelaar hier niet weggenomen wordt en verplaatst wordt.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Pim
Orckie, jij concludeert dat er weinig doorbrekend werk is de laatste tijd. Ik weet niet wat jouw referentiekader is, maar zo in algemene zin vind ik het een bijzonder gevaarlijke (om geen andere termen te gebruiken) opmerking.

Dat is dus waar ik over 'val'.
neeneenee
ik zei erbij "wat dat laatste aangaat".
Dus het verloren gaan onder Gods recht. Dat is een zaak waar je niet zo veel meer van hoort. Terwijl het toch hoort bij de diepere oefeningen van het genadeleven.
Dank voor je nuancering, maar ik vind het nog gevaarlijk. Maak het dan maar concreet, dat jij in jouw omgeving niet meer hoort van verloren gaan onder Gods recht. Misschien zeggen mensen uit jouw omgeving het wel anders, maar bedoelen ze hetzelfde, of misschien is dat in jouw omgeving echt het geval, ik weet het niet.

Ik snap niet zo goed wat het doel is van je vraag/opmerking. Moeten we met z'n allen concluderen dat de stand van verloren gaan onder Gods recht niet zoveel meer bereikt wordt?

Ik doe niet mee...
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Nee, Pim, dit is echt geen vage klacht. Dit wordt in alle verslagen van visitaties binnen (o.a.) de GG vastgesteld en ik hoor diverse predikanten er en plein public over de kansel over klagen.

Laten we elkaar niet voor de gek houden, er zijn weleens jongeren die zich afvragen naar wie ze dan toe moeten als ze aangespoord worden om een kind van God eens te vragen hoe de zielsbevindelijke leidingen van de Heere persoonlijk ervaren worden.
Plaats reactie