Buigen onder Gods recht

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat buigen onder Gods recht door sommige (reformatorische) christenen niet/nauwelijks beleefd word. Dit kan komen omdat ze hier zondags nooit over horen, of mogelijk omdat ze denken dat hier wat anders mee bedoeld word. De ene dominee benoemt het zus, de andere zo. Dit maakt het onnodig verwarrend.

Zit het niet goed als deze specifieke gebeurtenis niet zozeer beleefd word? Dat zou ik niet durven stellen. Kinderen of minder begaafde zullen het denk ik niet bewust meemaken. Dit wil echter niet zeggen dat het dan ook niet gebeurd.
Wat bedoel je hiermee?
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat buigen onder Gods recht door sommige (reformatorische) christenen niet/nauwelijks beleefd word. Dit kan komen omdat ze hier zondags nooit over horen, of mogelijk omdat ze denken dat hier wat anders mee bedoeld word. De ene dominee benoemt het zus, de andere zo. Dit maakt het onnodig verwarrend.
Juist, en hier wordt wel de juiste interpretatie gegeven? Is dat niet wat aanmatigend?
Wat bedoel je precies?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat buigen onder Gods recht door sommige (reformatorische) christenen niet/nauwelijks beleefd word. Dit kan komen omdat ze hier zondags nooit over horen, of mogelijk omdat ze denken dat hier wat anders mee bedoeld word. De ene dominee benoemt het zus, de andere zo. Dit maakt het onnodig verwarrend.

Zit het niet goed als deze specifieke gebeurtenis niet zozeer beleefd word? Dat zou ik niet durven stellen. Kinderen of minder begaafde zullen het denk ik niet bewust meemaken. Dit wil echter niet zeggen dat het dan ook niet gebeurd.
Wat bedoel je hiermee?
Waar heb je een vraag over?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:Al is het nog geen morgen, het is nacht, en daar ik nog wakker ben wilde ik toch nog even laat (of misschien wel vroeg) reageren:
Ik geloof wel dat 'Ora et Labora' grotendeels gelijk heeft, maar dat hij eilander toch niet goed begreep. Ik denk dat dit even gezegd moet worden. Ik meen dat hij dit zelf ook al zo gerectificeerd heeft.
Ja dat denk ik nou ook. Het woord van eilander sloeg als een tang op een varken.
Een woord waar niemand wat mee aan kan.
Alleen zo van..in die trend.. Ik heb gelijk en jij niet.. Zo werkt dat natuurlijk niet :haha
Maar goed ik vergeef hem wel daar voor.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Maanenschijn »

Ora et labora schreef:
Ja dat denk ik nou ook. Het woord van eilander sloeg als een tang op een varken.
Een woord waar niemand wat mee aan kan.
Alleen zo van..in die trend.. Ik heb gelijk en jij niet.. Zo werkt dat natuurlijk niet :haha
Maar goed ik vergeef hem wel daar voor.
Deze reactie getuigt andermaal dat je niet in de gaten hebt hoe beledigend je bezig bent richting Eilander. Niet hij, maar jij zit er naast. Iets wat DIA, in vriendelijke bewoordingen, ook probeert te zeggen.

Mijn tip: lees alles eens rustig na, bied je excuus aan Eilander aan en ga dan op de inhoud verder. Het zou je sieren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

Buigen onder Gods recht, toevallen van God recht. Ik denk dat velen dit als eis zien voor de bekering, en dan ook letterlijk vóór de bekering. Dus eerst buigen onder Gods recht, en dán pas is er bekering mogelijk.

Ik denk dat dit te smal gedacht is. Op deze manier zal het bij een deel van Gods kinderen gegaan zijn. Ik denk echter dat het ook heel goed mogelijk is ná de bekering. Maar dan terugkijkend: God was rechtvaardig geweest als hij mij eeuwig gestraft had voor al mijn zonden. Maar door genade doet Hij dat niet.

Als ik naar mezelf kijk: ik ben met mijn boezemzonde bij God terecht gekomen, ik kreeg door dat als het aan mij persoonlijk lag, dat het nooit meer goed zou komen. Ik heb het (in stilte) uitgeschreeuwd naar God, ik kan het niet, wilt U mij van deze zonde verlossen, wilt U het vergeven. En God heeft genadig willen horen, en heeft mij met de woorden van Jesaja 40:2 laten weten dat Hij niet alleen mijn boezemzonde vergeeft, maar ál mijn zonden. En nog dubbel ook. Dát is genade! God gaf mij meer dan waarom ik vroeg. Wat een wonder!

Ben ik Gods recht van tevoren toegevallen? Nee, ik was slechts in nood om mijn boezemzonde. Achteraf zie ik dat wel, het is enkel genade dat God mij heeft willen vergeven, het was rechtvaardig geweest als Hij dat niet gedaan had. Maar Hij heeft het wél gedaan. Het wonder wordt er alleen maar groter door.

Achteraf gezien gaf God me deze tekst, omdat Hij wist dat ik dit nodig ging krijgen. Mijn geloof voldoet niet aan het standaard plaatje. Wordt soms openlijk in twijfel getrokken. Dat is moeilijk, maar juist daarom heeft God mij een wel heel erg duidelijke tekst gegeven, zodat ik aan Hem niet hoef te twijfelen!


Jesaja 40:2 Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Susanna »

Wat is het toevallen van Gods recht?
Is dat te vergelijken met wat R.C. Sproul zegt over de heiligheid van God?

https://www.youtube.com/watch?v=vLhykZY3v3U
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door HersteldHervormd »

Susanna schreef:Wat is het toevallen van Gods recht?
Is dat te vergelijken met wat R.C. Sproul zegt over de heiligheid van God?

https://www.youtube.com/watch?v=vLhykZY3v3U
Simpelweg gezegd, God is volmaakt rechtvaardig, en zou ons dus door Zijn heilige rechtvaardigheid van de aardbodem moeten wegvagen. Het gaat erom dat je dan als christen dit bewust ervaart. Eigenlijk buigen voor Gods straf die er boven het hoofd hangt.

Dit is volgens mij wat er mee bedoeld word.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Wat is het toevallen van Gods recht?
Dat is als een zondaar tot de hartelijke erkenning komt dat hij Gods straf verdient, en dat God rechtvaardig zou zijn als Hij hem voor eeuwig weg zou doen.

David belijd dat in psalm 51:
4 Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde.
5 Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.


David belijdt dat Gods doen rein is en Zijn vonnis gans rechtvaardig. Het is goed te bedenken dat het hier niet gaat over een zondaar die het ermee eens wordt naar de hel te gaan, maar Gods straffen gaat erkennen als verdiend.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 19 okt 2021, 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door helma »

Een mooi voorbeeld vind ik de moordenaar aan het kruis: wij toch, wij ontvangen straf waardig hetgeen wij gedaan hebben
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Wat is het toevallen van Gods recht?
Dat is als een zondaar tot de hartelijke erkenning komt dat hij Gods straf verdient, en dat God rechtvaardig zou zijn als Hij hem voor eeuwig weg zou doen.

David belijd dat in psalm 51:
4 Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde.
5 Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.


David belijdt dat Gods doen rein is en Zijn vonnis gans rechtvaardig. Het is goed te bedenken dat het hier niet gaat over een zondaar die het ermee eens wordt naar de hel te gaan, maar Gods straffen gaat erkennen als verdiend.
Maar hoe dan? Je geloofstrijd in het komen gaat toch denk ik wel over wat anders dan de erkenning van de straf? Je leeft als het ware al in die godverlatenheid en ellende.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Maar hoe dan? Je geloofstrijd in het komen gaat toch denk ik wel over wat anders dan de erkenning van de straf? Je leeft als het ware al in die godverlatenheid en ellende.
Het is een onderdeel in het komen tot Christus. Al we niet erkennen dat we verloren zondaren zijn, en door onze zonden Gods straf verdient hebben, hebben we ook geen behoefte aan een Middelaar.

Als die er hartelijke erkenning en nood er wel is, dan is er die levende behoefte aan Christus, en zal een zondaar door het ware geloof tot Christus vluchten. Gods Geest doet namelijk geen half werk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Maar hoe dan? Je geloofstrijd in het komen gaat toch denk ik wel over wat anders dan de erkenning van de straf? Je leeft als het ware al in die godverlatenheid en ellende.
Het is een onderdeel in het komen tot Christus. Al we niet erkennen dat we verloren zondaren zijn, en door onze zonden Gods straf verdient hebben, hebben we ook geen behoefte aan een Middelaar.

Als die er hartelijke erkenning en nood er wel is, dan is er die levende behoefte aan Christus, en zal een zondaar door het ware geloof tot Christus vluchten. Gods Geest doet namelijk geen half werk.
Maar die Christus zal ons wel geopenbaard moeten worden, anders gaan we nog niet tot Hem, omdat we Hem niet kennen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Maar hoe dan? Je geloofstrijd in het komen gaat toch denk ik wel over wat anders dan de erkenning van de straf? Je leeft als het ware al in die godverlatenheid en ellende.
Het is een onderdeel in het komen tot Christus. Al we niet erkennen dat we verloren zondaren zijn, en door onze zonden Gods straf verdient hebben, hebben we ook geen behoefte aan een Middelaar.

Als die er hartelijke erkenning en nood er wel is, dan is er die levende behoefte aan Christus, en zal een zondaar door het ware geloof tot Christus vluchten. Gods Geest doet namelijk geen half werk.
Maar die Christus zal ons wel geopenbaard moeten worden, anders gaan we nog niet tot Hem, omdat we Hem niet kennen.
Duidelijk, bedankt (die twee reacties samen)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Herman »

De openbaring van Christus vindt plaats zoals in zondag 6 van de Heidelbergse Catechismus benoemd. Dat allereerst.
Plaats reactie