Buigen onder Gods recht

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door CvdW »

Wij mogen het noemen de beweging van Gods kind, of het eerste gevoel des levens, eer hij wedergeboren wordt.

Hetgeen @KDD geplaatst heeft zet ik er niet helemaal bij, maar goed om te lezen wat er in de laatste zin staat.
Er is zoveel verwarring met betrekking tot geestelijke zaken. Ik hoop dat we elkaar kunnen vinden in hetgeen Isaac Ambrosius schrijft.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door KDD »

CvdW schreef:Wij mogen het noemen de beweging van Gods kind, of het eerste gevoel des levens, eer hij wedergeboren wordt.

Hetgeen @KDD geplaatst heeft zet ik er niet helemaal bij, maar goed om te lezen wat er in de laatste zin staat.
Er is zoveel verwarring met betrekking tot geestelijke zaken. Ik hoop dat we elkaar kunnen vinden in hetgeen Isaac Ambrosius schrijft.
Hij schrijft hierna:

U ziet hoe God de mens die hij voorheeft de Zijne te maken, bij trappen aanvoert. Maar geen recht zondeberouwend zondaar wordt verslagen, indien hij zo onderscheiden niet merkt de orde dezer trappen en voornamelijk in die graad als gij ziet dat wij verhaald hebben. Want is het dat ze in wezen en kracht in hem zijn gewrocht, is het dat hij ze in der waarheid (hoewel misschien niet in deze graad) heeft, zo durf ik van hem zeggen, dat hij gewis wedergeboren is.
Het slot is, van een ieder ziel wordt dit vereist: eerst een oprecht boetvaardig gezicht, gevoel en haat van alle zonde.
Ten tweede, een oprechte en onverzaadbare dorst naar Jezus Christus en naar Zijn gerechtigheid.
Ten derde, een ongeveinsd en openhartig opzet tot een algemene nieuwe gehoorzaamheid in het toekomende. Zo iemand deze genegenheden en werkingen in zijn eigen ziel ondervonden heeft, hoedanig de mate zij (meer of min) die gaat veilig genoeg en mag met troost dit Heilig pad bewandelen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Ik schiet inderdaad wat fel uit m'n slof.
Maar indirect is dat wel wat er gebeurd:

"Je hebt het checkpoint van 'Gods recht toevallen' niet meegemaakt, en dat is onmisbaar, dus het kan niet echt zijn"

Zijn we dit inmiddels zó gewend, dat we het niet eens meer zien?
Ik denk dat het goed is voor je om na te gaan waarom je dit zo fel voelt. Niemand heeft het over een checkpoint en al helemaal niet over of jij dat dan wel of niet hebt meegemaakt.
Ik vond het antwoord van deze dominee ook nogal wat uit de bocht. 'Anderen liegen' en 'ik heb het anders meegemaakt'. Dat is geen nette onderbouwing.
Broeder, dank voor deze spiegel. Ik heb erover nagedacht waarom ik dit zo fel ervaar. Dat bestaat uit 2 dingen:

1. God komt niet aan Zijn eer als wij mensen anderen gaan (ver)oordelen. Ik maak dit regelmatig mee, zowel in real life als hier op het forum. Helaas wordt het oordeel der liefde (zoals genoemd in de DL) zo weinig gebruikt, maar is het eigenlijk altijd negatief als wij (ver)oordelen. Mijns inziens is dit (ver)oordelen zó een onderdeel geworden van onze refo-cultuur dat we het vaak niet eens doorhebben, ja eigenlijk menen we dat het goed is. We krijgen dit voorbeeld dan ook vanaf de kansel. Daarom mijn opmerking: 'zijn we het inmiddels zo gewend, dat we het niet eens meer zien? Maar, ik moet mezelf daar ook bij insluiten. Ook ik ben daar niet vrij van.

2. Ik ben een persoon die gevoelig is voor afwijzing. Juist op dat gebied maak ik op dit moment een moeilijke periode door. Tel daarbij op dat mijn geloof niet voldoet aan het standaard plaatje. In mijn directe omgeving (o.a. gezin, familie, kerk) maak ik daarom regelmatig mee dat ik (hoewel soms liefdevol bedoeld) op mijn geloof (ver)oordeeld word. Dat ervaar ik heel sterk als afwijzing. Hoewel ik bij sommigen van onze mede-forummers dezelfde trekken herken, is het niet juist om de afwijzing die ik in real life ervaar te projecteren op het forum. Dat is niet eerlijk geweest van mij, waarvoor excuses.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het eerste punt begrijp ik niet zo, als ik dat vergelijk met het antwoord van de dominee op Refoweb. Is hij niet net zo bezig door Gods gewóne weg waarlangs Hij zondaren bekeert, te veroordelen door te zeggen dat degenen die, overeenkomstig Schrift en Belijdenis, dit als de enige ware weg zien waardoor een mens wederom tot genade kan komen, zouden 'liegen' en te zeggen dat 'hij het anders heeft meegemaakt'?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
Broeder, dank voor deze spiegel. Ik heb erover nagedacht waarom ik dit zo fel ervaar. Dat bestaat uit 2 dingen:

1. God komt niet aan Zijn eer als wij mensen anderen gaan (ver)oordelen. Ik maak dit regelmatig mee, zowel in real life als hier op het forum. Helaas wordt het oordeel der liefde (zoals genoemd in de DL) zo weinig gebruikt, maar is het eigenlijk altijd negatief als wij (ver)oordelen. Mijns inziens is dit (ver)oordelen zó een onderdeel geworden van onze refo-cultuur dat we het vaak niet eens doorhebben, ja eigenlijk menen we dat het goed is. We krijgen dit voorbeeld dan ook vanaf de kansel. Daarom mijn opmerking: 'zijn we het inmiddels zo gewend, dat we het niet eens meer zien? Maar, ik moet mezelf daar ook bij insluiten. Ook ik ben daar niet vrij van.

2. Ik ben een persoon die gevoelig is voor afwijzing. Juist op dat gebied maak ik op dit moment een moeilijke periode door. Tel daarbij op dat mijn geloof niet voldoet aan het standaard plaatje. In mijn directe omgeving (o.a. gezin, familie, kerk) maak ik daarom regelmatig mee dat ik (hoewel soms liefdevol bedoeld) op mijn geloof (ver)oordeeld word. Dat ervaar ik heel sterk als afwijzing. Hoewel ik bij sommigen van onze mede-forummers dezelfde trekken herken, is het niet juist om de afwijzing die ik in real life ervaar te projecteren op het forum. Dat is niet eerlijk geweest van mij, waarvoor excuses.
Dank voor je eerlijke reactie! Ik denk dat het eerste punt, wanneer je de mensen op het forum (de meesten dan althans) wat meer leert kennen, uiteindelijk echt wel meevalt.
Je tweede punt begrijp ik goed en is (ook voor meerderen denk ik) herkenbaar. Blijf daarin maar dicht bij de Heere en spreek goed van Hem. Je kunt en hoeft anderen niet te overtuigen van hoe het met jezelf staat voor God. Als men Zijn werk verdacht maakt, dan ligt dat voor hun rekening. En bid vooral dat de Heere hen ook te sterk wordt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door ejvl »

GerefGemeente-lid schreef:Het eerste punt begrijp ik niet zo, als ik dat vergelijk met het antwoord van de dominee op Refoweb. Is hij niet net zo bezig door Gods gewóne weg waarlangs Hij zondaren bekeert, te veroordelen door te zeggen dat degenen die, overeenkomstig Schrift en Belijdenis, dit als de enige ware weg zien waardoor een mens wederom tot genade kan komen, zouden 'liegen' en te zeggen dat 'hij het anders heeft meegemaakt'?
Ik begrijp het wel. In sommige omgevingen, en laat @Forummer nu een plaatsgenoot van mij zijn, als je wat verteld over je persoonlijke leven wordt er (door sommigen) direct wantrouwend gekeken, maar dat kan niet zomaar, zou het wel waar zijn, kijk het nog maar eens goed na hoor, het klopt niet hoor, enzovoorts.
Maar ik heb ook moeten leren dat een deel van deze mensen het ook uit liefde zegt, of in elk geval zonder kwade bedoelingen, maar oprecht over je ziel inzitten.
Als iemand wat gevoeliger is, wat @Forummer denk ik ook is, kan dat als afwijzing overkomen. Het is altijd goed om terug te denken, ik weet wat ik heb meegemaakt, wat ik heb beleefd, wat mijn weg is geweest, een ander kan dat niet voluit weten.
Maar moeilijk kan dat wel zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Terri »

Zelfs de discipelen begrepen lang niet altijd hoe het 'lag' bij personen. De Heere Jezus moest ze regelmatig terecht wijzen.
Dus de mening van mensen is erg afhankelijk van hun eigen denkwereld en ervaring.
Je bent meestal niet zo slecht af als je 'niet overgenomen wordt' . Als het goed is vlucht je er mee tot de Heere en Hij zal je 'zelf bevestigen en schragen'. Je hebt dan een beter deel dan menigeen die beantwoord aan de gangbare mening en daardoor soms in de 'kinderschoenen' blijft steken.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Mannetje »

Terri schreef:Zelfs de discipelen begrepen lang niet altijd hoe het 'lag' bij personen. De Heere Jezus moest ze regelmatig terecht wijzen.
Dus de mening van mensen is erg afhankelijk van hun eigen denkwereld en ervaring.
Je bent meestal niet zo slecht af als je 'niet overgenomen wordt' . Als het goed is vlucht je er mee tot de Heere en Hij zal je 'zelf bevestigen en schragen'. Je hebt dan een beter deel dan menigeen die beantwoord aan de gangbare mening en daardoor soms in de 'kinderschoenen' blijft steken.
Of, en deze opmerking is niet aan een persoon hier gericht, maar meer in het algemeen opgemerkt, het is terecht dat je "niet overgenomen wordt". Die mogelijkheid mag niet zomaar aan de kant gezet worden.
De vraag wat een afwijzing met je doet is in dezen inderdaad wel heel belangrijk!
-
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Bertiel »

Mannetje schreef:
Terri schreef:Zelfs de discipelen begrepen lang niet altijd hoe het 'lag' bij personen. De Heere Jezus moest ze regelmatig terecht wijzen.
Dus de mening van mensen is erg afhankelijk van hun eigen denkwereld en ervaring.
Je bent meestal niet zo slecht af als je 'niet overgenomen wordt' . Als het goed is vlucht je er mee tot de Heere en Hij zal je 'zelf bevestigen en schragen'. Je hebt dan een beter deel dan menigeen die beantwoord aan de gangbare mening en daardoor soms in de 'kinderschoenen' blijft steken.
Of, en deze opmerking is niet aan een persoon hier gericht, maar meer in het algemeen opgemerkt, het is terecht dat je "niet overgenomen wordt". Die mogelijkheid mag niet zomaar aan de kant gezet worden.
De vraag wat een afwijzing met je doet is in dezen inderdaad wel heel belangrijk!
Enkel te beoordelen op de vrucht in het leven zichtbaar!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

Terri schreef:Zelfs de discipelen begrepen lang niet altijd hoe het 'lag' bij personen. De Heere Jezus moest ze regelmatig terecht wijzen.
Dus de mening van mensen is erg afhankelijk van hun eigen denkwereld en ervaring.
Je bent meestal niet zo slecht af als je 'niet overgenomen wordt' . Als het goed is vlucht je er mee tot de Heere en Hij zal je 'zelf bevestigen en schragen'. Je hebt dan een beter deel dan menigeen die beantwoord aan de gangbare mening en daardoor soms in de 'kinderschoenen' blijft steken.
Dit herken ik wel ja. Dank voor deze bijdrage.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ad Anker »

Het is sowieso lastig om op een forum zo met onszelf bezig te zijn. Niet zo'n goeie plek denk ik.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Het is sowieso lastig om op een forum zo met onszelf bezig te zijn. Niet zo'n goeie plek denk ik.
Hoe bedoel je dit Ad?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:Het is sowieso lastig om op een forum zo met onszelf bezig te zijn. Niet zo'n goeie plek denk ik.
Hoe bedoel je dit Ad?
We hebben ook een topic gehad waarin je goed van de Heere mocht spreken, een soort getuigenistopic. Toch komt dat niet van de grond. Het lijkt me ook lastig om hier te bepalen of je door mede forummers wordt overgenomen. Dat kan ook niet. Daar is ander contact voor nodig.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:Het is sowieso lastig om op een forum zo met onszelf bezig te zijn. Niet zo'n goeie plek denk ik.
Hoe bedoel je dit Ad?
We hebben ook een topic gehad waarin je goed van de Heere mocht spreken, een soort getuigenistopic. Toch komt dat niet van de grond. Het lijkt me ook lastig om hier te bepalen of je door mede forummers wordt overgenomen. Dat kan ook niet. Daar is ander contact voor nodig.
Helder, dank voor de uitleg. Het lijkt me ook niet helemaal juist om de echtheid van een bekering/getuigenis af te laten hangen van de mening van mede-forummers of anderen uit je omgeving. Je kunt hier wel van alles opschrijven en vertellen terwijl je omgeving er niets van merkt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
Terri schreef:Zelfs de discipelen begrepen lang niet altijd hoe het 'lag' bij personen. De Heere Jezus moest ze regelmatig terecht wijzen.
Dus de mening van mensen is erg afhankelijk van hun eigen denkwereld en ervaring.
Je bent meestal niet zo slecht af als je 'niet overgenomen wordt' . Als het goed is vlucht je er mee tot de Heere en Hij zal je 'zelf bevestigen en schragen'. Je hebt dan een beter deel dan menigeen die beantwoord aan de gangbare mening en daardoor soms in de 'kinderschoenen' blijft steken.
Of, en deze opmerking is niet aan een persoon hier gericht, maar meer in het algemeen opgemerkt, het is terecht dat je "niet overgenomen wordt". Die mogelijkheid mag niet zomaar aan de kant gezet worden.
De vraag wat een afwijzing met je doet is in dezen inderdaad wel heel belangrijk!
Mensen die zich daarmee bezig houden, zijn sowieso al niet bijbels- gereformeerd bezig.
Plaats reactie