door het vuur doch behouden.

moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Jan het gaat nogal ver om te beweren dat je uit deze teksten het bestaan van een vagevuur op kan maken, dit zeg ik even als iemand die zich goed thuisvoelt in de RKK!

Een tekstcitaat wat wel tot nadenken zet is: "vanwaar Hij komen zal, om te oordelen de levenden en den doden".
Kunnen we hieruit opmaken dat we pas bij de wederkomst van Jezus op aarde een "definitief oordeel" velt?

In de RKK is het vagevuur misbruikt.
Men dacht (en denkt soms nog) gestorvenen letterlijk de hemel in te kunnen bidden al dan niet met financieele bijdragen dit te kunnen realiseren.
De pastor waar ik kom zegt dat dit niet zo is, je mag wel de hoop en gebed uitspreken maar je kan de "Zaligheid niet kopen"!
Wat denk je zelf Jan?

Voor de mensen tegen het vagevuur:
Ik kan op dit moment niet zoveel bronnen raadplegen daar ik werk en nu even pauze heb. Maar is in Luthers stellingen geen afdoening of bezwaar te vinden tegen "het vagevuur"?

Nicolas
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Had David nadat hij berouw had ook geen straf gehad, 3 jaar hongersnood.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Jan het gaat nogal ver om te beweren dat je uit deze teksten het bestaan van een vagevuur op kan maken, dit zeg ik even als iemand die zich goed thuisvoelt in de RKK!

Een tekstcitaat wat wel tot nadenken zet is: "vanwaar Hij komen zal, om te oordelen de levenden en den doden".
Kunnen we hieruit opmaken dat we pas bij de wederkomst van Jezus op aarde een "definitief oordeel" velt?

In de RKK is het vagevuur misbruikt.
Men dacht (en denkt soms nog) gestorvenen letterlijk de hemel in te kunnen bidden al dan niet met financieele bijdragen dit te kunnen realiseren.
De pastor waar ik kom zegt dat dit niet zo is, je mag wel de hoop en gebed uitspreken maar je kan de "Zaligheid niet kopen"!
Wat denk je zelf Jan?

Voor de mensen tegen het vagevuur:
Ik kan op dit moment niet zoveel bronnen raadplegen daar ik werk en nu even pauze heb. Maar is in Luthers stellingen geen afdoening of bezwaar te vinden tegen "het vagevuur"?

Nicolas
Luther was niet tegen een vagevuur. In zijn stelling bevestigd hij dat er een vagevuur bestaat. Luther was alleen tegen financiele aflaten, die bestaan de laatste 400 jaar niet meer in de RK kerk.

Lees mijn vorige reacties.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Vraagje:
Hoe gaan de mensen die in het vagevuur geloven om met Christus' woorden tegen de moordenaar: 'Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.'
Moeten we deze woorden niet letterlijk opvatten of was deze man een uitzondering? Het lijkt me dat juist een (bekeerde) moordenaar eerst naar het vagevuur zou moeten.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

luther
25: De macht, die de paus inzake het louteringsvuur heeft in het algemeen, heeft iedere willekeurige bisschop en pastoor in zijn bisdom en parochie inhet bijzonder.
29:Wie weet, of alle zielen in het louteringsvuur wel vrijgekocht willen worden, zoals van de h. Severinus en Paschalis verteld wordt.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Vraagje:
Hoe gaan de mensen die in het vagevuur geloven om met Christus' woorden tegen de moordenaar: 'Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.'
Moeten we deze woorden niet letterlijk opvatten of was deze man een uitzondering? Het lijkt me dat juist een (bekeerde) moordenaar eerst naar het vagevuur zou moeten.
Die moordernaar heeft een volle aflaat gekregen.
en je moet niet vergeten dat die moordernaar al leed op het kruis.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Zou je misschien eerst even willen uitleggen:

Wat vagevuur is.
Wie daar komen.
En waarom ze daar komen.

B.v.d.

Matthijs
Kort door de bocht:
Als iemand sterft in staat van genade, (in vriendschap met God), komt hij in de hemel. Maar soms niet meteen. Want het kan zijn, dat hij zonden heeft begaan die nog uitgeboet moeten worden.(niet erfzonde) Het vagevuur is voor zondige mensen die in vriendschap met God sterven een voorbereiding op de Hemel.
zie ook mijn vorige reactie's
Wat!!!???

Een satanische dwaalleer is het. Ik zal calvijn er op nakijken. Je hoort er mee van.

Alleen het bloed van Jezus Christus reinigt gelukkig van alle zonden.. Staat dat niet in jouw bijbel?
Liever Turks dan Paaps
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Goed Matthijs zoals Jan het stelt ben ik het met je eens... maarre het louteringsvuur zoals gesteld door Luther (geciteerd door Jan) en "het oordeel der levenden en doden" bij de wederkomst
wat houdt dat dan in? Dat zou ik wel eens willen weten?

Nicolas
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Goed Matthijs zoals Jan het stelt ben ik het met je eens... maarre het louteringsvuur zoals gesteld door Luther (geciteerd door Jan) en "het oordeel der levenden en doden" bij de wederkomst
wat houdt dat dan in? Dat zou ik wel eens willen weten?

Nicolas
Als eerste heidelbergse catechimus vraag en antwoord 52.

Vr.52. Wat troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden?
Antw. Dat ik in alle droefenis en vervolging met opgerichten hoofde even Denzelfde, Die Zich tevoren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld en al den vloek van mij weggenomen heeft, tot een Rechter uit den hemel verwacht, Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen, maar mij met alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal


Wie zijn de levenden?
De uitverkorenen, want die zijn levend gemaakt door Gods Geest.

Wie zijn de doden?
Dat zijn diegenen die dood zijn, geestelijk dood. Die zijn dus niet levend gemaakt door de Gods Geest.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ik sluit me volledig achter Calvijn en Augustinus aan. Kun je het weerleggen Jan?

Ik citeer even wat uit de institutie van Johannes Calvijn. Boek III, chapiter V, 6.

(…) Men moet dus uitroepen niet alleen met inspanning van de stem, maar ook van de keel en longen, dat het vagevuur een verderfelijk verzinsel van Satan is, dat het kruis van Christus ijdel maakt, dat aan Gods barmhartigheid een niet te dragen smaad aandoet, dat ons geloof aan het wankelen brengt en terneerwerpt, Want wat is voor hen het vagevuur anders dan een voldoening, die na de dood zielen der afgestorvenen betaald wordt voor hun zonden? Zodat, wanner de mening om te voldoen terneergeworpen is, het vagevuur terstond tot de grond toe vernield is. Indien door de zoëven voorgedragen uiteenzetting meer dan duidelijk is, dat het bloed van Christus de enige voldoening, verzoening en reiniging is voor de zonden der gelovigen, wat blijft er dan anders over dan dat het vagevuur een loutere en huiveringwekkende godslastering is tegen Christus? Ik ga voorbij heiligenschenderijen, waardoor het dagelijks verdedigd wordt, de ergernissen, die het in de godsdienst verwerkt, en de ontelbare andere zaken, die wij uit zulk een bron der goddeloosheid hebben zien voortkomen.

Boek III, chapiter V, 9.

Maar zij hebben een onoverwinnelijk wapen in Paulus, dat niet zo gemakkelijk terneergeslagen kan worden. „Indien iemand," zo zegt hij (1 Cor. 3 : 12) „op dit fundament bouwt, goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen, hoe een ieders werk is, zal de dag des Heren aan het licht brengen; wantt het zal in het vuur geopenbaard worden, en hoedanig eens ieders werk is, zal het vuur beproeven; zo iemands werk zal branden, die zal schade lijden, hij zelf echter zal behouden worden, maar als door vuur." Wat, zeggen zij, kan dat voor een vuur zijn dan het vagevuur, waardoor de smetten der zonden worden afgewist, opdat wij zuiver mogen ingaan in het koninkrijk Gods? Maar verscheidenen van de ouden (Chrysostomus, Augustinus e.a., MP) hebben gemeend, dat het een ander vuur is, namelijk de verdrukking of het kruis, waardoor de Here de zijnen beproeft, opdat ze niet in de vuilheid des vleses zouden berusten; en dat menen zij met veel groter waarschijnlijkheid dan gelegen is in het verzinnen van het vagevuur. Ofschoon ik het ook met hen niet eens ben, want het schijnt me toe, dat ik een veel zekerder en duidelijker inzicht in die plaats verkregen heb. Voordat ik dat echter te voorschijn breng, zou ik wel willen, dat ze mij antwoordden of zij menen, dat de apostelen en alle heiligen door dit vagevuur heen hebben moeten gaan. Zij zullen zeggen van neen, dat weet ik; want het zou al te dwaas klinken, dat zij gereinigd hadden moeten worden, van wie ze dromen, dat hun bovenmatige verdiensten overvloeien tot alle leden der kerk. Maar de apostel zegt van ja; immers hij zegt niet, dat sommiger werk beproefd zal worden, maar aller werk. Ook dit is niet een bewijs van mij, maar van Augustinus, die zo die uitlegging bestrijdt. En (wat nog ongerijmder is) hij zegt niet dat ze door het vuur zullen gaan om alle mogelijke werken; maar indien ze de kerk met zeer grote getrouwheid gebouwd hebben, dat ze dan loon zullen ontvangen, wanneer hun werk door het vuur beproefd zal zijn. In de eerste plaats zien wij, dat de apostel figuurlijk sprak, wanneer hij de leringen, die door de hoofden van mensen uitgedacht zijn, hout, hooi en stoppelen noemde. De reden van deze beeldspraak ligt ook voor de hand: namelijk dat, evenals hout, zodra als het met vuur in aanraking gebracht wordt, wordt verteerd en vernietigd, zo ook die leringen niet zullen kunnen duren, wanneer ze beproefd worden. Verder is het voor niemand verborgen, dat een dergelijke beproeving uitgaat van (Ie Geest Gods. Om dus de draad van de beeldspraak vast te houden, en de delen in juiste onderlinge verhouding tot elkaar te stellen, heeft hij de beproeving door de Heilige Geest vuur genoemd. Want evenals goud en zilver, hoe dichter ze bij het vuur gebracht worden, des te zekerder bewijs van hun echtheid en zuiverheid geven, zo ontvangt ook de waarheid des Heren, hoe nauwkeuriger ze door een geestelijke beproeving wordt onderzocht, een des te grotere versterking van haar gezag. Evenals hooi, hout en stoppelen, wanneer ze in het vuur geworpen worden, aangetast worden tot plotselinge vertering, zo kunnen ook de uitvindsels der mensen, die niet door des Heren Woord bevestigd zijn, de beproeving des Heiligen Geestes niet verdragen, zonder terstond in een te storten en te vergaan. Kortom, indien de verzonnen leringen vergeleken worden met hout, hooi en stoppelen, omdat ze evenals hout, hooi en stoppelen door het vuur verbrand en vernietigd worden ten ondergang, maar ze niet vernield of vernietigd worden anders dan door de Geest des Heren, dan volgt daaruit, dat de Geest dat vuur is, waardoor ze beproefd zullen worden. En zijn beproeving noemt Paulus de dag des Heren, naar het gewone gebruik der Schrift. Want er wordt gesproken van de dag des Heren, telkens als de Here zijn tegenwoordigheid aan de mensen op enigerlei wijze openbaart. En dan licht zijn aangezicht het meest, wanneer zijn waarheid haar licht verspreidt. Nu is geheel en al bewezen, dat Paulus onder vuur niets anders verstaat dan de beproeving des Heiligen Geestes. Maar hoe worden zij dan door dat vuur behouden, die schade lijden aan hun werk? Dit zal niet moeilijk te begrijpen zijn, wanneer we bedenken, over welke soort van mensen hij spreekt. Immers hij duidt hen als bouwmeesters der kerk aan, die het echte fundament behouden, maar daarop ongelijk materiaal bouwen, dat is, die niet afwijken van de voornaamste en noodzakelijkste hoofdstukken des geloofs, maar in de mindere en niet zo gevaarlijke mistasten, doordat ze hun eigen verzinsels vermengen met Gods Woord. Zulken, zeg ik, moeten schade lijden aan hun werk, doordat hun verzinsels vernietigd worden; zij zelf echter worden behouden, maar als door vuur, dat is niet omdat hun onwetendheid en mistasting voor God goedkeurenswaard is, maar omdat ze door de genade en de kracht des Heiligen Geestes daarvan gezuiverd worden. Daarom moeten allen, die de gulden zuiverheid van Gods Woord bezoedeld hebben met de drek van dat vagevuur, schade lijden aan hun werk.
Liever Turks dan Paaps
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Zou je misschien eerst even willen uitleggen:

Wat vagevuur is.
Wie daar komen.
En waarom ze daar komen.

B.v.d.

Matthijs
Kort door de bocht:
Als iemand sterft in staat van genade, (in vriendschap met God), komt hij in de hemel. Maar soms niet meteen. Want het kan zijn, dat hij zonden heeft begaan die nog uitgeboet moeten worden.(niet erfzonde) Het vagevuur is voor zondige mensen die in vriendschap met God sterven een voorbereiding op de Hemel.
zie ook mijn vorige reactie's
Wat!!!???

Een satanische dwaalleer is het. Ik zal calvijn er op nakijken. Je hoort er mee van.

Alleen het bloed van Jezus Christus reinigt gelukkig van alle zonden.. Staat dat niet in jouw bijbel?
Ik basseer me op 1 kor 3 vers 15, en inderdaad God verlost ons van de eeuwige dood en reinigt ons.
Dat is niet in tegenspraak.
Lees ook mijn vorige reacties.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

We kunnen toch wel lezen? In vers 15 staat: maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Let op het woordje "als". Het vuur is dus niet letterlijk, anders had er gestaan: doch hij zelf zal gered worden, maar door vuur heen. En dat staat er dus niet. Het vuur is zinnebeeldig, het betekend dat we gered zullen worden. Maar van wat we op het fundament van het geloof hebben gebouwd houden we niets over (hout, hooi, of stro verbranden door vuur, we nemen dat hout, hooi, of stro toch ook niet letterlijk????).
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Zou je misschien eerst even willen uitleggen:

Wat vagevuur is.
Wie daar komen.
En waarom ze daar komen.

B.v.d.

Matthijs
Kort door de bocht:
Als iemand sterft in staat van genade, (in vriendschap met God), komt hij in de hemel. Maar soms niet meteen. Want het kan zijn, dat hij zonden heeft begaan die nog uitgeboet moeten worden.(niet erfzonde) Het vagevuur is voor zondige mensen die in vriendschap met God sterven een voorbereiding op de Hemel.
zie ook mijn vorige reactie's
Wat!!!???

Een satanische dwaalleer is het. Ik zal calvijn er op nakijken. Je hoort er mee van.

Alleen het bloed van Jezus Christus reinigt gelukkig van alle zonden.. Staat dat niet in jouw bijbel?
Ik basseer me op 1 kor 3 vers 15, en inderdaad God verlost ons van de eeuwige dood en reinigt ons.
Dat is niet in tegenspraak.
Lees ook mijn vorige reacties.
Lees je ook even mijn laatste post, waarin ik citeer van Calvijn? Dank u!
Liever Turks dan Paaps
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik sluit me volledig achter Calvijn en Augustinus aan. Kun je het weerleggen Jan?

Ik citeer even wat uit de institutie van Johannes Calvijn. Boek III, chapiter V, 6.

(…) Men moet dus uitroepen niet alleen met inspanning van de stem, maar ook van de keel en longen, dat het vagevuur een verderfelijk verzinsel van Satan is, dat het kruis van Christus ijdel maakt, dat aan Gods barmhartigheid een niet te dragen smaad aandoet, dat ons geloof aan het wankelen brengt en terneerwerpt, Want wat is voor hen het vagevuur anders dan een voldoening, die na de dood zielen der afgestorvenen betaald wordt voor hun zonden? Zodat, wanner de mening om te voldoen terneergeworpen is, het vagevuur terstond tot de grond toe vernield is. Indien door de zoëven voorgedragen uiteenzetting meer dan duidelijk is, dat het bloed van Christus de enige voldoening, verzoening en reiniging is voor de zonden der gelovigen, wat blijft er dan anders over dan dat het vagevuur een loutere en huiveringwekkende godslastering is tegen Christus? Ik ga voorbij heiligenschenderijen, waardoor het dagelijks verdedigd wordt, de ergernissen, die het in de godsdienst verwerkt, en de ontelbare andere zaken, die wij uit zulk een bron der goddeloosheid hebben zien voortkomen.

Boek III, chapiter V, 9.

Maar zij hebben een onoverwinnelijk wapen in Paulus, dat niet zo gemakkelijk terneergeslagen kan worden. „Indien iemand," zo zegt hij (1 Cor. 3 : 12) „op dit fundament bouwt, goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen, hoe een ieders werk is, zal de dag des Heren aan het licht brengen; wantt het zal in het vuur geopenbaard worden, en hoedanig eens ieders werk is, zal het vuur beproeven; zo iemands werk zal branden, die zal schade lijden, hij zelf echter zal behouden worden, maar als door vuur." Wat, zeggen zij, kan dat voor een vuur zijn dan het vagevuur, waardoor de smetten der zonden worden afgewist, opdat wij zuiver mogen ingaan in het koninkrijk Gods? Maar verscheidenen van de ouden (Chrysostomus, Augustinus e.a., MP) hebben gemeend, dat het een ander vuur is, namelijk de verdrukking of het kruis, waardoor de Here de zijnen beproeft, opdat ze niet in de vuilheid des vleses zouden berusten; en dat menen zij met veel groter waarschijnlijkheid dan gelegen is in het verzinnen van het vagevuur. Ofschoon ik het ook met hen niet eens ben, want het schijnt me toe, dat ik een veel zekerder en duidelijker inzicht in die plaats verkregen heb. Voordat ik dat echter te voorschijn breng, zou ik wel willen, dat ze mij antwoordden of zij menen, dat de apostelen en alle heiligen door dit vagevuur heen hebben moeten gaan. Zij zullen zeggen van neen, dat weet ik; want het zou al te dwaas klinken, dat zij gereinigd hadden moeten worden, van wie ze dromen, dat hun bovenmatige verdiensten overvloeien tot alle leden der kerk. Maar de apostel zegt van ja; immers hij zegt niet, dat sommiger werk beproefd zal worden, maar aller werk. Ook dit is niet een bewijs van mij, maar van Augustinus, die zo die uitlegging bestrijdt. En (wat nog ongerijmder is) hij zegt niet dat ze door het vuur zullen gaan om alle mogelijke werken; maar indien ze de kerk met zeer grote getrouwheid gebouwd hebben, dat ze dan loon zullen ontvangen, wanneer hun werk door het vuur beproefd zal zijn. In de eerste plaats zien wij, dat de apostel figuurlijk sprak, wanneer hij de leringen, die door de hoofden van mensen uitgedacht zijn, hout, hooi en stoppelen noemde. De reden van deze beeldspraak ligt ook voor de hand: namelijk dat, evenals hout, zodra als het met vuur in aanraking gebracht wordt, wordt verteerd en vernietigd, zo ook die leringen niet zullen kunnen duren, wanneer ze beproefd worden. Verder is het voor niemand verborgen, dat een dergelijke beproeving uitgaat van (Ie Geest Gods. Om dus de draad van de beeldspraak vast te houden, en de delen in juiste onderlinge verhouding tot elkaar te stellen, heeft hij de beproeving door de Heilige Geest vuur genoemd. Want evenals goud en zilver, hoe dichter ze bij het vuur gebracht worden, des te zekerder bewijs van hun echtheid en zuiverheid geven, zo ontvangt ook de waarheid des Heren, hoe nauwkeuriger ze door een geestelijke beproeving wordt onderzocht, een des te grotere versterking van haar gezag. Evenals hooi, hout en stoppelen, wanneer ze in het vuur geworpen worden, aangetast worden tot plotselinge vertering, zo kunnen ook de uitvindsels der mensen, die niet door des Heren Woord bevestigd zijn, de beproeving des Heiligen Geestes niet verdragen, zonder terstond in een te storten en te vergaan. Kortom, indien de verzonnen leringen vergeleken worden met hout, hooi en stoppelen, omdat ze evenals hout, hooi en stoppelen door het vuur verbrand en vernietigd worden ten ondergang, maar ze niet vernield of vernietigd worden anders dan door de Geest des Heren, dan volgt daaruit, dat de Geest dat vuur is, waardoor ze beproefd zullen worden. En zijn beproeving noemt Paulus de dag des Heren, naar het gewone gebruik der Schrift. Want er wordt gesproken van de dag des Heren, telkens als de Here zijn tegenwoordigheid aan de mensen op enigerlei wijze openbaart. En dan licht zijn aangezicht het meest, wanneer zijn waarheid haar licht verspreidt. Nu is geheel en al bewezen, dat Paulus onder vuur niets anders verstaat dan de beproeving des Heiligen Geestes. Maar hoe worden zij dan door dat vuur behouden, die schade lijden aan hun werk? Dit zal niet moeilijk te begrijpen zijn, wanneer we bedenken, over welke soort van mensen hij spreekt. Immers hij duidt hen als bouwmeesters der kerk aan, die het echte fundament behouden, maar daarop ongelijk materiaal bouwen, dat is, die niet afwijken van de voornaamste en noodzakelijkste hoofdstukken des geloofs, maar in de mindere en niet zo gevaarlijke mistasten, doordat ze hun eigen verzinsels vermengen met Gods Woord. Zulken, zeg ik, moeten schade lijden aan hun werk, doordat hun verzinsels vernietigd worden; zij zelf echter worden behouden, maar als door vuur, dat is niet omdat hun onwetendheid en mistasting voor God goedkeurenswaard is, maar omdat ze door de genade en de kracht des Heiligen Geestes daarvan gezuiverd worden. Daarom moeten allen, die de gulden zuiverheid van Gods Woord bezoedeld hebben met de drek van dat vagevuur, schade lijden aan hun werk.
1 kor 3 vers 15 en vele andere bijbelteksten.
Weet dat ook de joden er in geloven.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
We kunnen toch wel lezen? In vers 15 staat: maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Let op het woordje "als". Het vuur is dus niet letterlijk, anders had er gestaan: doch hij zelf zal gered worden, maar door vuur heen. En dat staat er dus niet. Het vuur is zinnebeeldig, het betekend dat we gered zullen worden. Maar van wat we op het fundament van het geloof hebben gebouwd houden we niets over (hout, hooi, of stro verbranden door vuur, we nemen dat hout, hooi, of stro toch ook niet letterlijk????).
als > is nog maar de vraag of het zo in de grondtekst staat. Dat soort woorden zijn vaakt toegevoegd.
Maar dan nog, indien het in de grond tekst staat, doet het er niets van af. Want waarom zou die zin er anders staan. Het is een vergelijking.
Maakt met wereldse voorstellingen iets duidelijk van het hierna, want je niet kan voorstellen. Blijft altijd mank.
Plaats reactie