door het vuur doch behouden.

Jan de Wit

door het vuur doch behouden.

Bericht door Jan de Wit »

Wat denken jullie bijbelgetrouwe protestanten over deze tekst uit de staten vertaling?
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fondament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe, hoe hij daarop bouwe.
11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;
13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

10 Naar de mij gegeven genade van God heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd waarop een ander voortbouwt. Maar laat iedereen uitkijken hoe hij daarop verder bouwt. 11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat er reeds ligt, namelijk Jezus Christus. 12 Of men nu op deze grondslag verder gaat met goud, zilver, kostbare stenen, of met hout, hooi en stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. De oordeelsdag zal het aantonen, want die verschijnt met vuur, en het vuur zal uitwijzen wat ieders werk waard is. 14 Houdt het bouwwerk dat iemand optrok stand, dan zal hij loon ontvangen. 15 Verbrandt het, dan zal hij schade lijden; hijzelf zal gered worden, maar, om het zo te zeggen, door het vuur heen.

(willibrordvertaling)
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
limosa

Bericht door limosa »

1) Lees de kanttekeningen van de Statenvertaling er even bij. Link naar Statenvertaling met Kanttekeningen

2) Wat is precies je vraag?
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door limosa
1) Lees de kanttekeningen van de Statenvertaling er even bij. Link naar Statenvertaling met Kanttekeningen

2) Wat is precies je vraag?
Mijn vraag is word uit deze tekst niet het vagevuur niet bevestigd.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Mijn vraag is word uit deze tekst niet het vagevuur niet bevestigd.
Dat vermoedde ik al. Het antwoord vind je in de kanttekeningen.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Mijn vraag is word uit deze tekst niet het vagevuur niet bevestigd.
Dat vermoedde ik al. Het antwoord vind je in de kanttekeningen.




leuk dat je het al vermoedde.
In de kanttekeningen is er niets van te vinden. Klopt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door limosa
1) Lees de kanttekeningen van de Statenvertaling er even bij. Link naar Statenvertaling met Kanttekeningen

2) Wat is precies je vraag?
Mijn vraag is word uit deze tekst niet het vagevuur niet bevestigd.
het antwoord is nee hoe kom je daar bij omdat er vuur staat maar er staat toch geen vagevuur
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Kanttekeningen:

Interessant: puntje 34 - verwijst naar vers 13

34) vuur ontdekt
Door dit vuur kan hier niet verstaan worden een vagevuur, waardoor de mensen na dit leven van hunne zonden zouden gevaagd of gereinigd worden, overmits door dit vuur, waar Paulus hier van spreekt, niet alleen het werk, dat vergaat of verbrand wordt, maar ook dat blijft en beloond wordt, zal beproefd worden; maar wordt verstaan òf van het vuur des Heiligen Geestes, die door het licht van Gods Woord den vasten arbeid en trouwe leringen der leraren mettertijd ontdekt in de gemeente Gods, en die de onnodige of zonderlinge leer onderscheidt en doet verdwijnen; niet anders dan het goud door het vuur van zijne onreinheden wordt gezuiverd; Ps. 12:7; Jer. 23:29. Of, het vuur van vervolging, zwarigheid en verzoeking, waardoor de oprechte leer gelijk als beproefd wordt, omdat zij alsdan ons een vasten troost geeft, hetwelk de andere niet doen kan; Jak. 1:2; 1 Petr. 1:6,7.

Wat vinden we hier dan van?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door limosa
1) Lees de kanttekeningen van de Statenvertaling er even bij. Link naar Statenvertaling met Kanttekeningen

2) Wat is precies je vraag?
Mijn vraag is word uit deze tekst niet het vagevuur niet bevestigd.
het antwoord is nee hoe kom je daar bij omdat er vuur staat maar er staat toch geen vagevuur
Wist je dat de oosterse christen ook het woord vagevuur niet gebruiken maar louterings oord.
Komt op het zelfde neer.
Het gaat niet om het woord maar om wat er mee bedoeld word.
En er staat dat je na het Oordeel voor mensen , ach lees zelf maar.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Bijbeltekst bevestigd vagevuur:
1 kor 3 vers 10-15
10 Naar de mij gegeven genade van God heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd waarop een ander voortbouwt. Maar laat iedereen uitkijken hoe hij daarop verder bouwt. 11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat er reeds ligt, namelijk Jezus Christus. 12 Of men nu op deze grondslag verder gaat met goud, zilver, kostbare stenen, of met hout, hooi en stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. De oordeelsdag zal het aantonen, want die verschijnt met vuur, en het vuur zal uitwijzen wat ieders werk waard is. 14 Houdt het bouwwerk dat iemand optrok stand, dan zal hij loon ontvangen. 15 Verbrandt het, dan zal hij schade lijden; hijzelf zal gered worden, maar, om het zo te zeggen, door het vuur heen.


Hiet is het vagevuur bevestigd. Gered maar toch door het louteringsvuur heen. De christenen van de eerste 16 eeuwen geloofden er al allemaal in en nu ook de meerderheid. Weet dat Luther (die van Maarten) ook in een vagevuur geloofde.
___________________________________


God kan alles vergeven!
Dat ontken ik ook niet.
Er is een verschil in vergeving en kwijtschelding van straf.
Bijvoorbeeld. Een brutaal kind scheldt zijn moeder uit.
Later heeft hij er spijt van. De moeder vergeeft het, en ze hebben weer een goede relatie met elkaar. Maar omdat het kind toch nog straf verdient moet hij nog de afwas doen.
Of 2 weken huisarrest.
Ik vind het hoofdartikel ook soms kort door de bocht en nogal heftig, maar het gaat om de strekking.
Er zijn verschillende gradaties vagevuur. (heel licht tot zwaardere)
Je kan trouwens ook vergeving krijgen en ook kwijtschelding van straf, ook een grote zondaar. Dat kan door een aflaat.
Dat zijn extra gaven van onze lieve heer.

En door dat de christelijke kerk het mystieke lichaam van Christus is kunnen wij medeverlossend lijden.
Ik hoop hier een beetje antwoord in heb gegeven.
De joden geloven trouwens ook in een vagevuur en ook de moslims.
hier bijbelteksten:
Het Vagevuur

Het vagevuur is de loutering van zonden en zondenstraffen.


2 Mach. 12:39-45 (Hij zond geld naar Jeruzalem, om een offer voor de zonden te laten opdragen ... Daarom liet hij voor de doden een zoenoffer opdragen, opdat zij van hun zonden zouden worden verlost)
[Reeds op het einde van het Oude Verbond bestond onder het joodse volk de overtuiging dat zonden, die niet op aarde vergeven zijn, in het hiernamaals moeten worden uitgeboet. Gebeden en offers der overledenen kunnen daarbij helpen]


Mal. 3:2-3 (Maar wie kan de dag van Zijn komst verdragen; wie houdt het uit, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als een vuur van de smelter, als het loog van de blekers; Hij zet zich neer, om het zilver te smelten en te louteren!)
[Het is en historisch bewijs dat de joden offers opdroegen opdat de overledenen van hun zonden bevrijd zouden worden. Zij geloofden dus in een louteringsoord na dit leven. Ook het tegenwoordige Jodendom kent nog steeds het gebed voor de overledenen. Christus, die niet kwam opheffen maar aanvullen, schijnt dezelfde gedachten te huldigen in Matt. 12:32. Andere zonden dan tegen de Heilige Geest schijnen dus wel in het toekomstige leven vergeven te kunnen worden.]


Matt. 5:26 (Voorwaar Ik zeg u: ge zult daar niet uitkomen, voordat ge de laatste penning hebt betaald)


Matt. 12:32 (En wie iets zegt tegen de Mensenzoon, hem zal het worden vergeven; maar wie iets zegt tegen de Heilige Geest, hem zal het niet vergeven worden, noch in deze wereld noch in de toekomstige)
[Blijkbaar zijn er ook zonden, die wel in het volgende leven worden uitgeboet; en hoe kan dat, als er geen vagevuur is?]


1 Kor. 3:13-15 (Eens zal ieders werk bekend worden gemaakt. Immers de Dag zal het aantonen; want in het vuur openbaart Hij zich, en het vuur zal uitwijzen, van welk gehalte het werk van een ieder is. Houdt het werk, dat hij heeft opgebouwd, stand, dan zal hij loon ontvangen. Zo zijn werk verbrandt, dan zal hij schade lijden; hij zal wel behouden worden, maar zó, dat hij eerst door het vuur moet)


De heiligheid van de hemel verdraagt niet dat er enige onreinheid binnen gaat: Openb. 21:27 (Niets wat onrein is, zal er binnen gaan)

Waar de boom valt, blijft hij liggen: men gaat naar de hemel of naar de hel, voor een vagevuur is er geen plaats.


Wie in staat van doodzonde sterft, mist de heiligmakende genade, en kan dus nooit in de hemel komen.. men kan echter ook sterven in staat van heiligmakende genade, maar terwijl nog niet alle straf van reeds vergeven doodzonden en dagelijkse zonden is kwijtgescholden, en men nog niet-vergeven dagelijkse zonden op het geweten heeft, waarvan vanzelf ook de straf nog niet is kwijtgescholden. Door de heiligmakende genade heeft men dan wel recht op de hemel, maar eerst moeten deze beletselen ervoor weggenomen worden. Op de eerste plaats de schuld van de dagelijkse zonden, want niets onreins kan de hemel binnengaan (Op. 21:27, Jes. 35:8). Daartoe is berouw nodig, dat men met recht onmiddellijk na de dood veronderstellen kan. Ook moet er gelegenheid zijn, om de straffen uit te boeten. De plaats waar dat geschiedt noemt men, naar analogie van de hel, het vagevuur.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Kanttekeningen:

Interessant: puntje 34 - verwijst naar vers 13

34) vuur ontdekt
Door dit vuur kan hier niet verstaan worden een vagevuur, waardoor de mensen na dit leven van hunne zonden zouden gevaagd of gereinigd worden, overmits door dit vuur, waar Paulus hier van spreekt, niet alleen het werk, dat vergaat of verbrand wordt, maar ook dat blijft en beloond wordt, zal beproefd worden; maar wordt verstaan òf van het vuur des Heiligen Geestes, die door het licht van Gods Woord den vasten arbeid en trouwe leringen der leraren mettertijd ontdekt in de gemeente Gods, en die de onnodige of zonderlinge leer onderscheidt en doet verdwijnen; niet anders dan het goud door het vuur van zijne onreinheden wordt gezuiverd; Ps. 12:7; Jer. 23:29. Of, het vuur van vervolging, zwarigheid en verzoeking, waardoor de oprechte leer gelijk als beproefd wordt, omdat zij alsdan ons een vasten troost geeft, hetwelk de andere niet doen kan; Jak. 1:2; 1 Petr. 1:6,7.

Wat vinden we hier dan van?
Vraagje vinden protestanten de uitleg van de staten vertaling onfeilbaar?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door marsm104
Kanttekeningen:

Interessant: puntje 34 - verwijst naar vers 13

34) vuur ontdekt
Door dit vuur kan hier niet verstaan worden een vagevuur, waardoor de mensen na dit leven van hunne zonden zouden gevaagd of gereinigd worden, overmits door dit vuur, waar Paulus hier van spreekt, niet alleen het werk, dat vergaat of verbrand wordt, maar ook dat blijft en beloond wordt, zal beproefd worden; maar wordt verstaan òf van het vuur des Heiligen Geestes, die door het licht van Gods Woord den vasten arbeid en trouwe leringen der leraren mettertijd ontdekt in de gemeente Gods, en die de onnodige of zonderlinge leer onderscheidt en doet verdwijnen; niet anders dan het goud door het vuur van zijne onreinheden wordt gezuiverd; Ps. 12:7; Jer. 23:29. Of, het vuur van vervolging, zwarigheid en verzoeking, waardoor de oprechte leer gelijk als beproefd wordt, omdat zij alsdan ons een vasten troost geeft, hetwelk de andere niet doen kan; Jak. 1:2; 1 Petr. 1:6,7.

Wat vinden we hier dan van?
Vraagje vinden protestanten de uitleg van de staten vertaling onfeilbaar?
Nee!
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Zou je misschien eerst even willen uitleggen:

Wat vagevuur is.
Wie daar komen.
En waarom ze daar komen.

B.v.d.

Matthijs
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Zou je misschien eerst even willen uitleggen:

Wat vagevuur is.
Wie daar komen.
En waarom ze daar komen.

B.v.d.

Matthijs
Kort door de bocht:
Als iemand sterft in staat van genade, (in vriendschap met God), komt hij in de hemel. Maar soms niet meteen. Want het kan zijn, dat hij zonden heeft begaan die nog uitgeboet moeten worden.(niet erfzonde) Het vagevuur is voor zondige mensen die in vriendschap met God sterven een voorbereiding op de Hemel.
zie ook mijn vorige reactie's
Plaats reactie