Het is volbracht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Het is volbracht

Bericht door memento »

Een schilder stapt weg van het schilderij waar hij aan bezig was. Met een kritische blik kijkt hij er naar. Nog een paar voorzichtige vegen met de kwast. Weer loopt hij achteruit en kijkt. Een tevreden glimlach komt op zijn gezich. Tetelestai, het is volbracht. Het plaatje is compleet.

Een knecht word door zijn heer gezonden om wat kippen te halen van de markt. Na een tijdje komt hij terug. Tetelestai zegt hij. Het is volbracht, ik heb uw boodschap uitgevoerd, ik heb gedaan wat u wou dat ik zou doen

Een priester staat in de tempel. Er komt een man en een vrouw aan. Ze hebben een lam bij zich. De priester buigt zich over het beest heen. Zijn strenge ogen bekijken het beest van alle kanten. De regels die God had gegeven waaraan offerdieren moesten voldoen waren streng. Uiteindelijk richt hij zich weer op, en zegt: tetelestai. Perfect, zonder mankement, goed om geofferd te worden.

Op de markt staat een koopman. Een vrouw wil een rok van hem kopen. Na wat bieden zijn ze het eens over de prijs. De vrouw geeft het geld, en ze krijgt van de koopman de rok. En een bonnetje, met daarop geschreven tetelestai, volledig betaald.


Op Golgotha hangt de Zoon van God aan een kruispaal. Zijn gezich is bebloed, Zijn lichaam uitgeput. Toch heft Hij zijn hoofd omhoog. Het is volbracht klinkt het uit Zijn mond. Het oude testement is vervuld. Hij heeft volbracht waar Hij voor gezonden was. Hij was het perfecte Lam, wat Zichzelf overgaf. Hij betaalde voor al onze zonden.

Tetelestai, het is volbracht. Een woord van hoop, een woord van leven. Wat doen wij ermee?

---------------------
PS> Sorry voor de slechte vertaling van het grieks naar lateinse letters..
PS2> Het idee van de voorbeelden komt van Skip Heitzig
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Tetelestai, het is volbracht. Een woord van hoop, een woord van leven. Wat doen wij ermee?
Als ik dit bevatten wil, staat mijn verstand helemaal stil.....

Hij voor mij......
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ja, als je echt mag weten dat niet alleen anderen, maar ook jou vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid, zaligheid, van God geschonken is, uit louter genade, om der verdienste van Christus wil, dat is niet te bevatten.

Verdiend om voor eeuwig weggeworpen te worpen te worden in de plaats waar wening is en knersing der tanden, en als je dan Jezus mag zien door het gepredikte Woord, ach dan begrijp je het niet. Waarom ik? Waarom? Ben ik zoveel beter dan een goddeloze wereldling? Dan kan je geluk toch niet op? Als je Jezus mag zien als jouw Plaatsvervanger. Wat is Jezus dan toch rijk voor een arm en verloren zondaar. Niet te bevatten!!!! Voor vijanden! Voor mensen die daar geroepen hebben "Kruis Hem, kruis Hem!". Voor mensen, die als God wilden zijn! Ongelofelijk.. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.

Dit wordt nu alles geschonken uit vrije gunst, dat eeuwig God bewoog!

Ik herken me altijd zo in het gedicht van R.M. MacCheyne. Daar zit nou alles in.
Ik citeer nu een paar verzen daaruit.

Ik deed als Jeruzalems dochters weleer,
ik weend' om de pijn van mijn lijdende Heer,
maar dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij God Geest aan mij zelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld' ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.

Toen vlucht' ik tot Jezus. Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!
Mijn heil en mijn vreugd' en mijn leven werd Hij.
Ik boog m', en geloofd', en mijn God sprak mij vrij!

Iedereen gezegende paasdagen toegewenst. En u, die het kruis nog niet opgenomen heeft en Jezus volgt, "doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"

Je leeft maar één keer, morgen kan het eeuwigheid zijn. De dood wenkt ieder uur. Vannacht, terwijl u slaapt, kan u een hartstilstand krijgen, en dan? Als u Jezus niet kent als uw Borg en Middelaar, dan ontwaakt u in de eeuwige verdoemenis. Besef dat dan! U moet vergeving hebben van uw zonden! Ik smeek het u, zoek Hem toch, met heel je hart, met heel je ziel, met heel je kracht en verstand, want zonder Jezus leven is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.

Hartelijke groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie