Zelfmoord & toch naar de hemel, kan dat?

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Zelfmoord is verkeerd. Maar iemand kan zo in de war zijn door de situatie om zich heen.
Dan zal God hem of haar wel redden.

God is zón grote Liefde die laat zijn verwarde kinderen niet verloren gaan.
Ik ken van iemand een visioen, van dat zijn zoon zelfmoord pleegde, dat echtpaar zat er echt mee dat hun zoon misschien wel in de hel zat. Toen kregen het echtpaar een droom dat hun zoon in de hemel was.
Die zoon had in een zeer verwarde positie zelfmoord gepleegd.
Hij wou de Heer volgen, maar dat mocht niet van zijn omgeving.
En toen zag hij het niet meer zitten. En pleegde zelfmoord. Het echtpaar was verslagen, maar toen kregen ze die droom.
Ik geloof dat die droom van God is en niet van de duivel.
Met vriendelijke groet,

laat ik maar niet zeggen wat ik denk
Aan deze reactie heb je dan niet veel.

Ik vind dat soort verhalen altijd erg onbetrouwbaar. Neem me niet kwalijk. Je hoort ze altijd van ... van ... van ... van ...
Geloof wel dat het kan kloppen, hoor!! Maar toch ...
Een God die iemand naar de hel laat gaan, omdat iemand in zeer verwarde positie zelfmoord heeft gepleegd en verder zijn hele leven de Heer heeft gediend.
Zo'n God wil ik geeneens kennen.


Dat vind ik nogal wat wat je daar zegt in die laatste zin. Pfffff.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

We blijven hier maar oordelen, insluiten en uitsluiten. Zullen we er mee ophouden?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Christian Kroon
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2023, 12:17

Re: Zelfmoord is Egoïstisch

Bericht door Christian Kroon »

[/quote]
tukkertje schreef: 09 mar 2004, 09:38 Vind ik heel anders. Zo zijn er ook mensen in de tweede wereld oorlog geweest die dat gedaan hebben.

Ben mischien wat zwart wit, maar ik vind zelfmoord een zeer ernstige vorm van egoisme, die never en nooit goed te praten is.


Ik lees dit en schrik hier echt van. Vandaag, 11 Augustus 2023, is het exact 3 jaar geleden dat mijn schoonmoeder zelfmoord heeft gepleegd. Zij deed dit omdat zij zo zwaar depressief was dat zij niet meer goed kon nadenken. Zij heeft meerdere behandelingen gehad en niets werkte. Zij vreesde God zeer erg, maar was niet sterk genoeg om te blijven staan. Zij kon het niet. En dat kan inderdaad egoïstisch klinken. Maar deze mensen hebben niet meer de helderheid van Geest. Voor hen bestaat de wereld uit hen en de rest van de mensen apart. Deze daden kan je niet bestempelen als Egoïstisch. Vaak doen ze het niet eens voor hun zelf maar voor hun omgeving. Om hen niet tot last te zijn. Wat dat betreft dus juist heel sociaal.
Of je naar de hemel kan als je zelfmoord pleegt oordeel ik niet over. Je weet niet wat er in de laatste levens seconde gebeurd is. Kijk maar naar het, vaak klassieke, voorbeeld van de moordenaar aan het kruis. Die is ook op de laatste seconde bekeerd.

Ik wil vooral zeggen oordeel niet over andere mensen! En bedenk goed wat jou woorden bij andere voor effect kunnen hebben. Voordat je iets online zet.

En denk je zelf aan zelfmoord. Bid of God je mag helpen, want Hij wil het en Hij zal je helpen. Misschien niet op de manier als wij hopen en verwachten. En maak gebruik van de middelen als 113.
Ik sluit af met psalm 42 vers 5 waarin staat dat God ons zal helpen:

Psalm 42 vers 5:
Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

Soli Deo Gloria

Christian Kroon
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zelfmoord & toch naar de hemel, kan dat?

Bericht door Bertiel »

ds v.d Kieft heeft over dit thema bijzonder genuanceerd gesproken in de voorlaatste Terdege.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zelfmoord is Egoïstisch

Bericht door Herman »

Christian Kroon schreef: 11 aug 2023, 12:39 Ik lees dit en schrik hier echt van.
Welkom op dit forum.

Je reageert hier op iemand die al heel lang niet actief is, dus de boodschap zal wel niet aankomen.

Het onderwerp is heel lastig en gevoelig, zeker als je daar persoonlijk mee in aanraking bent geweest. Dat neemt niet weg dat er een veelheid aan perspectieven kan zijn om het onderwerp te bespreken.
Christian Kroon
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2023, 12:17

Re: Zelfmoord is Egoïstisch

Bericht door Christian Kroon »

Herman schreef: 11 aug 2023, 13:10
Christian Kroon schreef: 11 aug 2023, 12:39 Ik lees dit en schrik hier echt van.
Welkom op dit forum.

Je reageert hier op iemand die al heel lang niet actief is, dus de boodschap zal wel niet aankomen.

Het onderwerp is heel lastig en gevoelig, zeker als je daar persoonlijk mee in aanraking bent geweest. Dat neemt niet weg dat er een veelheid aan perspectieven kan zijn om het onderwerp te bespreken.
Klopt inderdaad, maar hoor veel mensen die dit zeggen. Dus dacht dit is mooie gelegenheid om dit bespreekbaar te maken.
HHR
Berichten: 983
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Zelfmoord & toch naar de hemel, kan dat?

Bericht door HHR »

Bertiel schreef: 11 aug 2023, 13:03 ds v.d Kieft heeft over dit thema bijzonder genuanceerd gesproken in de voorlaatste Terdege.
Was zeker een heel mooi artikel.
Hij maakte onderscheid tussen sterven aan een psychische ziekte en suïcide uit hoogmoed trots etc.
Erg leerzaam.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Zelfmoord is Egoïstisch

Bericht door MGG »

Christian Kroon schreef:
Ik lees dit en schrik hier echt van. Vandaag, 11 Augustus 2023, is het exact 3 jaar geleden dat mijn schoonmoeder zelfmoord heeft gepleegd. Zij deed dit omdat zij zo zwaar depressief was dat zij niet meer goed kon nadenken. Zij heeft meerdere behandelingen gehad en niets werkte. Zij vreesde God zeer erg, maar was niet sterk genoeg om te blijven staan. Zij kon het niet. En dat kan inderdaad egoïstisch klinken. Maar deze mensen hebben niet meer de helderheid van Geest. Voor hen bestaat de wereld uit hen en de rest van de mensen apart. Deze daden kan je niet bestempelen als Egoïstisch. Vaak doen ze het niet eens voor hun zelf maar voor hun omgeving. Om hen niet tot last te zijn. Wat dat betreft dus juist heel sociaal.
Of je naar de hemel kan als je zelfmoord pleegt oordeel ik niet over. Je weet niet wat er in de laatste levens seconde gebeurd is. Kijk maar naar het, vaak klassieke, voorbeeld van de moordenaar aan het kruis. Die is ook op de laatste seconde bekeerd.

Ik wil vooral zeggen oordeel niet over andere mensen! En bedenk goed wat jou woorden bij andere voor effect kunnen hebben. Voordat je iets online zet.

En denk je zelf aan zelfmoord. Bid of God je mag helpen, want Hij wil het en Hij zal je helpen. Misschien niet op de manier als wij hopen en verwachten. En maak gebruik van de middelen als 113.
Ik sluit af met psalm 42 vers 5 waarin staat dat God ons zal helpen:

Psalm 42 vers 5:
Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

Soli Deo Gloria

Christian Kroon
Hij heeft na zijn bekering waarschijnlijk nog enkele uren geleefd en stierf nadat zijn benen gebroken werden
Plaats reactie