Zelfmoord & toch naar de hemel, kan dat?

limosa

Bericht door limosa »

quote: Oorspronkelijk gepost door Markie
Ikzelf ben van mening dat een kind van God geen zelfmoord pleegt.
Op Refoweb staan nu 524 reacties in die topic. Misschien handig als je hier ff uitlegt waarom je die mening bent toegedaan.
Markie

Bericht door Markie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
quote: Oorspronkelijk gepost door Markie
Ikzelf ben van mening dat een kind van God geen zelfmoord pleegt.
Op Refoweb staan nu 524 reacties in die topic. Misschien handig als je hier ff uitlegt waarom je die mening bent toegedaan.
Daarom heb ik juist die link hier geplaatst naar refoweb.

Ik heb daar dezelfde nick als daar, dus mijn mening en uitleg daarover is ook te zien.
Als je wil kan ik wel wat overzetten naar hier natuurlijk.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Markie
Daarom heb ik juist die link hier geplaatst naar refoweb.

Ik heb daar dezelfde nick als daar, dus mijn mening en uitleg daarover is ook te zien.
Als je wil kan ik wel wat overzetten naar hier natuurlijk.
Als we met z'n allen op Refoweb gaan lezen kunnen we er hier nog niks mee. Ik zou zeggen post nou ff je de onderbouwing van je mening hier. Hoeft geen proza te worden, je kan bij dehoofdlijnen beginnen.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Waarom eigenlijk deze vraag? Is het aan ons om te oordelen?

Voor mijzelf kan ik hier een antwoord op formuleren. Maar ik vind eigenlijk dat wij hier geen antwoord mogen geven op deze vraag, omdat wij als mens dan mensen gaan uit- of insluiten. En dat is niet onze taak.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Heeft de Heere dan geen macht meer om zijn kinderen te behoeden voor die zonde van zelfmoord? Ik mag niet oordelen en wil dat ook niet maar weet wel van verschillende kinderen van God die in overspannen toestand zichzelf van het leven wilden beroven, tóch greep de Heere in om ze daarvoor te bewaren.
Well, daar geloof ik zeker in. Als een kind van God zelfmoord pleegt wijst hij daarmee de hulp van God af. Als het gebeurd is het niet Gods schuld! Hij staat altijd klaar om een mens in nood te redden.

Hij kán, en wíl, en zál in nood,
zelfs bij het naderen van de dood,
volkomen uitkomst geven!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een zeer moeilijk onderwerp.

Toch wil ik ook hierbij een aantal gedachten neerschrijven:

De mens is en blijft zondaar. Dit 'vlees zijn' is zo eigen aan de mens, dat hij of zij niets anders kan dan zondigen, óók op zijn sterfbed. Er sterft geen mens heilig! Wel in Christus heilig!

De Schrift belijdt dat de Heere Zijn kinderen nog wel kastijden maar nooit kan een mens uit de genade vallen. Natuurlijk blijven dan veel vragen staan, maar wil jij dan beweren, ja ook jij die zegt een kind van de Heere te zijn, dat je straks de laatste adem uit zal blazen zonder zonde? Denk je dat die laatste gedachte zondeloos zal zijn? Is dan die laatste zonde van minder gewicht als de zonde tegen het zesde gebod? Zonder zonde zal het zijn in de eeuwigheid waar Hij alles in allen zal zijn.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Maninne,

Misschien begrijp je niet wat ik wil aangeven. Is er onderscheid in 'zwaarte' van zonde die we begaan tegen Gods geboden? Is 'zelfdoding' erger dan een andere zonde? [behalve de ergste zonde]

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door maninne
Heeft de Heere dan geen macht meer om zijn kinderen te behoeden voor die zonde van zelfmoord? Ik mag niet oordelen en wil dat ook niet maar weet wel van verschillende kinderen van God die in overspannen toestand zichzelf van het leven wilden beroven, tóch greep de Heere in om ze daarvoor te bewaren.
Well, daar geloof ik zeker in. Als een kind van God zelfmoord pleegt wijst hij daarmee de hulp van God af. Als het gebeurd is het niet Gods schuld! Hij staat altijd klaar om een mens in nood te redden.

Hij kán, en wíl, en zál in nood,
zelfs bij het naderen van de dood,
volkomen uitkomst geven!
Uiteraard heeft de Heere macht Zijn kinderen voor deze strap te bewaren. Maar we kennen de wegen van de Heere niet. Het is niet aan ons te bedenken hoe God mensen aan hun einde laat komen. De één zal bewaard worden, al is het op het laatste moment, de ander zal zich van het leven beroven. Da's erg, maar het maakt niet onmogelijk dat mensen bekeerd zijn. Ik denk dat velen die zelfmoord plegen worstelingen gekend hebben, wie weet ook wel voor Gods aangezicht. Velen die tot deze daad komen hebben al heel erg veel meegemaakt. Of er samenhang is met twijfel aan de mogelijkheid van verlossing weet ik niet. Misschien zijn er gestorven met de bede "God wees mij zondaar genadig" op de lippen. Gaan die twijfelaars verloren?

Hij kán, en wíl, en zál in nood,
zelfs bij het naderen van de dood,
volkomen uitkomst geven!


Is dit nu de juiste tekst op de juiste tijd op de juiste plaats? Bedoelen we hier nu mee dat een kind van God dus ook geen auto-ongeluk kan krijgen? Laten we toch terughoudend zijn met degenen die suicide plegen als verloren te beschouwen. Er zullen er in gaan in de eeuwige heerlijkheid waar wij het niet van denken.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Niek ik vrees dat je door zelfdoding in dezelfde zonde valt als Judas, dus als je jezelf doodt dan geloof je volgens mij niet meer dat je nog gered kunt worden door Christus,en dan pleeg je dus die "ergste zonde" of zie ik het zo verkeerd?
Ook die zonden was dan al vergeven.....
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Is je mening geven al niet oordelen en dan vaak veroordelen?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik vind betreffende discussie moeilijk, mn vanwege de pastorale gevolgen. Ik vind dat de kernvraag moet zijn: mogen we iemand die met zelfmoord-gedachten loopt erop wijzen dat God Zijn volk nooit verlaat, dat hij hen wil en zál bewaren, etc? Kortom, heeft God alleen eeuwige zekerheid te bieden, of wil Hij ook in de tijd nabij zijn?
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

God houdt van alle mensen (mijn mening) anders waren ze niet geboren.

Als iemand zo in de war is, dat die zelfmoord pleegt, houdt God rekening met het feit dat hij of zij in de war is.

Ik zie God als een barmhartige Vader, die zijn verloren schaap (kind) zal redden.
Plaats reactie