Vragen om bekering of geloven

Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Even tussendoor: ik vind dergelijke gequote stukjes vaak het beste van het hele OSW-forum.
Er staan bovendien veel vragen bij die Refojongere aan jou stelt, Theoloog; je maakt je er mijns inziens nu wel erg gemakkelijk vanaf.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste voorbijganger,

het spijt mij ten zeerste u te moeten teleurstellen. Blijkbaar is verband van de tekst u niet geheel en al duidelijk. Het verband wijst op citeren van preken. Tegenover een OSW-preek zou je een "pinkster"-preek moeten quoten. Geeft weer eens wat nieuw licht op een bijbeltekst.

Ik ben overigens misschien niet al te doorzichtig geweest. Dus ik vergeef je de fout om te zeggen dat pinksterbroeders vaak het tegenovergestelde van de Schrift leren. Ik heb het nu eventjes over gematigde pinksterbroeders trouwens. Evenals in de reformatorische gezindte tref je daar namelijk ook uitersten aan.

Godsdienst-sociologisch horen ze trouwens in dezelfde hoek thuis. Ze keren zich vooral tegen de Verlichting en de ratio. Zo komen ze in gezelschapstaal of tongentaal terecht. Misschien een beetje erg crue gezegd zo, maar het lijkt soms als 2 druppels water op elkaar wat ervaringsgehalte betreft.

En opnieuw zal ik nu op tenen getrapt hebben. Wat ik vooral wil zeggen is dat we elkaar als kinderen van God nodig hebben. Het maakt dus voor mij niet uit, uit welke kerk je komt. Waar het mij omgaat is de belijdenis van het geloven in Christus en de bekering die je daarop ziet volgen in levens van mensen.
Als je dan je ogen goed open hebt, zie je dat het nog zo slecht niet gaat in ons land. Alleen de accenten verschuiven een beetje.

Omdat ik zoveel waardevols vind in de gereformeerde leer, vind ik het jammer dat zoveel christenen in ons land niet meer van de geschiedenis weten. Vragen die in evangelische kerken worden gesteld zijn niet nieuw, maar daar worstelt de kerk van Jezus Christus al 2000 jaar mee. Dat is wat wij de evangelischen te bieden hebben: een stevige traditie.
Wat wij op onze beurt van hen zouden kunnen leren, is hun kinderlijk geloof in de Heere Jezus: het frisse, het nieuwe. Ik zie daarom de evangelische stroming totaal niet als een bedrijging, integendeel ik verwacht juist veel van de kruisbestuiving tussen evangelischen en reformatorischen. Wat we in ieder geval gemeen hebben is ons gezamenlijk staan voor dat de Bijbel het gezaghebbende Woord van God is. Laten we elkaar daar vinden, in de aanbidding van die God die Zich aan ons laat kennen door dat Woord.

[Aangepast op 27/2/04 door theoloog]
<>< A Dieu
De theoloog
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
O, theoloog, ik dacht dat elke OSW-predikant het einde van alle tegenspraak was.
:)
Maar helaas. Goed, dan vanuit de Schrift:
Wij moeten ons bekeren, dat vraagt God van ons (Markus 1:15).
Wij kunnen ons niet bekeren (Johannes 6:44)
Dus moeten wij daarom vragen: Jeremia 31:18; Klaagliederen 5:21; 2 Korinthe 5:20; Hooglied 1:4;
Natuurlijk moeten we er om vragen!

mochten we maar op dat plaatsje gebracht worden van de tollenaar: "O God, wees mij de zondaar genadig"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Waar is dat plaatsje? Gaan we er naar toe!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Waar is dat plaatsje? Gaan we er naar toe!
De weg ernaartoe is smal, en je moet door een nauwe poort. Een reisbeschrijving van een avonturier die langs dat plaatsje reisde is een heuse best-seller: The pilgrims progress.
england

Bericht door england »

Het is een duidelijk RK dogma dat wij gewoon stil blijven zitten terwijl door voorbede, mis etc de zaligheid in ons gegoten wordt... Dat is tegen Schrift en belijdenis! God eist, en wil er om gevraagd worden! Hij wil geven, maar Hij wil er om gevraagd worden! Zonder Zijn Geest zien wij onze nood niet, maar als wij onze nood zien, houdt dat dan in dat wij als dode zondaren zelf onze ogen hebbe opengedaan? Of moeten wij God dankbaar zijn dat Hij wilde laten zien de toestand waarin wij ons bevinden, onze zonden, Zijn heiligheid etc! Moeten wij Hem dan niet smeken om Zijn genade over ons? Of zeggen we:ach, ik zie duidelijk dat ik een zondaar ben, nou wie weet ben ik wel uitverkoren, dus we blijven maar stil wachten dan giet God de zaligheid wel bij me naar binnen...! En ja, dan wordt alles wel anders natuurlijk, dan wordt ik een van verre staande, dan een door onwedervoortgedrevene, en als ik het nog mag mee maken misschien ook wel een bekommerde...

[Aangepast op 28/2/04 door england]
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Mis ik hier niet het werk van Jezus, hij is toch immers voor onze zonden gestorven?
Wat voor rol speelt Jezus nu dan in dit onderwerp? Of heeft het hier niks mee te maken?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Je mag toch de zekerheid hebben, dat je door Jezus gered word, als je écht in hem gelooft!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Refojongere

Bericht door Refojongere »

En Rhode, als iemand nu geen zondelast met zich meetorst en er echt mee zit dat hij God niet kan liefhebben? Dat hij zijn hart niet kan ombuigen van de lust van de zonde tot de lust tot Gods geboden? Wat dan?

Welnu, in de meditaties van OSW lees ik altijd dat daar verwezen wordt naar de troon der genade!
Plaats reactie