Komen zoals je bent

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Maar lieve mensen,

wat is dat nou voor gezeur over komen zoals je bent? Want zoals je bent van nature kom je nooit! Er is niemand die God zoekt! (psalm 14, Rom. 3). Jij ook niet hoor!

Er moet een Godswonder gebeuren. Laten we dat toch vasthouden.
En als God in je hart begint, dan zul je heus wel komen tot Christus!
Niet zoals je bent, maar zoals Gods Geest je gemaakt heeft! Als een rechteloze en een buitenstaander.
Groter geluk zul je nooit ondervinden, dan zo tot Christus te mogen komen!
Orckie,

Als God in ons werkt werkt Hij onmiddellijk het vluchten tot Christus. We komen wél zoals we van nature zijn; als dat niet zo is, dan liegt Gods Woord. Gods Woord spreekt immers: ‘want de ure komt en is nu, dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze horen zullen leven’. Wie hoort er hier? Een dode!
Als er geen hoop op ontferming, genade was, dan zouden wij niet durven komen. Maar het is de Wet die ons laat zien wie wij zijn. Het is het Evangelie die ons nodigt en die ons uiteindelijk doet komen, laten we deze dingen niet vermengen.
Niets meer aan toe te voegen. We kunnen best verschillen over het tijdsaspect, maar in één ding zijn we het roerend eens, nl. dat de Wet dood: ten leven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Maar lieve mensen,

wat is dat nou voor gezeur over komen zoals je bent? Want zoals je bent van nature kom je nooit! Er is niemand die God zoekt! (psalm 14, Rom. 3). Jij ook niet hoor!

Er moet een Godswonder gebeuren. Laten we dat toch vasthouden.
En als God in je hart begint, dan zul je heus wel komen tot Christus!
Niet zoals je bent, maar zoals Gods Geest je gemaakt heeft! Als een rechteloze en een buitenstaander.
Groter geluk zul je nooit ondervinden, dan zo tot Christus te mogen komen!
Orckie,

Als God in ons werkt werkt Hij onmiddellijk het vluchten tot Christus. We komen wél zoals we van nature zijn; als dat niet zo is, dan liegt Gods Woord. Gods Woord spreekt immers: ‘want de ure komt en is nu, dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze horen zullen leven’. Wie hoort er hier? Een dode!
Die tekst gaat helemaal niet over het komen tot Christus maar over de levendmaking. laten we on-topic blijven.

Een mooie uitspraak van ds. Meeuse [CGO studieavond over "komen tot CHristus"]:
"De weg tot Christus is uit Christus, en de zondaar die op de weg is, is in Christus".
Mensen op de weg naar Christus hebben nog geen bewuste kennis van Christus, maar zijn wel levendgemaakt. Ze hebben wel leren hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en ontsluitingen mogen ontvangen in de weg tot zaligheid. Ook zullen ze tot de geboorte komen (=Persoonskennis van Christus, Comrie).
Orckie

Bericht door Orckie »

Maninne,

Ik snap niet hoe je steeds zo lovend kunt zijn over de predikaties van ds. C. Sonnevelt, terwijl als iemand hier benadrukt dat het komen tot Christus zal gaan in een weg van ontdekking en omkomen, dan staan je haren recht overeind en spreek je meteen van voorwaarden e.d.
Ik heb ds. C. Sonnevelt vaak gehoord en al zijn boeken gelezen en moet je toch vertellen dat hij er bijzonder de nadruk op legt dat er een plaatsmakend werk des Geestes (bevindelijke doorleving van eigen ellende en gescheiden zijn van God) moet zijn wil de zondaar uitgedreven worden tot Christus om zijn toevlucht te nemen tot deze Ark des Verbonds.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste mensen,

ik denk dat er heel veel verwarring ontstaan is door allerlei zaken filosofisch te benaderen. Als het de vraag van mensen is om in verwondering stil te staan bij waar en hoe nu het Goddelijke werk in een mens begint, dan kan ik eigenlijk goed meekomen.

Zodra dit verzand in filosofisch gebazel die de eenvoudige leer van de Schrift overschaduwd, dan krijg ik het echt benauwd. Dan gaan mensen anderen de maat nemen, dan worden hedendaagse bekeringsgeschiedenissen gewogen en te licht bevonden. Daar krijg ik het echt van op m'n zenuwen.


Laten we die verwondering blijven houden. Dat grootse, waarbij wij in het niet verzinken.


Als je verder de vraag stelt hoe jij zelf dan kan komen tot de Bron van levend water, dan zou ik alle filosofie thuislaten. Ga niet aan het reden-eren, ga je niet afvragen is het nu wel of niet voor mij, ben ik uitverkoren of niet. Zou God mij wel aannemen zoals ik ben?
Ga gewoon naar God toe en geloof het evangelie. Ja sterker nog ik bid je laat je met God verzoenen.
God heeft er alles aan gedaan om van jou weer Zijn schepsel te maken. Hij staat al zo lang te wachten en iedere keer nodigt Hij weer. Iedere keer klinkt de boodschap: Bekeert u en geloof het Evangelie en je zult zalig worden.
Laat dus even alles uit je handen vallen, keer je om en zie op een God, zo groot van ontferming dat Hij zelfs jouw hart wil veranderen. Een God die doden levend maakt, een God die zo machtig is dat Hij opstond uit de dood. Satan kan je van alles wijs maken, het enige wat hij wil, die tegenstander van God, dat jij het volhoudt om vraagtekens te zetten bij de grootheid van Gods genade. Of het nu met een vrome smoes is of in grove zonden. Dat maakt hem niet uit.
Als je maar niet die stap neemt en voor de voet van het kruis neervalt en gelooft dat ook Jezus voor jou wilde sterven, de dood wilde ingaan.

Daarom uiteindelijk als laatste, ik bid je namens mijn hemelse Vader, laat je met God verzoenen. Vandaag nog!!!

Nog vragen, stuur gerust een u2u-tje.
<>< A Dieu
De theoloog
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Maninne,

Ik snap niet hoe je steeds zo lovend kunt zijn over de predikaties van ds. C. Sonnevelt, terwijl als iemand hier benadrukt dat het komen tot Christus zal gaan in een weg van ontdekking en omkomen, dan staan je haren recht overeind en spreek je meteen van voorwaarden e.d.
Ik heb ds. C. Sonnevelt vaak gehoord en al zijn boeken gelezen en moet je toch vertellen dat hij er bijzonder de nadruk op legt dat er een plaatsmakend werk des Geestes (bevindelijke doorleving van eigen ellende en gescheiden zijn van God) moet zijn wil de zondaar uitgedreven worden tot Christus om zijn toevlucht te nemen tot deze Ark des Verbonds.
Dat ik graag naar preken luister van Ds.C.Sonnevelt, wil niet zeggen dat ik het overal mee eens ben.
Het is alleen zo dat de dingen waar ik wat moeite mee heb, niet doorslaggevend zijn om hem niet graag te mogen horen. Daar zit wel wat verschil in. En vooral de laatste maanden preekt hij zo gunnend en veel over de grootheid van Christus, dat ik mijn hart er naast kan leggen.
Wat betreft de voorwaarden, ja dat vind ik idd. moeilijk als er gezegd wordt in welke volgorde dat moet gebeuren, wel ben ik het er mee eens dat mééstal de Heere begint met overtuiging en dan pas de overbuiging, zoals bij ons ook gepreekt wordt, een mens kan wel ómgezet zijn maar daarmee is hij nog niet óvergezet, of : je kunt wel van kamp veranderen maar je moet van Koning veranderen en dat wordt door de Heere zelf gewerkt.
Als niet duidelijk is hóe ik het bedoel laat het me dan even weten, dan overdenk ik het nog eens.


[Aangepast op 6/3/04 door Maninne]
Bedankt;
enne... een mooi stukje tale Kanaäns! (zo bont maak ik het zelfs meestal nog niet...)

Als we ook maar onthouden dat onderhandelingen nog geen afhandelingen zijn...
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Als we ook maar onthouden dat onderhandelingen nog geen afhandelingen zijn...
..en vergeet ook de behandeling en verhandeling niet Orck...!!
england

Bericht door england »

Mooie reactie, Maninne...
Tja, Orckie, tot jou verbazing misschien maar ik hoor ds Sonnevelt super gaag.. Dank zij Maninne is dat ook mogelijk, omdat zij mij geregeld van bandjes voorziet (en ds zelf ook zelfs...Maar ik geloof dat dat maar eenmalig was...)

Dat is nou echt iets Hollands volgens mij: iemand geheel afschrijven als hij iets zegt waar we ons niet helemaal in kunnen vinden... Dat gaat hier bij de meesten gelukkig anders! Vandaar dat bij veel mensen hier Spurgeon en Philpot broederlijk naast elkaar op de boekenschappen staan...!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Mensen (van twee kanten) even heel goed oppassen. We hebben het hier wel over heilige dingen. Dan moeten we elkaar niet uitdagen en laten uitdagen. Dat meen ik serieus.
Adrianus, je hebt best wel gelijk.
Toch denk ik dat er met tale kanaäns iets anders wordt bedoeld dan in werkelijkheid.
Voor mij is tale kanaäns gemeenschap der heiligen, en niet allerlei uitvindingen op het gebied van rijmende woordspelingen en synonymen die lekker aangenaam en gevoelig klinken, dus voortkomen uit hoogmoed en niet schriftuurlijk zijn.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Deze tekst Orckie spreekt volgens onze kanttekenaren over een ‘een tijd, namelijk dat de mensen in meerdere menigte en met grotere kracht door de predikatie des Evangelies, uit den dood der zonden, tot een geestelijk leven zullen opgewekt worden.’

Zeker spreekt de tekst over de levendmaking. Hoe worden we levend? Door de prediking van het Evangelie. Wat is er dan noodzakelijk? Dat we Christus in het gewaad van Zijn Woord [het Evangelie] aannemen.

Tot slot over de aanhaling van Ds. Meeuse:

‘De weg tot Christus is uit Christus, en de zondaar die op de weg is, is in Christus’ Dit noemt P.J. van der Meer een Gordiaanse knoop. Lees mee:

De weg tot Ds. Meeuse is uit Meeuse, en degene die op weg is naar Meeuse, is reeds bij Meeuse.

Nogmaals met alle respect dat ik heb voor Ds. C.J. Meeuse, dit is geen schriftuurlijke taal. We hebben Christus door een waar geloof aangenomen en Zijn dus kinderen Gods, of we weigeren Christus in ons ongeloof en lopen op de weg naar ons omkomen.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie