Komen zoals je bent

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

ach, er zal toch wel een ontdekkend, ontledigend, ontgrondend en ontblotend werk aan vooraf moeten gaan.
Wil men waarlijk tot Christus kúnnen komen: ja. Maar dat neemt niet weg dat we een ieder moeten oproepen om tot Hem te gaan. Er is geen enkel excuus om niet te gaan. Ook als je geen zelf- en zondekennis heb: ga dan met dat probleem tot Christus. Ellendekennis is geen voorwaarde, maar een gevolg van het werken van Gods Geest in een mens
Dat vind ik ook. Komt God met ons in een verbond met bepaalde weldaden, moeten we leren daarvan af te zien. Waarom in vredesnaam dat verbond als het toch niets inhoudt?

Als God zegt 'Ik ben uw God en de God van uw zaad" dan is dat gewoon zo.
Het verbond verleent geen recht om te komen als rechthebbende, maar het geeft wél het recht om te komen zoals je bent. God heeft Zich verbonden aan een volk waarvan Hij weet dat het zondaren zijn, en Hij verwacht ook zondaren aan Zijn troon, geen perfecte mensen
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Pied
???

De bedelaar moet wel een bedelaar zijn, anders is het geen bedelaar.
Pied ieder mens ís een bedelaar. Hij is niets anders dan een vloek- en helwaardig zondaar die niets anders verdiend dan de eeuwige dood. Tot deze [goddelozen] komt de nodiging.

Nu zullen sommigen misschien zeggen, jazeker komt het tot iedereen, maar je moet eerst inleven dat je bedelaar bent.
Voor dezen vraag ik Lukas 14 eens ernstig te lezen. De Heere zegt niet tot zijn dienstknechten 'ga uit en vraag aan de bedelaar of ze zich bedelaar genoeg voelen om in te gaan'! Nee, hij zei: ga in de heggen en steggen en dwing ze om in te komen. Komen hoe? Zoals je bent, want dan alleen zijn we geschikt om de mantel van Christus' gerechtigheid te dragen.

In deze gelijkenis zit een ernstige waarschuwing ook voor ons. Ook tot ons komt de nodiging, iedere keer weer. Wat is onze verontschuldiging?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Niek,
Pied ieder mens ís een bedelaar.
Ik ontmoet niet zoveel geestelijke bedelaars hoor! Wel mensen vol met handenvol godsdienst, handenvol 'oprechtheid' en 'goede werken'.

Zoals ik reeds eerder postte: Komen als een bedelaar, niet als een verbondskind met rechten, niet als iemand die de schijn ophoudt en niet heeft leren inzien dat hij door en door slecht is...daarom moeten we ontmaskerd worden, overtuigd worden van ons bedelaarsbestaan door de Heilige Geest, we moeten oprecht gemaakt worden, want van nature zijn we geen bedelaars, maar alleen rijke jongelingen vol met goede bedoelingen en handenvol werken.

Klopt in het licht van het bovenstaande dan nog jouw stelling:
Komen hoe? Zoals je bent, want dan alleen zijn we geschikt om de mantel van Christus' gerechtigheid te dragen.
We zijn van nature niet geschikt en zullen dus ook nooit komen zoals we van nature zijn. We leren toch dat wedergeboorte voor het geloof komt en er plaatsmakend werk des Geestes moet zijn om plaats te maken voor Jezus? Of is dat theorie dan?

De nodiging komt echter tot ons allen, wie we ook zijn en wat we ook doen, al zijn we de grootste, hardnekkigste, hoogmoedigste zondaar en zijn we blij met de duivel na te volgen of als vrome, bekeerde, nette kerkganger die aan al het 'zijne' genoeg heeft en het dus niet van Christus hoeft te hebben.

Zullen we ons moeten vernederen, zullen we onszelf moeten kastijden? NEEN!
Maar eenvoudig dit: Al onze hoogmoed laten varen en ontdekken dat je zondig bent ONTDEKKEN!

[Aangepast op 28/2/04 door Refojongere]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Pied ieder mens ís een bedelaar. Hij is niets anders dan een vloek- en helwaardig zondaar die niets anders verdiend dan de eeuwige dood. Tot deze [goddelozen] komt de nodiging.
Alhoewel we allemaal arm zijn, en niets hebben, zijn we niet allemaal bedelaar...

Maargoed Niek, we begrijpen de strekking :)
Emmet

Bericht door Emmet »

In de rubriek "Vraag en antwoord" (homepage OSW) staat een vraag over het aangaan aan het H.A. In het antwoord van Dr. Tigchelaar vertelt hij een soortgelijk verhaal: Er was eens een eenvoudig man, die plotseling ongevraagd een brief kreeg. Meer een briefje, met maar één zin: Kom onmiddellijk, zoals je bent, naar mij. Getekend: de Koning. De man vertelde zijn collega's op het werk dat hij direct weg moest. Die wilden hem natuurlijk tegenhouden, je kunt toch niet zo'n kort briefje geloven. Maar hij ging toch. Ook zijn vrouw had problemen. Zijn kleren waren niet goed genoeg voor de koning en al dat soort bezwaren. Maar hij hield vol: hij moest gaan zoals hij was. Dat stond toch in de brief. In de trein naar de hoofdstad maakte de conducteur moeilijkheden: de man had geen treinkaartje en ook geen geld om er een te kopen. Maar toen liet hij de brief zien: de koning had hem bevolen direct te komen. Ja, daar hebben zelfs conducteurs niet van terug. En evenmin de paleiswachten. Ze moesten de man met die brief, ondanks zijn weinig geschikte kleding, wel toelaten. Ja ze moesten hem zelfs de weg door de gangen naar de kamer van de koning wijzen. En zo kwam die man eindelijk toch oog aan oog bij de koning. En wat was het eerste wat de koning zei, toen de man met die brief bij hem binnenkwam? "Welkom vriend, ik heb allang op je gewacht."
Zo is onze God: komen zoals je bent, als zondaar en niet mooier voordoen dan jouw werkelijkheid is.

[Aangepast op 28/2/04 door Emmet]
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Pied ieder mens ís een bedelaar."
Nee, was dat maar waar. Een bedelaar bedelt ergens om.

"Hij is niets anders dan een vloek- en helwaardig zondaar die niets anders verdiend dan de eeuwige dood." Daar zijn we het over eens.

Je beroept je op de gelijkenis uit Lukas 14. Maar in deze gelijkenis wordt niet alleen gesproken over bedelaars, er staat in vers 16: "en hij noodde er velen". Ze kwamen niet. De feestzaal komt vol met armen, blinden, kreupelen en verminkten. "Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal."

Allen genodigd. Niet gekomen.
Maar er is een volk dat toch komt; gedwongen om in te gaan. Hoewel ze er eerst niet over peinsden, want zoiets waren zij toch niet waardig?! Maar: gedwongen om in te gaan; uiteraard niet tegen hun wil.
Gelukkig om zo in te gaan. Dan kan het toch voor iedereen?
Maar verschrikkelijk, om buiten te blijven. Ze hadden geen behoefte aan deze maaltijd, blijkt uit hun antwoorden. Het centrale punt in de gelijkenis is dus: heb ik behoefte om verlost te worden, heb ik Christus nodig als mijn Borg en Zaligmaker?
Wel, laten we hopen dat het voor ons allen geldt. Want buiten Hem is er geen leven!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als iedere bedelaar bedelt zijn we al een stukje verder, want dan kunnen we gelukkig ook stellen dat iedere gelovige gelooft.

Dit is een klein beetje ironisch bedoeld, maar Pied en ook anderen een 'bedelaar' is een beeld in tegenstelling tot de rechtvaardigen die niet wensten te komen. Toch blijft het zo dat ieder mens zondaar is en in die hoedanigheid heb ik het bedoelt.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
In het Mbumablad wat ik van de week kreeg las ik het volgende stukje. Ik citeer uit het hoofd:

Op een groot kasteel ontving de kasteelheer zijn huisschilder en gaf hem de volgende opdracht: ik wil een schilderij met een onderwerp wat hier nog nooit in het kasteel is geweest. Vervul je die opdracht niet, dan hoef je nooit meer te komen, dan ben je schilder af.

Zo ging de schilder naar huis. Peinzend wat nu toch te schilderen. Daar viel zijn oog op een passerende bedelaar. Hij liep naar de bedelaar en vroeg hem om in zijn huis te komen poseren, want dacht hij een bedelaar is nog nooit in het kasteel geweest.

Zo verstreek enige tijd, tot de deurbel klonk. De schilder deed open en zag een man staan, netjes en strak in het pak, duidelijk schoon en gewassen. Hij vroeg: wie bent u en wat komt u doen? De man antwoordde: ik ben de bedelaar en ik heb een afspraak. De schilder zei hem: zo kan ik niets met u, u had moeten komen zoals u bent.

Groeten,
Dit verhaal komt (ook) voor in een boek of preek van Spurgeon.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
We zijn van nature niet geschikt en zullen dus ook nooit komen zoals we van nature zijn. We leren toch dat wedergeboorte voor het geloof komt en er plaatsmakend werk des Geestes moet zijn om plaats te maken voor Jezus? Of is dat theorie dan?


Mogen dus alleen wedergeborenen komen? Of zullen alleen wedergeborenen komen?

We leren niet dat wedergeboorte eerst komt en dan geloof. daar hebben we op een ander topic al uitvoerig over gediscussieerd. Thomas Halyburton is heel duidelijk: geloof en wedergeboorte gaan te samen op. In orde gaat wedergeboorte voor, maar in tijd gelijk.
Als je dit niet beaamt, komen daar veel problemen van.

groet, Rhodé

[Aangepast op 1/3/04 door Rhodé]
Maar lieve mensen,

wat is dat nou voor gezeur over komen zoals je bent? Want zoals je bent van nature kom je nooit! Er is niemand die God zoekt! (psalm 14, Rom. 3). Jij ook niet hoor!

Er moet een Godswonder gebeuren. Laten we dat toch vasthouden.
En als God in je hart begint, dan zul je heus wel komen tot Christus!
Niet zoals je bent, maar zoals Gods Geest je gemaakt heeft! Als een rechteloze en een buitenstaander.
Groter geluk zul je nooit ondervinden, dan zo tot Christus te mogen komen!
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Van nature wil ik niet komen zoals ik ben.
Net zoals deze Topic begon.
Ik wil me zelf opsoeren met goede werken.
Ik wil me beter voordoen als dat ik ben.

Mijn gedachten gaan uit naar de 5 nieten van Kortinghuis.
Ik wil niet
Ik heb niet
Ik kan niet
Ik deug niet
Ik zal niet

U/Jij/Ik willen niet.
Wij zullen stilgezet moeten worden.

"k Hoorde vorige week een preek over Achan's daad,
met daarin verweven, Het dal van Achor.

Achan kon nog belijdenis en vergeving vragen.
Maar wil wilde het niet.
Hij wilde zich nog goed voordoen.
Dan volgt de straf.

Maar wij leven nog in het heden der genade.
Laten we dan smeken of de Heere ons nog eerlijk wil maken.
Ja, tegenover onszelf en onze naaste, dan kunnen we misschien komen zoals we zijn.
Ja met de bede; Heere wees mij zondaar genadig.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Stelling: In de weg van overtuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel
of in het licht van Gods wet en heiligheid
of in de weg van de ontdekking van je zondige staat...

...leren we inzien wij we werkelijk zijn voor God en dan pas zullen we komen zoals we zijn.

Niettemin blijft staan dat de Heere Zijn nodiging onvoorwaardelijk laat uitgaan tot een ieder! Wonderlijk toch, hebben we dat reeds ontdekt en er wat mee gedaan?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Stelling: In de weg van overtuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel
of in het licht van Gods wet en heiligheid
of in de weg van de ontdekking van je zondige staat...

...leren we inzien wij we werkelijk zijn voor God en dan pas zullen we komen zoals we zijn.

Niettemin blijft staan dat de Heere Zijn nodiging onvoorwaardelijk laat uitgaan tot een ieder! Wonderlijk toch, hebben we dat reeds ontdekt en er wat mee gedaan?
Mag ik er nog 1 bij doen RJ?:

....of in de overweldigende, wonderbaarlijke en geduldige liefde van een 3-enig God....
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als er geen hoop op ontferming, genade was, dan zouden wij niet durven komen. Maar het is de Wet die ons laat zien wie wij zijn. Het is het Evangelie die ons nodigt en die ons uiteindelijk doet komen, laten we deze dingen niet vermengen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Arme zielen op weg en reis naar de eeuwigheid, de Heere ontdekke u nog in het heden der genade aan uw dwaasheid, onmacht en onwil en binde u het gewicht uwer zielen op uw hart voor het voor eeuwig te laat is. Wij moeten worden wat we zijn, door ontdekkende genade en leren zien en bevindelijk kennen, dat wij van nature in een dodelijke staat liggen, dat wij vijanden van God en Christus en van vrije genade zijn. O, toehoorders, de godsdienst zal u niet zalig maken, (doop, belijdenis en heilig avondmaal) zullen u, arme verlorene, niet kunnen behouden en wie daarop, zij het dan heimelijk, steunt en leunt zonder zielsbevindelijk, grondig en geestelijk een verloren zondaar voor God te zijn geworden, zal in de eeuwigheid ontdekken, dat het Tyrus en Sidon in de rampzaligheid verdragelijker is, dan het rijke en ruime Christendom van onze dagen."
(Ds. Du Marchie van Voorthuijzen, chr. geref. pred. te Urk)
Plaats reactie