Komen zoals je bent
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Komen zoals je bent
In het Mbumablad wat ik van de week kreeg las ik het volgende stukje. Ik citeer uit het hoofd:
Op een groot kasteel ontving de kasteelheer zijn huisschilder en gaf hem de volgende opdracht: ik wil een schilderij met een onderwerp wat hier nog nooit in het kasteel is geweest. Vervul je die opdracht niet, dan hoef je nooit meer te komen, dan ben je schilder af.
Zo ging de schilder naar huis. Peinzend wat nu toch te schilderen. Daar viel zijn oog op een passerende bedelaar. Hij liep naar de bedelaar en vroeg hem om in zijn huis te komen poseren, want dacht hij een bedelaar is nog nooit in het kasteel geweest.
Zo verstreek enige tijd, tot de deurbel klonk. De schilder deed open en zag een man staan, netjes en strak in het pak, duidelijk schoon en gewassen. Hij vroeg: wie bent u en wat komt u doen? De man antwoordde: ik ben de bedelaar en ik heb een afspraak. De schilder zei hem: zo kan ik niets met u, u had moeten komen zoals u bent.
Groeten,
Op een groot kasteel ontving de kasteelheer zijn huisschilder en gaf hem de volgende opdracht: ik wil een schilderij met een onderwerp wat hier nog nooit in het kasteel is geweest. Vervul je die opdracht niet, dan hoef je nooit meer te komen, dan ben je schilder af.
Zo ging de schilder naar huis. Peinzend wat nu toch te schilderen. Daar viel zijn oog op een passerende bedelaar. Hij liep naar de bedelaar en vroeg hem om in zijn huis te komen poseren, want dacht hij een bedelaar is nog nooit in het kasteel geweest.
Zo verstreek enige tijd, tot de deurbel klonk. De schilder deed open en zag een man staan, netjes en strak in het pak, duidelijk schoon en gewassen. Hij vroeg: wie bent u en wat komt u doen? De man antwoordde: ik ben de bedelaar en ik heb een afspraak. De schilder zei hem: zo kan ik niets met u, u had moeten komen zoals u bent.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Inderdaad, we moeten ons niet beter voordoen dan dat we zijn. Komen als een bedelaar, niet als een verbondskind met rechten, niet als iemand die de schijn ophoudt en niet heeft leren inzien dat hij door en door slecht is...daarom moeten we ontmaskerd worden, overtuigd worden van ons bedelaarsbestaan door de Heilige Geest, we moeten oprecht gemaakt worden, want van nature zijn we geen bedelaars, maar alleen rijke jongelingen vol met goede bedoelingen en handenvol werken.
Klopt Lieneke,
Het is dan een gebed met een beroep op: "Om Uws verbonds wille". Maar beroem je niet op je verbondskindzijn, op je beloften waar je recht op hebt. Wij zijn rechteloos vanwege onze schuld en ongeloof en onbekeerlijkheid, maar Gode zij dank, we mogen pleiten op onze doop, op Zijn beloften, op Zijn verbond, dat laat de afhankelijkheid van Hem zien.
[Aangepast op 27/2/04 door Refojongere]
Het is dan een gebed met een beroep op: "Om Uws verbonds wille". Maar beroem je niet op je verbondskindzijn, op je beloften waar je recht op hebt. Wij zijn rechteloos vanwege onze schuld en ongeloof en onbekeerlijkheid, maar Gode zij dank, we mogen pleiten op onze doop, op Zijn beloften, op Zijn verbond, dat laat de afhankelijkheid van Hem zien.
[Aangepast op 27/2/04 door Refojongere]
Zolang komen zoals je bent niet inhoud dat er geen bekering nodig is, vind ik het een mooie uitdrukking.
Komen zoals je bent:
- Ben je onverschillig, kom!
- Ben je koud en ongevoegig, kom!
- Ben je een grote zondaar, kom!
- Ben je weer in zonde gevallen, terwijl je beter wist, kom!
- Heb je geen berouw, kom!
- Met alles wat je afhoud van God, kom!
Niemand is er die niet komen kan, niemand is er die niet komen mag. Sterker nog: we moeten komen. Komen met onze tekortkomingen, want Hij wil ze wegnemen. Augustinus bad: Heere, geef wat u beveelt.
Komen zoals je bent verondersteld dat:
1) Je weet wie je bent, want zó kom je
2) Je komt, ondanks dat je weet wie je bent
3) Je verwacht het van Hem, die al onze tekortkomingen wil vervullen.
Dát is het evangelie, dat is onze hoop. Het maakt niet uit hoe goed of slecht je het er vanaf brengt, je mag altijd komen bij God. Laat dat een troost zijn, laat dat een aansporing zijn!
Komen zoals je bent:
- Ben je onverschillig, kom!
- Ben je koud en ongevoegig, kom!
- Ben je een grote zondaar, kom!
- Ben je weer in zonde gevallen, terwijl je beter wist, kom!
- Heb je geen berouw, kom!
- Met alles wat je afhoud van God, kom!
Niemand is er die niet komen kan, niemand is er die niet komen mag. Sterker nog: we moeten komen. Komen met onze tekortkomingen, want Hij wil ze wegnemen. Augustinus bad: Heere, geef wat u beveelt.
Komen zoals je bent verondersteld dat:
1) Je weet wie je bent, want zó kom je
2) Je komt, ondanks dat je weet wie je bent
3) Je verwacht het van Hem, die al onze tekortkomingen wil vervullen.
Dát is het evangelie, dat is onze hoop. Het maakt niet uit hoe goed of slecht je het er vanaf brengt, je mag altijd komen bij God. Laat dat een troost zijn, laat dat een aansporing zijn!
't Is nog maar de vraag of de schrijver van dit stukje het zó bedoelde. Want je begint het "komen zoals je bent" nu wel weer in te wikkelen in een bredere gedachtengang, waarin de diepte van de zelfkennis een nogal belangrijke rol lijkt te spelen, terwijl de schrijver misschien alleen maar bedoelde dat je je niet behoeft "op te knappen" voordat je tot Hem komt. Als de uitgangspunt is dat je kunt komen zoals je bent, moet je dan heel precies weten wat en hoe en welke mate etc. je bent? Is de wetenschap dat je niet zonder Middelaar kunt dan niet voldoende? Ik denk dat de schrijver dát bedoelde.Oorspronkelijk gepost door memento
Komen zoals je bent verondersteld dat:
1) Je weet wie je bent, want zó kom je
2) Je komt, ondanks dat je weet wie je bent
In deze laatste opmerkingen ga ik geheel met je mee memento.3) Je verwacht het van Hem, die al onze tekortkomingen wil vervullen.
Dát is het evangelie, dat is onze hoop. Het maakt niet uit hoe goed of slecht je het er vanaf brengt, je mag altijd komen bij God. Laat dat een troost zijn, laat dat een aansporing zijn!
Dit keer bedoelde ik het niet zo, juist omgedraait zelfs. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze te koud zijn, dat ze geen zondekennis hebben, en weet ik veel wat voor excusen ze nog meer kunnen verzinnen om niet te komen. Daartegenover staat de boodschap: kom zoals je ben.'t Is nog maar de vraag of de schrijver van dit stukje het zó bedoelde. Want je begint het "komen zoals je bent" nu wel weer in te wikkelen in een bredere gedachtengang, waarin de diepte van de zelfkennis een nogal belangrijke rol lijkt te spelen, terwijl de schrijver misschien alleen maar bedoelde dat je je niet behoeft "op te knappen" voordat je tot Hem komt. Als de uitgangspunt is dat je kunt komen zoals je bent, moet je dan heel precies weten wat en hoe en welke mate etc. je bent? Is de wetenschap dat je niet zonder Middelaar kunt dan niet voldoende? Ik denk dat de schrijver dát bedoelde.
Oké, da's mooi. Dan zette punt 1 (Je weet wie je bent . . .) mij op het verkeerde been. Ik dacht dat je daarmee op een bepaalde mate van zelfkennis doelde.Oorspronkelijk gepost door mementoDit keer bedoelde ik het niet zo, juist omgedraait zelfs. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze te koud zijn, dat ze geen zondekennis hebben, en weet ik veel wat voor excusen ze nog meer kunnen verzinnen om niet te komen. Daartegenover staat de boodschap: kom zoals je ben.'t Is nog maar de vraag of de schrijver van dit stukje het zó bedoelde. Want je begint het "komen zoals je bent" nu wel weer in te wikkelen in een bredere gedachtengang, waarin de diepte van de zelfkennis een nogal belangrijke rol lijkt te spelen, terwijl de schrijver misschien alleen maar bedoelde dat je je niet behoeft "op te knappen" voordat je tot Hem komt. Als de uitgangspunt is dat je kunt komen zoals je bent, moet je dan heel precies weten wat en hoe en welke mate etc. je bent? Is de wetenschap dat je niet zonder Middelaar kunt dan niet voldoende? Ik denk dat de schrijver dát bedoelde.
Oorspronkelijk gepost door limosaOké, da's mooi. Dan zette punt 1 (Je weet wie je bent . . .) mij op het verkeerde been. Ik dacht dat je daarmee op een bepaalde mate van zelfkennis doelde.Oorspronkelijk gepost door mementoDit keer bedoelde ik het niet zo, juist omgedraait zelfs. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze te koud zijn, dat ze geen zondekennis hebben, en weet ik veel wat voor excusen ze nog meer kunnen verzinnen om niet te komen. Daartegenover staat de boodschap: kom zoals je ben.'t Is nog maar de vraag of de schrijver van dit stukje het zó bedoelde. Want je begint het "komen zoals je bent" nu wel weer in te wikkelen in een bredere gedachtengang, waarin de diepte van de zelfkennis een nogal belangrijke rol lijkt te spelen, terwijl de schrijver misschien alleen maar bedoelde dat je je niet behoeft "op te knappen" voordat je tot Hem komt. Als de uitgangspunt is dat je kunt komen zoals je bent, moet je dan heel precies weten wat en hoe en welke mate etc. je bent? Is de wetenschap dat je niet zonder Middelaar kunt dan niet voldoende? Ik denk dat de schrijver dát bedoelde.
ach, er zal toch wel een ontdekkend, ontledigend, ontgrondend en ontblotend werk aan vooraf moeten gaan.
Ja Lecram, dat geloof ik zeker. Laat dat dan de nood van je hart zijn, dat je je nood niet werkelijk kent. En vlucht er mee tot Christus!
Helaas zijn er altijd wel weer enkele opgeknapte bedelaars die dan denken dat ze nu tot Christus gevlucht zijn en dus gered zijn, ze geloven immers?
Het is desondanks de beste raad die je krijgen kunt en geven kunt: vlucht met je noden, voor tijd en eeuwigheid beide, tot Christus.
Helaas zijn er altijd wel weer enkele opgeknapte bedelaars die dan denken dat ze nu tot Christus gevlucht zijn en dus gered zijn, ze geloven immers?
Het is desondanks de beste raad die je krijgen kunt en geven kunt: vlucht met je noden, voor tijd en eeuwigheid beide, tot Christus.