Ik was ervanuitgegaan dat mijn posting duidelijk genoeg was. Mijn mening verondersteld helemaal niet dat de bijbel onwaarheden kan bevatten, het corrigeerd alleen de absurditeit om te stellen dat de bijbel ál de geopenbaarde waarheid bevat (en daarmee de waarheid is), iets wat niet zo is. Er zijn 2 openbaringsbronnen, nl. de Schrift, en de natuur, en dat tref je aan in elke gereformeerde dogmatiek. Maargoed, dat is voor deze discussie niet relevant...Het waarheidsbegrip van Memento en mij verschilt aanzienlijk en dat blijft ook zo. Voor mij is de Bijbel wel dé waarheid. Zou dat niet zo zijn dan blijft altijd de idee achter dat de bijbel ook onwaarheid zou kunnen bevatten. Voor het overige verwijs ik naar het artikel van Prof. Wisse.
Dat een inwendige roeping zónder uitwendige roeping onmogelijk is kan ik geheel onderschrijven. Het veroordelen treft men aan in dat je eerst de gereformeerde leer als rechtzinnig afschilderd, en vervolgens stelt:Terecht citeert Niek al Augustinus. In een andere posting stelt hij dat de inwendige roeping buiten de uitwendige roeping niet zaligmakend kan zijn. Heb ik ergens iets anders gesteld? Nee. Daarmee heb ik niemand van de zaligheid uitgesloten. Ik heb alleen aangegeven dat God zich verbonden heeft aan de prediking. Daarmee is Hij niet gebonden. En juist deze algemene regel maakt het mogelijk ook de bijzondere werking van de Geest te zien.
Alleen zij worden zalig die wandelen in de weg van het Woord, door de Heilige Geest geleid. Dan is de vervolgvraag: waar vind ik die rechte verkondiging? Dat is niet in die kerken die van het Woord afwijken. Daaruit volgt dat in die kerken de zaligheid niet is te vinden. Net zo min als de zaligheid te vinden is in streken waar geen prediking is..
Phillips Shaff is een autoriteit op zijn gebied, nl. kerkhistorie. Zijn 'Creeds of Christendom', waaruit mijn voorbeelden kwamen, word ook in wetenschappelijke werken geciteerd. Daarbij zijn de harde bewijzen, nl. het bestaan van Ausburger Confession mét handtekening van Luther, Luthers (positieve) brieven mbt de Ausburger Confession genoeg objectieve bewijzen van mijn 'spannende verhalen'.En memento van de kerkgeschiedenis weet ik wel het e.e.a. af. Zo weet ik ook dat er schrijvers zijn die de reformatie helemaal als politiek beschrijven. Een spannend boek hoor, maar zou dat overeenkomen met de realiteit?
Dat we verschillen in het waarheidsbegrip is gedeeltelijk waar, nl. dat ik 2 soorten waarheden onderscheid, nl. de absolute waarheid, en de geopenbaarde waarheid (in 2voud, Schrift en natuur).Ik heb een aantal gedachten neergelegd met het doel tot een zeker denkmodel te komen. Verder dan gedachten ben ik niet gegaan. Wel heb ik concrete antwoorden gegeven op onderwerpen/vragen die in vervolgpostings aan de orde kwamen.
Ik heb geconstateerd dat het waarheidsbegrip dat memento en ik hanteren niet identiek is. Ik heb geconstateerd dat het gewicht dat memento en ik toe kennen aan eenheid niet gelijk is.
Dat we beiden een andere waarde hechten aan eenheid kan ik zeker onderschrijven. VBG ziet geen onderscheid tussen bijbelse leer en dogmatische leer, ómdat bepaalde bijbelse leerstukken dogmatisch verschillend kunnen worden weergegeven. Eenheid op basis van alleen de Schrift is dus niet mogelijk, men moet eenheid hebben in Schrift én belijdenis. Terwijl mijn stelling is dat het startpunt van het eucomene ligt in alleen de Schrift, en de eucomene dogma's (Drie-eenheid, onfeilbaarheid van de Schrift)
[Aangepast op 24/2/04 door memento]